• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin

petej

Member
http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/metals_aluminum_FI.pdf
Jos tuo asiaan liittyy niin kuparia tai hiiliterästä ei mut rosteria kyllä.
sam123 sanoi:
Näyttää alumiinikeräimen stagnaatiolämpötila olevan halvimpien Kiinalaisten tasoa, eli kupariset ne olla pitää.
Tosin hyötysuhteissa ei taida käyttölämpötila alueella olla juurikaan eroa ja se luultavasti vaikuttaa tuottoon enemmin kuin se maksimissaan saavutettava lämpötila.
 

savonhumu

Member
sam123 sanoi:
Onpas omituisen näköiset keräimet ja liittimetkin ovat väärässä paikassa  :eek:

Alumiini ja rosteri muodostavat käsittääkseni galvaanisen parin ja alumiini syöpyy huitin nevadaan parissa vuodessa.

Eikös tuo savosolar valmista ihan kuparisia keräimiä, jolloin voi lopettaa jännittämisen syöpymisten kanssa? (http://www.savosolar.fi/products/sf-100-01-full-cu)

Näyttää alumiinikeräimen stagnaatiolämpötila olevan halvimpien Kiinalaisten tasoa, eli kupariset ne olla pitää.

Nope! Rosteria voipi käyttää ja kupariakin kunhan estetään kosteuden ja hapen mukanaan tuoma korroosio! Sopiva hitsattava kutistesukka liitoksen päälle missä materiaali vaihtuu niin homma toimii!!

Minun silmään nuo kerräimet on kyllä siistit kun vertaa niihin muovipintapeltipuuhäkkyröihin, joita saapi alibabasta ;) Taustojahan nuissa vasta näkkyy.. Eiköhän sillä savosolarilla ole jokin ihan hyväkin syy tuohon alumeetin käyttöön kun vanhempi huonompituottonen on kuparipilleillä varusteltu. Mulle on ihan yks ja sama tuo maksimilämpö kun ei sitä varraajan kuitenkaan saa, oleellisempaa on tuotto petej:n mainihtemalla käyttölämpötila-alueella.. Eikähän niitä tunnustuksia maalimaltakaan kait ihan tyhjästä tule. Minun puolesta voidaan tätä aihetta jatkaa mutta pyytäsin että mieluumin pijettäs tämä ketju tän allekirjottaneen rojektin ympärillä ja siirrytään tuonne toiselle osastolle jossa on jo valmiina aika paljonkin vääntöö eri keräinmallien paremmuudesta. Tässä ei hyövytä jatkaa kun ei se tuota mallia miksikään muuta ;D

Asiaa nyt jo sen verran setvin putkarkaverin kanssa, että on olemassa koneellisesti puristettavia liittimiä jotka on rosteria ja valikoimaa aivan yhtäpaljo kun messinkisilläki. sopivalla lämmönkestävällä tiivisteteipillä pakkaamalla tai tivisteliimalla voidaan vaihto rosteriin suorittaa jo keräimeltä lähtevän alukurvin toisesta päästä.. nuihin rosteriosiin on saatavilla lämpöä sietävät tiivarit ja kustannustasoltaan ovat lähellä vastaavia kupari-ja messinkiosia! ilmauskello on jo sitten sama, mitä matskua on kun rosterille soveltuu mikävain! Se kello luultavasti helpottaa ilmausta kun kuitenki on korkeimmassa paikassa. vesikiertolattiohin rakenneltiin semmonen kiintee sydemi että saatiin ilmattua käyttöveden paineella kaikki niin meni joutuin ja oli helppoo. Tähän ei valitettavasti käy kun on eri nesteet käytössä ja porakonepumpulla tehhään luultavasti niin tuo kello ei ainakaan pahenna tilannetta..
 

rotzi

Well-known member
Jaahans jotta rosterissa löytyy sitten suoraa kamat tuohon alu-kulmaan eikä hintakaan maata kaada...se sitten lienee helpoin tohon haaroteluun.

