• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin

savonhumu

Member
Esäätäjä sanoi:
savonhumu sanoi:
Tuossa on selvästikkin haettu talviajan tehoja ja rajusti! kesälle on niin massiiviset alat että on parempiki että ovat tavallaan ylikulmassa auringonpaisteesen nähden ja siltiki tehot varmasti riittää. sähköö taitaa tuottaa nuo toisenmallin paneelit tuossa myöskin?
Aika hieno systeemi näyttäs olevan ja investointina taatusti ihan toistaluokkaa kun mitä myö "harrastelijat" tehhään  ;D

Vaikka talvitehoja haetaankin, en ymmärrä oikein tuon tarkoitusta. Keräimet ja paneelit on toisaan joskus joulukuussa, milloin aurinkoa ei juuri näy, optimissaan ja muulloin hukataan väärän kulman takia? Samaan energiansäästöön pääsisi huomattavasti kevyemmällä patteristolla vuositasolla, jos otettaisiin enemmän talteen silloin kun tulee. Sähköttömällä mökillä tuon käsittäisi...

Kyllähän tuossa paljo perrää on. Ehkä turhan jyrkkä kulma kyllä, mutta tehoja luulis tulevan haarukkaan marras-maaliskuu sen verran mitä otettavissa on..  kyseessä kuitenki, jos oikeni tulkihen pääasiallinen lämmitysmuoto niin tehothan pitäs mitottaa huonommin tuottavan vuodenajan mukaan ja ylituotto-ongelmaa paremmilla vuodenajoilla ratkottu ilmeisesti tuolla jyrkemmällä asennuskulmalla... Melko näkyvä laitoshan tuo on ja kauneus katsojen silmässä ;D Ehket ei meijänkään tontille tuommonen kelpais!
Enempää en viitti tuota spekuloija kun ei kuitenkaan tiijetä koko systeemin henkeä ja karataan hiukka sivuraitelle tässä hommassa..
 

savonhumu

Member
Kahtelin tuossa vähä nuitten suojakalvojen alle. Aika mielenkiintonen rakenne on tuon lämmönkeruun suhteen nuissa keräimissä.. JOs oon oikein käsittäny niin yleensä keräimessä kulkee pillejä pystysuunnassa, jotka kerää lämpöö?
Nuissa on ylä- ja alareunoissa aluvaakaputket joiden välissä on noin 10cm leveitä alumiini kanavia. reunalta lähtien eka puolikas virtaa ylhäältä alaspäin ja keskeltä toiseen reunaan virtaus alhaalta ylöspäin.. nuo kanavat on siis semmosia 10cm x ? esim1cm(ei pääse näkemään kuinka paksuja nuo kanavat on) eli pinta-alaa tuolle lämmönsiirtymiselle on käytännössä siis koko keräimen kehyksien sisäpuolella oleva ala kun neste käytännössä virtaa koko pohjan alalla.
selittäskö tuo sen "ylivoiman" kilpailijoihinsa nähen? 8)
 

sam123

Active member
savonhumu sanoi:
Sen verta kiusas tuo kulma että piti käyä uuvestaan kahtoon tarkkaan 2m linjaarilla+vatupassilla ja rulla mitalla että mitä sieltä löytyy.  ;) Edellinen kulma oli semmonen pikamittaus lennosta..
Nyt on faktana 25-astetta!! 10-astetta on huti minimistä, mutta kattellaan nyt tällä kulmalla alkuun!

http://www.kattoremontti.org/kattoremontti-laskuri/suhdeluku-asteiksi-laskuri
 

savonhumu

Member
sam123 sanoi:
savonhumu sanoi:
Sen verta kiusas tuo kulma että piti käyä uuvestaan kahtoon tarkkaan 2m linjaarilla+vatupassilla ja rulla mitalla että mitä sieltä löytyy.  ;) Edellinen kulma oli semmonen pikamittaus lennosta..
Nyt on faktana 25-astetta!! 10-astetta on huti minimistä, mutta kattellaan nyt tällä kulmalla alkuun!

http://www.kattoremontti.org/kattoremontti-laskuri/suhdeluku-asteiksi-laskuri

Kiitti!

