• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFepo4 akuston rakentaminen

Juke_

Member
puolasta ostin, joulukuussa harjoittelukappale ja kk sitten tuli sille kaveriksi toinen vierelle. tasaiset virrat on molempien kennoissa, bms on minulle tuntematon, siellä se laatikoiden sisällä kuitenkin on ja juttelee verttien kanssa pylonin kielellä
puoliksi täydet tyhjensin autoon kun ne kuulemma pitää purkaa ja ladata äärmmilleen niin tuli todettua ettei ainakaan kapasiteetin suhteenkaan ole valittamista, on mitä luvataan
Minkä valmistajan kotelossa nämä sinun akut ovat? Itse ostin Puolasta Basen Green kotelolla olevan 48V 15kWh akkupaketin. Kennot oli niin pahasti epätasapainossa, ettei sitä voinut oikein käyttää, mutta balansoinnin jälkeen vaikuttaisi ihan lupaavalta. BMS on kyllä monessa mielessä aika onneton, mutta kennot vaikuttaisivat ihan hyviltä.

onko bms hifistelyä? vai välttämätön paha.
onkohan kukaan kokeillut ilman, lattaraudat napojen väliin
inverttereissähän on valmiit reseptit eri akkutyypeille, onkohan ne sitä varten jos ei ole bms

You need a BMS. A BMS has a view of individual cell voltages, the inverter does not. You could have one cell above the threshold while the overall pack voltage is below inverter settings.

korsteeni

Well-known member
Minkä valmistajan kotelossa nämä sinun akut ovat? Itse ostin Puolasta Basen Green kotelolla olevan 48V 15kWh akkupaketin. Kennot oli niin pahasti epätasapainossa, ettei sitä voinut oikein käyttää, mutta balansoinnin jälkeen vaikuttaisi ihan lupaavalta. BMS on kyllä monessa mielessä aika onneton, mutta kennot vaikuttaisivat ihan hyviltä.
easun 51.2 /200 lifepo , molemmissa samat kennojännitteet kaikissa

Jussi

Well-known member
inverttereissähän on valmiit reseptit eri akkutyypeille, onkohan ne sitä varten jos ei ole bms
Kyllä se minusta on välttämätön. Ei nää mun vertit ainakaan osaa muuta kun säätää kokonaisjänniteen raja-arvot ja maksimi virrat. Litiumit kyl vaatii kennojenkin tutkimisen erikseen.
Katellu nyt Alista Jikong bms:ssiä. Sitä näkyy myyvän myös "vakavammatkin" akkukaupat.

Jussi

Well-known member
Tilasin nyt sit Jikong 200A bms värkin ja siihen parhaan näyttökäikäleen lisäpalikkana vielä. Siitä näkee kennojännitteetkin ilman puhelinappia. Kun en jaksa puhelinta juuri kuskailla mukana koskaan.
Alle sataseen jäi koko setti, eli ei nyt kauheen paha akkuinvestointi tullu. Tollahan päristelee kesäyönä monta tuntia akulla, kun ei tarvi varoo purkurajaa sillai kun lyijyakulla.
Saa sit viedä noita parempia agm akkuja mökille loppukäyttöön.

Mekaniker

Well-known member
Joillakin akkuvalmistajilla oli ajatus ettei ole tarvetta kennojen väliseen tasapainoitukseen mutta nyt ovat muuttaneet suhtautumista siihen
Suurin hyöty siitä on akun käytön valvonnassa, käyttäjä ei pääse pilaamaan akuston.

(Jos ymmärsin yhden mainoksen oikein on myytävänä käynnistysakuiksi tarkoitetut LFP:t, niissä on joko rajunkokoinen BMS tai ohittava kytkentä ja BMS hoitaa tasapainoituksen??)

Ja kyllä, täysi-ladattu LFP-kennosto antaa oikosuljettuna helposti 2x mitä valmistaja ohjeessa lukee ja sieltä tulee samaa virtaa siihen asti kun joku paikka sulaa...
Lyijyakku-lataus haluaa jatkuvaa pientä ylläpitolatausta mutta Li akut ei pidä siitä joten lataus suljetaan kun akusto on täynnä ja alkaa taas kun on tarvetta

don

Active member
Moro

Aiheen sivusta yksi kysymys,minulla on pieni moottoripyörän LiFePo4 akku joka on lakannut pitämästä virtaa,onko mitään tehtävissä,latautuu normaalisti mutta muutaman päivän päästä jännite putoaa?

Mekaniker

Well-known member
Moro

Aiheen sivusta yksi kysymys,minulla on pieni moottoripyörän LiFePo4 akku joka on lakannut pitämästä virtaa,onko mitään tehtävissä,latautuu normaalisti mutta muutaman päivän päästä jännite putoaa?
Miten paljon?
Helppo sikäli, jos laskee alle 13V johto irti niin...

Voihan olla joku muu syy siihen myös jos akkujohto kytkettynä

Vinsu

Member
Sure, you can't charge below 0. I actually tried that before (see video below), and we're doing tests on this in the lab also on Sodium Ion and others. It's however pretty trivial to create an insulated box with a small thermostatically driven polyimide heater coupled to a spreader. I did a calculation on this before:

- Assume a battery box, roughly 0.9 meter by 0.5 meter by 0.4 meter.
- This should give space for 10cm of insulation all around
- Total surface area of the box = 2m²
- Assume insulation, PIR, U value 0.19W/m²K

Total heat loss for the box per K = 0.38W

Assume -20C outside, battery 5C --> delta of 25C. Heating needed to keep the temperature = 25*0.38 = 9.5W.