Ei siinä ilmakellossa muuta, mutta se ei yhtäkkiseltään tunnu hyvältä kestämään siellä katolla kun oikeen tulee talvipuhuri tuolta siperiasta ja toisaalta kesällä aurinko etelästä  ;)
Pohjimmiltaanhan, pitkäikäisyyden kannalta, se katolla oleva kama ja liitokset olis hyvä olla niin simppeli kuin vain, mutta näillä savolaisilla tulee sinne väkisin paljon liitoksia
 

petej

Member
Siihen ilmanpoistimen alle katolle kuuluu venttiili mikä on normikäytössä kiinni.
Jos venttili on auki/puuttuu niin kiehunta tilanteessa katoaa nesteet taivaan tuuliin...
 

savonhumu

Member
Sulkuhan siihen on ollu tulossa kellon alapuolelle jos semmonen siis lopulta laitetaan ja se on kiinni muulon kun täytön ja ilmauksen aikana! Sammaa mieltä Rozin kanssa että simppelimpi aina parempi. Aika hyvä visio alkaa olla tuosta suojauksestaki kun asialla oon muutamia kertoja päätä vaivannu :)u-kourumuotoon pokattua alumeettipeltia tai rosteria + kierretankoo ja siipimuttereita niin saapi ilman isompia ihmettelyjä paikalleen ja onpa purettavissakin huollon tarpeen niin vaatiessa...
 

Puuha

Well-known member
joo ainakin rosteri ja merialumiini ovat sellaisia joilla on taipumuksia galvaanisen parin ainakin merivedessä. tiedä sitten kuinka glygoli toimii.
 

savonhumu

Member
Se on hydroaluminiumia tuo keräinten putkisto ja valmistajan ohjeen mukaan rst-osat soveltuvat alumiini-osien ohella parhaiten tuohon kytkentään! Kytkentäohje on savosolarilta itseltään tosin Sundialin logoilla varusteltuna ;D
 

savonhumu

Member
Suora lainaus ohjeesta

"Keräimien mukana toimitetaan alumiiniliittimet jotka voidaan yhdistää suoraan keräimiin. Liittimet sisältävät
voiteluainetta, jota ei tule poistaa. Järjestelmässä tulee olla suljettu nestekierto, jotta ilma (happi) ei pääse
aiheuttamaan korroosiota järjestelmässä. Liitinmateriaalin tulee olla alumiini, ruostumatonta teräs tai epämetalli.
Messinkiliittimiä ei saa kytkeä suoraan alumiinikeräimeen mutta niitä voidaan käyttää muualla järjestelmässä.
Liitettäessä kuparia alumiinikeräimeen materiaalien välinen ulkoinen liitospinta on suojattava kutistemateriaalilla.
Kutistemateriaaliksi suositellaan EMDT38 3M MDTA 38/12 mm tai Tredux MA47 40/12 – tuotteita. Käytettäessä muita
tuotteita materiaalin tulee sisältää lämpöaktivoituvaa liimaa kutistemateriaalin sisäpinnalla ja sen tulee soveltua
jatkuvaan ulkokäyttöön lämpötila-alueella -30…+120 °C. Putkilinjastoksi suositellaan 18 x 1 mm putkea kun linjaston yhteispituus ei ylitä 15 metriä ja keräinkentän koko ei ylitä
8 m2:ä. 22 x 1 mm putkea suositellaan käytettäväksi keräinkentälle jonka koko on maksimissaan 18 m2. Putkilinjasto
tulee eristää huolellisesti mineraali-, lasivilla tai EDPM-pohjaisilla, lämpöä kestävillä eristeillä. Painehäviöiden takia on
suositeltavaa kytkeä korkeintaan 3 keräintä sarjaan, ja toteuttaa suuremmat kentät rinnakkaisliitännöin.
Keräinten väliset putkiliitännät suositellaan tehtäväksi joko jäykkinä liitoksina alumiinikomponentein tai käyttäen
joustavaa RST-putkea. Käytettävien tiivisteiden on oltava soveliaita järjestelmään, jossa käytetään glykolia."

