• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFepo4 akuston rakentaminen

Jussi

Well-known member
Nyt en taas tykkää ton toiminnasta. Kun on näitä suttupäiviä, niin verkosta latailee ja sit käyttelee akkua yli puolen yön. Ihan järjetöntä ja turhaa.
 

Jussi

Well-known member
Mistähän toi bms arvailee sitä akuston "prosenttimittaria"? Se kun on ihan samalla jännitearvolla väliin kovin vähän ja toisinaan taas yli 60%.
Kaipa sen täytyy laskeskella sitä virran ja ajan funktiona.
 

Jussi

Well-known member
Mites nuo calibrating voltage ja calibrating current pitäisi oikeaoppisesti laittaa?
Sen mitä noista löysin, niin siihen mitattu arvo ja painaa "ok". Virta vaan on pikkasen vaikee inven kanssa, se kun heittelee koko ajan...
Tää liittyy siihen, kun latausvirta tippuu aika nopeasti johonkin 10-14A paikkeille ja akku ei ehdi päivän aikana lähellekään täyttä. Vaikka aurinkoa on reilusti.
 

Jussi

Well-known member
Tää liittyy siihen, kun latausvirta tippuu aika nopeasti johonkin 10-14A paikkeille ja akku ei ehdi päivän aikana lähellekään täyttä. Vaikka aurinkoa on reilusti.
Tämä ratkaistu. Ongelma oli invertterin asetuksissa. Akkutyypin vaihto litiumiin piti poistaa float charge käytöstä, vaan sepä jätti silti float-jännitearvon määrääväksi ja yritti vaan sillä 27 voltilla ladata. Niinpä virta tippu aika nopeesti.
 

Jussi

Well-known member
Akku ja latauskin alkaa toimimaan niinku pitääkin, vaan tuo invertteri on idiootti. Heti aamulla kun panelit heräilee, niin invertteri aloittaa latailun, mutta verkosta. Vaikka on valittuna että vain aurinko saa ladata. Siinä meneekin sitten tunti-pari ennekuin pv alkaa riittämään lataukseen.
 

korsteeni

Well-known member
nyt pääsee saitille, olikin pitkään pimee
ei tähän hintaan 10kWh 48V elikkä 4 kpl pihalle kannattane rakennella, no en tiedä
maksoin rutkasti enempi seinämallista mutta on siinä rs485 sekä invertteriliitännät
1746709728072.png

1746709959944.png
 

Mekaniker

Well-known member
nyt pääsee saitille, olikin pitkään pimee
ei tähän hintaan 10kWh 48V elikkä 4 kpl pihalle kannattane rakennella, no en tiedä
maksoin rutkasti enempi seinämallista mutta on siinä rs485 sekä invertteriliitännät
Hmm?
Huomasin viime viikolla että 12V100Ah oli ebay-torilla myytävänä hintaan 170€+alv+ilmainen kuljetus
Korjaan hintatiedon: Olikin 120€ (150,60)+Alv+Ilmainen kotiovelle
Ostovimma iski mutta enpä tehnyt: nimittäin samoilla tarroilla oleva akku olin jo purkanut kuljetusviallisena;-) Sekunda...
Jos saa 12V200Ah hintaan 250€+alv x 4kpl kotiovelle se on edullinen paketti
Easun 24V 100Ah juuri nyt on 329€+Alv+ilmainen kotiovelle
Eli 24V akkuja ei mene kaupaksi...

Akkujen hinnat tulee vielä putoamaan reippaasti kun trumppi pani kiina-kauppa seis

klo 19:49
Pieni hinta-yllätys: ebay-torilla 24V 100Ah 305,10€+Alv+ilmainen kotiovelle (Ei saa edes kennot nkon:sta siihen hintaan)
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
ajattelin tilata vasta syksyllä yhden akun lisää mutta ostin nyt kuitenkin siksi kun oli noita laajempia sähkökatkoja jospa hinnat ei enää laskekaan kun ovat menneet jo geeli/agm akkujen alapuolelle
 

Mekaniker

Well-known member
Akku ja latauskin alkaa toimimaan niinku pitääkin, vaan tuo invertteri on idiootti. Heti aamulla kun panelit heräilee, niin invertteri aloittaa latailun, mutta verkosta. Vaikka on valittuna että vain aurinko saa ladata. Siinä meneekin sitten tunti-pari ennekuin pv alkaa riittämään lataukseen.
Sen takia estin tammikuun lopulla oikeuden omalta invertteristä käyttää verkkosähköä, viime kuussa sai kerran ladata akkuja verkkosähköllä kun oli pörssisähkö miinuksella ja aurinko kirkkaalla taivaalla
 

Jussi

Well-known member
Sen takia estin tammikuun lopulla oikeuden omalta invertteristä käyttää verkkosähköä, viime kuussa sai kerran ladata akkuja verkkosähköllä kun oli pörssisähkö miinuksella ja aurinko kirkkaalla taivaalla
Vaikee estää, kun ei tottele asetuksia. Sen perässä on kuiten kaikki jatkuvasti tarvittavat, niin ei voi verkkoa katkaistakaan. Tai sit pitäs toi invertterin ohittava vaihtokytkin korvata releellä.
 

