• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin

rotzi

Well-known member
Saako siitä vilpestä millään sitä jatkuvaa nousua muuten kuin laittamalla piippu yläviistoon, joka kuulostaa vähemmän järkevältä.
Taitaapi olla että tuon vilpen kanssa kaikkia niitä ilimoja ei sieltä kellolla pois saa, suurimman osan tietysti saa!
Toisaalta se ryppytputkikin on jo semmonen että sieltä ilmat vaakavesossa lähtee vain kovalla vauhdilla ja ajan kanssa.

Taitaa olla tiilikatto, tuosta yhestä kuvasta päättelin.
Oliko ne tiilien väliin laitettavat kattokoukutkin rosteria?
Pitikö niille laitta apuruoteet?
 

savonhumu

Member
Joo sen  vilpen kyllä saapi yläviistoonki mut siinä on kuitenki ruuviliitoksia ym liitospintoja joita ei selvästi oo suunniteltu niin että se asento ois muuta ku alaviistoon.. jatkuvaa nousua ei siis täydellistä saa vaan väkisin jää pieni loiva lenkki alaspäin, johon jääpi ilmalukon riski.. ei auta ku ilmata vaan pitkään ja hartaasti porakonepumpulla ja jättää se ilmauskello auki vaikka viikoks alkuun ja myöhemmin ilmata vielä uuvestaan parissa eri jaksossa päiviä kerrallaan..

katto on tiilikatto ja kattosarja läpvienteineen on tälle kattotyypille tehty. Apuruoteet piti tehhä ja ne kiskojen kannakkeet on hyvin samantapaset, kuin lumiesteissä. Matskuna jämäkän olonen sinkitty rauta. kiskot alumeettia, pultiti+mutterit ja keräimien kiinityskynnet rosteria!

Ihan hyvin asettu tiilet takas paikalleen kannakkeista huolimatta, ehkä ajan timantilla pienet siivut alareunojen alapinoista veke niistä tiilistä jotka on kannakkeiden kohilla enneku nakkaan keräimet päälle. Pakollista tuo ei luultavsti oo kun lumikuormaa ei juurikaan nuiden tiilien päälle tuu kun ovat keräimien alla mutta veden kulkeutuminen keväällä hiukan mietityttää että meniskö joissain oloissa hieman irvottavan sivusauman alle/välistä kun jäätä kuiteski kertyy tukkeeks.. Aluskate toki pikkuvuodot hoitaa mut mahan hätävarjelun liiotteluna kuitenki tuon tehhä!
 

petej

Member
Hyvin tuo omakin on ilmaantunut yhdellä poistimella vaikka tuossa on tuota nousua ja laskua katolla jonkin verran.
Alku oli hiukan hankalaa,helpotti kun sai kierrätettyä keräinlinja kerrallaan. Tuolla palloventtiilit, jos joskus sais siihen moottoriventtiilit kummankin lappeen keräimille,nyt kun pyörivät samassa kierrossa on aikoja jolloin toinen puoli vain jäähdyttää...
 

savonhumu

Member
mulla ei tuota ptj:n ongelmaa tule kun ovat rivissä.. tässävaiheessa en lähteny kulmaa jyrkentämään kun uunilla tarkotus ottaa tehoja talvella.  keräinrivin päähän jäi optio lisäkeräimille ja putkistoihin laitetaan t-haarat tulpilla valmiiks kolmatta paria varten. kun alkuun kytketään 2-paria rinnan..

loivahkolla asennuskulmalla saadaan tässä sekin hyöty että kesällä aamuaurinko paistaa sivulta aikasin keräinriville ja illalla pitempään paremmassa kulmassa kun asennus-suunta on lounaaseen..
 

petej

Member
Ei oikein erotu tuos seuranta sivulla kuvassa,mut ainut poistin on tuossa länsipuolen keräimen kulmalla.
Nuo keräimet kuitenkin liitettään yläpäästä niin siellä aikas monta 1.5m ala ja ylämäkeä kierrossa.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin kierto menee toista reunaa keräintä alas ja toista takas ylös.

