LiFePO4 akkujen osto ja lyijyakkujen korvaaminen

samivi

New member
Meillä on tällä hetkellä mökillä vanha lyijyakusto.
4kpl 190Ah 12V lyijyakkuja. Ikää niillä rupeaa olemaan muutama vuosi ja emme oikeastaan tiedä kunnosta mitään. Käyttö on ollut pientä eli jääkaappia, telkkaria ja valoja kesäisin. Niitä ei koskaan käytetä alle 50% kapasiteetin eli elinikää saattaa vielä olla.

Nyt huomasin, että ebayssa ja Amazonissa 100Ah 12,8v LiFePO4 akut maksaa alle 200€ eli hinnat on ainakin omiin silmiini tulleet nopeasti alaspäin. Mitäs mieltä foorumin akkumiehet on, että kannattaisiko hankkia nykyisen akuston tilalle LiFePO4 akut niin niitä voisi käyttää vuosikymmeniä ja ei tarttis ressailla akkujen kapasiteetistä ja hitaasta kuolemasta.
 

Mekaniker

Well-known member
Jos ostaa ulkomailta on hyvä tarkistaa jos hintaan lisätään alvia vai ei, se on 25% lisää ellei...
Vähiten ruuvaamista (kaapelointia) on kaksi 200Ah LFP, korvaavat aika pitkälle mainitut akut

Jostain syystä valmiiden LFP-akkujen hinnat ovat pudonnet selvästi syksyn jälkeen, alkuperämaan yskivä valtiollinen talous syynä??

Pari näkökohtaa ennen ostamista:
- Millä lataat? Paneelit+ pwm/mppt säädin ehkä aggregaatti
- Invertteri?
- Talvikäyttö?
- Kykenetkö varmistamaan mökkiä ettei varkaat käy "siivoamassa";)

Jatkan:
- LFP akkujen lataus on suoraviivaista, 100% akkulaturin tehosta kunnes ovat täynnä. Sen jälkeen pitää laturi lopettaa latauksen
(Tämä ominaisuus tekee sen ettei ole suositeltavaa käyttä LFP:t esim. asuntoautossa kytkettyinä suoraan käynnistysakkuun)
Eli latausprofiili eroaa selvästi lyijyakusta. AGM-akun profiilia voi käyttää mutta tiukassa valvonnassa ja lopettaa kun akut saavuttaa noin 90% tason

PWM/MPPT-säätimessä/ Laturissa on oltava Li-akuille asetus
- LFP-akut ei saa ladata kun ovat pakkasessa, BMS estää sen. Kevyttä purkaamista sallittu
- Jos talvehtivat niin 30-40% lataustaso on paras mutta halvimmissa akuissa ei voi sammuttaa BMS, se kuluttaa sähköä ja lyhentää varastointiaikaa

Ehdotan vaihtoehdoksi "kannettavaa" voimapesää pieneen käyttöön:
1,5<->2 kW:n Virta-asema voi tuntua kalliilta mutta vanha järjestelmä siihen kaveriksi niin se on jo tehokas aggregaatti missä vaan liikkuu
Ja saa helposti mukaan mökistä kun on pidempään poissa
 
Viimeksi muokattu:

samivi

New member
Jos ostaa ulkomailta on hyvä tarkistaa jos hintaan lisätään alvia vai ei, se on 25% lisää ellei...
Vähiten ruuvaamista (kaapelointia) on kaksi 200Ah LFP, korvaavat aika pitkälle mainitut akut

Jostain syystä valmiiden LFP-akkujen hinnat ovat pudonnet selvästi syksyn jälkeen, alkuperämaan yskivä valtiollinen talous syynä??

Järkevää voisi olla ostaa Saksasta. ebay.de tai amazon.de. Pitää toki varmistaa, että oikeasti tulevat Saksasta eikä kiinasta, koska silloinhan ei tartte vissiin alveja tai tulleja maksella

Pari näkökohtaa ennen ostamista:
- Millä lataat? Paneelit+ pwm/mppt säädin ehkä aggregaatti
- Invertteri?
- Talvikäyttö?
- Kykenetkö varmistamaan mökkiä ettei varkaat käy "siivoamassa";)

Nykyisiä akkuja ladataan Epeverin 30A MPPT säätimellä on ehkä malliltaan Tracer 3210A joka on kiinni parissa aurinkopaneelissa.