Mekaniker

Well-known member
Vaikee estää, kun ei tottele asetuksia. Sen perässä on kuiten kaikki jatkuvasti tarvittavat, niin ei voi verkkoa katkaistakaan. Tai sit pitäs toi invertterin ohittava vaihtokytkin korvata releellä.
Oli ajatuksissa että käyttäisin invertterissä oleva generaattorin rele-lähtöä juuri verkko-sähkö kontaktorin aktivoimiseksi, jäi kuitenkin kun kytkinkello oli helpommin tehtävissä (silloin ei ollut pörssisähkö-ohjattua 25A:n relettä vielä)
Eihän invetteri tiedä/ymmärrä kumpi tuo verkkosähköä, aggregaatti vaiko ydinvoimala. Akun lataustason mukaan voi pelata asetuksessa

Lisäys:
Voisi ohittaa nuo verkkosähkö-ongelmat laittamalla siihen Shelly Ogemray 25A releen, ohjattavuus on toisenlainen ja saat samalla ohjaus suoraan invertterin generaattori-kärjistä suoraan Ogemray painonappiohjaukseen jos akuista alkaa loppua puhtia
Sen jälkeen sinä olet torpan omistaja missä renki tekee töitä;-)
 
Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Voisi ohittaa nuo verkkosähkö-ongelmat laittamalla siihen Shelly Ogemray 25A releen, ohjattavuus on toisenlainen ja saat samalla ohjaus suoraan invertterin generaattori-kärjistä suoraan Ogemray painonappiohjaukseen jos akuista alkaa loppua puhtia
Sen jälkeen sinä olet torpan omistaja missä renki tekee töitä;-)
Ei ole mulla sitä relelähtöä...
 

Mekaniker

Well-known member
Nyt menen ihan OT:
Eve on julkistanut uuden 3,2V 560Ah kennon, jos haluaa tietää enemmän nettihaulla saa vastauksia

Rakennetaan niistä 48V 560Ah akusto:
- Kennot on fyysiseltä kooltaan noin 2x 300Ah. Korkeus 217mmm x Paksuus 71 ja Pituus 550mm
- Paino 11,5 kg/kpl
Tarvitaan teräslaatiikko mihin sopivat-> 250mm x 1150mm x 600mm, paino arvio 25 Kg osineen
Kennot painaa noin 185kg osineen
Eli 210 kg:n akkulaatikko ja 28kWh energiaa
Koonsa puolesta vie lattiapinta-alaa ison keittiökoneen luokkaa
Millä siirtää??
Ja toisaalta, millä lataa? 28kWh x 0,5C= 14kW sallittu latausteho, miten suuritehoinen laturi on edes ostettavissa?
Sekä BMS joka valvoo akut
 

korsteeni

Well-known member
Nyt menen ihan OT:
Eve on julkistanut uuden 3,2V 560Ah kennon, jos haluaa tietää enemmän nettihaulla saa vastauksia

Rakennetaan niistä 48V 560Ah akusto:
- Kennot on fyysiseltä kooltaan noin 2x 300Ah. Korkeus 217mmm x Paksuus 71 ja Pituus 550mm
- Paino 11,5 kg/kpl
Tarvitaan teräslaatiikko mihin sopivat-> 250mm x 1150mm x 600mm, paino arvio 25 Kg osineen
Kennot painaa noin 185kg osineen
Eli 210 kg:n akkulaatikko ja 28kWh energiaa
Koonsa puolesta vie lattiapinta-alaa ison keittiökoneen luokkaa
Millä siirtää??
Ja toisaalta, millä lataa? 28kWh x 0,5C= 14kW sallittu latausteho, miten suuritehoinen laturi on edes ostettavissa?
Sekä BMS joka valvoo akut
paljonko hintaa rahteineen ja alveineen, oletko ynnäillyt
 

Jussi

Well-known member
Akun tilanne on oikeen hyvä ollu nyt, toimii just niinku pitäskin. Vaan tuo invertterinpaska ei tottele "OSO" asetusta, eikä myöskään maksimi verkosta latauksen virta-arvoa. Mitä aikasemmaksi auringon nousu menee, niin sitä innokkaammin toi vitun vehje lataa verkosta akkua.
Verkkolatauksen maks arvo on 10A ja vain auringosta sais ladata. Tossa heti kun panelit heräs, niin vertti alko puskeen akkuun tavaraa parin kilowatin otolla... Verkosta. Tossa äsken kun katoin, niin reilua 50A latas verkosta. Huonosti tottelee ohjeita.
Kai se on perkele tähänkin laitettava kellokytkin pistään panelilinja päälle vasta kun siellä on jotain otettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
onko sellainen asetus olemassa kun patterin jännite laskee alle xx,x V , niin siirtyy ottamaan verkosta.
VX voi verkosta oton laittaa nollaan mutta SV mallissa se on min. 2A

yleisesti ottaen nämä minun easunit ottaa aina oman kulutuksensa verkosta kun bypass päällä
setuppeja on varmaan monia eri merkeillä ja malleilla mutta luotettava toiminta vaatii joko verkko tai patteri perustoiminnoille, nämä ei voi toimia kuten grid invertteri joka vain tuottaa sinne verkkoon eikä tarvitse pitää katkeamatonta virtaa yllä
 
Ylös