LiFePO4 akkujen osto ja lyijyakkujen korvaaminen

korsteeni

Well-known member
Kyllä se on ihmeellistä että tungettaessa lyijyhappoakkuun vuori-lasivillaa tai muuta vastaavaa sen purkauskyky kasvaa 35%.
ymmärränkö oikein, litium akkujen purkautumistaso on 100%, koko kapasiteeti käytössä
näissä menee vanha pää pyörälle kun volkkarin akku on 84 kWh
käytössä oleva kapasiteetti 77kwH
kun se ladataan 100%, niin paljonko siellä on käytettävissä, 84 vai 77
suositellaan ladattavaksi 80%, kummasta luvusta, onko silloin käytössä reilu 60kwH

lisänä stihlin li-ion akut ladataan aina täyteen ja ajetaan niin kauan kun vermeet pyörii, ohjeen mukaan, miksiköhän siellä ei edes suositella mitään vajaa prosentteja
 

Aurelius

Member
tässä suora kopio mitä kuukkeli antaa ensimmäiseksi purkaustasoista

[ Litiumakkuihin verrattuna lyijyakun energiatiheys on huomattavasti pienempi, eivätkä ne pidä siitä että ne jätetään tyhjiksi käytön jälkeen. Perinteisten lyijyakkujen maksimipurkaustaso on noin 50% ja AGM syväpurkausakkujen n 80% täydestä kapasiteetista.]

nyt kun minulla on 21kWh akut , AGM, jotka käsittääkseni latautuvat easun agm asetuksella täyteen
- voin käyttää 16.8 kWh , elikkä esim 3kWh/vrk kulutuksella selviän kolme päivää

jos ostan lifepo4 akut jotka ovat saman suuruiset 21 kWh
laitan easunin oletusasetukset ko. akkutyypille
- latautuuko akut 100% vai jotain muuta, esmes 80% ? ....ilman kikkailuja
- onko siellä käytettävissä 16.8 kWh vai enempi ?.....kenties 21 kWh?
- paljonko voin ottaa silloin akuista , kWh ...ilman kikkailuja, normirajoissa

mitä ihan käytännössä on lifepo akkujen hyöty kilowateissa

ehkä näihin on vastaus helpostikin mutta en vain ole löytänyt ilman runsaita määriä "jos" sanoja
Jos sinulla on 21 kWh LiFePO-akut voit ottaa niistä 21 kWh jos ne on täyteen ladattu. Tämän voit tehdä akkutyypistä riippuen satoja-tuhansia kertoja (uudemmissa useammin) kunnes jossain vaiheessa akkujen maksimikapasiteetti alkaa laskea.

EI ole mitään normirajoja. Täydestä tyhjäksi vaan jos haluat. LiFePo-akku ei mene rikki täydellisestä tyhjentymisestä kuten lyijyakku. Omat akkuni olen ajanut koemielessä tyhjäksi muutaman kerran eikä niissä ole mitään ongelmaa. BMS katkaisee virran kun asetettu jänneitteen alaraja tulee vastaan. Silloin akku on tyhjä.
Itselläni alaraja taitaa olla nyt 20 v (nimellisjännite 25,6) ja tämänkin voi ohittaa jos haluaa. BMS alkaa varoitella tyhjentymisestä 22 v jälkeen. Kun purin akun tyhjäksi, siihen latautui n. 7,2 kWh ennen kun akku oli täynnä. Kennojen nimelliskapasiteetti on 7,16 kWh.

Jos haluat että LiFePo-akkusi pysyy kunnossa mahdollisimman pitkään, silloin kannattaa pitää lataus n. 20-80 % välillä. Tätä voisi verrata siihen että jos revittelet autollasi, sen käyttöikä todennäköisesti tulee olemaan lyhyempi kun jos ajelisit tasaisesti.

Easunin lataussäätimiestä en tiedä mitään. Käsittääkseni kyseessä on kiinalainen halpamerkki joten se voi tehdä mille tahansa akulle mitä tahansa, vastuu on täysin käyttäjän itsensä.