Invertteri on kiinalainen 3KW invertteri jossa olisi myös mahdollisuus lataukseen, mutta koska se on PWM niin tuo Epeever saa latailla jatkossakin.

Talvisin mökillä ei juurikaan käydä (koska mökki on huonosti eristetty ja sen lämmitys edes plussan puolelle vie paljon puuta). Mutta akut on pääosin jatkuvasti plussan puolella ja jos aurinko sattuu paistamaan niin epever niitä lataa. Akut on lukitussa vanhassa perunakellarissa jota ei edes hokaa mökiltä katsoessa, että missä se on.

Jatkan:
- LFP akkujen lataus on suoraviivaista, 100% akkulaturin tehosta kunnes ovat täynnä. Sen jälkeen pitää laturi lopettaa latauksen
(Tämä ominaisuus tekee sen ettei ole suositeltavaa käyttä LFP:t esim. asuntoautossa kytkettyinä suoraan käynnistysakkuun)
Eli latausprofiili eroaa selvästi lyijyakusta. AGM-akun profiilia voi käyttää mutta tiukassa valvonnassa ja lopettaa kun akut saavuttaa noin 90% tason

PWM/MPPT-säätimessä/ Laturissa on oltava Li-akuille asetus
- LFP-akut ei saa ladata kun ovat pakkasessa, BMS estää sen. Kevyttä purkaamista sallittu
- Jos talvehtivat niin 30-40% lataustaso on paras mutta halvimmissa akuissa ei voi sammuttaa BMS, se kuluttaa sähköä ja lyhentää varastointiaikaa

Ahaa. No tuossa Epeverissä ei varmaan suoraan ole LFP moodia, mutta muistaakseni siinä sai itse jollain säätää modifioidun latausmoodin. En sitten tiedä mitä siinä pystyy säätämään.

Ehdotan vaihtoehdoksi "kannettavaa" voimapesää pieneen käyttöön:
1,5<->2 kW:n Virta-asema voi tuntua kalliilta mutta vanha järjestelmä siihen kaveriksi niin se on jo tehokas aggregaatti missä vaan liikkuu
Ja saa helposti mukaan mökistä kun on pidempään poissa

Itseasiassa tarkoitus olisi joskus tehdä hiukan isompaa akustoa niin voisi helpommin mökillä oleilla. Nyt on ongelmana se, että jos on mökillä pidempään ja jääkaapit, telkkarit sun muun on köytässä ja tulee pilvisiä päiviä niin varaus voi laskea.

Eli jos nyt ostaisi noille nykyakuille vastaavat lfp akut ja sitten vuoden päästä toinen samanlainen setti. Kun näissä lfp akuissa on ymmärtääkseni pitkä käyttöikä jolloin akustoa voisi kasvattaa pikkuhiljaa kun laitteiden määrä, paneelien määrä ja käyttötarpeet kasvaa. Ja jos tulevaisuudessa eristetään mökkiä paremmin niin talvellakin voisi käydä mökillä kun on riittävästi akustoa vaikkea ehkä ole kuukauteen aurinko paistanut, mutta aina kun aurinko on näyttäytynyt on akkuja ladattu.
 

varikonniemi

Active member
on pitkään ollut vitsi miksi niitä LFP akkuja listataan sivustoille joissa kuluttajansuoja toimii. Nämä ovat käytännössä kaikki jonkun sortin kusteuksia.

6kk sitten ostin halvan akuston. Noh, sitä ei koskaan lähetetty ja rahat tuli takas. Eli saivat sillä kusetuksella parin kk korottoman lainan.
 

