tässä suora kopio mitä kuukkeli antaa ensimmäiseksi purkaustasoista
[ Litiumakkuihin verrattuna lyijyakun energiatiheys on huomattavasti pienempi, eivätkä ne pidä siitä että ne jätetään tyhjiksi käytön jälkeen. Perinteisten lyijyakkujen maksimipurkaustaso on noin 50% ja AGM syväpurkausakkujen n 80% täydestä kapasiteetista.]
nyt kun minulla on 21kWh akut , AGM, jotka käsittääkseni latautuvat easun agm asetuksella täyteen
- voin käyttää 16.8 kWh , elikkä esim 3kWh/vrk kulutuksella selviän kolme päivää
jos ostan lifepo4 akut jotka ovat saman suuruiset 21 kWh
laitan easunin oletusasetukset ko. akkutyypille
- latautuuko akut 100% vai jotain muuta, esmes 80% ? ....ilman kikkailuja
- onko siellä käytettävissä 16.8 kWh vai enempi ?.....kenties 21 kWh?
- paljonko voin ottaa silloin akuista , kWh ...ilman kikkailuja, normirajoissa
mitä ihan käytännössä on lifepo akkujen hyöty kilowateissa
ehkä näihin on vastaus helpostikin mutta en vain ole löytänyt ilman runsaita määriä "jos" sanoja
Jos sinulla on 21 kWh LiFePO-akut voit ottaa niistä 21 kWh jos ne on täyteen ladattu. Tämän voit tehdä akkutyypistä riippuen satoja-tuhansia kertoja (uudemmissa useammin) kunnes jossain vaiheessa akkujen maksimikapasiteetti alkaa laskea.
EI ole mitään normirajoja. Täydestä tyhjäksi vaan jos haluat. LiFePo-akku ei mene rikki täydellisestä tyhjentymisestä kuten lyijyakku. Omat akkuni olen ajanut koemielessä tyhjäksi muutaman kerran eikä niissä ole mitään ongelmaa. BMS katkaisee virran kun asetettu jänneitteen alaraja tulee vastaan. Silloin akku on tyhjä.
Itselläni alaraja taitaa olla nyt 20 v (nimellisjännite 25,6) ja tämänkin voi ohittaa jos haluaa. BMS alkaa varoitella tyhjentymisestä 22 v jälkeen. Kun purin akun tyhjäksi, siihen latautui n. 7,2 kWh ennen kun akku oli täynnä. Kennojen nimelliskapasiteetti on 7,16 kWh.
Jos haluat että LiFePo-akkusi pysyy kunnossa mahdollisimman pitkään, silloin kannattaa pitää lataus n. 20-80 % välillä. Tätä voisi verrata siihen että jos revittelet autollasi, sen käyttöikä todennäköisesti tulee olemaan lyhyempi kun jos ajelisit tasaisesti.
Easunin lataussäätimiestä en tiedä mitään. Käsittääkseni kyseessä on kiinalainen halpamerkki joten se voi tehdä mille tahansa akulle mitä tahansa, vastuu on täysin käyttäjän itsensä.
Kaikissa LiFePo-akuissa kannattaa pääsääntöisesti tehdä kaikki asetukset BMSsä. BMS ei periaatteessa ole edes välttämätön, suurimman osan asetuksista voi säätää myös hyvässä lataussäätimessä, mutta BMS kontrolloi kennojen keskinäistä tilaa ja pitää niiden kapasiteetin toisiaan vastaavana. Tämä pidentää akustojen käyttöikää huomattavasti. Hyvä BMS kontrolloi myös lämpötiloja ja esim. suojaa lataamiselta pakkasella (LiFePoa voi purkaa pakkasella mutta lataaminen vahingoittaa sitä. Monissa akuissa onkin BMSn kontrolloima sisäinen lämmitysjärjestelmä sähköautojen tapaan, akku lämmitetään omalla sähköllään ennen kun sitä voi alkaa ladata.)