• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFepo4 akuston rakentaminen

korsteeni

Well-known member
tulin siihen tulokseen etten rakentele koska erillisinä tilattuina akut, bms yms tykötarvikkeet luovat jo sopimattomuusilmapiirin ja moninkertaistaa toimitusten epävarmuuden ja riskit vs valmiin tuotteen takuut yms hintaero jää aika marginaaliseksi huomioiden myös hinnan vaihteluiden merkitys.
tilasin 1730€ kotiin ensin 10kw ja nyt sitten toisen samaan hintaan jotka ovat yhteensopivia keskenään ja takuut toimivat. halvemmalla tietty saisi mutta jos olisi alkanut tilailemaan joskus puoli vuotta siten ja nyt saanut valmiiksi niin vaiva olisi vain palkkana. mutta sitähä tää on. puntaroin kylläkin vuosi sitten mutta onnekseni en lähtenyt rakentelemaan

korsteeni

Well-known member
kunhan lähetys saapuu pääsen ihan käytännössä testaamaan 20kw agm vs 20kw lifepo4 eron
agm'ät on niin käyttämättömiä ettei sekään vaikuta kokeiluihin

Mekaniker

Well-known member
tulin siihen tulokseen etten rakentele koska erillisinä tilattuina akut, bms yms tykötarvikkeet luovat jo sopimattomuusilmapiirin ja moninkertaistaa toimitusten epävarmuuden ja riskit vs valmiin tuotteen takuut yms hintaero jää aika marginaaliseksi huomioiden myös hinnan vaihteluiden merkitys.
tilasin 1730€ kotiin ensin 10kw ja nyt sitten toisen samaan hintaan jotka ovat yhteensopivia keskenään ja takuut toimivat. halvemmalla tietty saisi mutta jos olisi alkanut tilailemaan joskus puoli vuotta siten ja nyt saanut valmiiksi niin vaiva olisi vain palkkana. mutta sitähä tää on. puntaroin kylläkin vuosi sitten mutta onnekseni en lähtenyt rakentelemaan
Olet oikeassa, 48V akkupakettien hinnat on laskenut niin rajusti ettei kannata rakentaa itse enää. BMS:t +lisäosat on myös noussut reippaasti
Isot valmiit 24V ei saa kun ovat siirtyneet 48V rakenteluun...

I just increased my battery to 120kWh. Here is the calculation:

For our DIY pack, we go with cells from NKON. If going with B-grade, we can use Envision HC-L315A 3.2V 315Ah. Getting 16 of those for a 48V battery, we end up paying 54,90 Euro per cell, for a total of 878.4 Euro. We also have to include shipping, which to Finland would be 116,57 Euro. All together including the VAT makes that 978,97 Euro.

If we don't want to go B-grade, we could opt for Eve MB31 Prismatic 314Ah cells, at 71,95 Euro per cell. For the 16 cells, including VAT and shipping, the total comes to 1268,50 Euro.

Note that these 16 cells for both versions make for a total battery capacity of 16kWh.

I'm sticking to the JK BMS, but I'll get it from NKON as well so they would arrive at the same time with my cells and I don't have to go shop on Aliexpress. Cost for the 200A version including VAT: 167,95 Euro.

Since class T fuses are still difficult to get, and I wanted to use something else than BS88 which I typically use, I went with an NH class fuse from TME. I went with an NH00 125A battery fuse (gBat) for 15.9 Euro together with a fuse holder for it for 25.21 Euro. VAT and shipping for those came to about 70 Euro.

I'll also add an MCCB DC1 breaker from Elmark; I don't have exact shipping cost, but these come in at around 200 Euro, so I'll make it 250 Euro for the calculation.

- The total for the B-grade cell version: 1466.92 Euro, or 91.7 Euro per kWh
- The total for the A-grade cell version: 1756.45 Euro, or 109.8 Euro per kWh

So in my opinion, still worth it.

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
nämä ne vasta häiriöä antavatkin, 2x 10kWh akkua, ilmeisesti ne bms'ät, eihän akku pitäisi itsessä rf'ää työntää ympäristöön
kokeilin josko nettikaapelia pitkin tai sitten vanha cisco ei siedä niin laitoin tp linkin ap n sinne, se ei toimi ollenkaan siellä sisätiloissa
tuleehan nuo yöllä varaajan lämpötilat silloin kun on valtakunnan verkossa

Mekaniker

Well-known member
tietoliikenteen kanssa ei täälläkään ole mitään ongelmia, 1wire verkko on se mikä kusee häiriöistä
Valitan, minun 1-vire järjestelmä ollut pois käytöstä jo 10v ja sen aikana radiotaajuuksien määrä kotitalouksissa on moni10 kertaistunut
Totesin että ShellyAddon + muut valmistajat? käyttää DS18B20 antureita, saa nähdä mitä sen kanssa tulee kun johtojen pituus kasvatetaan yli 3m?