;D eli kattokaltevuus vois olla 1/2 niin selittäs tuon asteluvun aikas hyvin..
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Kahtelin tuossa vähä nuitten suojakalvojen alle. Aika mielenkiintonen rakenne on tuon lämmönkeruun suhteen nuissa keräimissä.. JOs oon oikein käsittäny niin yleensä keräimessä kulkee pillejä pystysuunnassa, jotka kerää lämpöö?
Nuissa on ylä- ja alareunoissa aluvaakaputket joiden välissä on noin 10cm leveitä alumiini kanavia. reunalta lähtien eka puolikas virtaa ylhäältä alaspäin ja keskeltä toiseen reunaan virtaus alhaalta ylöspäin.. nuo kanavat on siis semmosia 10cm x ? esim1cm(ei pääse näkemään kuinka paksuja nuo kanavat on) eli pinta-alaa tuolle lämmönsiirtymiselle on käytännössä siis koko keräimen kehyksien sisäpuolella oleva ala kun neste käytännössä virtaa koko pohjan alalla.
selittäskö tuo sen "ylivoiman" kilpailijoihinsa nähen? 8)
Noissa on kyllä pyöreitä reikiä siinä alumeenissa, ei siis mitään 10cm leveitä aukotuksia. Reikien halkaisija on jotain millejä, arvauksena 4mm (minusta liian pieniä, mutta ehkä siihen on perusteensa) ja taisivat olla jotain 20mm päässä toisistaan nuo reiät...siis näin tommosen halkastun kipaleen asuntomessuilla ja sen perusteella lauon tommosta.
 

savonhumu

Member
ok, metsään meni nämäki arvelut siis ;D
päältäpäin ku vilkuilee niin kaikkee ei nää! ne pillien välit toimii arvatenki sitte lämmönjohtimina.. Melko "perinteiseen" tyyliin siis toteutettu nämäki sitte vissiin..
 

rotzi

Well-known member
Tommonen oli jossain...:


leikkuu.png
 

savonhumu

Member
Eheivät vain vielä kun uunipuolen asennukset vielä kesken ja putkarin kanssa täytyy vielä suunnittelupalaveri pittää ennen tarvittavien osien hankintaa.. Katolle sentään sen läpiviennin tein ja tänään vetelen rst-letkut sinne ja uunille myöskin..

Kiireellä en oo tätä pilannu vaan välistä pitäny talon muutaki remppaa vielä tehhä..
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Eheivät vain vielä kun uunipuolen asennukset vielä kesken ja putkarin kanssa täytyy vielä suunnittelupalaveri pittää ennen tarvittavien osien hankintaa.. Katolle sentään sen läpiviennin tein ja tänään vetelen rst-letkut sinne ja uunille myöskin..

Kiireellä en oo tätä pilannu vaan välistä pitäny talon muutaki remppaa vielä tehhä..
Sitä vaan että sais tietää, saako niillä mitään sieltä katolta sinne varaajaan....
Oliko sulle tulossa energiamittaus aurinkoa varten?
 

savonhumu

Member
Mittaus tulee joko heti ekan asennuksen yhteydessä tai vähintäänkin jätetään helppo varaus sille. Luultavasti se mittaa uunikiertoa kans samalla mutta kesältä saa luotettavat tulokset kun uunia ei lämmitetä!
 

savonhumu

Member
Kuvat on kivoja ;)



Taisin tuossa joskus aikasemmin retostella että uuni on kovasta käytöstä huolimatta ehyt kun tuli epäilyjä sisuksien kestävyydestä.. Pikkasen pittää nyt ottaa pakkia ;D Tulikannet jouduin uusimaan ja kanavistoja hiukan remontoimaan myöskin ts. nuo tulipesän katolla olevat kivet jotka muodostaa tuon yläkanaviston kävi lenkin lattialla. onneks itse tulipesän katto oli ehyt niin tuli vielä uuni tuosta. Villat laitoin ylätilasta uusiks myöskin! Mihin sitä muuraria tarvitaan? ;)



Siihen tuli paikat sivuilla ja takana roikkuville osille. alareunat tullee pohjalla näkyvien palovillojen päälle lepoon.


