Sähköllä lisätehoa kevään ja syksyn lämmitykseen

APuuVa

Member
Eihän se mikään halpaa oo, ilmeisesti tuo 315€ on se mittari, vai?
Joo, se vaatii vielä erillisen mittarin, näköjään.

Sulle on tulossa melko reippaasti ylituotantoa ainakin näiden alkupään lähtötietojen mukaan.

Periaatteessa vastuslämmitys netotuksen kanssa (vaikka se 15min) onnistuis ihan kontaktorin tai erillisten 3x SSR ja sopivan älyn kanssa melko pienellä.
Taisi sulla joku vastuskin olla käytettävissä jo valmiina...
Ylituotantoa tulee keskikesällä, keväällä ja syksyllä kaiken saisi tuonne 3000L varaajaan.

Siellä on tosiaan 9 kW Lämpöparooni, jota on tullut käytettyä ehkä 2 krt/vuosi, jos on talviaikaan jossain pidemmällä reissulla. Sitä haaveilin käyttää ylijäämäsähkön vastuksenakin.
1617711733855.png

Jos Lämpöparoonin haluaisi jättää toimintakuntoiseksi (tuohon talvimatkailu tarkoitukseen), niin täytyyköhän vastukset jotenkin erottaa releellä, kun lykätään aurinkoa sinne. Eli tykkääkö nykyinen termostaatti/katkaisin elektroniikka kyttyrää, jos ovat mukana divertterin ohjailuissa.

Vapaita reikiä ei enää ole, jotta saisi helposti lisävastuksen.
 

tengu

Member
Mielenkiintoista, otitko valmiiksi kasatun setin vai askartelitko palikoista? Oliko hyvät ohjeet kalibrointiin ja asennukseen?
Iso pussi tuli osia ja siitä sen kasaili jos on kolvin joskus nähnyt. Tuolta mk2 kotisivuilta löytyi kaikki tarvittava tieto säätämiseen ym. Jos ei ole koskaan elektroniikan kanssa näpertänyt niin ehkä ei ihan ensimmäiseksi projektiksi tätä. Melko suuria tehoja voi mennä tästä läpi. Itsellä on 3 lähtöä 1. KV varaaja 90C (normi fortumin termari sen 60C) 2. Varaajaan lämpöparonin 1 vastuslenkki. 3. Varaajaan lämpöparonin toinen vastuslenkki.
 

korsteeni

Active member
Eihän se mikään halpaa oo, ilmeisesti tuo 315€ on se mittari, vai?
...........................
tuo vanha iskrahan hoitaa mennentullen sen mittarin homman, en jaksa selaa mitä siitä irtoaa mutta tuosta naaman magneetti silmistä luulisi kaiken tarvittavan irtoavan ja kannen alla varmaan m-bus ja/tai modbus liitännät tai serial.....pulssit irtoaa varmasti
 

APuuVa

Member
tuo vanha iskrahan hoitaa mennentullen sen mittarin homman, en jaksa selaa mitä siitä irtoaa mutta tuosta naaman magneetti silmistä luulisi kaiken tarvittavan irtoavan ja kannen alla varmaan m-bus ja/tai modbus liitännät tai serial.....pulssit irtoaa varmasti
joo, otin sen visusti talteen. Täytyypäs penkoa, mitä sieltä löytyy.
 

rotzi

Well-known member
Jos Lämpöparoonin haluaisi jättää toimintakuntoiseksi (tuohon talvimatkailu tarkoitukseen), niin täytyyköhän vastukset jotenkin erottaa releellä, kun lykätään aurinkoa sinne. Eli tykkääkö nykyinen termostaatti/katkaisin elektroniikka kyttyrää, jos ovat mukana divertterin ohjailuissa.
9kW vastus sopii tuohon Ohmpilottiin ilmeisesti, Ohmpilot haluannee ohjata tähteen kytkettyä vastusta...mahtaako Paroni olla semmonen vai kolmioonko on kytketty? No numeroiden valossa on tähdessä.
joo, otin sen visusti talteen. Täytyypäs penkoa, mitä sieltä löytyy.
Epäilen vahvasti että tuo Iskra osais tuotannosta mitään sulle kertoa, tietää se sen voi mutta kuinka sen saa ulos...
 

korsteeni

Active member
........