Onko näissä vastauksena palmikoitu johto al-suojalla/ ferriitit??

korsteeni

Well-known member
nyt on ensiimäiset perstuntumat, elikkä ei mitään mittauksia vaan ihan käytännöstä tarttunutta noiden agm/cml 4+4 rinnan=20kW ja lifepo 2*10kW rinnan=20kW erosta tai samanlaisuudesta.
kun ne ovat täynnä niillä mennään kotikäytössä 2kW -4 kW piikeillä (sauna, sähköhella jne) jokseenkin samalla tavoin
sillon kun akut antavat viimeisiään kulutushuiput sammuttavat herkemmin agm systeemin.
tähän kylläkin vaikuttaa sitten moni asia tai ei niin moni vaan mille tasolle nuo rajat on laitettu kun katkaisee purkamisen ja vielä rajoista että nekin on häilyvät kun tarkkoja ei ole kumpiinkaan, suosituksia löytyy joka lähtöön ja joka kennoille joista ei ota erkkikään täyttä selvyyttä.
oleellisin ero on latauspuolella. jos ja kun rahkeissa riittää niin lfp täyttyy 100% saakka nopeammin, nopeasti, taasen noita agm joutuu lataamaan pikkuvirralla päiväkaupalla saadakseen täyteen= ei oikein voi hyödyntää lataustehoja käytännössä.
paras täyttöaste taasen tekee lfp puolella ihmetystä jon akut käytännössä voi ladata vain suositeltuun 80% ja purkaa 20% tulee sellainen tuntuma että pienellä kulutuksella tiukanpaikan tullen agm voisi herua enempi.....en tiedä enkä ole kokeillut, ihan ajatuksena vain

tuolla normaali rangeissa liikuttaessa ei noissa suuria eroja ole, merkittävin on lfp' n nopeampi latautuminen

nyt hinnat ovat todellakin heittäneet "häränpyllyä"
nuo minulla olevat GLOBE AGM SOLAR 220AH ovat aika hyvissä hinnoissa nyt
siitä sitten jollekin hyvät miltei käyttämättömät mökkiakut, lfp ei mökeille taasen sovellu, siis oikeille mökeille, kesäasunnot talvikäytössä sitten eri juttu taasen

Mekaniker

Well-known member
Kyllä voit ladata LFP:t ihan jatkuvasti 100% asti kunhan yksittäisen kennon jännite ei ylitä 3.60V kuin hetken.
On lähinnä BMS:n toiminnasta kiinni jos voi ladata ihan täysillä.
Linkki Renogy sivulle: https://www.renogy.com/blog/lifepo4-voltage-chart

Itse käytän oletuksena JK:n suosituksia eli kennojännitteen maksimi on 3.55V ja alin on 2.60V
Ja harvoin on sellainen tilanne ollut että kennojännite on alle 2.60V

Saan itse kokeilla miten uusi palvelinkaappi-malli akku-investointi alkaa toimia kunhan saan kytkettyä uudet BMS.t kahteen "48V" 100Ah akkuihin, puuttuu vain laturi juuri nyt
Näille kennoille on 0.5C eli 50A:n suurin sallittu lataustaso eli jostain pitäisi löytää halpa 59V 100A:n laturi

korsteeni

Well-known member
Kyllä voit ladata LFP:t ihan jatkuvasti 100% asti kunhan yksittäisen kennon jännite ei ylitä 3.60V kuin hetken.
On lähinnä BMS:n toiminnasta kiinni jos voi ladata ihan täysillä.
Linkki Renogy sivulle: https://www.renogy.com/blog/lifepo4-voltage-chart

Itse käytän oletuksena JK:n suosituksia eli kennojännitteen maksimi on 3.55V ja alin on 2.60V
Ja harvoin on sellainen tilanne ollut että kennojännite on alle 2.60V

Saan itse kokeilla miten uusi palvelinkaappi-malli akku-investointi alkaa toimia kunhan saan kytkettyä uudet BMS.t kahteen "48V" 100Ah akkuihin, puuttuu vain laturi juuri nyt
Näille kennoille on 0.5C eli 50A:n suurin sallittu lataustaso eli jostain pitäisi löytää halpa 59V 100A:n laturi
minulla kyllä rajoittaa bms 45A/akku, elikkä 90A ja jännitte ei kyllä noussut 70A/akku elikkä 140A yli 55 voltin
(minulla jää yksi 120A 48v hybridi ylimääräiseksi kun vain kiina toimittaisi osat, no ei ehtine tähän geissiin, olisin tarjonnut sitä sinulle laturiksi)

Mekaniker

Well-known member
minulla kyllä rajoittaa bms 45A/akku, elikkä 90A ja jännitte ei kyllä noussut 70A/akku elikkä 140A yli 55 voltin
Pääsetkö BMS:n asetustasolle? Se tapahtuu akun näytön kautta tai apuohjelmalla tietoliikenneportista
55V/16 = 3,43V/ Kenno tarkoittaa akku lepotilassa?
Voi hyvin olla että kennojännite on alhainen tarkoituksella, ikääntyminen ja lämpeneminen vähenee selvästi

Kunpa meille voisi tehdä vastaavalla tavalla;)

Jussi

Well-known member
Varmaan kohta joutuu tohon akkuasiaan perehtymään. Täällä himassa nyt ekana, käyttää noita ehjempiä agm akkuja sit mökillä loppuun. Siellä voi olla kellarissakin liian kylmä toisinaan, tänä talvena ei ehkä olis ollu.
Ottasko niitä isoja, oliko nyt 380Ah lifepo kennopaketteja 2x4 setin... Niihin pitää tosin katella sit bms erikseen.

