Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin

sam123

Active member
savonhumu sanoi:
Tarkotus tehhä halvalla eli ykkös satkuilla tää homma!
Putkesta talliin yläpohjassa ehkä 5-7m
Suoraan vaan se jäteilmaputki sinne autotalliin. Autotalliin tietty poistoreikä että pääsee ilma ulos. Jos saunaosasto on liitetty samaan poistoon niin sitten ykkössatkulla kannattaa ostaa kaljaa pari koppaa ja pitää asia ajatustasolla.

Kakkossatkulla sitten käytettynä ilmankuivain kosteuskytkimellä sinne autotalliin.

Kolmossatkulla kosteusohjatut moottoriventtiilit kanaviin, jolloin autotallin sijasta kosteampi ilma ohjataan katolle ja palautetaan takaisin autotalliin kun ilmankosteus laskee.

Itse olisin jo vastaavassa tilanteessa ohjannut osan poistosta tapahtuvaksi asuintiloista autotalliin.
 

savonhumu

Member
sam123 sanoi:
savonhumu sanoi:
Tarkotus tehhä halvalla eli ykkös satkuilla tää homma!
Putkesta talliin yläpohjassa ehkä 5-7m
Suoraan vaan se jäteilmaputki sinne autotalliin. Autotalliin tietty poistoreikä että pääsee ilma ulos. Jos saunaosasto on liitetty samaan poistoon niin sitten ykkössatkulla kannattaa ostaa kaljaa pari koppaa ja pitää asia ajatustasolla.

Kakkossatkulla sitten käytettynä ilmankuivain kosteuskytkimellä sinne autotalliin.

Kolmossatkulla kosteusohjatut moottoriventtiilit kanaviin, jolloin autotallin sijasta kosteampi ilma ohjataan katolle ja palautetaan takaisin autotalliin kun ilmankosteus laskee.

Itse olisin jo vastaavassa tilanteessa ohjannut osan poistosta tapahtuvaksi asuintiloista autotalliin.
pari juttua on tuossa miks en suoraan huoneilmaa ajas talliin: 1. palomääräykset eli käsittääkseni tallin kanavistosta ei sais olla ainakaan ihan suoraa yhteyttä asuinpuolelle ilman mitään varmistuksia. 2-käryt, eli jos huippari on jostain syystä sammuksissa tms niin voipi aika pahasti dunkata 2-tahti yms kun tulee rempattua siellä tallin puolella yhtä suntoista ja välttisti en ruuanlaittokäryjä ottas tallin puolelle ässehtimään ja taitas tulla tallista ylipaineinen tuolla hommalla eli vois rakenteet alkaa kastumaan joka ei olis kovinkaan suotavaa kun on kuitenkin osana koko taloa tuo ;)

Juu on sauna+ph+khh samassa poistossa eli kosteuttakin menee kanavassa reilusti välillä...

En ees oleta että tuo systeemi riittäs yksinään kovemmilla keleillä, mutta vois ajatella että jos tallin patterista lähtee litkua luokkaa 5-10-astetta ja kohtaa kanavan kennossa vaikka sen 25-asteisen jäteilman niin jonkinsortin lämpenemistä pitäs tapahtua? tuo patteri on ollu tähän asti matalalämpökäytössä eli yks piiri lattialämmitysjakotukista kiertää siinä ja aika kylmillekkin keleille siinä on riittäny teho vaikka täällä on lattialämmityksessa kohtuullisen maltillinen säätökäyrä..

Jos nyt olettas että sais sen glykolikierron pysymään jossain +20-asteessa niin vois mennä johonki -15 pakkaseen tuolla kun täälläkin on talli suoraan kiinni lämpimien sisätilojen jatkeena! esim nyt voi pitää jo halutessaan patterit(vesi+sähkö) pois päältä ja pysyy reippaasti plussalla kokoajan, vaikka yöllä on välistä ollu ihan napakoitakin pakkasia. Tallissa on vesipiste ja kaivo+muutakin jäätymisarkaa tavaraa niin pakko pitää jossain 10-12 asteessa lämpö niin voi autoakin pitää talvella siella!
 

sam123

Active member
Perhospelti siihen kanavaan tietty niin täyttää palomääräykset tai ainakaan käryt ei lähde väärään suuntaan.

En nyt kyllä tajua mikä se tilanne (sähkökatkoa lukuunottamatta) voisi olla että huipparin pysäyttää talosta.

Yksi variaatio: nykyisen jäteilmaputken pään veto autotalliin. Sieltä autotallista poisto toista putkea pitkin nykyiselle huipparille.