Very nice test. How much do the batteries warm up during charging? This has to have some effect also in the insulated box to help them keep warmer.

How much do the batteries warm up during charging?

They pretty much don't. The efficiency is well into the 90%, so not much losses that can contribute to warming them.

This has to have some effect also in the insulated box to help them keep warmer.

I calculated a PIR box at some point, which can keep a 15kWh (16x280Ah cells) warm at -20C outside with a couple of 7W heating elements:

- Assume a battery box, roughly 0.9 meter by 0.5 meter by 0.4 meter (enough for a 16kWh battery)
- This should give space for 10cm of insulation all around
- Total surface area of the box = 2m²
- Assume insulation, PIR, U value 0.19W/m²K

Total heat loss for the box per degree K = 0.38W

Assume -20C outside, battery 5C --> delta of 25C. Heating needed to keep the temperature = 25*0.38 = 9.5W.

You can keep your batteries warm with a small polyimide heater coupled to an aluminium plate (heat spreader) and thermostat.

Jussi

Well-known member
Tohon Jk bms värkkiin sais halvasti myös rs-485-usb adapterin tietskaa varten, akkupaikan lähellä vaan ei ole yhtään jatkuvasti käytössä olevaa konetta. Ja siihen olis hallintasoftakin. Vaan akkujen vieressä olis toi Home assistant Yellow purkki, jossa yksi usb vapaana... Osaiskohan siihen keksiä jotain? Vai pitäskö ettiä joku langaton jatke tolle rs-485 liitännälle...

korsteeni

Well-known member
Tohon Jk bms värkkiin sais halvasti myös rs-485-usb adapterin tietskaa varten, akkupaikan lähellä vaan ei ole yhtään jatkuvasti käytössä olevaa konetta. Ja siihen olis hallintasoftakin. Vaan akkujen vieressä olis toi Home assistant Yellow purkki, jossa yksi usb vapaana... Osaiskohan siihen keksiä jotain? Vai pitäskö ettiä joku langaton jatke tolle rs-485 liitännälle...
millainen hallintasofta?
mistähän saisi, akuissa tuli mukanakin adapteri ja olen yrittänyt saada edes yhteyden niihin, kysellyt joka palstalla kuinka niistä saa dataa ulos
lähinnä kiinnostaisi ne kennojen jännitteet ja soc mitkä näkyvät kylläkin akkujen omalla näytöllä
akut tarjoaa modbus sekä sarja liitännät mutta millä sieltä heruu tieto?
minkä ohjelman lataan ja mistä?
keinoäly on antanut minulle python sekä shell scriptiä mutta millään niistä ei irtoa mitään
ihan kädetönkään en ole kun yli 10 vuotta olen mittareista ja inverttereistä yms tietoja hakenut 485 modbusilla

ilmeiseti se on niin helppo etten tajua ja yritän liian monimutkaisilla resepteillä

kertokaa millä bms antaa salaisuutensa ulos
akku on easun ibattery 51.2v 200ah

You can use TTL to USB instead, that way you don't need to get the RS485 adapter. I have the pin-out and connector type on my GitHub:

You can also find the connectors with leads pre-made on eBay and the like, so all you need is a UART to TTL converter and a USB isolator (see readme on github for details). The code on my Github is for Grafana integration, but you can easily adapt this Python code to others.

Jussi

Well-known member
millainen hallintasofta?
mistähän saisi, akuissa tuli mukanakin adapteri ja olen yrittänyt saada edes yhteyden niihin, kysellyt joka palstalla kuinka niistä saa dataa ulos
lähinnä kiinnostaisi ne kennojen jännitteet ja soc mitkä näkyvät kylläkin akkujen omalla näytöllä
akut tarjoaa modbus sekä sarja liitännät mutta millä sieltä heruu tieto?
minkä ohjelman lataan ja mistä?
keinoäly on antanut minulle python sekä shell scriptiä mutta millään niistä ei irtoa mitään
ihan kädetönkään en ole kun yli 10 vuotta olen mittareista ja inverttereistä yms tietoja hakenut 485 modbusilla

ilmeiseti se on niin helppo etten tajua ja yritän liian monimutkaisilla resepteillä

kertokaa millä bms antaa salaisuutensa ulos
akku on easun ibattery 51.2v 200ah
Tollasta näyttää noille JK-tuotteille. Eiköhän jokainen bms halua vähän omansa riippuen toteutuksesta. Tuolla JK-softalla kuvauksen mukaan voi säätää myös asetukset.
Nimetön.jpg
Nimetön.jpg

Jussi

Well-known member
Mun bms tulikin tänään, akuista tiedä millon tulevat...
Bms on tän näkönen, aika paljon liitäntöjä on. Ja otin tosiaan siihen sen 4" kosketusnäytönkin mukaan, kun en jaksa puhelinta oikeen käyttää.
IMG_20250315_004024.jpg

Mun bms tulikin tänään, akuista tiedä millon tulevat...
Bms on tän näkönen, aika paljon liitäntöjä on. Ja otin tosiaan siihen sen 4" kosketusnäytönkin mukaan, kun en jaksa puhelinta oikeen käyttää.
Näytä liitetiedosto 9857

That's the old style JK (although the original one had the black case, the 16s and over still do). I run 8 of them, some of them for 6 years now continuously without issues.

Jussi

Well-known member
That's the old style JK (although the original one had the black case, the 16s and over still do). I run 8 of them, some of them for 6 years now continuously without issues.
Sounds good, perhaps this do its job for me also. If that PC software don't work with these older ones, i forget rs-485 adapter. I really don't need it, when the display unit shows all necessary.