1cm paksuja pieniä palovillan paloja sirottelin tulikansien päälle  sinnetänne ja keräin siihen päälle. jäi siis pieni ilmatila kivien ja kuparilevyjen väliin, jossa ilma pääsee vielä liikkumaan suhteellisen vapaasti.

Sattu muuten semmonen vahiko että mennä hupsahti ekalla yrityksellä paikalleen ja vielä ilman hienosäätölekaa ;D 8)


Tämmöset on molemmilla sivuilla ja takana vastaava mutta tulikansien levyinen


Sitte vielä koko komeus peittoon villalla päältä + sivuilta niin täyteen kun soppii kohtuudella ja sitte kunnolisen lämpömittarin mittapää oletettuun kuumimpaan kohti villojen alle kupariputkeen kiinni. uunia tulille ja mittahommiin... Suotta läjjää loppuun ennenku tietää tarviiko niitä villanpaloja siellä levyn alla vai pittääkö lisätä fyllinkiä peittävämmäks.. Valmistajan mukaan kannen alla on Yli 600-astetta lämpöö siinä kohti missä liekki ekan kerran törmää tulikansiin ja kääntyy kanavassa eteenpäin. Vuolukivihän tunnetusti johtaa lämpöö hyvin niin mulle veikattiin että semmosta 300-astetta saattas kansien päältä löytyä :D
Saattaapi olla että jerkkua piisaa meijän tarpeeks tahi sitte ei aika näyttää!
 

Ak-85

New member
Milläs mallilla projekti rupeaa olemaan kokonaisuudessaan, pääseekö ottamaan "savut" vielä ennen pimeän ajan tuloa ??
En ole kerennyt lukea projektiasi juuri ollenkaan, mutta meinaatko kytkeä tämän samaan piiriin aurinkokeräinten kanssa?
Mulla pitäs tehdä saman tapainen virtys puukiukaan torveen kiinni :)
 

savonhumu

Member
Pientä säätöö vielä niin pääsee tkntilan kytkennät tekemään! parin viikon sissään luultavasti on molemmat systeemit tulilla..
Alkuperäinen suunnitelma on ollu laittaa uuni samaan kiertoon auringon kanssa, toki omalla pumpulla ja käytännössä omalla piirillä vain lämpö luovutetaan samojen kierukoiden kautta..
Vielä on kuitenki vaihtoehtona laittaa varaajavesi uuniin kiertämään kun vapaita lähtöjä olis riittävästi pytyssä. Siinä on vaan pari muuttujaa vielä joita pittää setviä.. kun uunin laittaa kuumaks niin siihen lämpöön et sen koommin voi vaikuttaa ennenku uuni on taas jäähtyny! kiehunta varaajassa ei oikein käy kun sitte menee ilmaa lattialämpöönki jne.. nykyinen 120 litran Kalvopaisunta pitäs riittää tuohon mutta tuskin keittämistilassa ottaa kaikkee vastaan.  Sitä en tosin tiijä miten pitkälle kiehunta uunilta tulis putkia pitkin jos vaikka sähköt on poikki niin kauan ettei upps enää riitä?
 

STP

Member
Laittaa sulun varaajalta uuniin menevään putkeen? Eli jättää toisen pään uunikierukasta suoraksi varaajalle, että kiehuminen paisunta-astiaan onnistuu.
Jos sähköt katoaa, niin sulku kiinni ja antaa uuniin kiehuttaa se mitä putkistoon nyt mahtuu menemään, mutta varaajalta ei tule enään uutta vettä uunikierukkaan.
 

savonhumu

Member
STP sanoi:
Laittaa sulun varaajalta uuniin menevään putkeen? Eli jättää toisen pään uunikierukasta suoraksi varaajalle, että kiehuminen paisunta-astiaan onnistuu.
Jos sähköt katoaa, niin sulku kiinni ja antaa uuniin kiehuttaa se mitä putkistoon nyt mahtuu menemään, mutta varaajalta ei tule enään uutta vettä uunikierukkaan.