Nesteellä tuo systeemi ei toimi, jotta lämpötilaeroa saataisiin nesteen ja poistoilman välille pitää talli pitää kylmänä. Tällöin neste on kylmää...sitten kun saunotte niin ilmakeräin kondensoi voimakkaasti ja kondenssivesi valuu IV-putken saumoista välipohjaan tai/ja venttiileistä lattialle, unohda.
 
Laita ilma kulkemaan putkena autotallin lattianvierustaa pitkin. Eristämättömästä alumiiniputkesta tulee tuossa kohtaa patteri, jos ei riittävä niin isompi putki päälle ja puhallin tuohon väliin ilmaa kierrättämään :)

Laitoin pannuhuoneeseen 3 metriä taipuisaa ilmastointiputkea korvausilmalle jotta se nousee lattianrajasta kattoa kohti. Putkessa tuolla matkalla korvausilma lämpeni parikyt astetta. Ilmasta on loppujen lopuks aika vähän energiaa jos ei faasimuutokseen asti pääse ja saa höyryä kondensoitumaan putkessa. 100 m3 jos jäähdytetään vaikka 10c saadaan 0.28 kWh energiaa autotallia lämmittämään. Tokihan tuo kaikki on kotiinpäin kun sitä ei suoraan puhalleta pihalle.

 

savonhumu

Member
Pähkäilijä sanoi:
Laita ilma kulkemaan putkena autotallin lattianvierustaa pitkin. Eristämättömästä alumiiniputkesta tulee tuossa kohtaa patteri, jos ei riittävä niin isompi putki päälle ja puhallin tuohon väliin ilmaa kierrättämään :)

Laitoin pannuhuoneeseen 3 metriä taipuisaa ilmastointiputkea korvausilmalle jotta se nousee lattianrajasta kattoa kohti. Putkessa tuolla matkalla korvausilma lämpeni parikyt astetta. Ilmasta on loppujen lopuks aika vähän energiaa jos ei faasimuutokseen asti pääse ja saa höyryä kondensoitumaan putkessa. 100 m3 jos jäähdytetään vaikka 10c saadaan 0.28 kWh energiaa autotallia lämmittämään. Tokihan tuo kaikki on kotiinpäin kun sitä ei suoraan puhalleta pihalle.
Tämä alkaa vaikuttamaan jo toteutuskelposelta himmeliltä :)
äkkiseltään vilpen tietoja kun kattoo niin puoliteholla mikä meillä on useimmiten käytössä, ulos menee joku 150-200m3/h eli ihan oikeetakin säästöö vois saavuttaa jos tuosta sais vaikka 5-10astetta jäämään talliin.. Rakenteluna tuo ois ihan kohtuullinen ja halpakin tehhä eli ei menis paljoo euroja harakoille ainakaan kun tuota tekis!
Onkos se taipusa iv-putki alumiinia yleensäkkin eli löytys luultavasti tavan rautakaupastaki tuota?

Sam123 oot kyllä varmaan aikalailla oikeilla jäljillä tuon nestehomman kanssa kun tuota kondensiohommaa itsekkin arvelin pahimmaks ongelmaks ja tehokkuus mietitytti että saisko siitä oikeesti mitään jos noin 10-astetta olis minimissään sinne kanavaan tuleva litku.. Taitaa ilmasta/ilmaan siirto olla ainut oikee tapa jos kanavasta suoraan yrittää ryöstää energiaa talteen!
 

sam123

Active member
Tuossa jo sivusinkin, mutta mitä asuintiloja siinä asunnon puolella on autotallin seinää vasten? Jos ne ovat ei kosteita tiloja niin siitä vaan reikä seinään ja puhallin puhaltamaan autotalliin. Samalla voi tukkia osan poistoista (niitä, jotka ovat siinä autotallin päässä) ja pienentää huipparia. Tällöin se ykkössatku riittäisi mainiosti. Kaverilla oli omakotitalossaan vähän tuohon viittaava systeemi, siinä vain yksi IV-koneen tulo oli tuotu autotallin seinään (perhospelti). Tehosta ei havaintoa. Ilmamäärä kuitenkin kovin pieni.

Jos autotallin kyljessä on saunaosasto niin sitten ei ehkä onnaa.

