Vaihenetotus

sam123

Active member
kotte sanoi:
Seurauksena on kuitenkin, että sähköä huomattavasti tuottavat kuluttajat suosivat 1-vaiheisia inverttereitä ja kytketyttävät kuormiaan sille vaiheelle, jossa tuotantokin on. Tuo sitten osuukin jakeluyhtiön omaan nilkkaan ...

Olisiko niin, että keskimääräistä parempaa teknistä osaamista edustavat jakeluyhtiöt ovat jo aikaa sitten tajunneet, että netottaminen on jakeluyhtiönkin kannalta pitkän päälle kannattavin ratkaisu myös niille itselleen?

Kyllä se normikuluttaja on tietämätön idiootti joka ostaa 5kW:n 3-vaihejärjestelmän koska talon vuosikulutus on >25000kWh. Sitten lesoillaan naapurille kuinka paljon "säästetään".

Kun totuus selviää että käsi tuli tökättyä *askaan niin ollaan hiljaa tai kehutaan omaa systeemiä: "hienosti toimii, suosittelen!"

Työkaveri osti talon jossa moinen 5kW/3-vaihejärjestelmä. Muutettuaan vaihtoi edellisen asujan jäljiltä nyt ekaksi lämminvesivaraajan yökäytöltä päiväkäytölle  ;D
 

jolla

Member
sivutotteena vielä sitten että kyllä täällä on juuri nytkin, mökillä sekä täällä konttorilla 243v pintaan ja joka vaihe
vaatii jo aikalailla tarkkuutta että saa oman sähkönsä tuotettua
veikkaan ettei yhtiö osta ollekaan sähköä, minkä myy täällä, on nimittäin aika monella kolmivaihe invertterit ja suuriakin määriä paneleita

ihmettelen vaan kun naapuri myy helsinkiin sähkön ja jos kajaanilainen yhtiö toimittaa toiselle naapurille sähkön ja jos koko muuntamoalue on 'positiivisena' mitenhän nuo yhtiöt jyvittää tuon homman, kait jonkinlaisen laskutuksen perusteella
 

VesA

New member
sam123 sanoi:
denzil dexter sanoi:
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.

Ja tuo "harmaalla alueella hilluminen" jatkuu tulevaisuudessakin siksi että tietämättömät ihmiset laittavat aurinkojärjestelmiä yhtä lailla "ei netottavien" yhtiöiden alueella. Tuoton maksimointia, eipä sen kummempaa.

Helenillä netottaminen on viety uusiin ulottuvuuksiin - Helenillä on tarjolla myös virtuaaliakku josta saa käyttää niin paljon kuin on verkkoon tunkenut. Helen myös maksaa tuotetusta sähköstä 13snt/kWh... teknisenä yksityiskohtana se, että ensin pitää ostaa niiltä viisinumeroisella summalla laitteita ( panelit + akku/invertterikaappi)  joiden tallettamaa sähköä ne sitten vielä myyvät säätömarkkinoille.
 

petriojk

New member
Täällä sama tilanne. Talon mukana tuli Elenian verkossa oleva 3~ 5kW paneelisysteemi. Elenialla ei ole vaihenetotusta ja täällä kanssa pusketaan nyt verkkoon melkein 4 kW mutta silti teeveden keittämiseen (2,3kW keitin) pitää ostaa kallista sähköä.

Edellisen asukkaan jäljiltä lämminvesivaraaja on edelleen yösähköohjauksessa. Tuota en ymmärrä miksi paneelijärjestelmän asentaja ei ole tätä muuttanut tai edes kertonut edelliselle omistajalle jolle tämä yösähköohjaus tuli yllätyksenä.

Aluksi suunnittelin että lämmitän veden päivisin vain yhdellä tai kahdella vaiheella jotta en ylitä tuotantoa mutta oli hyvä että tällä palstalla törmäsin tuohon vaihenetotukseen ja jätin ne muutokset tekemättä. Ja koska käytössä on 2-tariffisähkö pitää tuota päiväaikaista ostoa sähköä pyrkiä välttämään. Vaihtoehtoina olen punninnut WattRouteria, Mk2pvrouter ja oma viritys (RS485 kWh-mittari - Arduino - SSR).

Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.
 

VesA

New member
petriojk sanoi:
Täällä sama tilanne. Talon mukana tuli Elenian verkossa oleva 3~ 5kW paneelisysteemi. Elenialla ei ole vaihenetotusta ja täällä kanssa pusketaan nyt verkkoon melkein 4 kW mutta silti teeveden keittämiseen (2,3kW keitin) pitää ostaa kallista sähköä.

Edellisen asukkaan jäljiltä lämminvesivaraaja on edelleen yösähköohjauksessa. Tuota en ymmärrä miksi paneelijärjestelmän asentaja ei ole tätä muuttanut tai edes kertonut edelliselle omistajalle jolle tämä yösähköohjaus tuli yllätyksenä.

