denzil dexter sanoi:
Laminaatin tilavuudesta parhaimmillaan luokkaa 60% on kuitua, joka ei pala. Todennäköisin hyödyntämiskohde on betoninvalmistus: silloin hartsin palamisenergia voidaan käyttää sementin valmistamiseen ja jämät käyttää suoraan hiekan asemesta betonin osana. Jotain tuolle asialle pitäisi kuitenkin tehdä: tällä hetkellä kaikki menevät käytännössä kaatopaikoille.
HSY ainakin sanoo, että lasikuituveneet on vietävä Ammänsuon kaatopaikalle (suuren koon takia) ja antaa ymmärtää, että materiaali viedään sieltä Vantaan voimalaan poltettavaksi
http://www.hsy.fi/jatehuolto/jatteiden_lajittelu/Sivut/default.aspx. Tunnetusti kokonaisuus palaa. Lavat lienevät aika samantyyppistä materiaalia. Korkeintaan niissä on enemmän hiilikuitua, joka sitten palaa yhtä iloisesti on hartsikin.
Kyllähän tuo täytemateriaali haittaa palamista, mutta ei mitenkään katastrofaalisesti. Esimerkiksi Viron sähköntuotanto nojaa palavaan kiveen, jonka poltto-ominaisuudet tuskin ovat ainakaan paremmat. Lasia toki ei tällä menettelyllä saa talteen, mutta epäilenpä, että ikääntyneiden veneiden mukana hukkaantuva materiaali on todellisuudessa suurempi menetys kuin roottoreiden siipien mukana menetettävä. Tokihan tuohon voi kehittää kierrätysmenetelmänkin, esim. polttaminen hapessa samanlaisten purkujätteiden kanssa, mutta mikä voitetaan, luultavasti menetetään korkojen kera keruu- ja kuljetuskustannuksina näihin liittyvänä energiahukkana.
Itse epäilen, että nuo vehkeet eivät jää metsiin, vaan ne kierrätetään. Tuollaisen vehkeen purkaminen ja materiaalien kierrättäminen on kumminkin suhteessa kannattavampaa kuin vaikkapa puun kaataminen ja kuljettaminen tehtaalle, kunhan markkinoita syntyy tehokkaille työmenetelmille ja -välineille. Puun kaatokin yleensä tulee sitä kannattavammaksi, mitä suuremmasta rungosta on kyse.