Käänteentekevä tehokas VAWT ( H-darrieus).

topspeed

Member
denzil dexter sanoi:
Vai Reynoldsin numero. Näin ne ajat muuttavat. Silloin kun minä aerodynamiikkaa opiskelin, puhuttiin Reynoldsin luvusta. Asiasta olisi hyvä tiedottaa etenkin tuulitunnelitestausta harrastaville, etteivät kaikki olisi niin pihalla kuin nyt. Onhan se sääli, kun kaikki autot, lentokoneet, rakennukset ja tuulivoimalat suunnitellaan väärin.
Ei ole olemassa mitään väärää tai oikeaa näissä...on vaan tehokkaampia ja vähemmän tehokkaampia laitteita. Kysymys on myös siitä mitkä arvot määrää valintamme..piittaammeko tulevaisuudesta vai onko ostos ns "munanjatke" eli heräteostos mielikuvien pohjalta !

Reynolds number...eli Reynoldsin luku...olet oikeassa.

Öljykriisin aikaan oli HAWTeissa vielä originaalit lisäpotkurit pitämässä suunnassa.
 

Liitetiedostot

topspeed

Member
denzil dexter sanoi:
Laitat vain sitkeästi lisää linkkejä, niin kovakorvaisempikin teollisuus tekee täyden, 360 asteen suunnanmuutoksen.
Se on oikeastaan pakko koska muuten maamme on konkurssissa..ellei jo ole.

Vappuviiperän kaltaiset rupelit tulisi lailla kieltää välittömästi.
 

denzil dexter

Active member
APuuVa sanoi:
topspeed sanoi:
Kellotin protolla ennätykselliset 2000 G:tä ja 1900 rpm 10 m/s tuulessa.
Aika hurja kiihtyvyys, miten sait sen mitattua/laskettua?
1900 rpm = 31.67 kierrosta sekunnisa

toisaalta keskeiskiihtyvyys a = v^2/R on siis nyt 20 000 m/s^2

Tiedämme myös, että v = kierrosnopeus * 2 pii * R = 31.67 * 2 pii * R = 198.99 R

saadaan a = (198.99R)^2 / R = 20 000 m/s^2 = 39 596 R

Silloin koelaitteen säde olisi 0.505 m, eli halkaisija todennäköisesti metrin.

Siiven nopeus olisi 100 m/s kun tuulen nopeus on 10 m/s. Uskoo ken haluaa.

Tarkistuslaskennalla keskeiskiihtyvyys = v^2 / R = 100^2 / 0.5 = 20 000
 

topspeed

Member
APuuVa sanoi:
Todellakin. Saman sain noilla arvoilla. Hämmästyttää vaan miten se voi kestää.
Sitä tässä nyt ihmetellään.

Alkaa pelottaa viedä se 15 m/s tuuleen.

Aion vielä tarkistaa mittaako mittarini oikein tuon kierrosnopeuden.
 

topspeed

Member
Ihmettelen voiko nämä itsekeksimäni wingletit vaikuttaa g-voimien kestoon ja näihin paine-eroihin kierroksen aikana.

Laite tarrautuu niillä paremmin ilmaan kiinni. Eikä päästä kärkipyörrettä hidastamaan menoa.
 

Liitetiedostot

Puuha

Active member
topspeed sanoi:
Puuha sanoi:
topspeed sanoi:
Kellotin protolla ennätykselliset 2000 G:tä ja 1900 rpm 10 m/s tuulessa.

Se antaa TSR arvoksi 10.1
Ja hyötysuhde oli TSR 10,1:llä paljon?
En osaa sanoa koska gene on liian mitätön tähän...pitää jostain hankkia 1 KW kokoinen...nyt on fillarin dynamo.
Tsr tulee tippumaan 2 pintaan ja hyötysuhde jää alle 30% taitepisteessä kun kunnon genun saat.
 

topspeed

Member
Puuha sanoi:
topspeed sanoi:
Puuha sanoi:
topspeed sanoi:
Kellotin protolla ennätykselliset 2000 G:tä ja 1900 rpm 10 m/s tuulessa.

Se antaa TSR arvoksi 10.1
Ja hyötysuhde oli TSR 10,1:llä paljon?
En osaa sanoa koska gene on liian mitätön tähän...pitää jostain hankkia 1 KW kokoinen...nyt on fillarin dynamo.
Tsr tulee tippumaan 2 pintaan ja hyötysuhde jää alle 30% taitepisteessä kun kunnon genun saat.
Niin se olisi toivottavaa...koska kohtahan tuossa siipi katkeaa lopulta. ;D
 

denzil dexter

Active member
50 000 G onkin ihan hyvä kiihtyvyys tavallisille materiaaleille. Uraanin rikastamiseen riittää pienempikin, oten heikkojen tuulien aikana voit käyttää myllyä siihen ja tehdä rahaa.
 
Ylös