Eiköhän tämä korroosioasiakin ala olla taikinoitu loppuun ;) Valmistajan 10v takuu kattaakin sitten jos asiallisesti tehdyista kytkennöistä huolimati seuraapi onkelmia!
 

sam123

Active member
Luetun mukaan se ilmakello poistelee ilmaa pari viikkoa, eli on elinehto oikealle toiminnalle. Varsinkin järjestelmät, joissa lämmönsiirto tapahtuu levylämmönvaihtimilla, pienet kuplat muodostavat eristeen pinnoille.

Itse tekisin niin että täyttäisin järjestelmän ensin ihan vedellä ja sitten syksymmällä kun järjestelmä on osoittanut toimivuutensa niin pistäisin glykolit sisään. Ei tarvitse jännittää ja siivota sotkuja, jos joku liitos vuotaa.
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Suora lainaus ohjeesta

"Keräimien mukana toimitetaan alumiiniliittimet jotka voidaan yhdistää suoraan keräimiin. Liittimet sisältävät
voiteluainetta, jota ei tule poistaa. Järjestelmässä tulee olla suljettu nestekierto, jotta ilma (happi) ei pääse
aiheuttamaan korroosiota järjestelmässä. Liitinmateriaalin tulee olla alumiini, ruostumatonta teräs tai epämetalli.
Messinkiliittimiä ei saa kytkeä suoraan alumiinikeräimeen mutta niitä voidaan käyttää muualla järjestelmässä.
Liitettäessä kuparia alumiinikeräimeen materiaalien välinen ulkoinen liitospinta on suojattava kutistemateriaalilla.
Kutistemateriaaliksi suositellaan EMDT38 3M MDTA 38/12 mm tai Tredux MA47 40/12 – tuotteita. Käytettäessä muita
tuotteita materiaalin tulee sisältää lämpöaktivoituvaa liimaa kutistemateriaalin sisäpinnalla ja sen tulee soveltua
jatkuvaan ulkokäyttöön lämpötila-alueella -30…+120 °C. Putkilinjastoksi suositellaan 18 x 1 mm putkea kun linjaston yhteispituus ei ylitä 15 metriä ja keräinkentän koko ei ylitä
8 m2:ä. 22 x 1 mm putkea suositellaan käytettäväksi keräinkentälle jonka koko on maksimissaan 18 m2. Putkilinjasto
tulee eristää huolellisesti mineraali-, lasivilla tai EDPM-pohjaisilla, lämpöä kestävillä eristeillä. Painehäviöiden takia on
suositeltavaa kytkeä korkeintaan 3 keräintä sarjaan, ja toteuttaa suuremmat kentät rinnakkaisliitännöin.
Keräinten väliset putkiliitännät suositellaan tehtäväksi joko jäykkinä liitoksina alumiinikomponentein tai käyttäen
joustavaa RST-putkea. Käytettävien tiivisteiden on oltava soveliaita järjestelmään, jossa käytetään glykolia."

Eiköhän tämä korroosioasiakin ala olla taikinoitu loppuun ;) Valmistajan 10v takuu kattaakin sitten jos asiallisesti tehdyista kytkennöistä huolimati seuraapi onkelmia!
Kyllä se hiukan tarkkuutta vaatii, rst:llä jatkaminen noista helmi-alu-kulmista lienee helpointa ja sitten rst:n toisessa päässä saa olla jo messinki-helmiä ja rst-haitaria ja kuparia. Haarat sitten vissiin rst-T-haaroilla?
 

