• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFepo4 akuston rakentaminen

korsteeni

Well-known member
enhän näitä ihmettelisi jos on vain yksi akku
mutta kun on tehdastekoisia valmiita kaksi samanlaista paksuilla 35 neliön lyhyillä kaapeleikaapeleilla rinnan kytkettynä ja kaikki välikaapelit kohillaan ja toinen näyttää yli 10% eroa SOC ja ah lukemaa niin tuntuu että että ratkkuudet kusee aikalailla.
kennojännitteet ovat liki samat, toisessa kun on esmes kaikki 3334 niin toisessa tasaiseen kaikki 3335 joten uskon tuon johtuvan mittaustarkkuudesta
 

Juke_

Member
enhän näitä ihmettelisi jos on vain yksi akku
mutta kun on tehdastekoisia valmiita kaksi samanlaista paksuilla 35 neliön lyhyillä kaapeleikaapeleilla rinnan kytkettynä ja kaikki välikaapelit kohillaan ja toinen näyttää yli 10% eroa SOC ja ah lukemaa niin tuntuu että että ratkkuudet kusee aikalailla.
kennojännitteet ovat liki samat, toisessa kun on esmes kaikki 3334 niin toisessa tasaiseen kaikki 3335 joten uskon tuon johtuvan mittaustarkkuudesta
LiFePo4 akuissa kennojännitteet eivät käyttäydy samalla tavalla kuin lyijyakuissa. Kennojännitteistä ei voi päätellä lataustasoa. Vasta kun kennojännitteet ovat yli 3,4V alkaa eroja jännitteessä näkymään ja silloin myös balansointi onnistuu. 3,3V kennojännitteellä kapasiteetti ero voi olla paljon enemmänkin kuin 10%.
 

Jussi

Well-known member
Akut tuli, hyvin pakattuina ja ihan hyvän näkösiä. Ulkomuistista ajattelin et mullahan noille sopiva peltilaatikko... Vanhan piikkauskoneen kuljetusloota.
IMG_20250407_224451.jpg
Eipä paljon sopivamman kokonen olis voinu olla, tuonnehan ne akut istuu just nätisti. Yksittäinhän noi on kivan kevyitä, mutta lootallisen kanniskelu alkaa jo oleen aika vaativaa...
IMG_20250407_224505.jpg
Yläreunaan jää tilaa kytkennöille ja bms:lle. Lämpeekö noi bms:t kuin, eli tarviiko sille järkätä ilmankiertoa?
IMG_20250407_232653.jpg
Bms:n näyttöyksikössä onkin mukana pitkä johto ja pistokekin vaikka tuohon akkukoteloon, sen ei tarvi olla akkujen luona.
Bms:ssä on kaksi lämpöanturia, mutta ohje ei kerro mihin ne olis laitettava. Mikähän niille olis optimaalinen paikka? Kennojen päälle vasemmalle ja oikeelle neljän keskikohdille...
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Akut tuli, hyvin pakattuina ja ihan hyvän näkösiä. Ulkomuistista ajattelin et mullahan noille sopiva peltilaatikko... Vanhan piikkauskoneen kuljetusloota.
Etteikö joku on ottanut mallia;)
24V105Ah Salkku.png
Eipä paljon sopivamman kokonen olis voinu olla, tuonnehan ne akut istuu just nätisti. Yksittäinhän noi on kivan kevyitä, mutta lootallisen kanniskelu alkaa jo oleen aika vaativaa...
Minun akut painaa lähes 70kg valmiina joten tuo kahva keskellä on turha, päätyihin tällainen
H1078-nostokahva-1396679639.jpg
Muista sähköinen eristys kennonpaketin ympäriltä, käytän itse Kenopak/Okapak siihen
Sinun tapauksessa niputus on helpoin tehdä muovivanteella, saat ehkä lainaksi sellainen kone. Teräslaput päihin lisäksi
Tai teetät 4mm pellistä pohjan missä on kaksi päätyä ja pakettivanteella kasaan, sisä-pituuden saat kasaamalla kennot välieristeineen
Yläreunaan jää tilaa kytkennöille ja bms:lle. Lämpeekö noi bms:t kuin, eli tarviiko sille järkätä ilmankiertoa?
Lämpenee jonkun verran jos ottaa reippaasti virtaa ulos, ratkaisu on helppo -> Alu-pelti ja lämmönsiirtotahna
Ne akut mitä olen tehnyt ja testannut 40%<->50% kuormalla niin BMS:n lämpötila on aina alle 50C, kuorma on silloin päällä tunteja
Tärkeintä on kyllä kaapelointi ja sen suojaus toisella kerroksella joka kestää käyttöä
Bms:n näyttöyksikössä onkin mukana pitkä johto ja pistokekin vaikka tuohon akkukoteloon, sen ei tarvi olla akkujen luona.
Jos se pienin JK:n näyttö niin asetuksesta pois päältä, muuten se sammuu parin vuoden päästä jos on 365pv/a päällä
Bms:ssä on kaksi lämpöanturia, mutta ohje ei kerro mihin ne olis laitettava. Mikähän niille olis optimaalinen paikka? Kennojen päälle vasemmalle ja oikeelle neljän keskikohdille...
Kunhan ne on riittävän kaukana toisistaan
 

