APuuVa sanoi:Joo, julma on kiihtyvyys. Nyt vasta luin säikeen alkupään, miten se on mahdollista.
APuuVa sanoi:topspeed sanoi:Kellotin protolla ennätykselliset 2000 G:tä ja 1900 rpm 10 m/s tuulessa.
Aika hurja kiihtyvyys, miten sait sen mitattua/laskettua?
topspeed sanoi:Ilmeisesti olen avannut tuulivoimassa Pandoran lippaan..ottanut erikoisen nostovoimaisen profiilin käyttöön ja saanut siiven kohtauskulmaa säätävän aktuaattorin toimimaan...kun sitä nyt 41 vuotta vasta yritetty.
Cycloturbiinin keskelle ilmeisesti syntyy massiivinen tyhjiö joka pyrkii kasvattamaan sisään tulevan ilmasmassan kiihtyvyyttä antaen siivelle lisää vauhtia. Tyhjiö kompensoi keskipakoisvoimaa joka pyrkii katkaisemaan siiven..muuta selitystä en keksi. Tyhjiö syntynee ns spanwise flown takia siivistä.
denzil dexter sanoi:topspeed sanoi:Ilmeisesti olen avannut tuulivoimassa Pandoran lippaan..ottanut erikoisen nostovoimaisen profiilin käyttöön ja saanut siiven kohtauskulmaa säätävän aktuaattorin toimimaan...kun sitä nyt 41 vuotta vasta yritetty.
Cycloturbiinin keskelle ilmeisesti syntyy massiivinen tyhjiö joka pyrkii kasvattamaan sisään tulevan ilmasmassan kiihtyvyyttä antaen siivelle lisää vauhtia. Tyhjiö kompensoi keskipakoisvoimaa joka pyrkii katkaisemaan siiven..muuta selitystä en keksi. Tyhjiö syntynee ns spanwise flown takia siivistä.
Kaikilla tuulivoimaloiden siipiprofiileilla on nostovoimaa - eivät ne muuten pyörisikään. Sen sijaan tyhjiötä ei ole, eikä tule, eikä varsinkaan "massiivista". Jotain 5000 Pa tason paine-eroja voi parhaimmillaan johonkin kohtaan syntyä. Perinteisillä yksiköillä siis 0.05 bar.
Asiahan on äärimmäisen helppo mitata, jos kerran laitteen sisus kokonaisuudessaan olisi tyhjiössä. Siihen ei tarvita kuin painemittari. Mittaus vain pilaisi hyvän tarinan.
Raksaaja sanoi:Ei muuta kuin alipainemittaria ostamaan, että pääset tyhjiötä mittaamaan.
Muista kytkeä siihen mittariin tarpeeksi paksua ja jäykkää letkua (ehkä varminta käyttää jotain metalliputkea), ettei alipaine imaise sitä luttuu.
Onko noiden profiilitukien osalta taustalla jotakin syvempääkin tietoutta (teoria tai käytäntö ja näihin pohjautuva laskelma)? Meinaan sitä, että nimenomaan joka toinen tuki/tukipari on sandwich-rakenteinen solumuovilla jäykistetty.topspeed sanoi:Töitä tämä teettää.![]()
kotte sanoi:Onko noiden profiilitukien osalta taustalla jotakin syvempääkin tietoutta (teoria tai käytäntö ja näihin pohjautuva laskelma)? Meinaan sitä, että nimenomaan joka toinen tuki/tukipari on sandwich-rakenteinen solumuovilla jäykistetty.topspeed sanoi:Töitä tämä teettää.![]()
topspeed sanoi:Tuulenohjain hiukan takkuaa....epoksi ei kovetu.
denzil dexter sanoi:topspeed sanoi:Tuulenohjain hiukan takkuaa....epoksi ei kovetu.
Kyllähän se epoksi kovettuu, jos kovetinta on oikea määrä ja satsi on kunnolla sekoitettu. Muuten ei. Polyesteri kyllä kovettuu melkein millä tahansa seostuksella, mutta epoksi tarvitsee kaverikseen oikean määrän kovetetta.