kotte sanoi:Epäilemättä ideana on tarjota TAMU-kytkentäsäätimelle sellainen erityinen (ja uusi) säätömoodi, jossa roottorin pyörintänopeutta voidaan varioida verkon stabiloimiseksi. Stabilointihan tapahtuu lisäämällä tai vähentämällä generaattorin tuottoa hetkeksi, ulkoa annetun laajempiin verkkomittauksiin perustuvan käskyn mukaan. Vesi- ja lämpövoimaloissahan tämä tehdään avaamalla/sulkemalla ohjainsiivistöä tai lisäämällä/vähentämällä kaasua tms.Puuha sanoi:onko jollain sattunut silmiin tällainen uutinen viimepäiviltä? jäi vain vähän kaivelemaan että mikä uutisessa oli sisällön osalta se ajatus.
Tuulivoimalassa saman saa aikaan riittävän kovalla tuulella lisäämällä tai vähentämällä lapakulmia (jolloin nimellisteho voidaan hetkeksi ylittää ilman, että generaattorin käämit ehtivät kuumeta liiaksi). Myös voisi ajatella koneiden ns. pyörivän massan tehostamista "vipuamalla", eli hetkeksi saa lisää tehoa jarruttamalla roottoria enemmän kuin siivet antavat vääntöä, mutta roottori tietenkin hidastuu samalla koko ajan. Tuskinpa tästä on kumminkaan kyse(?).
Sen sijaan tuossa saattaa olla sellainen säätömoodi, joka pyrkii tasoittamaan voimantuottoa antamalla roottorin välillä kiihtyä ja sitten taas hidastua. Puuskaisen tuulen aiheuttama tuoton vaihtelu siis säilötään hetkeksi roottorin, vaihteiston ja generaattorin pyörimisenergiaksi, jolloin puhurin aikana nopeus kasvaa ja kun tuuli hellittää hetkeksi, se laskee. Hieman pitemmän aikavakion määräämänä tuottoa täytyy tietenkin silti säätää niin, että pyörintänopeus ei pääse ryömimään liian kauas sääolojen mukaisesta tavoitteesta. Kovalla tuulella tuo on erityisen helppo toteuttaa (lapakulmasäädön tukemana), koska kaikkea energiaa ei muutenkaan voida hyödyntää ylikuumenemisen estämiseksi. Onneksi noissa tilanteissa myös säädön merkitys on suurimmillaan verkon stabiilisuuden varmistamiseksi.
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/epatasaisesta+tuotannosta+parjattua+tuulivoimaa+voikin+kayttaa+sahkoverkon+tasapainottamiseen/a1025450
eli suoralla kytkennä voi suoraan vaikuttaa verkon heittelyihin ilman elektroniikkaa ja tamulla voidaan sitten tarvittaessa ajaa hetken nimellistehoa isommalla kuormalla. tämä kuitenkin vaatii sen että vanhempiin tamuohjattuihin pitää vaihtaa ohjaushilut että niitä voidaan käyttää verkon tasapainottamiseen realiaikaisesti.
käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kun ylituotantoa on on myös mylly pysäytettävä. tämä on käsittääkseni vaatimuksena jo saksassa uusissa tuulivoimaloissa valmiutena mutta sen käytöstä en tiedä onko jo aktiivisessa käytössä..