Epäilen vahvasti että tuo Iskra osais tuotannosta mitään sulle kertoa, tietää se sen voi mutta kuinka sen saa ulos...
ei se noin mee, kyllä luulisin, en tietenkään ole varma että se opilottikin tarvitsee tiedon mihin suuntaan menee ja ottaa siitä samoin kuin mk2 ohjauksen sille "puspus" modulaatiolle, millä ohjaa ylimääräisen sille vastukselle, kertoo rosyreissaan että pittää olla R....elikkä se kertoo että samoin toimii kun mk2

niin minä pystyn ohjaamaan näillä omilla mk2 + omat mitä vain, ei tartte olla R
 

rotzi

Well-known member
ei se noin mee, kyllä luulisin, en tietenkään ole varma että se opilottikin tarvitsee tiedon mihin suuntaan menee ja ottaa siitä samoin kuin mk2 ohjauksen sille "puspus" modulaatiolle, millä ohjaa ylimääräisen sille vastukselle, kertoo rosyreissaan että pittää olla R....elikkä se kertoo että samoin toimii kun mk2

niin minä pystyn ohjaamaan näillä omilla mk2 + omat mitä vain, ei tartte olla R
Sekavaa, lainaat 'Iskra' viestiä ja puhut jostain 'opilotista', jos nyt oikein luulen mitä tarkoitat niin noilla ei ole mitään tekemistä keskenään...

Froniuksen kombo joka tarvitaan on Fronius invertteri+Smart meter+Ohmpilot jotta se setti pystyy ylijäämät polttamaan vastuksessa, siinä ei Iskralla ole mitään tekoa...
 

APuuVa

Member
Aukaisin Iskran mallimerkinnän rotzin linkillä https://www.camax.co.uk/downloads/Iskrameco-MT-ME-Technical-Description.pdf:
  • MT372 = With built-in GSM/GPRS modem or RS485
  • D1 = Terminal block: Imax=85 A (DIN 43857)
  • A52 = Active energy measurement, accuracy class 2 (MID A)
    • Energy measurement in two directions
  • R62 = Reactive energy measurement, accuracy cl. 3
    • Energy measurement in two directions
  • V12 = Low voltage passive transistor input
    • No. of inputs 2
    • Control voltage is phase voltage
  • B11 = High voltage output – relay type
    • 1 One relay contact output
    • 1 Relay contact output with make contact
  • G22 = Low voltage output
    • Number of outputs (n=2)
    • 2 Transistor output
  • L11 = High voltage output – Optomos type
    • 1 One control output
    • 1 Control output with make contact
  • M2 = Internal clock
    • Back-up power supply – super capacitor
  • K08agZ = Communication interface
    • Optical interface in compliance with IEC62056-21
    • 8lle ei ollut selitystä
    • GPRS modem
    • M-Bus communication interface
    • Load-profile Z
jos noista voi jotain päätellä, onko mitään käyttökelpoisia osia
 

korsteeni

Active member
tuo on ihan standardi IEC62056-2, sieltä irtoaa usbllä optisesti lukien kaikki

sinun tapauksessa hyödyntäisin m-bus liitäntää sähkön in/out lukemiseen, en tiedä mitä tuo froniuksen smart meter ohmpilotille lähettää, saattaa olla että itse säätöön ei edes smartmeteriä tarvitse jos ohmpilotissa on joku ct tyyppinen anturi
ihan vaan yleisesti että samoja/samalla sapluunalla ne pelaa
helpoimmalla tietty pääsee kun ostaa merkin omat laitteet, on hintakin kohillaan muutoin paitsi maksajan kohdalla
 

korsteeni

Active member
Sekavaa, lainaat 'Iskra' viestiä ja puhut jostain 'opilotista', jos nyt oikein luulen mitä tarkoitat niin noilla ei ole mitään tekemistä keskenään...