Ei se aurinko parhaimmillaankaan kovin ylhäältä paista.  :)
 

savonhumu

Member
Vaikuttas siis etteise kello nyt niin tarkka oo paikastaan, saatikka muukaan putkistojen veto!
kattokaltevuus käsittääkseni 1/3 joten vissiin joku liki 35 astetta se kulma on nyt. taijan pyöräyttää sillä rst-letkulla vähä laajemman kaaren niin saan myöhemmin säädettyä keräimiä, jos tarvetta ilmenee ilman että tarvii putkituksia uusia olleskaan. tuolla kulmalla mennään ainaki vuosi ja voipi käydä niinki että rouvan silmään käypi paremmin usseempi keräin, kun että vielä katosta irti ruvetaan nostelemaan ;D
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Vaikuttas siis etteise kello nyt niin tarkka oo paikastaan, saatikka muukaan putkistojen veto!
kattokaltevuus käsittääkseni 1/3 joten vissiin joku liki 35 astetta se kulma on nyt. taijan pyöräyttää sillä rst-letkulla vähä laajemman kaaren niin saan myöhemmin säädettyä keräimiä, jos tarvetta ilmenee ilman että tarvii putkituksia uusia olleskaan. tuolla kulmalla mennään ainaki vuosi ja voipi käydä niinki että rouvan silmään käypi paremmin usseempi keräin, kun että vielä katosta irti ruvetaan nostelemaan ;D
1/3 Kaltevuus tekee 18.43 astetta!
 

savonhumu

Member
No nyt on keräimet katolla! :) kuvia lattaan kuha kerkeen! Asennus oli helppoo kun painavat 35kg kipale ja loivalle 1-tasotalon katolle ei sen kummempia tellinkejä/nostimia tarvii! Ihan käsipelissä temuttiin paikalleen!
 

savonhumu

Member



Asennuskulma on äkkilaskelmalla noin 30-astetta..
Putkikytkennät tullee kuhan kerkeen asentaan sen vilpen läpiviennin, rst-letkut tkntilasta katolle ja mahdollisesti leivinuunikeräinki pitäs asentaa vielä paikalleen jos nyt laitan samohin kierukoihin kummatki härpäkkeet.. kuhan kahtoo ja vähä mietitään asiaa putkarikaverin kanssa että miten ois viksumpi..

Pitäsköhän tuo keräinrivi huputtaa kun ei nuo valkeet suojkalvot luultavasti pitkää aikaa pysy paikallaan tuulessa ja sateessa. Sitä vaan mietin että ottaakohan nuo kippeetä jos tyhjillään saavat suoraa auringonpaistetta ::)
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:



Asennuskulma on äkkilaskelmalla noin 30-astetta..
Putkikytkennät tullee kuhan kerkeen asentaan sen vilpen läpiviennin, rst-letkut tkntilasta katolle ja mahdollisesti leivinuunikeräinki pitäs asentaa vielä paikalleen jos nyt laitan samohin kierukoihin kummatki härpäkkeet.. kuhan kahtoo ja vähä mietitään asiaa putkarikaverin kanssa että miten ois viksumpi..

Pitäsköhän tuo keräinrivi huputtaa kun ei nuo valkeet suojkalvot luultavasti pitkää aikaa pysy paikallaan tuulessa ja sateessa. Sitä vaan mietin että ottaakohan nuo kippeetä jos tyhjillään saavat suoraa auringonpaistetta ::)
Onkos tuo muka 30 astetta vaikuttaa niin samalta kuin oma ja on alle 20, no kuvakulma voi tietysti huijata silmää.
Kyllä mä laittaisin semmosen "Euron Juuston", eiku euron pressun päälle...
 

savonhumu

Member
Sen verta kiusas tuo kulma että piti käyä uuvestaan kahtoon tarkkaan 2m linjaarilla+vatupassilla ja rulla mitalla että mitä sieltä löytyy.  ;) Edellinen kulma oli semmonen pikamittaus lennosta..
Nyt on faktana 25-astetta!! 10-astetta on huti minimistä, mutta kattellaan nyt tällä kulmalla alkuun!
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Sen verta kiusas tuo kulma että piti käyä uuvestaan kahtoon tarkkaan 2m linjaarilla+vatupassilla ja rulla mitalla että mitä sieltä löytyy.  ;) Edellinen kulma oli semmonen pikamittaus lennosta..
Nyt on faktana 25-astetta!! 10-astetta on huti minimistä, mutta kattellaan nyt tällä kulmalla alkuun!
Tuo kuulostaa uskottavalta tuo 25 aastetta!
Miksi se on 10 vaille, eikös SS saa olla 0 astetta, noin on muistaakseni mainoksessa?!?
 