Aluksi suunnittelin että lämmitän veden päivisin vain yhdellä tai kahdella vaiheella jotta en ylitä tuotantoa mutta oli hyvä että tällä palstalla törmäsin tuohon vaihenetotukseen ja jätin ne muutokset tekemättä. Ja koska käytössä on 2-tariffisähkö pitää tuota päiväaikaista ostoa sähköä pyrkiä välttämään. Vaihtoehtoina olen punninnut WattRouteria, Mk2pvrouter ja oma viritys (RS485 kWh-mittari - Arduino - SSR).

Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.

Veikkaisin pikemminkin ettei sähköyhtiöitä kiinnosta moinen näpertely - jos softat ja mittarit tukevat netotusta sellaista tarjotaan, mutta asian eteen ei tehdä mitään jos se vaatisi investointeja siirtoinfraan - kulut työnnetään asiakkaalle. Niinpä asiakkaat sitten investoivat wattrouteriin tms.

Helen on sitten vielä keksinyt että se voi itse myydä ne uudet vehkeet JA ansaita asiakkaan ostamilla vehkeillä rahaa säätösähkömarkkinoilla.
 

rotzi

Well-known member
Ei ne mitään netotuksia erikseen tarjoile, se on puhtaasti poliittinen päätös siirtoyhtiöltä netottavatko vai ei ja valinta on joskus tehty... eikä se netottamisen aikaansaanti mitään infra muutoksia vaadi pelkkää mittausten käsittelyä se on jotta netottaako tai ei.

Ovat josain kohtaa huomanneet tuollaisen possun mentävän reiän ja *ittumaiset yhtiöt on valinneet ei netottavan tavan lähestyä asiakasta.

Omasta mielestä kaikki yhtiöt pitäis pakottaa netottamaan, onhan se aivan järjetöntä tämä Ei Netottava tapa (=olisko jopa pettämistä), jos itse olisin tommosessa loukussa niin ehkä tonkisin jotain instansseja kysymällä 'Kuinka tämä on mahdollista'.  Tuo ei ole mitään Smart Gridiä....
 

Puuha

Well-known member
petriojk sanoi:
Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.
KEsällä vinokuorma on monesti positiivinen ja talvella negatiivinen verkkoon nähden. Mikä sinänsä on vähän hullukurista. Ongelmiahan siitä tulee jossain vaiheessa, vaikka sanotaan ettei yksityiskäyttäjien osalta näy tai tule näkymään. Siihen vielä sankarit kenen järjestelmä on väärin mitoitettu sulakkeisiin ja jähdotuksiin. Mutta maksajahan on tiedossa joten sähköyhtiön kannalta aiheutuvat kustannukset eivät ole ongelma. Jokainen sopparin tekijä oman tuotannon osalta on myös vastuussa ettei tuota verkolle ongelmia ja myös on taloudellisesti vastuussa kokonaisuudessa kulungeista. Se on vain niin että sähköyhtiö voittaa aina.
 

jolla

Member
Puuha sanoi:
petriojk sanoi:
Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.
...Siihen vielä sankarit kenen järjestelmä on väärin mitoitettu sulakkeisiin ja jähdotuksiin...

eihän noita vaiheita voi millään kuormittaa tasan, kyllä se perustuu ihan 'hatusta vetoon, meidän muuntajasta lähtee ~20 talouteen samoista karvoista,
esimerkki
kun joka taloudessa on sähköhella, joka on 220v ja kytketty kaikkiin kolmeen vaiheeseen tasan
aamulla joka taloudessa äiti pistää puurokattilan levylle, ne voi kuormittaa kaikki samaa vaihetta
millä tämä estetään
 

denzil dexter

Well-known member
Jos laitan 1500W imurin yhteen vaiheeseen töpseliin, niin ilman muutahan sähköyhtiön pitää laskuttaa 4500W, koska vinokuorma. Ihme kun eivät ole vielä keksineet tuota. Pitäisiköhän soittaa asiakaspalveluun?
 
Jos nämä sähköliittymien kuormitus ja laskuttamisasiat ovat noin hankalia, niin eiköhän pitäisi kehittää jonkinlainen taloinvertteri, joka ottaa tasaisesti kuormaa verkosta ja antaa laitteille sellaista sähköä kuin ne tarvitsevat. Samalla hoituisivat lämpöpumppujen käynnistykset häiritsemättä verkkoa. Toisaalta mikäs estäisi invertteriä hyödyntämästä siirtoverkon vaiheiden vinouksia, jolloin verkkoa kuormittaessaan korjaisivat siirtoverkon toimintaa sähkön jatkosiirron suhteen. Tarkemmin ajatellen luulisi että tuollaisia maailmalta jo löytyisi...
 

sam123

Active member
virtuaaliharri sanoi:
Jos nämä sähköliittymien kuormitus ja laskuttamisasiat ovat noin hankalia, niin eiköhän pitäisi kehittää jonkinlainen taloinvertteri, joka ottaa tasaisesti kuormaa verkosta ja antaa laitteille sellaista sähköä kuin ne tarvitsevat. Samalla hoituisivat lämpöpumppujen käynnistykset häiritsemättä verkkoa. Toisaalta mikäs estäisi invertteriä hyödyntämästä siirtoverkon vaiheiden vinouksia, jolloin verkkoa kuormittaessaan korjaisivat siirtoverkon toimintaa sähkön jatkosiirron suhteen. Tarkemmin ajatellen luulisi että tuollaisia maailmalta jo löytyisi...