Kaikissa LiFePo-akuissa kannattaa pääsääntöisesti tehdä kaikki asetukset BMSsä. BMS ei periaatteessa ole edes välttämätön, suurimman osan asetuksista voi säätää myös hyvässä lataussäätimessä, mutta BMS kontrolloi kennojen keskinäistä tilaa ja pitää niiden kapasiteetin toisiaan vastaavana. Tämä pidentää akustojen käyttöikää huomattavasti. Hyvä BMS kontrolloi myös lämpötiloja ja esim. suojaa lataamiselta pakkasella (LiFePoa voi purkaa pakkasella mutta lataaminen vahingoittaa sitä. Monissa akuissa onkin BMSn kontrolloima sisäinen lämmitysjärjestelmä sähköautojen tapaan, akku lämmitetään omalla sähköllään ennen kun sitä voi alkaa ladata.)
 

Aurelius

Member
ymmärränkö oikein, litium akkujen purkautumistaso on 100%, koko kapasiteeti käytössä
näissä menee vanha pää pyörälle kun volkkarin akku on 84 kWh
käytössä oleva kapasiteetti 77kwH
kun se ladataan 100%, niin paljonko siellä on käytettävissä, 84 vai 77
suositellaan ladattavaksi 80%, kummasta luvusta, onko silloin käytössä reilu 60kwH

lisänä stihlin li-ion akut ladataan aina täyteen ja ajetaan niin kauan kun vermeet pyörii, ohjeen mukaan, miksiköhän siellä ei edes suositella mitään vajaa prosentteja
Autot jättävät aina osan kapasiteetista "varalle". Auton oma elektroniikka rajoittaa sitä kuinka suuren osan akkujen kapasiteetista akunhallinta antaa käyttöön. Minusta tuo 84 kWh on vähän harhaanjohtavaa mainontaa kun kytössä on kuitenkin vain 77 kWh.

Kun lataat tuon akun täyteen siellä on 84 kWh muutta auto antaa käyttää vain 77 kWh.

Omassa lataushybridissäni on sama juttu, 13,1 kWh akku mutta se antaa ladata kerralla vain 11,8 kWh. Sähköautoissa kun akkujen käyttö on ihan toista luokkaa kun kiinteistöjärjestelmissä niin tuolla on akkujen käyttöiän kannalta merkitystä.
 

Jussi

Well-known member
Mites toi LiFePo pakkasraja käytännössä menee? Onko se ihan nuuka nollan alapuolella ei ladata, vai jotain sinnepäin?
Tulevaisuutta mietin mökin kellarin kannalta, esm. viime talvi kun oli kylmä, niin aika ylhäällä oleva kaikkien viemärien yhteisvesilukko oli liukunut auki. Mutta taas lattialla oleva vesitäytteinen lasinen pilttipurkki oli ehjä. Ekan kerran 10 vuoteen oli siis ainakin käynyt pakkasella osin se tila.
 

Mekaniker

Well-known member
Omat akut on varustettu JK:n aktiivisellä balansoinnilla ja tehdas-asetuksilla jännite-tasojen valvonnassa
Ei moitittavaa tähän asti, kuva aiemmassa viestissä kertoo lisää. Voin laittaa pari lisäkuvaa jos halutaan

Easun ja muut akkujen lataukseen osallistuvat laturit on hyvä olla LFP asetuksella:
Minun molemmat Easunit menevät ylläpito-lataukseen kun akkujen latatustaso saavuttaa 28.4V (Kennojännite 3.55V)
Alaraja invertterissä on asetettu 22.4V (Kennojännite 2,8V) mitä en ole vielä saavuttanut
Eli varsin konservatiivinen

Yksi asia mitä huomasin jo alussa on rinnakkaiskytkettyjen akustojen käyttö ja erinevät BMS:t, ei tyydyttävä tilanne lataustasoissa...
Alkaa akkujen väliset jännitetasot "vaeltaa" hiljalleen ja tasaantuu vasta kun saa täysi-lataus jälleen
Syynä osittain BMS:t sekä kaapelointi suurimpana syynä

Vastaavat rajat on käytössä myös 12V latauksessa, invertteri-laturissa on yläraja 14,2V ja alaraja 11.5V

