Victron multiplus 2

avensi

Well-known member
Onko kytkennät oikein ? Agrelta victroniin kytketty ac in , sitten kulutus laitteet on ac out 1 , mikä toi ac 2 on ? En ehkä ymmärrä ? Vai pitääkö kytkeä kulutuslaitteet ac2 että alkais lataan akkuja agrella ?



AC-in AC-tulokaapeli on mahdollista liittää riviliittimeen “AC–in”.Vasemmalta oikealle: “N” (nolla, neutraali), “PE” (suojamaa) ja “L” (vaihe) AC-tulo tulee suojata sulakkeen tai magneettisen virtakatkaisijan avulla, jonka nimellisvirta on 32 A (k kVA:n malli) tai 50 A (5 kVA:n malli) tai pienempi, jonka lisäksi kaapelien poikkipinta-ala tulee mitoittaa vastaavasti. •Jos vaihtovirran tulosyöttö on asetettu alhaisemmalle arvolle, sulake tai magneettinen virrankatkaisin tulee mitoittaa pienemmäksi vastaavalla tavalla.•AC-out-1 AC-lähtökaapeli voidaan kytkeä suoraan riviliittimeen ”AC-out”.Vasemmalta oikealle: “N” (neutral), “PE” (earth) and “L” (phase) PowerAssist-toiminnon avulla Multi voi lisätä lähtövirtaan jopa 3 kVA (toisin sanoen 3000 / 230 = 13A) sellaisten jaksojen aikana, jolloin vaaditaan huipputehoa Yhdessä 32A A:n enimmäistulovirran kanssa tämä tarkoittaa sitä, että lähtövirta voi syöttää jopa 32 + 13 = 45 A.Maavuodon virrankatkaisin ja sulake, tai virrankatkaisin, jotka on mitoitettu kestämään odotettua kuormitusta, tulee sisällyttää sarjoihin joissa on lähtövirta, ja kaapelin poikkipinnan tulee olla mitoitettu sen mukaisesti.•AC-out-2 Käytettävissä on toinen lähtö, jonka virransyöttö katkaistaan mikäli järjestelmä siirtyy akkukäyttöön. Tähän liitäntään liitetään ne laitteet, joiden on tarkoitus toimia vain silloin, kun AC-in-1-tulossa on käytettävissä AC-syöttö. Esimerkkejä mainitun tyyppisistä laitteista ovat sähköinen vedenlämmitin tai ilmastointilaite. Lähtöön AC-out-2 liitetyn laitteen virransyöttö kytkeytyy pois päältä välittömästi, kun Multi kytkeytyy akkukäyttöön. Kun AC-in-1-tulon AC-syöttö on palautunut AC-out-2-lähtö kytkeytyy jälleen päälle, mutta vasta noin 2 minuutin viiveen jälkeen. Tämä viive mahdollistaa generaattorin käynnin vakavoitumisen uudelleen päällekytkeytymisen jälkeen
Tarkottaako että kytkee saman johdon hyppylangalla ac1ja ac 2 ? Toimisko laitteet sillon akuilla ja agrella ?
 

hemaris

Active member
Tarkottaako että kytkee saman johdon hyppylangalla ac1ja ac 2 ? Toimisko laitteet sillon akuilla ja agrella ?

Hieman varauksella annan mitään ohjeita verkkovirtakytkentöihin. Itselläni ei ole pätevyyttä verkkovirtatöihin ja mielestäni tällaiset kysymykset menee vähän rajalle että mitä tällä foorumilla voidaan neuvoa koska tekijän pätevyydestä tai kyvyistä ei ole tietoa. Ainakin kiinteissä kytkennöissä pitäisi aina olla sähkömies kytkemässä, ja sanoisin että myös väliaikaisissa jos on itse epävarma mitä on tekemässä. Eli suosittelisin tässä sähkömiestä aivan kuten Alppa jo aiemmin ehdotti. Mutta uskallan nyt kuitenkin vastata kysymykseen ja sanoa että ei todellakaan kannata sotkea mitään hyppylankoja tähän invertteriin. AC1 toimii juuri tuossa hakemassasi tarkoituksessa, eli tarjoaa virtaa oli aggre kytketty tai ei. Kysyin aiemmin AC2:n tarkoitusta. Suosittelisin lukemaan manuaalin ajatuksella. Sivulla 10:

AC-out-2
Käytettävissä on toinen lähtö, jonka virransyöttö katkaistaan mikäli järjestelmä siirtyy akkukäyttöön. Tähän liitäntään liitetään ne laitteet, joiden on tarkoitus toimia vain silloin, kun AC-in-1-tulossa on käytettävissä AC-syöttö. Esimerkkejä mainitun tyyppisistä laitteista ovat sähköinen vedenlämmitin tai ilmastointilaite. Lähtöön AC-out-2 liitetyn laitteen virransyöttö kytkeytyy pois päältä välittömästi, kun Multi kytkeytyy akkukäyttöön. Kun AC-in-1-tulon AC-syöttö on palautunut AC-out-2-lähtö kytkeytyy jälleen päälle, mutta vasta noin 2 minuutin viiveen jälkeen. Tämä viive mahdollistaa generaattorin käynnin vakavoitumisen uudelleen päällekytkeytymisen jälkeen.
 

avensi

Well-known member
Hieman varauksella annan mitään ohjeita verkkovirtakytkentöihin. Itselläni ei ole pätevyyttä verkkovirtatöihin ja mielestäni tällaiset kysymykset menee vähän rajalle että mitä tällä foorumilla voidaan neuvoa koska tekijän pätevyydestä tai kyvyistä ei ole tietoa. Ainakin kiinteissä kytkennöissä pitäisi aina olla sähkömies kytkemässä, ja sanoisin että myös väliaikaisissa jos on itse epävarma mitä on tekemässä. Eli suosittelisin tässä sähkömiestä aivan kuten Alppa jo aiemmin ehdotti. Mutta uskallan nyt kuitenkin vastata kysymykseen ja sanoa että ei todellakaan kannata sotkea mitään hyppylankoja tähän invertteriin. AC1 toimii juuri tuossa hakemassasi tarkoituksessa, eli tarjoaa virtaa oli aggre kytketty tai ei. Kysyin aiemmin AC2:n tarkoitusta. Suosittelisin lukemaan manuaalin ajatuksella. Sivulla 10:

AC-out-2
Käytettävissä on toinen lähtö, jonka virransyöttö katkaistaan mikäli järjestelmä siirtyy akkukäyttöön. Tähän liitäntään liitetään ne laitteet, joiden on tarkoitus toimia vain silloin, kun AC-in-1-tulossa on käytettävissä AC-syöttö. Esimerkkejä mainitun tyyppisistä laitteista ovat sähköinen vedenlämmitin tai ilmastointilaite. Lähtöön AC-out-2 liitetyn laitteen virransyöttö kytkeytyy pois päältä välittömästi, kun Multi kytkeytyy akkukäyttöön. Kun AC-in-1-tulon AC-syöttö on palautunut AC-out-2-lähtö kytkeytyy jälleen päälle, mutta vasta noin 2 minuutin viiveen jälkeen. Tämä viive mahdollistaa generaattorin käynnin vakavoitumisen uudelleen päällekytkeytymisen jälkeen.
Nollautuuko victronin säädöt jos akut tyhjenevät , kun ne täytyy tehä tietokoneella ?
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Victron connect ohjelman salasana on zzz !
Nyt sain toimiin kun sain salasanan !
Vihdosta viimein se lataa ja lataa ? Vuoden tappelun jälkeen toimii ja vältti lekan !
Tätä täytyy juhlia kunnolla !
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Nyt ohjelma toimii tietokoneessa !
Seuraaava ongelma on tablet lataa ohjelman ja sitten lukee sovellusta ei asennettu ?
Onkos tähän kikkoja ?
Miksi tablet ei löydä victronia ? vaikka usb johto on kiinni?
 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Victronin sivuilla tieto laitteista jotka sopivat ja maksavat 500-1000e
Noin pääpiirteitään samsunin kalleimat mallit !
Luettelo tunnetuista yhteensopivista Android-laitteista


Olemme testanneet seuraavat Android-laitteet ja voimme vahvistaa, että ne ovat yhteensopivia VictronConnect *: n kanssa:


Google Nexus 6P; LG G4; Sony Xperia Z5; HTC One M9; HTC One S9; OnePlus 3T; Asus Zenfone 2; Samsung Galaxy S5; Samsung Galaxy S5 mini; Samsung Galaxy S7; Samsung Galaxy S8; Samsung Galaxy Tab E 9.6.


