Nyt on sitten monta muttaa:
-Nouseeko sähkön hinta vielä tänä vuonna vai laskeeko (OL3)?
Pulaa euroopassa yms. OL3 on liian pieni ratkaistakseen koko verkkoalueen sähköpulan. Luultavasti ei laske. Energiayhtiöt saaneet hinnan ylös, niin mielusti pitävät sen siellä, vaikka tuotantoa sulkemalla. No mutua.
-Nouseeko se tulevaisuudessa pitemmällä (10v) tähtäimellä?
Luultavasti ei ainakaan halpene kun vihreä politiikka on vallassa. Eriasia jos tulisi teknokratia ja rakennattaisiin vaikka Prism2 reaktoreita, niin sähkön hinta voisi laskea huimasti, samalla (ydin)kaukolämpö. No sitä tuskin tapahtuu, kun idiootit on nyt vallassa.
-Tuleeko tulevaisuudessa sähköverkosta todellinen 1:1 virtuaaliakku, että saa saman takaisin (-siirtohinta)?
Ei varmasti, koska yö/päivä, kesä/talvi on eri tuotantomuodot ja eri kustannukset. Ja verottaja on ahne, Mariini pistää euroja pohjattomaan kaivoon..
-Onko sähköautot tulleet jäädäkseen (vaikuttaa sähkön hintaan tulevaisuudessa paljon), vai onko vety-autot tulevaisuutta?
Sähköauto varmaan jossakin määrin, mutta ei ole koko kansan huviksi, ainakaan pitkään aikaan. Vetyauto on ihan huuhaata ja sähköauto (vihree vety=sähköä) sekin, polttokenno tarvii jalometallia, joten ei riitä kaikille.
Muutenkin vety on yksi hankalimmista aineista varastoida ja kuljettaa varastoituna, että se vetytalous on yksi iso kusetus, jolla voidaan pää työntää pensaaseen seuraavaksi viideksikymmeksi vuodeksi ja polttaa surutta loputkin fossiiliset, koska "vetytalous on ihan kohta ovella". Vaan ei ole, kun fysiikkaa ei pysty kiertämään.
Vety varastoidaan kaikken järkevimmin, kun sitä sidotaan hiileen, kolme hiiltä ketjuun ja vetyä loput, tuotteen saa pullotettua suht kivasti. Yksikin hiili riittää suht mukavaan varastointiin.
Hiili biomassasta, energia prosessiin ydinreaktorista, vety joesta. SIt toimii.
Tulevaisuus on Prism2 tyypisten ydinreaktoreiden, aurinko/tuuli/vesivoiman varassa. Niillä ylituotantoaikaan (=tuulihuiput,aurinkopäivät) vaikka jauhaa metaania, jonka pumpaa kalliovarastoihin ja annostelee autojen polttoaineeksi. Puukaasullakin voi olla paikkansa vielä liikenteessä.
Nuo kaikki tekevät ennustamisesta vaikeaa.
Laske omasi kulutusprofiilin mukaan, tekemääni .ods taulukkoon on aika helppo muokata tuntikulutus mukaan..
Laske alinsähkön hinnan kipuraja ja sitten nykyhinnoilla TMA:t.
Metaaniauto on ainakin tullut jäädäkseen.
Itse olen ajatellut että jos pystyy tuottamaan paljon enemmän sähköä myyntiin vuoden aikana, kuin mitä kuluttaa, voi sillä kattaa sähkölaskut kokonaisuudessaan.
Sitähän tässä yritetään selittää, että laita paneleita ihan niin paljon kuin budjetti kestää laittaa/paikka antaa myöten, sähköliittymän suurennus on halpaa, kun ei tule kuin välittömät kulut jne.
Kun itse tekee, niin TMA panelistolla jotain 7-8v luokkaa, pelkät tarvikkeet alle 6v TMA. (siis mun hinnoilla)
Akusto kiehtoo, mutta en vielä ole siitä 100% varma, että onko enemmän kulua kuin hyötyä.
Ei kannata laittaa paljoa euroja akustoon, TMA heikkenee siitä, mutta tyyliin 12ke järjestelmässä akku 10kwh =1.6ke ja kalliimpien inverttereiden osuus n. 1ke, eli n. 22% on akuston tuomia lisiä. Se ei TMA:ssa näy vielä hirveästi vs. vastaavan tehoinen normi GTI järjestelmä.
Akustosta tulee joitakin etuja, ainakin sähkökatkojen varalta ja kalliita hintapiikkejä sillä voi kiertää.
Niin ja myyn molempia järjestelmiä, sekä akulla, että ilman. Myynti osiossa voi jatkaa juttua ominaisuksista.
Ilman akkua säästö on ainakin varmaa.
Se riippuu siitä, mistä ostat järjestelmän, markkinoilla on toimittajia, joidenka hinta niin suolanen, että ei maksa itseään takaisin.
n.8v TMA:lla maksaa lainan korot ja lyhennykset, ihan pelkällä myyntisähköllä 10v lainalla.
T:
http://eerin.fi/