Pakkasraja on kyllä plus-asteen puolella
Omat akut sai lämpöeristetyn laatikon talvella, joten siellä oli 10<->12 plussaa kun autotalli oli +4
Toisessa viestissä kirjoitin esim vanhan arkkupakastimen muokkaamisesta akkutilaksi
Pitää myös muistaa se että akuston käytössä syntyy lämpöä BMS:n toimesta jos ottaa suuret virrat

Pitkä-aikainen passiivinen säilytys on hyvä olla noin 30% lataustasoa (Akkuvalmistajan normi löytyy käyttäjän oppaasta)

Ja lopuksi varoitus:
Jos on useampi lataava laite kytketty samaan akustoon (PV/ Laturit) ja käytössä yhtaikaa kaikissa pitää olla tismalleen sama latausprofiili joka on juuri alle BMS:n ylä-jänniterajaa, nimittäin kun BMS katkoo latauksen joku elektroniikkapiiri poksahtaa ylijännitteestä;-)
Meni yksi EasunMPPT-osa juuri sen mokan takia
Minulla on 2xPV= 100A sekä bensalaturi 55A + verkkolaturi 30A jos pitää saada paljon virtaa ja nopeasti akkuihin
 
Viimeksi muokattu:

Aurelius

Member
Tuosta lämmityksestä vielä: Itsellä on nyt sellaset asetukset että jos akkukennojen lämpötila on alle +5 astetta, sisään tuleva latausvirta ohjautuu kennoja kiertävään lämmityskaapeliin (jonka ostin erikseen itse). BMS ei siis anna ladata akkua joka on alle viisiasteinen. Tämä sen vuoksi että talvella voi pakkasellakin tulla aurinkoisena päivänä paneeleista tehoa ihan kohtalaisesti ja haluan varmistaa, ettei se mene pakkasella olevien kennojen lataamiseen. En käytä akun omaa sähköä sen lämmittämiseen ja jos olen mökillä lataan sitä aggrella vasta kun mökki muutenkin on jo lämmennyt.

Tuo 5 astetta on varmuusvara. Jinkon BMSssä on kaksi lämpötila-anturia ja periaatteessa voi olla vaarana että joku nurkka on vielä pakkasella kun anturien kohdalla ollaan jo plussan puolella. Siksi en ole laittanut sitä rajaa 0-asteeseen.
 

a.karppa

Member
Meillä mökillä oli akkujen lämpötila talvella kylmimmillään ollut -17,7 Astetta. Syksyisin nollaan ja keväällä kun menen niin katson paljonko pakkasta ollut kylmimmillään talven aikana. Akut sisällä ( muovilaatikoissa), mutta mitään lämmitystä ei ole mökissä paitsi auringon paiste :)
 

Aurelius

Member
Okei, ei noita sitten tänne mökille arvaa ottaa. Ne on kuitenkin käytännössä aika omillaan koko talven.
Ihan hyvin voi ottaa. Akut kestävät vähintään -20, useimmat -30. Kunhan et lataa pakkasella, tai (kuten minä tein) laitat niihin sen pakkasvahdin, jos paneeleista tulee talven aikana sähköä.

Paremmin kestävät ilman vahtimista kun lyijyakut, kun eivät juuri itsepurkaudu..
 

Jussi

Well-known member
Ihan hyvin voi ottaa. Akut kestävät vähintään -20, useimmat -30. Kunhan et lataa pakkasella, tai (kuten minä tein) laitat niihin sen pakkasvahdin, jos paneeleista tulee talven aikana sähköä.

Paremmin kestävät ilman vahtimista kun lyijyakut, kun eivät juuri itsepurkaudu..
Ne pitäs sit jättää irti talveksi, ei täällä ole sähköä talvella millekään pakkasvahdille.
 

Aurelius

Member
Ne pitäs sit jättää irti talveksi, ei täällä ole sähköä talvella millekään pakkasvahdille.
On sinulla sähköä ellei akkusi ole aivan tyhjä.

Mutta tarvitset pakkasvahtia vain jos aiot ladata akkuja talvisaikaan ilman että olet ensin itse lämmittänyt tilan plussan puolelle.

