Paistaa se aurinko risukasaanki

varikonniemi

Active member
Se oli 1.5 kiloWattinen. Lämpenemiseen taisi kyllä eniten vaikuttaa järjestelmän myyneen ja asentaneen liikkeen kusetus. Katolla oli 8kpl 250 Wattista paneelia, joten kunnon paisteella invertteri ei pystynyt hyödyntämään kaikkea saatavissa olevaa tehoa. Siis helmikuun lopusta syyskuun loppuun. Ilmeisesti kaikki ylimääräinen virta meni lämmöksi.
erittäin epätodennäköstä että se lämmöks menis.

Oliko iso inu ? Mulla 6kwp.
Oliko paneelit rinnan/virta määrä suurempi?
Kiinnostaisi kuulla selittävä tekijä, toivoin pientä lämmitystä alapohjaan rakenteiden kuivumismielessä.
Kyllä se lämpenee hyvin, kuitenkin johonkin se ~300 wattia on hukattava. Jos siinä ei ole tuuletusta, niin luultavasti heatpipe järjestelmä joka jakaa sen isolle osaa runkoa.

Viimeksi muokattu:

Antsa

New member
17 * 375 W paneeleista tuli tänään 25 kWh.

360081BD-9428-4432-B62B-333BF553CFE6.jpeg

Raimo

Member
Melkein täyskirkas päivä Pirkanmaalla, olisko viimeinen tunti mennyt pikku harsoon ja oli siinä yksinäinen pilvi aamupäivällä. Allekirjoituksen järjestelmällä:

7293FFE5-6191-42AD-96B9-EC1EC04356BD.jpeg

Savonius

Well-known member
285W paneeli työntää verkkoon 292W teholla. On tämä Suomi ihana maa kun melkein talvella paneelit CD/AC muunnoksen jälkeenkin ylittävät nimellistehonsa verkkoon päin syöttäessä. No siihenhän on syynä kylmyys ja ilman absoluuttisen kosteuden vähäinen määrä. On tuolla lumen heijastamalla valollakin pieni osuutensa.

Lisäys kello 16. 240W paneeli työntaa verkkoon 220,89W teholla. Auringon korkeuskulma 14 astetta. Azimuht 231 astetta.

Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Viime vuonna näihin aikoihin, kuutena seuraavana päivänä, kahdestatoista (240W- 285W) paneelista meni myyntiin 100kWh. Eipä taida toistua tänä vuonna. Tänään saattaa kuitenkin olla hyvä alku kun tuosta pienimmästä on tullut jo lähes kilovattitunti.

Perjantai, 18. Maaliskuuta, 20220,15
Torstai, 17. Maaliskuuta, 202219,70
Keskiviikko, 16. Maaliskuuta, 202219,48
Tiistai, 15. Maaliskuuta, 202218,67
Maanantai, 14. Maaliskuuta, 202219,87
Sunnuntai, 13. Maaliskuuta, 202217,16
Lauantai, 12. Maaliskuuta, 202217,29

Savonius

Well-known member
Eiliseen päivään osui mielenkiintoinen kohta. 12 paneelia (240-285W) työnsi verkkoon 2,94kWh 3-4 ip. aikana. Se on 245W keskimäärin tunnin ajan verkkoon.
Huikea120323.png

Väinö

New member
Jotenkin olen päässyt keskustelupalstojen kautta tutustumaan Fronius merkkiin invertteripuolella. En ole löytänyt keskustelua Huawein laitteista. Koko luokka olisi 10 -12 kpl. n. 400 w paneelien invertteri. Mikälaiset kokemukset Huawein vehkeistä, onko niiden etäluenta mahdollisuudet ok. Laite tulisi niin korkealle räystään alle, ettei sitä voi maasta lukea. Haluan tarkkailla voimalan tuottoa, kiinteistön kulutusta ja valtakunnan verkkoon menevää sähköä. Tietämykseni on vasta orastava tällä aurinkoenergian saralla, mutta mielenkiintoa ja intoa tuntuu toistaiseksi olevan. Mutta täytyy myös todeta, että tieto tekee tuskaa ja vaikeuttaa päätöksen tekoa. Myös tuon lappeen jyrkähkö konesaumattu peltikatto mietityttää. Kun siihen vielä lisätään ajoittain vinosti lappeen suuntaan puhaltava 27m/sek. merituuli.