Jussi

Well-known member
Muista sähköinen eristys kennonpaketin ympäriltä, käytän itse Kenopak/Okapak siihen
Sinun tapauksessa niputus on helpoin tehdä muovivanteella, saat ehkä lainaksi sellainen kone. Teräslaput päihin lisäksi
Tai teetät 4mm pellistä pohjan missä on kaksi päätyä ja pakettivanteella kasaan, sisä-pituuden saat kasaamalla kennot välieristeineen
Nuoko vaatii ne eristelevyt kennojen väliinkin? Ja pyrkiikö noi pullistelemaan, eli pitääkö paketti puristaa tukevasti kasaan?
Kuoret noissa tuntui kyllä ihan tukevilta.
Jos se pienin JK:n näyttö niin asetuksesta pois päältä, muuten se sammuu parin vuoden päästä jos on 365pv/a päällä
On se isoin kosketusnäyttö. Oliko nyt 4,3".
 

Mekaniker

Well-known member
Nuoko vaatii ne eristelevyt kennojen väliinkin? Ja pyrkiikö noi pullistelemaan, eli pitääkö paketti puristaa tukevasti kasaan?
Ettei alkaisi pullistella: Tukeva vähintään 300kg kestävä rakenne ja kennojen väliin nykyisin tuo pehmeä 4mm eriste, pohjaan ja sivuihin paksu muovikelmu (kennon kotelo johtaa sähköä)
Kun akkukennoja ostaa ei tiedä josko ne haluaa lisää tilaa vaiko ei...

Nuo 48V100Ah akut mitä ostin niin siellä on kennopaketin päädyissä 15mm alu-levy ja 2x3cm leveä teräsvanne pitää ne kasassa
Itse teen teräspellistä laatikon ihan mittamallin mukaan ja ladon kennot siihen, viimeinen kenno menee lasikuitulevyn kanssa väkisin paikalle
Jos pitää purkaa kennot laatikosta on nukuttava hyvin ennen yritystä;-)
 

Jussi

Well-known member
Ettei alkaisi pullistella: Tukeva vähintään 300kg kestävä rakenne ja kennojen väliin nykyisin tuo pehmeä 4mm eriste, pohjaan ja sivuihin paksu muovikelmu (kennon kotelo johtaa sähköä)
Kun akkukennoja ostaa ei tiedä josko ne haluaa lisää tilaa vaiko ei...

Nuo 48V100Ah akut mitä ostin niin siellä on kennopaketin päädyissä 15mm alu-levy ja 2x3cm leveä teräsvanne pitää ne kasassa
Itse teen teräspellistä laatikon ihan mittamallin mukaan ja ladon kennot siihen, viimeinen kenno menee lasikuitulevyn kanssa väkisin paikalle
Jos pitää purkaa kennot laatikosta on nukuttava hyvin ennen yritystä;-)
Okke, katotaas mitä tuohon keksitään.
 

Jussi

Well-known member
Noissa kennoissa on ainakin muovilevyä pohjassa, pistin alle 3mm kovalevyn et sain lootan pohjan tasaiseksi. Kennojen väliin kattelin napakahkoa 2mm mainospahvia, sitä kun oli. Takaseinää vasten 1mm muovikalvo suojaksi. Sivuille kans pahvit ja pellit, kiilaus tiukkaan ja urtsua pellin ja laatikon väliin. Jäykkääntyy samalla laatikkokin.
Bms:lle tein vähän ilmareikiä laatikkoon.
 

Jussi

Well-known member
Kaikki noi uudet kennot on ihan tasan 3,294V, joka tavallaan vähän yllätti. Harvoin ihan noin tasan osuu mikään.
Laatikon päätyjen urtsuilu jäi vaiheeseen, kun ei vanha pullo suostunu enää ku lupaileen vähän. Yleensä saanu ruuvilla kaivettua vanhatkin eloon, mutta tämä ei enää suostunu.
IMG_20250409_031708.jpg
 

Jussi

Well-known member
Aika näpertely noissa osien asetteluissa ja johdotuksissa, vieläkään ei ole valmista. Paksummat piuhat varsinkin ikäviä tehdä vähän alikokosiin liitoksiin. Plussan vedin 35 neliöisellä ja bms:lle tein tuplat 16 neliöllä, eiköhän ne nyt riitä. Kennojen tunnistusjohtojen tekoon hyyty, puolet kytketty.
 