Mekaniker

Well-known member
Varmaan kohta joutuu tohon akkuasiaan perehtymään. Täällä himassa nyt ekana, käyttää noita ehjempiä agm akkuja sit mökillä loppuun. Siellä voi olla kellarissakin liian kylmä toisinaan, tänä talvena ei ehkä olis ollu.
Ottasko niitä isoja, oliko nyt 380Ah lifepo kennopaketteja 2x4 setin... Niihin pitää tosin katella sit bms erikseen.
Taitaa olla 314Ah joka on suurin? Hintavariaatio on iso kuitenkin

Jos itse omaa halukkuutta itserakentamiseen niin suosittelen kuvan mukaista ensikertalaiselle
Eelbattery.png

Kasattu kennot ryhmään ja niissä on BMS johdot valmiina
Hinta on lähes sama kun ostaa kennot irtokappaleina

Nimittäin minulta menee toista viikkoa pelkän laatikon tekemiseen teräspellistä, se aika ja materiaali myös maksaa jotakin
Näiden kanssa ei tarvitse kun tehdä sopiva eristetty vanerilaatikko? ja kytkeä johdot. Samaten se on kohtuuvaivalla siirrettävissä toiseen paikkaan purkaamalla kennopaketit ulos. Isot 16S kennon laatikot ei siirretä ihan noin vaan, painavat alkaen 100kg...

korsteeni

Well-known member
Taitaa olla 314Ah joka on suurin? Hintavariaatio on iso kuitenkin

Jos itse omaa halukkuutta itserakentamiseen niin suosittelen kuvan mukaista ensikertalaiselle
Näytä liitetiedosto 9849
Kasattu kennot ryhmään ja niissä on BMS johdot valmiina
Hinta on lähes sama kun ostaa kennot irtokappaleina

Nimittäin minulta menee toista viikkoa pelkän laatikon tekemiseen teräspellistä, se aika ja materiaali myös maksaa jotakin
Näiden kanssa ei tarvitse kun tehdä sopiva eristetty vanerilaatikko? ja kytkeä johdot. Samaten se on kohtuuvaivalla siirrettävissä toiseen paikkaan purkaamalla kennopaketit ulos. Isot 16S kennon laatikot ei siirretä ihan noin vaan, painavat alkaen 100kg...
minulla on 16S 200ah 52v 10 kWh pihalle tuotuna rahteineen ja alveineen ja takuineen ihan valmiina kuoret ja bms ja seinätelineet senkun nostaa seinälle 1700€ , en kyllä keksi miksi kasaisin itse kun riskinä on bms/kenno takkuut. paljonko maksaa diy vastaava?

Jussi

Well-known member
minulla on 16S 200ah 52v 10 kWh pihalle tuotuna rahteineen ja alveineen ja takuineen ihan valmiina kuoret ja bms ja seinätelineet senkun nostaa seinälle 1700€ , en kyllä keksi miksi kasaisin itse kun riskinä on bms/kenno takkuut. paljonko maksaa diy vastaava?
Mistä oot ostanu? Ja onko jo ehtiny varmistua toimiiko luvatusti?
Tarjontaahan alkaa oleen jo aika monessakin paikassa, samaten kyllä hintahaitariakin.

Jussi

Well-known member
No, ostin sit Hollannista 8kpl 315Ah kennoja 480€.
Nyt pitäs varmaan valikoida hyvä bms niille. 100A varmaan pääosin riittääkin, kennoissa on purkuvirtaa datan mukaan 157A. Tolla maksimilla oltaskin jo lähellä vertin maksimia.

korsteeni

Well-known member
Mistä oot ostanu? Ja onko jo ehtiny varmistua toimiiko luvatusti?
Tarjontaahan alkaa oleen jo aika monessakin paikassa, samaten kyllä hintahaitariakin.
puolasta ostin, joulukuussa harjoittelukappale ja kk sitten tuli sille kaveriksi toinen vierelle. tasaiset virrat on molempien kennoissa, bms on minulle tuntematon, siellä se laatikoiden sisällä kuitenkin on ja juttelee verttien kanssa pylonin kielellä
puoliksi täydet tyhjensin autoon kun ne kuulemma pitää purkaa ja ladata äärmmilleen niin tuli todettua ettei ainakaan kapasiteetin suhteenkaan ole valittamista, on mitä luvataan

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
onko bms hifistelyä? vai välttämätön paha.
onkohan kukaan kokeillut ilman, lattaraudat napojen väliin
inverttereissähän on valmiit reseptit eri akkutyypeille, onkohan ne sitä varten jos ei ole bms