Aurelius

Member
Itse vaihdoin viime kesänä 4,4 kW AGM -> 7,1 kW LiFePo4 ja pienten vaikeuksien jälkeen (ks ketju; https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/lifepo4-akuston-rakentaminen.2955/ ) voin lämpimästi suositella. Itsellä maasähkötön mökki jossa käyn myös talvisin, jolloin se lämpiää puilla ja nestekaasulla. Sähkö riitti hyvin ja akusto on nyt toimivalla BMSllä toiminut hienosti. Sydäntalvella latasin muutaman kerran aggrella kun kämppä oli lämmennyt ja helmikuun alussa kun viimeisten isojen lumisateiden jälkeen putsasin paneelit ne ovat jo alkaneet itse ladata sen mitä viikonlopun aikana käyttää.

Pari lisäkommenttia aiempien viestien hyviin pointteihin:
- kennot ovat kiinalaisia mutta tilasin ne hollantilaisesta nettikaupasta. Hintaero ei ollut suuren suuri, veroista ym. ei tarvinnut huolehtia ja tavara oli täsmälleen sitä mitä pitikin, 1-laatua ja EU-alueella toimivan myyjän testaamia. Kiinasta tilaamani BMS meni rikki, samasta kaupasta myöhemmin tilaamani sama BMS toimii. Tällaiset kennot ja täältä: https://eu.nkon.nl/eve-lf280-prismatic-280ah-280a-lifepo4.html
- Lataussäätimessä ja/tai laturissa ehdottomasti lifepo4-profiili. Lyijyakun profiilit käyttävät liian korkeaa jännitettä ja voivat rikkoa kennot. Itsellä Victronin latausssäädin ja laturi jossa tarvittava profiili vakiona.
- BMS joka katkaisee latauksen pakkasella. Tämä pidentää akkujen käyttöikä merkittävästi.
- Itsellä BMS konffattu niin että kun talvella alkaa aurinko paistaa, virta ohjautuu aluksi kennoja kiertävään lämmityskaapeliin ja vasta kun se on lämmittnyt akuston plussalle virtaa alkaa mennä itse kennoihin. Tällöin ei tarvitse lämpötiloista huolehtia, kennoihin ei mene virtaa jos ne ovat pakkasella. Kylmiä kennoja voi hyvin käyttää aika lailla normaaliin tapaan. En tosin yleensä ensimmäisenä iltana juuri käytä leivänpaahdinta tai mikroaaltouunia, mutta 7,1 kW kennostoa tuokaan tuskin haittaisi.

Nyt kun vielä hinnatkin ovat vuoden takaisesta tippuneet niin en edes harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa enää, jos akkujen uusiminen muuten ajankohtaista. Loppuu huolehtiminen sähkön riittävyydestä ja akkujen kunnosta.
 

Aurelius

Member
Lisäys sen verran että jos suunnittelee valmiiden LFP-akkujen ostamista (sellaisten joissa BMS sisällä) niin niitä ei välttämättä voi kytkeä sarjaan tai rinnan, joten systeemin kasvattaminen jälkeenpäin voi olla hankalaa. Itse kennoista kasaaminen ei ole vaikeaa jos vähänkään sähköstä tajuaa.
 

Mekaniker

Well-known member
Lisäys sen verran että jos suunnittelee valmiiden LFP-akkujen ostamista (sellaisten joissa BMS sisällä) niin niitä ei välttämättä voi kytkeä sarjaan tai rinnan, joten systeemin kasvattaminen jälkeenpäin voi olla hankalaa. Itse kennoista kasaaminen ei ole vaikeaa jos vähänkään sähköstä tajuaa.
Ihan halvimmissa akkupaketeissa ei pysty edes seuraamaan mitä tapahtuu
On ollut esillä tuubissa ainakin että jotkut isot rinnakkainkytketyt 12V akustot alkaa vaeltaa lataustasossa ja itsekin olen saman huomannut kun tarkoituksella on rinnakkain 280Ah + 105Ah + 2x12V 100Ah 24V:n akustossa
Mitään varsinaista ongelmaa ei ole sen koommin mutta pieni Ah määrää miten suuri Ah latautuu, se korostuu juuri nyt kun paneeleista ei tule kun valoisaan aikaan oleva kulutus
 