savonhumu

Member
Jeps luultavasti rst- haarat ja muutenki niinku rotzi eellä kuvasit.. Oikomaan ei hirveesti tässä korroosioasiassa kannata lähtee kun ois kuitenki pitkä tovi tarkotus katella nuita tuossa katolla. tiijä vaikka aikasa ku penkoo ja kyselee niin saapi alumeetilla ihan tuohon rosteriletkulähtöön asti..
tkntilaan tullee ilmanpoistin joka on auki pitempiä jaksoja niin mikrokuplat poistuu ja lisäks katolla olevaa kello kun käyttää sulun avulla aluks sillontällön niin homma ok! Kerralla tiivistä on tehty tähän asti niin eiköhän tehhä jatkossakin. klykolia on 60litraa niin on vähä varraa tolskatakki ;) tkn tila kaukalomainen ja kaivolla varustettu niin viemäriin menevät jos vuotaa jostain. katollahan ne menneeki sitte sadevesikaivoon..
 

savonhumu

Member
Tämä rojekti vetäytyy nyt valitettavasti tauolle! Perheen nuorimman, kuukauden ikäisen pikkupojan  terveys vaatii nyt kaiken huomion! Asiaan palataan kunhan olosuhteet niin salli. Kuitenkin pakostakin ennen talvea koko hoito pakko saada valmiiks!
 

savonhumu

Member
savonhumu sanoi:
Tämä rojekti vetäytyy nyt valitettavasti tauolle! Perheen nuorimman, kuukauden ikäisen pikkupojan  terveys vaatii nyt kaiken huomion! Asiaan palataan kunhan olosuhteet niin salli. Kuitenkin pakostakin ennen talvea koko hoito pakko saada valmiiks!

Onneks kuitenkin sen verran rauhallista välillä niin kerkee edes suunnitella toteutusta millon vaan nuppi jaksaa kääntyä näihin hommiin. toteutus kaukanen haave tällähetkellä.

Asiaan: Mitteepä arvon raatilaiset ootta mieltä jos nyt kuitenkin vääntäsin tuon uunihomman kokonaan omanaan ja kierrättäsinki varaajan vettä siellä? minkälaisia onkelmia tullee mieleen esim keittämistilanteessa? tosin kun laitetaan se jähytysluuppi käyttöveteen niin ei pitäs kiehua millään normaalitilanteessa! Jos nyt oletetaan että keittää varaaja kunnolla eikä 100l kalvopaisunta jaksa ottaa kaikkee vastaan niin varot pihisee kivasti ja varaaja tyhjenee hyvästi! sillon vissiin pääsee ilmaamaan lattialämmitystäkin ainakin osittain? ja voiskohan löytyä semmonenki olosuhe joskus jos keittää niin että virtaakin on olemassa, että suntista huolimatta lattioihin pääsee liika kuumaa vettä? Eli paluuvirtaus ei jaksakkaan jäähdyttää tarpeeks varaajalta lähtevää tulikuumaa vettä? Tosin edelleen sen jähytysluupin pitäs hoidella homma mutta jos ajatellaan vaikkapa vikatilannetta että jähytys ei toimikkaan jostain syystä..

Tämmösen kuumenemisen vois saada aikaan keväällä kun arska jo mollottaa hyvästi ja rouva leipasee ruisleipää.. Voihan se olla että tuolla keruuputkistolla ei saa tuota pyttyä kiehumaan koskaan mutta siihen pittää kuitenki varautua!

Toinen homma nuihin aikasempiin keräimien kytkentäongelmaan ratkes! On saatavissa ihan hydroalumiinista kaikki liittimet sinne katolle ja niihin rosteriletkuihinki pitäs saada alumiini tai rosteriliittimet messinkisten tilalle, joten se ongelma ei enää kiusaa. Savosolarin kautta liikkuvat nuo osat jälleenmyyjien välityksellä. Jostain italiasta tilaavat erikoiseriä ja ei tasan saa mistään tukusta!
 

kotte

Well-known member
savonhumu sanoi:
minkälaisia onkelmia tullee mieleen esim keittämistilanteessa? tosin kun laitetaan se jähytysluuppi käyttöveteen niin ei pitäs kiehua millään normaalitilanteessa! Jos nyt oletetaan että keittää varaaja kunnolla eikä 100l kalvopaisunta jaksa ottaa kaikkee vastaan niin varot pihisee kivasti ja varaaja tyhjenee hyvästi! sillon vissiin pääsee ilmaamaan lattialämmitystäkin ainakin osittain?