Suhtaudun hiukan skeptisesti tuohon ilmanvaihtokanavan käyttöön "patterina" lähinnä tehon puolesta. Sisäkkäiset putket ja tuuletin ehkä, mutta ihan kauhea askartelu ja "rautalankaviritys" vaarana.
 
savonhumu sanoi:
Onkos se taipusa iv-putki alumiinia yleensäkkin eli löytys luultavasti tavan rautakaupastaki tuota?
tuolta ite oon ostanu, alumiiniä se on

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Ilmanvaihtoletku/Ilmanvaihtoletku-alumiinia-873856/



sam123 sanoi:
Tuossa jo sivusinkin, mutta mitä asuintiloja siinä asunnon puolella on autotallin seinää vasten?
noissa reijissä on se ikävä puoli että niistä kulkee äänikin turhan helposti huoneesta toiseen, ja aiheuttaa hellasäröä ja rajoitteita autotallin käytön suhteen :)
 

sam123

Active member
Pähkäilijä sanoi:
noissa reijissä on se ikävä puoli että niistä kulkee äänikin turhan helposti huoneesta toiseen, ja aiheuttaa hellasäröä ja rajoitteita autotallin käytön suhteen :)
Tuon vuoksi sitä huonejärjestelyä kysyinkin. Joku vaatehuone, paskahuussi, vaatekomero estää ääntä leviämästä. Eikä se nyt ole kummoinen homma tehdä pientä äänenvaimennintakaan asuintilan seinälle ja naamioida se normi koteloinniksi.
 

kotte

Active member
Jos tuon ratkaisisi kaikkia palosuojelusääntöjä pilkuntarkasti noudattaen, niin poisto kattilahuoneesta ulos glykolikennon lävitse ja autotalliin tuloilma ao. glykolikierron lämmittämän kennon lävitse. Hyötysuhteen saa hyväksi, jos laittaa 2...3 kiertoa kaskadiin.

Tuosta voisi saada hinnaltaan kilpailukykyisen, jos käyttää auton lämmityslaitteen kennoja (jollaisia saa nettikaupasta muutaman kympin kappale). Esim. 6-kennoa käyttöön (kolme sarjaan jäähdytyspuolelle ja kolme lämmityspuolelle, sekä kiertopumppu; sulatus tapahtuu ajoittain pysäyttämällä kiertopumppu toviksi, mikäli tarpeen). Kopat saa vaikka kylmälaukuista ja puhaltimina voi käyttää laitetuulettimia.
 

savonhumu

Member
Juu ei tässä ihan kaikkia pilkkuja välttämäti viilata palommääräysten suhteen, mutta sen verran ettei heti oo liekit asuinpuolella jos tallissa jostain syystä leimahtaa. perhospelti vähintään jos suoraa ilmaa viedään talliin(tallia vasten pari makkaria, wc). Virallisia palopeltejäkin kertakäyttöpanoksilla löytyy varmasti jostain sopuhintaan niin ei oo mahotonta että laitan semmosen, tulipa sitten iv-putki patteri tai suora puhallus. Tuota glykolipiiriä täytyy hiukan vielä mietiskellä lisää..
Puhallin saattas jo olla johonki eli yks hiukan viallinen(ilmanen) pax kosteustunnistimella ja takavedonestimellä on hyllyssä oottamassa pientä remppaa ja käyttöönottoo.. tuohan ei vie virtaa juuri mitään eli ei menis mahdolliset säästöt puhaltimen moottoriin ;)

Hyviä ideoita on tullut jo useilta kirjottelijoilta niin enköhän näillä perusteilla saa jotakin väkästeltyä :)
Palaan asiaan jahka saan jottain aikaseks. Toki jos jollain on vielä lisättävää niin antaa tulla vaan.
 

pertti

Member
savonhumu sanoi:
En osaa sanoa minimistä, mutta eiköhän siihen kannata laittaa mieluumin reilu putki kun ahistava! Toki jos on semmonen pumppu ja muukin systeemi että paukkuja löytyy niin ei kait sillä oo niin suurta merkitystä että minkämoisen röörin siihen laittaa ;)

Itellä on uunin sisusputket dn16 rstputkee ja siirtoputket dn20rst+tkntilassa mennään 22-kuparilla.. Sanosin että miniminä saattasin pitää tuota dn16 kokoa siirtoputkille!
Rajoittavana tekijänä on olemassa oleva vesijohdon suojaputki (2 kpl), joihin vedensiirtoputket takasta varaajalle pitäis saada mahtumaan eristeineen. Suojaputki on halkaisijaltaan jotain 2 cm luokkaa. Taitaa jäädä liian pieneksi.
 
pertti sanoi:
Rajoittavana tekijänä on olemassa oleva vesijohdon suojaputki (2 kpl), joihin vedensiirtoputket takasta varaajalle pitäis saada mahtumaan eristeineen. Suojaputki on halkaisijaltaan jotain 2 cm luokkaa. Taitaa jäädä liian pieneksi.
unohda eristeet, lämmityskaudella sitä uunia lämmitetään ja eristämätön putki on itsessään pieni patteri, tosin hyvin pieni muutaman metrin matkalla.
 

savonhumu

Member
Ainoo mistä voi tulla tuossa ongelma on putken vienti olemassaolevan suojaputken läpi? Metalliputki ei ehkä ihan suosiolla mee siitä läpi! Muoviputkee en uskalla suositella tuohon kun lämpötila voipi joskus sulattaa sen ;) itellä ollu kerran piirissä yli 260 astetta kun pumpussa oli vikaa ja pari kertaa on sähkökatkos nostanu lämpöä reippaasti yli muoviputken sulamisen ;) Metalliputki siis ehoton!