Katto.jpg

Viimeksi muokattu:

rotzi

Well-known member
Jotenkin olen päässyt keskustelupalstojen kautta tutustumaan Fronius merkkiin invertteripuolella. En ole löytänyt keskustelua Huawein laitteista. Koko luokka olisi 10 -12 kpl. n. 400 w paneelien invertteri. Mikälaiset kokemukset Huawein vehkeistä, onko niiden etäluenta mahdollisuudet ok. Laite tulisi niin korkealle räystään alle, ettei sitä voi maasta lukea. Haluan tarkkailla voimalan tuottoa, kiinteistön kulutusta ja valtakunnan verkkoon menevää sähköä. Tietämykseni on vasta orastava tällä aurinkoenergian saralla, mutta mielenkiintoa ja intoa tuntuu toistaiseksi olevan. Mutta täytyy myös todeta, että tieto tekee tuskaa ja vaikeuttaa päätöksen tekoa. Myös tuon lappeen jyrkähkö konesaumattu peltikatto mietityttää. Kun siihen vielä lisätään ajoittain vinosti lappeen suuntaan puhaltava 27m/sek. merituuli.

Näytä liitetiedosto 9184
Ei tuossa Huaweissa mitään kummallisempaa, samalla lailla äpit on ja vaatii verkkomittarin (kuten kaikki) jos haluaa tarkemmin monitoroida tuotantoja ja kulutuksia. Huaweissa ei ole näyttöä ollenkaan eli ei sitä seuratakkaan muuta kuin netistä, on siinä 3 lediä indikoimassa tilaa.
Löytynee tuolta netti...

don

Active member
Moro

Mulla on Huavein 8 kW invertteri ja sitä etäluetaan Fusion solarilla https://eu5.fusionsolar.huawei.com/pvmswebsite/app.html siinä on muistaakseni sellainen "kokeilu" mahdollisuus jos haluaa nähdä sen toimintoja.Minulla ei ole mutta on mahdollista asentaa anturit jolloin näkee myös sen omakäytön ja verkkoon menevän tehon.Paljon on tietoa saatavana tällä etänäytöllä ja Huavei invertterit ovat myös hybridejä eli on mahdollisuus kytkeä akut jos haluaa sijoittaa sellaisiin tosin on Froniuksella ja muillakin näitä malleja.Huaveihin ei passaa muut kuin heidän omat akut ainakaan toistaiseksi se on mielestäni puute.

Savonius

Well-known member
No niin. Ensi yönä se tapahtuu. Kertoisihan se jotain jos tuo 50MW keskituntiteho toteutuisi. Sen verran utelias olen että pistän kellon soimaan jotta näen tapahtuuko se.

27keskiviikko15.03.2023maaliskuu03:0050MW

trauma

New member
Moro

Mulla on Huavein 8 kW invertteri ja sitä etäluetaan Fusion solarilla https://eu5.fusionsolar.huawei.com/pvmswebsite/app.html siinä on muistaakseni sellainen "kokeilu" mahdollisuus jos haluaa nähdä sen toimintoja.Minulla ei ole mutta on mahdollista asentaa anturit jolloin näkee myös sen omakäytön ja verkkoon menevän tehon.Paljon on tietoa saatavana tällä etänäytöllä ja Huavei invertterit ovat myös hybridejä eli on mahdollisuus kytkeä akut jos haluaa sijoittaa sellaisiin tosin on Froniuksella ja muillakin näitä malleja.Huaveihin ei passaa muut kuin heidän omat akut ainakaan toistaiseksi se on mielestäni puute.
Eikö kaikkien verkkoyhtiöitten sivuilla tai omilla sovelluksilla nuo kulutukset/verkkoon myydyt nähtävissä.
Tällaista meidän rantaruåtsalainen verkkoyhtiö näyttää. Oranssit kulutusta, siniset myyntiä.

14_3_2022.jpg

Savonius

Well-known member
Ei näytä paljon vaikuttaneen pörssisähkön hintaan tuo OL3 tuotanto vaikka seitsemäksi illalla luvataan jo 1590MW tehoa. ja puolelta päivästäkin 1395MW.

Savonius

Well-known member
OL3
Pikkuisen näytti lähtö myöhästyneen eilen ennustetusta. No ennuste uusittiin ja siihen ollaan pääsemässä. 850MW ylitettiin juuri. Seuraava olisi kello 13 paikkeilla 1395MW. Tähtäimessä näyttäisi olevan 1590MW illalla kahdeksalta.

Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Eu:n joku pyroktiivi näyttää sallivan DC/AC muunnoksen häviöksi 5%. Olen laskeskellut noista käytettävissäni olleista kaverien ym. tilastoista että noin 3,8% siihen keskimäärin kuluisi.
Sen mukaan tuollaisesta 240W paneelista verkkoon menisi normipaisteella normiolosuhteissa 230,88W.
Otin tuon 240W esimerkiksi koska tuo portaalin kautta tietonsa näyttävä paneelini on 240W.