Harrastajille asia on varmasti ihan selvä ja niin se on nyt itsellenikin. Pyysin n. 20 toimijalta tarjouksen ja valitsin sitten yhden toimijan asentamaan 24 paneelia katolleni. noin 5 kanssa käytiin tarkempi keskustelu mm mitoituksesta ja laittelin saman tien vähän ylimittaisen systeemin.
Nyt sitten havaitsen, että samaan aikaan kun omaa ilmaista sähköä olisi yltäkyllin, joudun sitä ostamaan verkosta koska verkko ei netota. Yksikään toimittaja ei tätä muuten kysynyt prosessin aikana eikä asiasta maininnut tai ohjeistanut. Porealtaassa on esim 3kw 1-vaihevastus ja koska järjestelmä maksimissaan antaa 6 kwh ulos, joudun aina ja kaikissa tilanteissa ostamaan 1 kwh lisää, vaikka olisi tuplasti tuon tarve itsellä tarjolla. Eihän tämä kovin oikein ole.
Kysymys kuuluu, miksi verkkoyhtiö ei netota? En keksi teknistä syytä, koska datahan heillä on olemassa. Kun netotusta ei tehdä heidän varmaankin pitäisi ilmoittaa vaihekohtainen kulutus netissä, koska se on laskutusperuste? Usein tietenkin totaalimäärä ratkaisee, mutta samaan tapaan kuin puheluerittely tuo pitäisi tarjolla olla.
Lisäksi tulee mieleen muutamia ongelmallisia juttua niin kilpailuoikeudelliesti, kuluttajaoikeuksien kannalta ja sähkömarkkinalaissakin mainitaan että pitäisi pyrkiä kehittämään säästäväistä ja tehokasta sähkönkäyttöä. Lisäksi samat verkkoyhtiöt myyvat järjestelmiä itsekin, ainakin tässä tapauksessa mainitsematta tätä seikkaa kuluttajalle joka ei mitenkään voi ymmärtää tätä tarkistaa. Sama yhtiö itsekin mitoitti tarjouksessaan järjestelmän tuntikohtaisen kulutuksen mukaan, eli melko arveluttavaa? Vähän sama kuin verkkoyhtiö suostuisi toimittamaan toisen yhtiön energiaa vain yhteen vaiheeseen ja vähän toisiin
Tästä on ollut joku lakialoitekin olemassa joka pakottaisi netottamaan, onkohan se jäänyt lobbauskoneistojen alle?
Osaako joku siis sanoa järkevän syyn miksi näin toimitaan vai onko asia kuten se näyttäytyy eli ihan puhdas liiketaloudellinen syy?
Nyt sitten havaitsen, että samaan aikaan kun omaa ilmaista sähköä olisi yltäkyllin, joudun sitä ostamaan verkosta koska verkko ei netota. Yksikään toimittaja ei tätä muuten kysynyt prosessin aikana eikä asiasta maininnut tai ohjeistanut. Porealtaassa on esim 3kw 1-vaihevastus ja koska järjestelmä maksimissaan antaa 6 kwh ulos, joudun aina ja kaikissa tilanteissa ostamaan 1 kwh lisää, vaikka olisi tuplasti tuon tarve itsellä tarjolla. Eihän tämä kovin oikein ole.
Kysymys kuuluu, miksi verkkoyhtiö ei netota? En keksi teknistä syytä, koska datahan heillä on olemassa. Kun netotusta ei tehdä heidän varmaankin pitäisi ilmoittaa vaihekohtainen kulutus netissä, koska se on laskutusperuste? Usein tietenkin totaalimäärä ratkaisee, mutta samaan tapaan kuin puheluerittely tuo pitäisi tarjolla olla.
Lisäksi tulee mieleen muutamia ongelmallisia juttua niin kilpailuoikeudelliesti, kuluttajaoikeuksien kannalta ja sähkömarkkinalaissakin mainitaan että pitäisi pyrkiä kehittämään säästäväistä ja tehokasta sähkönkäyttöä. Lisäksi samat verkkoyhtiöt myyvat järjestelmiä itsekin, ainakin tässä tapauksessa mainitsematta tätä seikkaa kuluttajalle joka ei mitenkään voi ymmärtää tätä tarkistaa. Sama yhtiö itsekin mitoitti tarjouksessaan järjestelmän tuntikohtaisen kulutuksen mukaan, eli melko arveluttavaa? Vähän sama kuin verkkoyhtiö suostuisi toimittamaan toisen yhtiön energiaa vain yhteen vaiheeseen ja vähän toisiin
Tästä on ollut joku lakialoitekin olemassa joka pakottaisi netottamaan, onkohan se jäänyt lobbauskoneistojen alle?
Osaako joku siis sanoa järkevän syyn miksi näin toimitaan vai onko asia kuten se näyttäytyy eli ihan puhdas liiketaloudellinen syy?