Vois vaikka toimiakki nuin. pittää jutustella putkarin kera tuosta hiukka.. Tuohin jääpi tosin vielä unohus riski ja jos en oo ite kotosalla niin on rouvalle aika monta sulkua jo nytte mistä valita ::) Mieluumin tekis semmosen pomminvarman värkin jota ei tarttis olla säätämässä juuri koskaan!!
tuo aurinkokierukka homma toimis ainaki varmemmin, tosin voipi senki kalvopaisunnan vastaanottoraja tulla vastaan jos kunnolla keitellään.. Mut kattellaan nyt eka minkälaista kuumaa sieltä saapi jottei turhaa päätäsä vaivaa ku voihan sieltä tulla niin matalaa lämpöö ettei edes keitä vaikka pysähtyski.. Tämä ei tietenkään oo toiveissa vaan semmosta 200-250 astetta kuivillaan olis hakusellaan. matalampiki toki kelpaa jos tuolla asennuksella semmosta saapi. Ne villanpalat nuiden levyjen ja kivien välistä otan pois vasta jos ei oikeesti meinaa lämmetä, muuten olis tarkotus tuolla moodilla eka talvi koitella.
 

STP

Member
No joku latauspumppusysteemi tuohon kait on tulossa vettä pyörittämään? Pyytää putkarin tekemään siihen sitten "automaatti"sulun esim. magneettiventtiilillä. Pumppu pyörii, vena auki ja homma toimii normaalisti ja jos pumpulta lähtee sähköt niin lyödään venttiili samalla kiinni. Eli NC (normally closed) magneettiventtiili ja ohjaus latausyksiköltä sille? Tuleepa samalla vauhdilla sitten vapaakierron estokin jos systeemi sattuu sellaista kaipaamaan.
 

savonhumu

Member
Jeps. pulssilla säätyvänopeuksinen pumppu tulee saman älyn ohjaukseen kun aurinkopuoliki on. Jotakin tuontapasta itsesulkeutuvaa sydemiä jäin itekki miettimään.. Pittää kahtoo vähä että mitä kustantaa tuo.. Vapaakiertoeste on tarpeellinen myöskin.. sitä en tiijä onko älyssä mahkuja tuolle, mutta lienee mahollista varastaa pumpun virtasyötöstä "tieto" venttiilille millon pitäs aueta. Pulssiohjaus voipi kyllä sotkee tuota. Ruppee menemään oman tietoalueen ulkopuolelle nämä jo niin putkarikaveri saapi ratkasta lopulta miten laitellaan..
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Jeps. pulssilla säätyvänopeuksinen pumppu tulee saman älyn ohjaukseen kun aurinkopuoliki on. Jotakin tuontapasta itsesulkeutuvaa sydemiä jäin itekki miettimään.. Pittää kahtoo vähä että mitä kustantaa tuo.. Vapaakiertoeste on tarpeellinen myöskin.. sitä en tiijä onko älyssä mahkuja tuolle, mutta lienee mahollista varastaa pumpun virtasyötöstä "tieto" venttiilille millon pitäs aueta. Pulssiohjaus voipi kyllä sotkee tuota. Ruppee menemään oman tietoalueen ulkopuolelle nämä jo niin putkarikaveri saapi ratkasta lopulta miten laitellaan..
Mikä sun ohjain on?
Ei tuo mankku kyllä siihen säätyvään pumppulähtöön sovellu, aukee vasta kun jännite nousee melko ylös eli on kiinni matalalla kierrosluvulla...
 

savonhumu

Member
sundial flow+ ja kahden keräinkentän moodia sovelletaan tähän. Ajatellaan toisen kentän tilalle tuo uunikierto!
Lisäks tuossa on ohjeesta poiketen itsenäisesti toimiva 3-tieohjaus kahden aurinkokierukan välillä kun käyttövedellekin on alaosan lisäks kierukka.

Tuosta ohjeesta järjestelmä 6
http://www.sundial.fi/sites/default/files/esitteet/Sundial%20Flow%2B%20V2.8.1.pdf
 
Ylös