Tarkottaako että kytkee saman johdon hyppylangalla ac1ja ac 2 ? Toimisko laitteet sillon akuilla ja agrella ?Onko kytkennät oikein ? Agrelta victroniin kytketty ac in , sitten kulutus laitteet on ac out 1 , mikä toi ac 2 on ? En ehkä ymmärrä ? Vai pitääkö kytkeä kulutuslaitteet ac2 että alkais lataan akkuja agrella ?
AC-in AC-tulokaapeli on mahdollista liittää riviliittimeen “AC–in”.Vasemmalta oikealle: “N” (nolla, neutraali), “PE” (suojamaa) ja “L” (vaihe) AC-tulo tulee suojata sulakkeen tai magneettisen virtakatkaisijan avulla, jonka nimellisvirta on 32 A (k kVA:n malli) tai 50 A (5 kVA:n malli) tai pienempi, jonka lisäksi kaapelien poikkipinta-ala tulee mitoittaa vastaavasti. •Jos vaihtovirran tulosyöttö on asetettu alhaisemmalle arvolle, sulake tai magneettinen virrankatkaisin tulee mitoittaa pienemmäksi vastaavalla tavalla.•AC-out-1 AC-lähtökaapeli voidaan kytkeä suoraan riviliittimeen ”AC-out”.Vasemmalta oikealle: “N” (neutral), “PE” (earth) and “L” (phase) PowerAssist-toiminnon avulla Multi voi lisätä lähtövirtaan jopa 3 kVA (toisin sanoen 3000 / 230 = 13A) sellaisten jaksojen aikana, jolloin vaaditaan huipputehoa Yhdessä 32A A:n enimmäistulovirran kanssa tämä tarkoittaa sitä, että lähtövirta voi syöttää jopa 32 + 13 = 45 A.Maavuodon virrankatkaisin ja sulake, tai virrankatkaisin, jotka on mitoitettu kestämään odotettua kuormitusta, tulee sisällyttää sarjoihin joissa on lähtövirta, ja kaapelin poikkipinnan tulee olla mitoitettu sen mukaisesti.•AC-out-2 Käytettävissä on toinen lähtö, jonka virransyöttö katkaistaan mikäli järjestelmä siirtyy akkukäyttöön. Tähän liitäntään liitetään ne laitteet, joiden on tarkoitus toimia vain silloin, kun AC-in-1-tulossa on käytettävissä AC-syöttö. Esimerkkejä mainitun tyyppisistä laitteista ovat sähköinen vedenlämmitin tai ilmastointilaite. Lähtöön AC-out-2 liitetyn laitteen virransyöttö kytkeytyy pois päältä välittömästi, kun Multi kytkeytyy akkukäyttöön. Kun AC-in-1-tulon AC-syöttö on palautunut AC-out-2-lähtö kytkeytyy jälleen päälle, mutta vasta noin 2 minuutin viiveen jälkeen. Tämä viive mahdollistaa generaattorin käynnin vakavoitumisen uudelleen päällekytkeytymisen jälkeen
Tarkottaako että kytkee saman johdon hyppylangalla ac1ja ac 2 ? Toimisko laitteet sillon akuilla ja agrella ?