No se itkeminen jonkun kompressorin käynnistysvirroista on vain sekin valmistelua siihen että asiakas maksaa jotain bullshit maksua höpöhöpö insinöörin aivoituksista.
 

VesA

New member
rotzi sanoi:
Ei ne mitään netotuksia erikseen tarjoile, se on puhtaasti poliittinen päätös siirtoyhtiöltä netottavatko vai ei ja valinta on joskus tehty... eikä se netottamisen aikaansaanti mitään infra muutoksia vaadi pelkkää mittausten käsittelyä se on jotta netottaako tai ei.

Kyllä se esmes Helenillä vaatisi mittareiden vaihdon.. kävin joskus katsomassa mittarin kyljestä tarkan tyypin - siitä puuttuu tuotetun sähkön mittausominaisuus, vaikka ihan samannäköisestä mittarista on sellainenkin versio.

Myös 'mittausten käsittelyn' muuttaminen noissa kivikautisissa systeemeissä maksaa maltaita.. olen valitettavasti päässyt työni kautta näkemään erään länsisuomalaisen jakelufirman systeemit... siihen on karut syynsä että tuntimittausten tuloksetkin näkee aikamoisella viiveellä.
 

jolla

Member
täällä on käytössä, ja ilmeisesti aika yleisesti muillakin yhtiöillä Landis+Gyr E450
se taltioi molempiin suuntiin, en kyllä tiedä mittaako vaiheittain
 

rotzi

Well-known member
Netotuksesta juttua, eroja eri yhtiöillä piisaa...ongelma mittareissa...

https://www.tekniikkatalous.fi/teknologiamurrokset/sahkoverkkoyhtioiden-mittareissa-ongelma-omakotitalon-aurinkoenergia-ei-paady-kokonaan-tuottajan-hyodyksi-6744588
 

denzil dexter

Well-known member
No oli jo korkea aikakin reagoida tilanteeseen. Muistakaa pitää meteliä aiheesta, niin saadaan joku tolkku tuohon kuluttajan itsensä tuottaman sähkön myyntiin samalla kuluttajalle. Minä kun olen sen verran vanha, että muistan ajan jolloin tuollaista sanottiin varastamiseksi.
 

jolla

Member
en usko että mittareista se on kiinni, ohjelmistoa muuttamalla kaikkiin voi laittaa vaihenetotuksen jos haluaa
vaha sananlasku, tilaisuus tekee varkaan
 

mktutsi

Member
Samaa mieltä, mitä on noita mittareiden speksejä lukenut niin molemmat mittausvaihtoehdot niistä löytyy.  Verkkoyhtiön valinta että kumpaa käyttää.
 

VesA

New member
mktutsi sanoi:
Samaa mieltä, mitä on noita mittareiden speksejä lukenut niin molemmat mittausvaihtoehdot niistä löytyy.  Verkkoyhtiön valinta että kumpaa käyttää.

Nin, mutta jos valinta on tehty joskus silloin kun edellisen kerran pakotettiin ei verkkoyhtiöllä ole minkäänlaista halua laittaa rahaa siihen, että vanhaan mittariin vaikka flässätään uusi softa - kyllä niihin kosketaan taas vasta, kun on ihan pakko - eli siinä vaiheessa kun 1h mittausjakso muuttuu direktiivillä 15min pituiseksi. En muista milloin tämä on tulossa.
 

denzil dexter

Well-known member
Ihmeesti se netotus onnistuu toiseen suuntaan. Jos laitan töpselin seinään ja otan sähköä yhdestä vaiheesta, lasku on täsmälleen sama kuin jos käyttäisin samantehoista kolmivaihelaitetta.
 

jolla

Member
denzil dexter sanoi:
Ihmeesti se netotus onnistuu toiseen suuntaan. Jos laitan töpselin seinään ja otan sähköä yhdestä vaiheesta, lasku on täsmälleen sama kuin jos käyttäisin samantehoista kolmivaihelaitetta.

ei taida ihan noin olla
samahan se on toisinkin päin, ongelma on samanaikainen tuotto/kulutus vaiheiden kesken, esimerkkisi on vain yhteen suuntaan
 
Ylös