Mekaniker

Well-known member
Pari asiaa LFP akuston käytössä:
- Lämpimänä pitäminen...
Pientä ihmettelyä itselläkin asian tiimoilta kun ent. öljysäiliötilan lämpötila alkoi lähestyä 0-astetta talvella, akuston lämpötila oli alhaimmillaan +4C ja BMS +10C...
Joten tein kotelon eristelevy-jämäpaloista ja akut olivat tyytyväisiä, lämpötila nousi lähemmäs +10C kun BMS lämmitti juuri riittävästi ilman muita toimenpiteitä
Ellei viitsi rakentaa kotelon ja on vanha jääkaappi/ pakastin lähettyvillä niin se on juuri riittävä eristykseltään, pari tuuletusreikää metallisella hyönteisverkolla niin asia kunnossa
Ja samalla saa kaikkien sähkölaitteiden tarvitsema suoja pieniä jyrsijöitä varten :cool:

Akuston jäähdytys ei ole niin suuri ongelma pohjoismaissa ellei akuston kapasiteetti on alimitoitettu vasten invertteriä ja latausta,
vaikka esim. hyvälaatuinen 12V100Ah LFP-akku kykenee tuottamaan 100A virtaa tyhjäksi asti se ei tarkoita että on järkevää pidemmällä aikavälillä
Vastaavaa on latauksen kanssa, 50A lataus on jo kova luku kun yritetään akkulaturin/ paneelistolla saada aikaiseksi

Nykyisin akkumainoksissa on suuria kirjaimia sisäänrakennetuista lämmittimistä joiden ohjaus tulee BMS:stä ja akkujen kapasitetti käytetään hyödyksi
Minä ainakin olisin erittäin varovainen sellaisen käytössä jos akusto on valvomatta useita viikkoja ilman latausta, mennyt talvi on ollut todella surkea mitä selkeisiin aurinkoisiin päiviin tulee.

Jos akussa on BMS joka menee horrokseen toiminne kannattaa käyttää hyödyksi, ei ole kaikissa akuissa
Iso vaikutus varastoinnissa
 

korsteeni

Well-known member
täytyy todeta tyhmyyteni, en oikein ymmärrä enää näitä eri akkujen soveltuvuuksia etenkin nyt kun sähköauto(jotkut litium?) on ollut vuoden ja 8x220ah (AGM) paikallisena

auton akkujen suositus tietojeni mukaan alkuun oli 80% - 20% välillä ja optimi +-50%

sittemmin volkkarin "asiantuntija" sanoi optimin olevan 80% - 40% tavoitteena 60% taso

paikallisissa akuissa taasen suositellaan niiden olevan täyteen ladatut ja purku jonnekin 40% -50% paikkeille kohtuullista

edellä mainitut pääpiirteittäin käsitykseni mukaan

miksi laittaisin lfp akut kiinteiksi akuiksi kun eihän niitä voi hyödyntää jos taso pitäisi olla noin suppealla alueella eikä niitä voisi paisteella ladata täyteen? ja sitten vielä balanssoinnit

autoissa on perusteltua painon ja suuren hetkellisen virtamäärän takia

tarkennuksena vielä että paikalliskäytössä lfp akut olisi pidettävä 50% -60% ladattuina kestävyys optimoituna vs agm 100% niin ei niistä ainakaan enempi virtaa olisi käytettävissä tarvittaessa.
ne akuthan ovat monasti vain varalla
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Kun aloitin akkuinvertteri-järjestelmän rakentelun oli akuiksi jo ostettu kaarensa loppupuolella olevat käytetyt Agm-12V150Ah paikallisakut hankittu
Suoritustaso oli lähes kaikissa sama 30%= noin 5kWh yhteensä
Päädyin ottamaan härkää sarvista tekemällä itse elämäni ensimmäisen 24V 280Ah (7kWh) LFP akun, osien hinta oli silloin vrt vastaavaan lyijy-Ah halvempi. Laadukkaan lyijyakun/kWh hinta on tänä päivänä vielä korkeampi kun LFP on edullisempi/kWh

Suurimpana ongelmana minä näen nykyinen akkujen laatu-kirjavuus, olkoon sitten mikä kemia tahansa
Hinta-taso toinen
Liikaa pikavoiton tavoittelijoita!