Omasta mielestäni tuohon olisi syytä laittaa lisävarmistus. Yksi mahdollisuus olisi asentaa uunin yläpuolelle pienehkö varaaja osaksi kiertoa kierron korkeimpaan kohtaan ja sen yläosaan ylimääräinen varoventtiili (ja samalla ilmausmahdollisuus). Jos tuon venttiilin asetuspaine on varsinaista varoventtiiliä matalampi, mahdollinen höyry poistuu tuota kautta (ja jos varoventtiili tyhjenee vaikkapa keittiön pesualtaaseen, tilanteen kyllä huomaa ennen kuin tuo varavesi on kulunut loppuun ylimääräisestä varaajasta ja varsinaisesta paisuntasäiliöstä).

Ennen vanhaan käytetyt avopaisuntajärjestelmät olisivat ratkaisseet pulman itsestään, jos vain paisuntaputkiston ilmaus olisi järjestetty takkakierron lävitse.
 

savonhumu

Member
Tellingit asentu kivutta ku olivat semmoset että amatöörikin saapi ne ilman suurempia tuskanparahuksia paikalleen. läpivienni jätin vielä odottelemaan kun täytyy vähä kattella että miten sen sijottaa suhteessa muuhun katolla olevaan putkistoon. pitäs varmaan saada se jäämään alemma kun ilmauskello tullee ja siittä kaarevasti kääntää putkiston päätyyn sen rosteriletkun, vai mitteepä ootte mieltä?
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Tellingit asentu kivutta ku olivat semmoset että amatöörikin saapi ne ilman suurempia tuskanparahuksia paikalleen. läpivienni jätin vielä odottelemaan kun täytyy vähä kattella että miten sen sijottaa suhteessa muuhun katolla olevaan putkistoon. pitäs varmaan saada se jäämään alemma kun ilmauskello tullee ja siittä kaarevasti kääntää putkiston päätyyn sen rosteriletkun, vai mitteepä ootte mieltä?
Ei ihan aukee kunnolla mitä haet, mutta periaatteessa varmaan olis hyvä laskee alaspäin kokoajan ilmakellosta pumpulle päin, eli kello korkeimmalle "huipulle".
Valokuva ei tietysti haittais kysymystä/vastausta!
Kenenkäs valmistamaa köykämiiniä se kisko oikein on, ja onko ne kattotartunnat mitä ainetta?
 

savonhumu

Member
kuvia nakkelen ehket vasta kuhan on jottain muutaki ku pelkät tellingit näyttää ;)
sitä meinasin ku se vilpen solarläpivienti olis hyvä laittaa alaviistoonpäin ettei hörpi vettä ja lunta isommalla sateella niin helpoin olis laittaa se ylimmä ja siittä alaviistoon sivulle vettää ne rst-letkut, mutta sitten onki koko piirin korkein paikka siinä läpiviennin kohilla.. Arvelin vaan, jos laittas sen läpiviennin reunimmaisen keräimen yläreunan kohille noin ja kääntäs sen katon suuntasen läpivientitorven keräintä kohden lähes kohtisuoraan ja siitä kaarevasti yläviistoon vetäs ne letkut ilmauskellon luo, josta lähtis loppu veto aikalailla vaaterisuunnassa niin jäis koko rst-letku ja läpivientihärdelli kellon alapuolelle kattolappeella ja pystysuunnassaki!

köykämiini tuli asennus-sarjan mukana ja muut kilikkeet on nähäkseni rosteria, aina pultteja ja muttereita myöten!
se on melko näppärä kisko kun siinä on t-urat neljällä syrjällä joihin nuo pulttien kannat käypi suoraan ja voipi siis liuttaa pultit urassa oikeille kohin ja napata kattokannakkeeseen kiinni mutterilla.. noihin samaisiin uriin tullee myöskin keräimet kiinni semmosilla kynsillä puristamalla.

vain pari tuntia meni ku väsättiin nuo kiinni katolle!
 
Ylös