Froniuksen kombo joka tarvitaan on Fronius invertteri+Smart meter+Ohmpilot jotta se setti pystyy ylijäämät polttamaan vastuksessa, siinä ei Iskralla ole mitään tekoa...
on se, mutta vastaus siihen jos korvaa iskralla smart meterin kun jo pelkästään sillä on tautinen hinta
 

APuuVa

Member
tuo on ihan standardi IEC62056-2, sieltä irtoaa usbllä optisesti lukien kaikki

sinun tapauksessa hyödyntäisin m-bus liitäntää sähkön in/out lukemiseen, en tiedä mitä tuo froniuksen smart meter ohmpilotille lähettää, saattaa olla että itse säätöön ei edes smartmeteriä tarvitse jos ohmpilotissa on joku ct tyyppinen anturi
ihan vaan yleisesti että samoja/samalla sapluunalla ne pelaa
helpoimmalla tietty pääsee kun ostaa merkin omat laitteet, on hintakin kohillaan muutoin paitsi maksajan kohdalla
Varmistuksena, että tuo Iskra on eilen poistettu mittari (tilalle tuli Elenian toimesta Aidon). Jos Iskraa hyödyntää, se pitäisi kytkeä jotenkin haistelemaan ohikulkevaa virtaa, ja sillä ohjata vastukselle menevää tehoa.

Värkkäily on suosikkilaji, eli ei tarvi olla valmispaketti 😎
 

rotzi

Well-known member
en tiedä mitä tuo froniuksen smart meter ohmpilotille lähettää, saattaa olla että itse säätöön ei edes smartmeteriä tarvitse jos ohmpilotissa on joku ct tyyppinen anturi
Ei se Smartti sinne mitään suoraan lähetä, se mittaa vaan, mitä siinä Ohmpilotissa ct:llä tehdään kun se pelkästään ajaa vastukseen sähköä...talon liittymästä se pitää mitata Smart meterillä Froniuksen kanssa pelatessa, Froniuksen invertteri käskyttää sitä Ohmpilottia Smartin mittauksen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

rotzi

Well-known member
joo, ei ole tulossa tonnin divertteriä. Tässä haarukoidaan, millä sen saisi vähimmillään toteutettua. Ohmpilotti on vaan referenssinä.
Onhan noissa inverttereissä raja-arvo kynnyksiäkin tuotannon pohjalta millä voi sitten kytkeä päälle jotain...ilman optimointeja muuhun kulutukseen.

Näkyy noita olevan jo kierrossakin, vaikkei tota erikoisen halvaks voi sanoo:
 

APuuVa

Member
Onhan noissa inverttereissä raja-arvo kynnyksiäkin tuotannon pohjalta millä voi sitten kytkeä päälle jotain...ilman optimointeja muuhun kulutukseen.
Tuokin voisi olla hyvä vaihtoehto. Pienen tuoton aikaan se ei kumminkaan tunnu padassa missään, ja kunnon paisteella taas tuottoa olisi reilusti enemmän kuin muuta kulutusta (paitsi sauna-aikaan). Jos se vertti kytkisi vaikka yli 1 kW tehon jälkeen vastukselle, niin pataan voisi mennä 5-6 kW. Ohjauksessa pitäisi olla kumminkin sen verran järkeä, ettei vedä 9 kW vastukseen loppua 3-4 kW Elenialta.
 

korsteeni

Active member
eihän tuo ohmipilotti osaa kun yhtä vaihetta käsitellä portaattomasti, muut ovat releen kanssa, siitähän tulee se kauhisteltu vinokuorma
luulisi tuohon hintaan olevan jo muutakin kun releet, ai että, oikein iltalypsy
 

Savonius

Well-known member
Jos tarkoitat kuinka paljon pitää tuottaa kWh myynnin c/kWh hinnalla jotta saa tonnin kerättyä niin kyllä pitää ~20000kWh tuupata keskiarvohinnoilla.
Jos oletetaan että myynnistä saa 5 senttiä ja kulutuksen maksavan noin 13,5 senttiä niin se tienistien ero olisi noin 8,5 senttiä. No ei siitä ihan tonnia (11000 kilovattitunnista) tule mutta aika lähelle. Saattaahan tuona aikana vaikka sähkön hinta hiukan nousta.
 
Viimeksi muokattu:

APuuVa

Member
eihän tuo ohmipilotti osaa kun yhtä vaihetta käsitellä portaattomasti, muut ovat releen kanssa, siitähän tulee se kauhisteltu vinokuorma
luulisi tuohon hintaan olevan jo muutakin kun releet, ai että, oikein iltalypsy
tää voisikin olla ihan pätevä peli, 180€+VAT. En tosin ole ihan varma mitä lisäkilkkeitä toi vielä vaatisi.
 
Ylös