Minulla on aurinkopaneeleista mahdollisesti tarvittavan lämmitystehonsa saava BMSsään sisäänrakennettu pakkasvahti koska pidän aurinkopaneelit, lataussäätimen ja akut kytkettynä kiinteästi ympäri vuoden. Sen vuoksi voi käydä niin, että kylmänä mutta aurinkoisena pakkaspäivänä aurinkopaneelit alkavat tuottaa sähköä, herättävät lataussäätimen joka puolestaan yrittää alkaa ladata akkua. Koska lifepo-akkuja ei saa ladata jos niiden lämpötila on alle 0, Akun BMS kytkee paneelien tuottaman virran ensiksi kennoja lämmittävään lämmityselementtiin ja ohjaa sen itse lataukseen vasta kun lämmityselementti on lämmittänyt akut plussan puolelle. Näin mahdollinen lataus ei vahingoita akkua. BMS itse käyttää vain muutaman watin tehoja ja saa sähkönsä itse akun kennoista.

Tällainen ominaisuus on ainakin Jinkon kaikissa BMS-palikoissa (Tarvittavia lämmityselemettejä saa pikkurahalla vähän joka puolelta. Itsellä on alun perin lemmikkien pesien lämmittämiseen tarkoitettu 1,5 m kaapelinpätkä.) ja valmiina myös monissa kompaktessa lifepo-akuissa. Jos tällaista ominaisuutta ei ole tai sitä ei halua käyttää, pitää akku tai itse paneelit yksinkertaisesti kytkeä irti lataussäätimestä talven ajaksi vaikka erillisellä katkaisijalla.
 

Jussi

Well-known member
Eikö sinulla on mahdollisuus kantaa ne kotiin talveksi? 12V200Ah painaa noin 22kg ja käyttää kotona hyödyksi?
Varmaan joo olis. Mökki on saaressa, eikä maastokaan suosi kanniskelua. Aika monta vaihetta on ennen kun ne edes on auton kyydissä.
Paikka on pohjoisrinteessä, joten talvikuukaudet menee seinäpanelien hajavalolla ainostaan, aurinko ei käväsekään edes nyppylän yläpuolella. Eipä sinne yleensä talvella edes pääse, joten voishan ne olla irtikin talven. Ei siellä auringolla tee mitään lokakuun jälkeen. Ei käytä edes akun lämmitintä.
24V puoli onkin jo ollu pois päältä kokonaan talven. Vois kyllä olla hyvä jättää irti 12V puolikin, kun säätimen omakulutuskin on väliin liikaa.
 

Hotzone

Member
Akku kestää ikääntymista parhaiten noin 60% varaustasolla ja sen ympäristössä. Jos et tarvitse täyttä kapasiteettia niin älä lataa täyteen vaan enintään 80% tasolle. ja vältä purkamista alle 20%. Tällä tavoin normeerattujenkin (täysiksi 100% sykleiksi laskettu) syklien määrä voi jopa kaksinkertaistua.

Tuossa mökki + aurinkoenergia ratkaisussa, ite varmaan tekeisin suoraan paneelista tulevaan sähköön kytketyn akun lämmittimen Eli akut eristettyyn koteloon ja sen pohjalle vastusmatto mikä lämmittäisi akkun +5 tasolla jos auringosta jotain tulee.
Sitten erikseen rajoitin lataukselle niin että ladataan vain vain jos akun lämpötila on tuo +5 tai korkeampi.
Huomaa myös että latasuvirtaa pitää rajoittaa kylmässä.
Sitten kun olisin mökillä ottaisin eristetystä kotelostaa kannen ja kyljen pois niin että akku lämpiäsi mökin sisälämmöllä.

Litium akku helppo ladata jos ei ole pikalataukselle tarvetta. Halutun varaustason mukainen jännitetaso vaan säätimeen. Akku ei ylilataudu jos jännite jää sopivalle tasolle (löytyy LFP kennon spekseistä). LFP on vielä helpompi kuin Lion.
 