 
Viimeksi muokattu:

avensi

Well-known member
Viikonlopulla olin mökillä ja jännite 11v laitoin agren päälle ja ja victroni ei lähteny lataan ,ennekö annoin toisella 48v litium laturilla virtaa että victron heräs kun jännite oli 38v .
Tämän jälkeen toimi moitteettomasti kun vain akussa virtaa .
Miksi ei lähde heti lataamaan kun agren käynnistää ?
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
Viikonlopulla olin mökillä ja jännite 11v laitoin agren päälle ja ja victroni ei lähteny lataan ,ennekö annoin toisella 48v laturilla virtaa että victron heräs kun jännite oli 38v .
Tämän jälkeen toimi moitteettomasti kun vain akussa virtaa .
Miksi ei lähde heti lataamaan kun agren käynnistää ?
Eiköhän laitteen elektroniikalla on joku alaraja-jännite missä mikään ei toimi ja se tarvitsee "apuvirtaa" sen verran että jännite menne yli sen alarajan?
 

hakane

Member
Viikonlopulla olin mökillä ja jännite 11v laitoin agren päälle ja ja victroni ei lähteny lataan ,ennekö annoin toisella 48v litium laturilla virtaa että victron heräs kun jännite oli 38v .
Tämän jälkeen toimi moitteettomasti kun vain akussa virtaa .
Miksi ei lähde heti lataamaan kun agren käynnistää ?
Laitteen minimijännite on 38v. Jos akusto menee tyhjemmäksi niin laite ei käynnisty. Akusto pitää ladata muulla tavalla 38v rajan yli niin edes laturi voi käynnistyä. Kaiken lisäksi jos akusto on päässyt noin tyhjäksi niin jännite pitää nousta yli 41.2v että invertteri alkaa tekemään virtaa. Tuota 41.2v rajaa voi hieman muuttaa, mutta ei yleensä tarpeen.

Aika alhainen tuo 11v äkkiseltään.
 

hakane

Member
Näinköhän ottaa enää virtaa vastaan. Aika kuolleet ne akut on, jos on pidempään alle 38v (1.58v kenno) ollut. Alle 1.7v tulee pysyvät vauriot, jos ei ladata välittömästi.

Oletan että on lyijyakut, en lukenut ketjua. Kerro vähän systeemistä.
 

avensi

Well-known member
Joo ei väliä akuista, mutta kuulemma (NICD) eivät oo miksikään oli virtaa tai ei ?
Käsittääkseni niissä on nikkelisauva ja cadiumsauva ja lipeemyrkkyneste ?
 

kotte

Well-known member
Joo ei väliä akuista, mutta kuulemma (NICD) eivät oo miksikään oli virtaa tai ei ?
Käsittääkseni niissä on nikkelisauva ja cadiumsauva ja lipeemyrkkyneste ?
Kuitenkin, jos 48V:n akun jännite on pudonnut alle 12V:n, on osa kennoista jo luultavasti purkautunut niin paljon, että jännite on väärin päin. Ei NiCd-akkukaan tuosta suoranaisesti pidä (voi syntyä oikosulkusiltoja kennostoon tms.), mutta voi toki korjaantua itsekseenkin ainakin osittain, jos jatkossa ladataan ja puretaan asiallisesti. Lyijyakkuhan olisi moisesta jo ns. entinen (ja samoin litium-akku, jos tosiaankin puhutaan itse kennojen jännitteestä; litium-akun suojauselektroniikkahan estää purkamasta akkua tuollaiseen jännitteeseen, mutta vuosien saatossa se toki purkautuu liian matalaksi itsekseenkin).
 

eros

Member
Nyt uusimpana keinona laitoin 12v eihell laturin 48v napoihin ja sain järjestelmän hereille ja victron lataa taas .

Osassa PIP malleja on AC/DC konvertteri, joka herättelee elektroniikan, Suurin osa on ilman sitä ja vaatii akkujännitteen. Osassa (erityisesti hybridit ja osa PV450v laitteista) on käynistyskonkka, joka sysää AC puolelta tarvittavan käynistysenergian elektroniikalle, joka ruokitaan sisäisestä DC_bus jännitteestä (DC-bus kertoimet 1:8 ja 1:7 66V laitteissa x akkujännite).
Huomaa, muuten, etä laitteiden tuottama "siniaalto" on ihan jotain muuta kuin siniä, jos DC-bus jännite ei ole riittävä=akkulataus matala.

Yangtze:n 5500w hybridi käynistyy kun AC-iin ilmestyy tarpeellinen jännitevakavuus. Siinä oliis myös "dry-contact" jolla agrelle saa käynistys signaalin.. (no kovakoodatut arvot vielä, ei kovin hyvät LFP akulle, mutta lyijyakulle toimivat)

T: http://eerin.fi/
 

avensi

Well-known member
Ylös