Lämpövarastoissa aika yleisesti käytetty on litiumfluoridi, sulamispiste 848C ja sulamislämpö 0.25 kWh/kg. Sitä hyödynnetään 100bar stirling-moottoreissa, joiden käyttöalue alkaa jostain 500C tienoilta. Aikoinaan tästä suunniteltiin "sähköautoa", jolla lämpöakku ladattuna pääsi sellaiset vajaat 300 km täysin saasteettomasti (taisi olla 70-luvun energiakriisin aikoihin).
Sen jälkeen kun bensa oli taas halpaa, kehitys jäi sukellusveneisiin (ruotsalainen Kockums), jonka koneella voi lämpövaraston turvin, ja jopa ilman sitä, piileskellä pinnan alla pidempäänkin.
Nykyäänhän bensa ja öljy alkavat jälleen olla kalliita ja muutenkin menossa pois muodista, joten näitä vanhoja Philipsin, MAN:in, Kockumsin ym projekteja kannattaisi alkaa kaivaa homehtuneista varastoista esille. Olisi meinaan aika kova sana puuhellassa sellainen mini-stirling-paketti, joka tuottaisi sähköä tuollaisen lämpövaraston turvin vielä kauemmin, kuin mitä tulet palavat. Sukellusvenefirmoja vaan ei pikkuraha kiinnosta.