• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

LiFePO4 akkujen osto ja lyijyakkujen korvaaminen

kotte

Well-known member
Väitetään, että nimenomaan LFP-akut olisi välillä syytä ladata aivan 100% täyteen, jotta BMS saa luotettavan tiedon mahdollisesta kennojen epäbalanssista ja pystyy sen jälkeen korjaamaan tilanteen. Jos LFP-akkua ladataan jatkuvasti vain 80% tasolle, kennot saattavat vähitellen lataus- ja purkusyklien myötä mennä keskenään niin huomattavaan varausepätasapainoon, että akun kapasiteetti laskee käytännössä merkittävästi. LFP-akun kennojännite pysyy varsin tasaisena lataustasosta riippumatta paitsi jokseenkin tyhjänä tai jokseenkin täytenä, jolloin jännitekäyrä seuraa lataustasoa perinteisten litiumioniakkujen tapaan.
 

Mekaniker

Well-known member
Väitetään, että nimenomaan LFP-akut olisi välillä syytä ladata aivan 100% täyteen, jotta BMS saa luotettavan tiedon mahdollisesta kennojen epäbalanssista ja pystyy sen jälkeen korjaamaan tilanteen. Jos LFP-akkua ladataan jatkuvasti vain 80% tasolle, kennot saattavat vähitellen lataus- ja purkusyklien myötä mennä keskenään niin huomattavaan varausepätasapainoon, että akun kapasiteetti laskee käytännössä merkittävästi. LFP-akun kennojännite pysyy varsin tasaisena lataustasosta riippumatta paitsi jokseenkin tyhjänä tai jokseenkin täytenä, jolloin jännitekäyrä seuraa lataustasoa perinteisten litiumioniakkujen tapaan.
Totta
Varsinkin passiivisen balansoinnin kanssa se tapahtuu mitä olen seurannut ulkomaisista foorumeista
Pienvirtainen tasainen lataus-jännite monta päivää ratkaisee ongelman, arvatkaa jos kellään on hermoja istua liikkuvassa kodissa ilman sähköä kun akkupankki balansoi itsensä;)

OT:
Torstaina saapui uusi 12V100Ah halpisakku kotiin ja lataustaso oli todella alhainen, lähes 10h 10A:n laturilla ennen kun laturi sammui
Jos aikaa huomenna 50A:n kuorma siihen ja katsotaan jos on balanssissa, ellei ei tule 100Ah ulos
 

Hotzone

Member
Minulla on juuri tuo kuvaamasi kaltainen systeemi. Sen ohjaus on noissa Jinkon BMSissä valmiiksi joten ei muuta kun mukana tulevat lämpätila-anturit akun kylkeen, lämmityselementti kiinni BMSn liittimiin ja homma toimii. Maksimi lämmitysteho on 50 w joka riittää kyllä hyvin. Avaan myös tuon kannen juuri kuten kuvasit. :) .
Ja tuollaisia on valmiina. Onpa hienoa. Nuo taitaa olla aika isoihin systeemeihin.
Mikä sinun käyttämäsi ohjaimen malli mahtaa olla?
 

Aurelius

Member
Ja tuollaisia on valmiina. Onpa hienoa. Nuo taitaa olla aika isoihin systeemeihin.
Mikä sinun käyttämäsi ohjaimen malli mahtaa olla?
Ei ole mitenkään erityisen iso systeemi. Akkukapasiteetti n.7,4 kWh ja BMSn tarkka tyyppi

JK Smart Active Balance BMS B2A8S20PR - (4S - 8S) - 200A - LiFePO4 / Li-ion

Hinta nkon.nl -verkkokaupassa 104 €, nykyään varmaan saa halvemmallakin. Joudun kyllä ostamaan noita kaksi kpl kun ensimmäinen (jonka tulasin Kiinasta) oli viallinen.

Tässä ketjussa juttua systeemistäni:
 

korsteeni

Well-known member
en ymmärrä noista LiFePO4 akuista mitään
tilasin >10kW akut, en tiedä onko niissä jokin bms vai pitääköhän tilata, näkee kun akut tulee
ajattelin tutustua niiden sielunelämään ihan harrastuspohjalta kun noihin easuneihin pitäisi? voida liittää ne
samalla on tarkoitus verrata näitä cml ja agm akkuja, molempia löytyy sama 200ah setti ja kaikille luvataa samat kW't
 

Mekaniker

Well-known member
Jos kennoja niin tarvitset BMS kaveriksi (mulla on käytetty JK ylimääräinen)
Jos valmis akku niin aikuisopiskelu alkaa sillä hetkellä, me muut tenttaa että läpäiset kokelaasta käyttäjäksi ;)
 
Ylös