Ettei muut lukijat putoa kelkasta purista vaiko ei keskustelussa, minä olen ymmärtänyt sisällön näin: Ei ole puristuksessa vaan peräksiantamaton rakenne
CopyPaste Akkula.fi sivulta CALB 280Ah kohdalla:
- Käytössä kennojen pullistuminen on estettävä mekaanisesti 300 kg kestävällä rakenteella niin, että akkukennon alumiinikuori ei pääse turpoamaan/elämään. Pitkäaikainen kuoren eläminen rapauttaa kennoa normaalia nopeammin eikä luvattua elinikää välttämättä saavuteta. Tässä yksi malli miten sen voin tehdä:
Jos on jäykkä periksiantamaton rakenne ja kennojen välissä pehmeät välilevyt kompensoi se vähäinen liike mitä kennot tarvitsevat eri lataustasossa. Kyllä kennot liikkuvat, ei paljon mutta pieni edestakainen liike kertaantuu kennojen kappalemäärän kanssa
Esimerkkinä laitan kuva miten v2 on tehty:
Kuori 1mm teräspelti, päädyt 5mm. Muodostaa tukevan laatikon mihin olen työntänyt kennot puoliväkisin sisään, pehmeät välilevyt kompensoi liikkumisen. Rakenne ei kestä 300kg, se ylittyy moninkertaisesti
Jopa Kiinan akkutehtaat ovat siirtyneet 4kpl päällekkäin/ 2kpl rinnakkain kahdessa tasossa kun rakentavat ne suuret 16S tornit missä kennot on makuulla