Lataustaso sitten oma maailma:
Akuston lataustaso täällä vaihteli talvella 20%<->90% välillä, nyt kesällä on taas ongelma että liikaa tulee paneeleista joten lataustaso on likimain 100% joka iltapäivä vaikka olen siirtänyt arkisin aurikoisena päivänä lisää 38A:n (yksi paneelisto) kuormaa akuille toisella verkkoinvertterillä
Nykyinen paneelisto tuottaa kesä-vrk noin 150<-> 200% kulutukseen nähden
Hukkakauraa kasvaa runsaana minun aurinkopellossa...

Balansointi tapahtuu ihan BMS:n toimesta, siihen ei tarvitse puuttua

Lisään kuvan BMS-B1 tiedosta:
Tämä akku on ollut käytössä noin 10kk ja syklejä näyttää olevan 49, milloin saan aikaiseksi 500/1000?
Mikä on jäljellä oleva kapasiteetti en tiedä, tehtaan ilmoittama on 306Ah. Minä olen ostanut akut 280Ah kapasiteetilla
Pitäisiköhän ottaa nupit kaakkoon-testi kunhan ehtii?

Iso ero lyijyakkuihin on tämä:
- BMS hoitaa statistiikan sekä valvonnan. Ja tietokone-osaajat saavat siten täysi etävalvonta käyttöön halutessa
BMS_B1.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Aurelius

Member
F secure ei suosita ostoa tuolta huijaussivustolta.
En tiedä mitään F-securen suosituksista. Olen ostanut akkkukennot tuolta ja myös uuden, toimivan BMSn samasta paikasta eikä mitään huijaukseen viittaavaakaan ole ilmaantunut. Päin vastoin, asiakaspalvelulle esittämäni tekniset kysymyksetkin ovat saaneet hyvän ja asiantuntevan vastauksen.

Outo "huijaussivusto" kun toimii täydellisesti hyvän verkkokaupan tavoin ja toimittaa tilatut tavarat sovittuun hintaan sovitussa aikataulussa..
 

Aurelius

Member
täytyy todeta tyhmyyteni, en oikein ymmärrä enää näitä eri akkujen soveltuvuuksia etenkin nyt kun sähköauto(jotkut litium?) on ollut vuoden ja 8x220ah (AGM) paikallisena

auton akkujen suositus tietojeni mukaan alkuun oli 80% - 20% välillä ja optimi +-50%

sittemmin volkkarin "asiantuntija" sanoi optimin olevan 80% - 40% tavoitteena 60% taso

paikallisissa akuissa taasen suositellaan niiden olevan täyteen ladatut ja purku jonnekin 40% -50% paikkeille kohtuullista

edellä mainitut pääpiirteittäin käsitykseni mukaan

miksi laittaisin lfp akut kiinteiksi akuiksi kun eihän niitä voi hyödyntää jos taso pitäisi olla noin suppealla alueella eikä niitä voisi paisteella ladata täyteen? ja sitten vielä balanssoinnit

autoissa on perusteltua painon ja suuren hetkellisen virtamäärän takia

tarkennuksena vielä että paikalliskäytössä lfp akut olisi pidettävä 50% -60% ladattuina kestävyys optimoituna vs agm 100% niin ei niistä ainakaan enempi virtaa olisi käytettävissä tarvittaessa.
ne akuthan ovat monasti vain varalla
Itse olen asiaa kysynyt ja saanut vastauksen 20-80 %. Tämä on kuitenkin vain optimointisuositus. Omille akkukennoilleni luvataan suosituksen mukaan ladattuina 8000 sykliä ennen kun kapasiteetti on pudonnut 80 % tasolle. Mikäli latauksen annetaan vapaasti vaihdella 0-100, voi tämä arvo tippua ehkä jonnekin 5000 syklin tasolle. Kun syklejä tulee omassa käytössä vuosittain satakunta, on käyttöikä siis arviolta vähintään 50 vuotta. Ei tule olemaan minun murheeni tätä akkua uusia, vaikka käyttäisin sitä koko kapasiteetin rajoissa täysin huoletta.