Mekaniker

Well-known member
Aika näpertely noissa osien asetteluissa ja johdotuksissa, vieläkään ei ole valmista. Paksummat piuhat varsinkin ikäviä tehdä vähän alikokosiin liitoksiin. Plussan vedin 35 neliöisellä ja bms:lle tein tuplat 16 neliöllä, eiköhän ne nyt riitä. Kennojen tunnistusjohtojen tekoon hyyty, puolet kytketty.
Menee tunteja kun tekee jokainen liitin erikseen, minun akkulaatikoissa on ainakin 38 johdonpäätä mihin pitää tehdä liitin plus suojasukat ja kutistesukka
Viimeiset 48V akut oli sikäli helpompia kun johtokoko on 16#
 

Jussi

Well-known member
Nytpähän toi olis kasassa. Näyttökin heräili ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Sit olis voimailuosuus, lyijyt pois ja tuo tilalle.
Pitäs miettiä valmiiksi jänniteasetukset varmaan... JK:n oletukset vaikuttaa hyviltä ainakin aluksi, mutta invertterin rajat pitää vaihtaa. Lithium valinnalla saa floatin pois. Olisko high cut 28,2-28,4V ja low cut 21,2-21,4V hyvät?
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Olisko high cut 28,2-28,4V
28,4/16= 3,55V laturissa, akkunavassa nähtävästi 28,2V
ja low cut 21,2-21,4V hyvät?
Aika alhaalla, 2,8-2.9 mielummin. Ei jää mitään hätävaraa;-)

Tärkeintä on ett laturi lopettaa latauksen ennen kun BMS sulkee, jos on aurinkoinen päivä niin MPPT-säädin ei tykkää lainkaan
 

korsteeni

Well-known member
Tärkeintä on ett laturi lopettaa latauksen ennen kun BMS sulkee, jos on aurinkoinen päivä niin MPPT-säädin ei tykkää lainkaan
MPPT perustoimintoja, suorittaa sen useasti, ei oo moksiskaan.
silloin kun minulla on varaaja täysi ja akut niin tuntikaupalla on nollilla, kylmänä, tuottaa vasta kun ilmenee kulutusta.
invertterin normitoimintaa, tehty siihen
 

Jussi

Well-known member
Kiva juttu, bms ei kytke ulostuloa päälle. Siellä on näytön mukaan joku ylilataus-alarm päällä. Ja puhelinapin käyttö ei onnistu, kun ei kelpaa se bluutöötin oletussalana 1234... Hienoo. Näytöstä ei saa kuitattua tota hälyä pois. Invertteri ei käynnisty ilman akkua kun ei ole aurinkoakaan, ei saa asetuksia muutettua.
Mistä vitusta uus bms kaivo jonkun ylilataus-hälyn päälle?

E: Oli ollu monella samaa ongelmaa, yks oli keksiny. Ei pidä välittää siitä paritusvirheestä vaan painaa ok ja uudestaan samalla salasanalla parita. Sitten kelpaa. Säätelin alustavasti asetukset ja sain patterin käyntiinkin. Invertteri ei näköjään annakkaan lithium asetuksella muuttaa sitä alinta low cut arvoa, se on 21V. Sen minkä alla siirrytään ottamaan verkosta sai kyllä laitettua siihen 25,8V.
 
Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Muuten menis hienosti, mutta toi ääliö invertteri ei toimi kuten sen pitäs oman ohjeensakin mukaan toimia.
SBU modessa pitäs käyttää akkua siihen asetettuun verkkoon siirtymisrajaan asti akkujännitteessä. No ei käytä, akku liki täys ja ottaa vaan verkosta. Ja latas myös verkosta, vaikka "OSO" eli vain aurinko saa ladata... Lyijyakkujen kanssa mulla oli tossa tarkoituksella aika korkea katkaisuraja, niin en tajunnu, ettei se edes yritä käyttää täyttä akkua auringon laskiessa. Käyttää kyllä, kun katkaisen verkkosyötön invertteriltä, mutta ei oo sellanen tätäpäivää.
Täytyy varmaan vaihtaa se häiriköivä vähän liian pieni Easun takas testiin, jos se osais ton homman paremmin.
 

Mekaniker

Well-known member
Vastaava täälläkin joten tein viime syksynä verkkosyöttöön kellokytkimen pakottamaan lataus päälle kun haluan. Eli ainoastaan kun pörssisähkön hinta oli alle 2cnt/kWh
Helmikuun alusta lähtien en ole ostanut verkkosähköä lainkaan, joskus syksyllä on pakko alkaa taas
 
Ylös