Käänteentekevä tehokas VAWT ( H-darrieus).

topspeed

Member
Vahvistetut jalakset.

newlegs.jpg
 

Finnbob

New member
Lentokone vaihtui Mars-rakettiin, välillä suunniteltiin kontteja kuljettava rahtikone ja nyt on suunniteltu tuulimyllyn neljäs proto, joka on 3 kertaa suurempi kuin kolmas.
Odotamme mielenkiinnolla testejä, jotka 3.proton kohdalla eivät oikein sujuneet mm. siksi, että mylly piti päivittäin purkaa ja koota ja kuljettaa Hailuotoon teollisuusvakoojien pelossa.

Edit: Kaappausala on kolminkertainen.
 
Viimeksi muokattu:

topspeed

Member
Uusi siipi on aikeissa tehdä samantien, koska vanhan maksiminopeus on luokkaa 120-150 km/t. Uusi siipi olisi 400-500 km/t mahdollistava. Tämä on tärkeä TSRn takia kovissa tuulissa. Selvitän kuitenkin vanhalla siivellä sen kokotarpeen...etten tee turhaan liian suurta siipeä ....eli 3 x kokoista jos en tarvi.
 
Viimeksi muokattu:

topspeed

Member
VAWTeille tyypillinen ongelma on se että ne tekevät työtä vain 1/3 kierroksesta siis pyyhkäisypinta-alasta vain kolmannes on sitä energiaa tuottavaa ja loput 2/3 jarruttaa. Sillä ei ole merkitystä missä asennossa siipi on kun pyykäisy pinta-ala loppupeleissä ratkaisee tehon ja tuoton.
Tämä ei taida pitää paikaansa....ainakin mun laite tekee työtä 210 astetta per siipi per kierros.
 
Viimeksi muokattu:

topspeed

Member
Kyllä se vain pitää paikkaansa. Erilaisia konstruktioita on tutkittu monia vuosikymmeniä laboratorioissa ja aina pystyakselisen pyörähdyspinta-alasta tekee työtä.
EI SE PIDÄ LAINKAAN PAIKKAANSA...SIIPI TEKEE TYÖTÄ 360 ASTETTA, MUTTA SIIPI KIIHTYY NOPEUDELTAAN VAIN NOIN180-210 ASTETTA.

Sen sijaan tai sen takia...siipi ei sakkaa..jos siipi lakkaa tekemestä nostovoimaa se on sakannut.

Tähän liittyy TSR...eli siipi tulee liiku 4 x nopeampaa kuin mitä tuulee.
 
Ylös