Esäätäjä sanoi:savonhumu sanoi:Tuossa on selvästikkin haettu talviajan tehoja ja rajusti! kesälle on niin massiiviset alat että on parempiki että ovat tavallaan ylikulmassa auringonpaisteesen nähden ja siltiki tehot varmasti riittää. sähköö taitaa tuottaa nuo toisenmallin paneelit tuossa myöskin?
Aika hieno systeemi näyttäs olevan ja investointina taatusti ihan toistaluokkaa kun mitä myö "harrastelijat" tehhään ;D
Vaikka talvitehoja haetaankin, en ymmärrä oikein tuon tarkoitusta. Keräimet ja paneelit on toisaan joskus joulukuussa, milloin aurinkoa ei juuri näy, optimissaan ja muulloin hukataan väärän kulman takia? Samaan energiansäästöön pääsisi huomattavasti kevyemmällä patteristolla vuositasolla, jos otettaisiin enemmän talteen silloin kun tulee. Sähköttömällä mökillä tuon käsittäisi...
Kyllähän tuossa paljo perrää on. Ehkä turhan jyrkkä kulma kyllä, mutta tehoja luulis tulevan haarukkaan marras-maaliskuu sen verran mitä otettavissa on.. kyseessä kuitenki, jos oikeni tulkihen pääasiallinen lämmitysmuoto niin tehothan pitäs mitottaa huonommin tuottavan vuodenajan mukaan ja ylituotto-ongelmaa paremmilla vuodenajoilla ratkottu ilmeisesti tuolla jyrkemmällä asennuskulmalla... Melko näkyvä laitoshan tuo on ja kauneus katsojen silmässä ;D Ehket ei meijänkään tontille tuommonen kelpais!
Enempää en viitti tuota spekuloija kun ei kuitenkaan tiijetä koko systeemin henkeä ja karataan hiukka sivuraitelle tässä hommassa..