Nollautuuko victronin säädöt jos akut tyhjenevät , kun ne täytyy tehä tietokoneella ?Hieman varauksella annan mitään ohjeita verkkovirtakytkentöihin. Itselläni ei ole pätevyyttä verkkovirtatöihin ja mielestäni tällaiset kysymykset menee vähän rajalle että mitä tällä foorumilla voidaan neuvoa koska tekijän pätevyydestä tai kyvyistä ei ole tietoa. Ainakin kiinteissä kytkennöissä pitäisi aina olla sähkömies kytkemässä, ja sanoisin että myös väliaikaisissa jos on itse epävarma mitä on tekemässä. Eli suosittelisin tässä sähkömiestä aivan kuten Alppa jo aiemmin ehdotti. Mutta uskallan nyt kuitenkin vastata kysymykseen ja sanoa että ei todellakaan kannata sotkea mitään hyppylankoja tähän invertteriin. AC1 toimii juuri tuossa hakemassasi tarkoituksessa, eli tarjoaa virtaa oli aggre kytketty tai ei. Kysyin aiemmin AC2:n tarkoitusta. Suosittelisin lukemaan manuaalin ajatuksella. Sivulla 10:
AC-out-2
Käytettävissä on toinen lähtö, jonka virransyöttö katkaistaan mikäli järjestelmä siirtyy akkukäyttöön. Tähän liitäntään liitetään ne laitteet, joiden on tarkoitus toimia vain silloin, kun AC-in-1-tulossa on käytettävissä AC-syöttö. Esimerkkejä mainitun tyyppisistä laitteista ovat sähköinen vedenlämmitin tai ilmastointilaite. Lähtöön AC-out-2 liitetyn laitteen virransyöttö kytkeytyy pois päältä välittömästi, kun Multi kytkeytyy akkukäyttöön. Kun AC-in-1-tulon AC-syöttö on palautunut AC-out-2-lähtö kytkeytyy jälleen päälle, mutta vasta noin 2 minuutin viiveen jälkeen. Tämä viive mahdollistaa generaattorin käynnin vakavoitumisen uudelleen päällekytkeytymisen jälkeen.
Käsittääkseni ei. Olen tainnut ottaa oman systeemin irti akuista ja laittanut takaisin ilman ongelmaa.Nollautuuko victronin säädöt jos akut tyhjenevät , kun ne täytyy tehä tietokoneella ?
Eiköhän laitteen elektroniikalla on joku alaraja-jännite missä mikään ei toimi ja se tarvitsee "apuvirtaa" sen verran että jännite menne yli sen alarajan?Viikonlopulla olin mökillä ja jännite 11v laitoin agren päälle ja ja victroni ei lähteny lataan ,ennekö annoin toisella 48v laturilla virtaa että victron heräs kun jännite oli 38v .
Tämän jälkeen toimi moitteettomasti kun vain akussa virtaa .
Miksi ei lähde heti lataamaan kun agren käynnistää ?
Laitteen minimijännite on 38v. Jos akusto menee tyhjemmäksi niin laite ei käynnisty. Akusto pitää ladata muulla tavalla 38v rajan yli niin edes laturi voi käynnistyä. Kaiken lisäksi jos akusto on päässyt noin tyhjäksi niin jännite pitää nousta yli 41.2v että invertteri alkaa tekemään virtaa. Tuota 41.2v rajaa voi hieman muuttaa, mutta ei yleensä tarpeen.Viikonlopulla olin mökillä ja jännite 11v laitoin agren päälle ja ja victroni ei lähteny lataan ,ennekö annoin toisella 48v litium laturilla virtaa että victron heräs kun jännite oli 38v .
Tämän jälkeen toimi moitteettomasti kun vain akussa virtaa .
Miksi ei lähde heti lataamaan kun agren käynnistää ?
Kuitenkin, jos 48V:n akun jännite on pudonnut alle 12V:n, on osa kennoista jo luultavasti purkautunut niin paljon, että jännite on väärin päin. Ei NiCd-akkukaan tuosta suoranaisesti pidä (voi syntyä oikosulkusiltoja kennostoon tms.), mutta voi toki korjaantua itsekseenkin ainakin osittain, jos jatkossa ladataan ja puretaan asiallisesti. Lyijyakkuhan olisi moisesta jo ns. entinen (ja samoin litium-akku, jos tosiaankin puhutaan itse kennojen jännitteestä; litium-akun suojauselektroniikkahan estää purkamasta akkua tuollaiseen jännitteeseen, mutta vuosien saatossa se toki purkautuu liian matalaksi itsekseenkin).Joo ei väliä akuista, mutta kuulemma (NICD) eivät oo miksikään oli virtaa tai ei ?
Käsittääkseni niissä on nikkelisauva ja cadiumsauva ja lipeemyrkkyneste ?
Nyt uusimpana keinona laitoin 12v eihell laturin 48v napoihin ja sain järjestelmän hereille ja victron lataa taas .