• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFepo4 akuston rakentaminen

Jussi

Well-known member
minulla kun tämä on nyt vasta alkukokeiluja lifepo4 akuilla en oikein ole sisäistänyt vielä niiden toimintaperiaatteita.
luulen että minun akkujen kennojännitteiden epätasapainoja on edesauttanut kun koko kesänä niitä ei ladattu täyteen vaan laturit oli asetettu 80% ja 53,1 V. nyt kun aloin lataamaan niitä täyteen niin eihän se onnistunutkaan kun aina joku kenno katkaisi kun 3.65 V tai yhdessä akussa 3.7 V ylittyi.

näillä inverttereillä on myös jokseenkin pakko käyttää float'ia kun lataus päättyy niin vertit ottavat käyntivirtansa akuista jos verkkovirtaa ei ole kytketty ja jos aamulla ovat jo latautuneet täyteen niin illalla akut ovatkin kuluttaneet yhtä paljon kun yön ainana menisi vaikka aurinko olisi paistanut koko päivän.
käsittääkseni hybridi invertterit ei toimi ilman että ottavat käyntivirtansa akuista tai verkosta
Sehän siinä taitaa ongelmaksi tulla, kun balansointi alkaa vasta kun akut alkaa olemaan liki täynnä.
 

Jussi

Well-known member
Muutin nyt tuota verkolle paluurajaa aika ylös ja jätin akulle siirtymisen edelleen "full" asetukseen. Vaikee vaan havainnoida vaikutusta, jos taas jatkuu täyspilvikeli.
 

korsteeni

Well-known member
Sehän siinä taitaa ongelmaksi tulla, kun balansointi alkaa vasta kun akut alkaa olemaan liki täynnä.
en nyt vielä oikein sisäistä näitä termejä kun luulin että BMS tekee kaiken.
kuitenkin pitäisi kait olla vielä joku aktiivi tai passiivi balansseri BMS än lisäksi
eiköhän nuo ala tasailla kennot ajankanssa kun nyt uskallan ladata ne jatkuvasti täyteen.
jotenkin sellainen tuntuma ettei noiden akkujen välisellä rs485 kaapeleilla ole mitään merkitystä rinnan kytketyissä akuissa, invertteri ottaa kuitenkin tiedot siitä yksilöstä mihin se on kytketty
 

Mekaniker

Well-known member
Tehdaskoteloon piilotettujen BMS:n mihin ei pääse lukemaan tietoja edes on ärsyttäviä. Löytyy täältäkin nippu "taskulampun paristoja"...
Ja niissä voi olla ihan mikä toimittaja vaan, käytössä on parit 12V 100Ah akut missä on purku100A/ lataus 50A ja mittasin balanserin virraksi noin 0.6A alkaen 3.45V.
Tietenkin epätarkkaa puuhaa pihtivirtamittarilla mutta oleellinen ero JK-bms:n missä on aktiivinen 1A vastaavassa paketissa
 
Ylös