savonhumu

Member
Saahan se olla vaikka nollaki mut mitä ohjeistusta keräin kulmista on silmiin tarttunu niin puhutaan, että vähintään 35-astetta kannattas täällä olla ja talviaikaan sais isomman hyödyn vieläki jyrkemmällä kulmalla. joku 40-50-astetta olis luultavasti aika hyvä kompromissi tuottojen suhteen.. Kesällähän tuo kulma mikä nyt on toimii ihan hyvin! Enimmäkseen näkkyyvät kattokaltevuuden suuntasesti nuita laittavan. Tyhjiöputket näkkee usseemmin jyrkemmin asennettuina kun niissä on se teline kaltevuuden säädöllä usein mukana.. Saahan näihin tasomalleihinki säätötelineitä, mutta harvoin ilman lisähintaa!
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Saahan se olla vaikka nollaki mut mitä ohjeistusta keräin kulmista on silmiin tarttunu niin puhutaan, että vähintään 35-astetta kannattas täällä olla ja talviaikaan sais isomman hyödyn vieläki jyrkemmällä kulmalla. joku 40-50-astetta olis luultavasti aika hyvä kompromissi tuottojen suhteen.. Kesällähän tuo kulma mikä nyt on toimii ihan hyvin! Enimmäkseen näkkyyvät kattokaltevuuden suuntasesti nuita laittavan. Tyhjiöputket näkkee usseemmin jyrkemmin asennettuina kun niissä on se teline kaltevuuden säädöllä usein mukana.. Saahan näihin tasomalleihinki säätötelineitä, mutta harvoin ilman lisähintaa!
No joo saantomielessä kulma voi olla mitä vaan, ajattelin että jos se on SS:n joku rajoite!
Kulmahan on vähän semmonen että riippuu kokonaisuudesta, mä oon ajatellu että en yritä yhtään passata niitä talven takia kun  ei sitä aurinkoa kumminkaan muutenkaan ole, ihan turha yrittää niitä rippeitä kerätä, hoidetaan talvi muilla konsteilla, yritetään kerätä aurinkoa silloin kun sitä on enemmän tarjolla...mutta kuten sanoin jokaisen oma kokonaisuus ratkaisee.
Katon suuntaisuus on se helppoin ja vähiten ulkonäköä hauttaava...
 

Frooga

New member
Enpä itse ole juurikaan sekaantunut lämpökeräimiin, mitä nyt vähän ilmakeräimiin, mutta tässä kuva porilaisesta omavaraistalosta: keräimet ovat seinällä, joka tosin on niitä varten hieman kaltevaksi (n. 15 astetta?) rakennettu ja etelään suunnattu. Tarkoitus on saada talteen myös kuvaajan takana olevan pellon antama hankiapu. Räystäs hoitaa kesäaikaisen tuotonrajoituksen.

Talossahan ovat sitten lisäksi myös tuuligeneraattori ja klapipesä.

Aurinkoseina_pien.JPG
 

savonhumu

Member
Tuossa on selvästikkin haettu talviajan tehoja ja rajusti! kesälle on niin massiiviset alat että on parempiki että ovat tavallaan ylikulmassa auringonpaisteesen nähden ja siltiki tehot varmasti riittää. sähköö taitaa tuottaa nuo toisenmallin paneelit tuossa myöskin?
Aika hieno systeemi näyttäs olevan ja investointina taatusti ihan toistaluokkaa kun mitä myö "harrastelijat" tehhään  ;D
 

Esäätäjä

New member
savonhumu sanoi:
Tuossa on selvästikkin haettu talviajan tehoja ja rajusti! kesälle on niin massiiviset alat että on parempiki että ovat tavallaan ylikulmassa auringonpaisteesen nähden ja siltiki tehot varmasti riittää. sähköö taitaa tuottaa nuo toisenmallin paneelit tuossa myöskin?
Aika hieno systeemi näyttäs olevan ja investointina taatusti ihan toistaluokkaa kun mitä myö "harrastelijat" tehhään  ;D

Vaikka talvitehoja haetaankin, en ymmärrä oikein tuon tarkoitusta. Keräimet ja paneelit on toisaan joskus joulukuussa, milloin aurinkoa ei juuri näy, optimissaan ja muulloin hukataan väärän kulman takia? Samaan energiansäästöön pääsisi huomattavasti kevyemmällä patteristolla vuositasolla, jos otettaisiin enemmän talteen silloin kun tulee. Sähköttömällä mökillä tuon käsittäisi...
 
Ylös