korsteeni

Well-known member
Easun ja muut akkujen lataukseen osallistuvat laturit on hyvä olla LFP asetuksella:
Minun molemmat Easunit menevät ylläpito-lataukseen kun akkujen latatustaso saavuttaa 28.4V (Kennojännite 3.55V)
Alaraja invertterissä on asetettu 22.4V (Kennojännite 2,8V) mitä en ole vielä saavuttanut
Eli varsin konservatiivinen
tässä VX on oletuksena AGM ja se lataa 56,8V ja kun virta laskee niin pudottaa floattiin 55,2
SV taasen oletuksella AGM akuille 56,4V ja float 54,0V

nyt kun vertaa noita muun tyyppisiä akkuja niin erot ovat luokkaa samat mitkä näillä kahdella mallilla samalle akulle

onko tuo nyt kuitenkaan niin oleellista lataako muutaman kymmenyksen enempi vai vähempi kun
han ei floatissa keitä
muuttujiahan hommassa on kuitenkin paljon
 

Mekaniker

Well-known member
tässä VX on oletuksena AGM ja se lataa 56,8V ja kun virta laskee niin pudottaa floattiin 55,2
SV taasen oletuksella AGM akuille 56,4V ja float 54,0V

nyt kun vertaa noita muun tyyppisiä akkuja niin erot ovat luokkaa samat mitkä näillä kahdella mallilla samalle akulle

onko tuo nyt kuitenkaan niin oleellista lataako muutaman kymmenyksen enempi vai vähempi kun
han ei floatissa keitä
muuttujiahan hommassa on kuitenkin paljon
Suurin ero on ettei equalisation saa olla käytössä, toki harva käyttää sitä AGM akkujen kanssa
Sehän nostaa jännitteen niin korkeaksi että BMS katkoo latauksen suojatakseen akuston kennot ylijännitteeltä ja sen myötä tulee muita ei-toivottuja ylijänniteongelmia esim. MPPT:ssä jos a-paneelit lataa täysillä

Li-profiilissa lataus sammuu kokonaan kun asetettu jännitetaso saavutetaan ja jatkuu vasta kun jännitetaso on laskenut alle tietyn lukeman

AGM-latausprofiili taas ylläpitää tietyn jännitteen koko ajan vaikka akku on täysi, niin kuin lyijyakussa pitääkin
Jos on jatkuva kulutus LFP-akuista niin AGM-profiili on ihan kelvollinen tilapäisessä käytössä kunhan tarkistaa ettei jännite nousee liian korkeaksi, kennojännite ei saa nousta yli 3.65V Esim. 16 kennoa X 3.65V = 58.4V. Pidemmän päälle 3.55V on ihan riittävä= 56.8V, se on 100% lataustaso sekin
 

Aurelius

Member
Akku kestää ikääntymista parhaiten noin 60% varaustasolla ja sen ympäristössä. Jos et tarvitse täyttä kapasiteettia niin älä lataa täyteen vaan enintään 80% tasolle. ja vältä purkamista alle 20%. Tällä tavoin normeerattujenkin (täysiksi 100% sykleiksi laskettu) syklien määrä voi jopa kaksinkertaistua.

Tuossa mökki + aurinkoenergia ratkaisussa, ite varmaan tekeisin suoraan paneelista tulevaan sähköön kytketyn akun lämmittimen Eli akut eristettyyn koteloon ja sen pohjalle vastusmatto mikä lämmittäisi akkun +5 tasolla jos auringosta jotain tulee.
Sitten erikseen rajoitin lataukselle niin että ladataan vain vain jos akun lämpötila on tuo +5 tai korkeampi.
Huomaa myös että latasuvirtaa pitää rajoittaa kylmässä.
Sitten kun olisin mökillä ottaisin eristetystä kotelostaa kannen ja kyljen pois niin että akku lämpiäsi mökin sisälämmöllä.

Litium akku helppo ladata jos ei ole pikalataukselle tarvetta. Halutun varaustason mukainen jännitetaso vaan säätimeen. Akku ei ylilataudu jos jännite jää sopivalle tasolle (löytyy LFP kennon spekseistä). LFP on vielä helpompi kuin Lion.
Minulla on juuri tuo kuvaamasi kaltainen systeemi. Sen ohjaus on noissa Jinkon BMSissä valmiiksi joten ei muuta kun mukana tulevat lämpätila-anturit akun kylkeen, lämmityselementti kiinni BMSn liittimiin ja homma toimii. Maksimi lämmitysteho on 50 w joka riittää kyllä hyvin. Avaan myös tuon kannen juuri kuten kuvasit. :) .
 
Ylös