Netistä poimittua linkkejä,kuvia ,juttuja

Mekaniker

Member

Savonius

Well-known member
Tyypillinen Motiva Oy uutinen. Tämä yritys haluaisi ilmeisesti itselleen viranomaisoikeuksia jolloin paneeliasennukset olisi hyväksyttävä heidän tarkastajallaan.

korsteeni

Active member
kun nuo itse tehdyt taas vedetään esiin niin naapurukset voivat sopia keskenään että tekevät toisilleen, silloin ei ole itse tehty
nuo maksetut asentajat kylläkin tekevät itse, en nyt oikein ymmärrä miksei mitään saisi tehdä itse
parempi ilmaisu olisi että asennuksesta pitää aina maksaa, maksulliset asentajat, näinhän käytetään nimitystä myös maksulliset naiset mutta niistä tasen saattaa kehkeytyä enempi harmia kuin maksuttomista tai itse touhutessa

LauriH

Member

Helkoo

Member

maanma

energiaonnellinen
Fresnell linssi paneeleita meinasin aluksi laittaa, mutta jäi laittamatta niiden kapean ottokulman vuoksi. Tapaus jonka melkein tilasin oli vain 5 asteen ottokulmalla. Se tarkoittaa että seuraaja on pakollinen. Hyötysuhde oli tuolloi yli 40%
Lisäksi niiden pitää olla vesijäähdytettyjä.

denzil dexter

Well-known member
Oli teksti-tv:ssä niin älyvapaa otsikko, että piti oikein lukea uutinen "tutkimus: aurinkopaneeleilla tuotettu sähkö kannattaa käyttää itse tai myydä".

Vähän niin kuin olisi tutkittu "puutarhan mansikat kannattaa syödä itse tai myydä - eikä laittaa esimerkiksi kompostiin"

Netin puolella uutisessa oli sentää jotain järkeä. Oli verrattu sähkön varastoinnin kustannusta käyttöön/myyntiin. Tuossa asiassa on kyllä erilaisia tilanteita yhtä paljon kuin on kansalaisiakin, joten aika hankalaa kattavan vertailun tekeminen on.

vmakela

Member
Oli teksti-tv:ssä niin älyvapaa otsikko, että piti oikein lukea uutinen "tutkimus: aurinkopaneeleilla tuotettu sähkö kannattaa käyttää itse tai myydä".

Vähän niin kuin olisi tutkittu "puutarhan mansikat kannattaa syödä itse tai myydä - eikä laittaa esimerkiksi kompostiin"

Netin puolella uutisessa oli sentää jotain järkeä. Oli verrattu sähkön varastoinnin kustannusta käyttöön/myyntiin. Tuossa asiassa on kyllä erilaisia tilanteita yhtä paljon kuin on kansalaisiakin, joten aika hankalaa kattavan vertailun tekeminen on.

Tästä odotan itse paljon, kotivarastoinnista. 5-10 vuotta, ja kukaan ei laita paneeleja ilman akustoa, ehkä? Hienoahan se olisi jos tulisi edullisempia ratkaisuja kuin Teslan Power wall, ja onhan niitä jo joitain.

denzil dexter

Well-known member
Jaa oikein älymuuntamoon syötetään sähkö. Idea että sähköllä ladataan akkuja ja sitten akuilla ladataan akuilla varustettua autoa, viittaa siihen, että nyt on saatu eu-rahaa vähän reilummalla kädellä. Ympäristön kannalta idea on varsin kyseenalainen.

rotzi

Well-known member
Jaa oikein älymuuntamoon syötetään sähkö. Idea että sähköllä ladataan akkuja ja sitten akuilla ladataan akuilla varustettua autoa, viittaa siihen, että nyt on saatu eu-rahaa vähän reilummalla kädellä. Ympäristön kannalta idea on varsin kyseenalainen.
Mikähän tuossa jutussa kummallista/vähättelyn arvoista oli, ei mikään...ihan normaalia nykyajan tulevaisuuden hahmottelua. Paisteella lataillaan akkua ja ei paisteella puretaan, lisäksi paisteettomaan aikaan akkua käytetään halvan sähkön jemmana.

Viimeksi muokattu:

denzil dexter

Well-known member
Mikähän tuossa jutussa kummallista/vähättelyn arvoista oli, ei mikään...ihan normaalia nykyajan tulevaisuuden hahmottelua. Paisteella lataillaan akkua ja ei paisteella puretaan, lisäksi paisteettomaan aikaan akkua käytetään halvan sähkön jemmana.
Se, että jo yhden akun käyttäminen ei (vielä) ole yleensä taloudellisesti kannattavaa. Jos joku lataa akkua, jotta sillä voisi ladata toista akkua, silloin vain haisee pahasti tukiaisrahat tms.
Toiminta myös aiheuttaa suhteellisen paljon päästöjä, koska akustoja on tuplamäärä eli niiden valmistuksen päästöt kaksinkertaistuvat.

rotzi

Well-known member
Se, että jo yhden akun käyttäminen ei (vielä) ole yleensä taloudellisesti kannattavaa. Jos joku lataa akkua, jotta sillä voisi ladata toista akkua, silloin vain haisee pahasti tukiaisrahat tms.
Toiminta myös aiheuttaa suhteellisen paljon päästöjä, koska akustoja on tuplamäärä eli niiden valmistuksen päästöt kaksinkertaistuvat.
Höpöhöpö, lues nyt vähän ajatuksella tuo juttu...ei sitä nyt väkisin/vartavasten/tarkoituksella asukkaitten auton akkuhin laiteta, se menee mihin ko. alueella menee. Tuo vain saattaa olla yksi kohde tuo autojen akut (yö lataus) kun niitä sähkövermeitä enenevässä määrin pihoihin tulee varsinkin tämmöseissä asuntomessukohteissa. Varmasti tuo on ko. yhtiön joku eka pilotti kyseiseen tyyliin ja tukirahat semmoset mitä kaikki firmat nyt saada voi.

Viimeksi muokattu:

kotte

Well-known member
Messuthan on tarkoitettu kävijöiden viihteeksi tiedon jakamisen ja kaupan kiihdyttämisen ohella. Kala yritetään saada nappaamaan täkyyn ja moni "kala" nyt on lähinnä lukenut, mitä toimittajat ja erilaisten toimijoiden tiedottajat ovat äskettäin julkisuuteen suoltaneet. Ei silti, moni sinällään perusteiltataan kestämätön ratkaisukin on teknisenä demona mielenkiintoinen. Vaikka kokonaisuus on lähinnä varoittava esimerkki esitetyssä muodossa, siitä yleensä paljastuu aivan hyödyllisiä yksityiskohtia sovellettuna jollakin muulla tavalla. Lähinnä tulee mieleen jokin sähköverkoston ulottumattomissa oleva kesämaja, jonne ei käytännössä pääse kuin autolla.

maanma

energiaonnellinen
Ottaa sen kiven pois kengästä niin on kivampi kävellä. Lämmityskäytöstä yritetään luopua 2030 mennessä vapaaehtoisin toimin.

2050 voitaisiin öljyn poltto kieltää nykyisen tiekartan mukaan. Ongelmana mm. viljan kuivaus.