Autoilla tilanne on toinen, kun syklejä tulee helposti jopa 500 vuodessa riippuen ajomääristä. Silloin latauksen optimoinnilla saattaa olla jopa jotain käytännön merkitystäkin.
 

korsteeni

Well-known member
mikä se sykli on ? siis millä saadaan se 8000 tai 5000 syksliä
esmes minulla on nyt akut kiinni ja vertti lataa sekä tuottaa sähkön
lataus/purku tapahtumia saattaa tulla useita kymmeniä tunnissa kun pilvet sopivasti vaeltelee taivaalla
voishan tuohon laittaa laskurin

jos en näin toimisi, minulla olisi täysi akku mihin en voisi ladata sitä ylimääräistä tai tyhjä akku mitä ei voisi käyttää mihinkään
 

Aurelius

Member
mikä se sykli on ? siis millä saadaan se 8000 tai 5000 syksliä
esmes minulla on nyt akut kiinni ja vertti lataa sekä tuottaa sähkön
lataus/purku tapahtumia saattaa tulla useita kymmeniä tunnissa kun pilvet sopivasti vaeltelee taivaalla
voishan tuohon laittaa laskurin

jos en näin toimisi, minulla olisi täysi akku mihin en voisi ladata sitä ylimääräistä tai tyhjä akku mitä ei voisi käyttää mihinkään
Latausykli tarkoittaa ymmärtääkseni sitä kun purat ja lataat akkua sen kapasiteetin verran. Eli jos sinulla on 1 kwh akku ja käytät siitä 1 kwh verran tehoa päivässä ja sitten lataat sen täyteen, on kulunut yksi lataussykli. Jos samaa akkua käytät vain 100 wh päivässä ja lataat sen joka päivä täyteen, yhteen lataussykliin kuluu 10 päivää.

Itse lataustapahtumien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä sähkömäärällä, joka akusta liikkuu ulos ja sisään.
 

Aurelius

Member
näin ollen sykli on hieman kyseenalainen määre
oikeimmin olisi ladatun tai käytetyn tehon määrä
No se käytetyn tehon määrä riippuu akun koosta. Syklien määrä ei riipu vaan akkukemiasta ja kennojen rakenteesta ym. Esim LiFePo4 -akkujen syklien kestoon vaikuttaa sekin onko ne pakattu riittävän tiiviisti niin etteivät pääse turpoamaan (omille kennoilleni rakentelin kehikon ruuvitangoista ja puu/metallilevyistä).

Syki kuvaa hyvin kuinka paljon akkua käytetään. Kännykän akku on jo loppuun kulunut kun sen läpi on mennyt yhden autonakullisen muutaman tyhjästä täyteen-latauksen (syklin) verran tehoa.
 

korsteeni

Well-known member
tässä suora kopio mitä kuukkeli antaa ensimmäiseksi purkaustasoista

[ Litiumakkuihin verrattuna lyijyakun energiatiheys on huomattavasti pienempi, eivätkä ne pidä siitä että ne jätetään tyhjiksi käytön jälkeen. Perinteisten lyijyakkujen maksimipurkaustaso on noin 50% ja AGM syväpurkausakkujen n 80% täydestä kapasiteetista.]

nyt kun minulla on 21kWh akut , AGM, jotka käsittääkseni latautuvat easun agm asetuksella täyteen
- voin käyttää 16.8 kWh , elikkä esim 3kWh/vrk kulutuksella selviän kolme päivää

jos ostan lifepo4 akut jotka ovat saman suuruiset 21 kWh
laitan easunin oletusasetukset ko. akkutyypille
- latautuuko akut 100% vai jotain muuta, esmes 80% ? ....ilman kikkailuja
- onko siellä käytettävissä 16.8 kWh vai enempi ?.....kenties 21 kWh?
- paljonko voin ottaa silloin akuista , kWh ...ilman kikkailuja, normirajoissa

mitä ihan käytännössä on lifepo akkujen hyöty kilowateissa

ehkä näihin on vastaus helpostikin mutta en vain ole löytänyt ilman runsaita määriä "jos" sanoja
 
Ylös