Paistaa se aurinko risukasaanki

Savonius

Active member
Sorry taas. Ei 14 vaan 8 akkua kaikkiaan. Otan kaksi akkua talvikuukausiksi pois johtuen auringon päivittäisten paistetuntien vähäisyydestä. Kun invertteri siirtää kuormat verkkovirtaan 23,6V (kormittamattomana napajännite nousee noin 24,1V) Kun paneelien latausjännite nousee noin 28,4 V invertteri siirtää kuormat akuille. Tämä siirtyminen tapahtuu nopeammin kun on käytössä 6 akkua. Tarvittaessa pystyn kyllä siirtään kuorman akuille aiemminkin jos katson tarpeelliseksi. Kesällä nuo pilviset jaksot ovat usein pidempiä mutta paisteiset ajat myös pidempiä todennäköisesti. Kesäajan latausmaksimi on noin 20A, talvella noin 37A. Noita voin kyllä järjestellä tarvittaessa.
Invertterisähkölle on oma verkkonsa. Siihen on liitetty kaikki viihdelaitteet, laturit, ulkovalaistus ja sisätilojen perusvalaistus, lattialämmityksen pumppu ja tietokone.
Pitää vielä lisätä että pakastin ja jääkaappikin ovat kiinni tässä invertterisähkössä.

Viimeksi muokattu:

Savonius

Active member
Kevään pohjat 2,83Kwh. Yksi paneeli, 240W verkkoon mikrovertterillä. Metsätöiden vaikutus näkyy aamupuolella. Vaihdoin johdot viisi vattia pienempään paneeliin kiinni. Hiukan se näkyy vaikuttavan. Siinä 67Kwh koko 24 satsista.

aa1.png

Ketjun otsikon mukaisesti: Paistaa se joskus tännekkin. Ei tuon enempää oikein voikkaan paistaa. Ei pilven hattaraakaan taivaalla eilen. ☀

Päivän aikana tuli pyöriteltyä molemmat pesukonneen, vedet lämmiteltyä, ruuat tehtyä, imuroitua ja autot pestyä ym ym..

Myyntiin 15.6kwh
Ostaa piti 5.16kwh - > vaihenetotus ois puottanu tuota vielä jonkun verran.
IMG_20200524_202923.jpg

Savonius

Active member
Olen erilainen nuori sillä vietän tänään 55 vuotishääpäivää. Juhlimme sitä pikkuisen illalla.

Tekemieni metsätöiden vaikutus pidensi hiukan paneeleille osuvan auringon aikaa mutta lämpö ja viiden vatin pienennys paneelitehossa syövät näköjään tehoa jonkin verran. Tuo käyrän jyrkkä nousu alkaa 5. 41 . Tehoa tulee silloin 5W.
Toukokuu26.png

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Member
Olen erilainen nuori sillä vietän tänään 55 vuotishääpäivää. Juhlimme sitä pikkuisen illalla.

Tekemieni metsätöiden vaikutus pidensi hiukan paneeleille osuvan auringon aikaa mutta lämpö ja viiden vatin pienennys paneelitehossa syövät näköjään tehoa jonkin verran. Tuo käyrän jyrkkä nousu alkaa 5. 41 . Tehoa tulee silloin 5W.
Näytä liitetiedosto 7897
Mitä parhaimmat onnittelut teille hääpäivänne johdosta, on muuten sinänsä jo saavutus
Noista käyristäsi näkee hyvin lämmön vaikutuksen, on osimmoilleen mitä hatusta aiemmin arvioin, että minulla viidenneksen syö tehosta

korsteeni

Member
@ Savonius
Kyselit vuosi sitten kokemuksia akuilla tuotetun sähkön käytöstä öisin, sillon minulla oli tarkoitus mikroinvertterillä tuottaa yöllä corekulutus mutta ei ollut sopivaa paria akkuja ja se jäi parin yön testiin akkujen loputtua ennen aamua kun siinä ei ollut säätöä, puski mitä akuista lähti koko yön, mutta toimi kyllä
Nyt olen kokeillut säädettävällä 12V invertterillä kuukauden ajan, en kylläkään joka yö, hyvin tuntuu toimivan ihan pelkällä käsisäädöllä säädettynä korvaamaan minimikulutus yöllä
esim viime yön kulutus tämän vuorokauden puolella 10 tuntia on ollut 0,09kWh joten ei tuohon kannata mitään automaattista säädintä lähteä rakentelemaan ja virrankulutus on pieni kun sitä ylimääräistä tuottoa akuilla ei synny lainkaan, siis toimii kyllä ja ohjauskin toimii fotodiodilla tai jos haluaa niin homeassistantilla

Savonius

Active member
Tarkoitatko että sinulla on 12V mikroverkkoinvertteri vai onko oma viritys. Syötitkö siis valtakunnanverkkoon päin.
Ongelmana alkujaan oli että nuo AE conversion mikroverkkoinvertterit ovat ilman limitteriä. Ajattelin että savu siitä nousee jos sen akkuun yhdistää. No noissa EVN verttereissä on limitteri mutta en ole tohtinut sitä kokeilla. Hinkua kyllä olisi.

korsteeni

Member
Kokeilin Enphase 250W mikroinvertterillä 2x12v akut sarjaan, toimii hienosti mutta minulla on yöllä niin pieni kulutus että puskee ylimenevän diverterillä varaajaan
Nyt minulla on todellakin 12V grid inverteri missä on potikalla tehon säätö, toimii ihan normi 12V akulla ja voi säätää virran, kuinka paljon syöttää tehoa, toimii hyvin, siinä on 500W maximi mutta vaatinee 16V