Eikö oo muuta väylää putkelle, esim yläpohjassa tai vaikka sisäpuolella jotenki koteloituna?

Edit: Eristeet näkyvälle osaa siirtooputkee on meillä lähinnä turvallisuustekijä, eli kukaan ei vahingossa polta näppejään niihin kun kuitenkin liki 100-asteinen vesikin liikkuu niissä pahimmoilleen. Lisäks ei lörähtele pesutilojen alaslaskujen hs-muovit yms kun on eristeet niiltäkin osin putkien päällä. tälläeräää koko uunihärvelissä on tasan yhet liittimet tkntilan ulkopuolella eli uunin vieressä, missä siirtoputket yhdistyy uuniputkistoon-> vuotoriski minimissä
 

savonhumu

Member
Päivitellääs tännekkin välistä. Näyttäs tulevan ennätystuot/kk tällätahilla jos vaan tammikuu jatkuu kylmänä ja ainakin 10vrk ennuste kertos yli 10-asteen pakkasia koko ajalle. Tämänhetken tuotokset uunilla on tammikuun alusta puoliväliin kuuta ~750kwh. Eihän tällä puupannulle pärjää mitenkään veteen siirrettynä enerkiana mutta lämmitysväli on ollu kerran päivässä ja huoneilmaan siirtyy lämpöö reippaasti niin kokonaisuutena ollaan ainakin minun makuun kartalla. sähköö ei 150m2 lämmitykseen +kv juurikaan mene edes-30 keleillä vaikka puusauna lämpee 5-6 kertaa viikossa eli lämmintä vettäkin menee tarpeeks... tuvan lämpö on ollu noin 23-astetta ja makkarit 21-edelleen. menoveet ollu +38 korkeimmillaan eli lattiat on oikein mukavat jalan alla 8)

Pakkanen ei tässä torpassa oo vaivannu muutenku että sisäilma on kuivaa mutta niinkai se on vähän jokatöllissä tälläerää..

Kaikki muutos/parantelujutut on edelleen hyvässä vaiheessa eli pääkopan sisällä pyörii loputonta ympyrää ::)
 

savonhumu

Member
Tulihan ne enkat vaikka loppukuu olikin lauhaa.  Tarkalleen 1455kwh kerty polluun tammikuussa. Pikkasen ois tullu enempiki jos ois jatkanu kuun loppuun asti kovia pakkasia, mut eipä haitannu vaikka lauhtuki ;D
 

savonhumu

Member
Liukuva 12kk tuotto tälle uunisysteemille oli helmikuun viimenen päivä aika tarkkaan 6400kwh veteen siirrettynä pollucomin mittaamana. kokonaistuotto aurinko-ja uunisysteemille on jossain 9000-10000kwh välimaastossa, riippuen vuodesta. sähkölasku on alentunu huippulukemista noin 15000kwh eli huoneilmaankin siirtyy reippaasti lämpöä mutta vaikea arvioida määriä kun suorasähköaikaankin polteltiin puuta uunissa ilman sen kummempaa tilastointia. En osaa sanoa meneekö puuta enempi vai vähempi kun ennen. Toki moni muukin asia selittää tuota kulutuksen laskua mutta aika hyvällä kartalla mielestäni mennään tälläerää.

Parilla "pikkujutulla" päästään täälläki kymppikerhoon sähkölaskussa mutta lähinnä ajan ja viitseliäisyyden puute kanittaa vastaan. rahaa nuo muutokset ei juurikaan enää vie kun tarpeetkin on keräytyny pikkuhiljaa tontille ns. hakemisen vaivalla.
 

riku

New member
lueskelen tässä teidän juttuja, muuttunu aika hyvin matkan varrella, pitää oikee kysyä pari juttua mihin täs on oikeen päädytty :)

1. mitä putkee toho kannattaa käyttää? joku oli vissii jotai ebay putkea laittanut?? käykö kupari?
2. kuinka pitkä putki?
3. hiekkaa vissii käytätte?
4. miten mitannut kwh:t?

itsellä on toi vuolukivitakka yli 5 vuotta sitten asenettu, jo silloin pyysin muurarin jättää yläosan auki(ja ylämuuraus tekemättä, jotta olisi enemmän tilaa) putkien laitto takia, homma jäi siihen, koska tietämystä oli tosi vähän, nyt vuosien jälkeen löysin tämän topikin.. ja porukkaha on saannut tämän toimii hienosti:) hienosti motivoi meikäläistä noi kwh luvut..:)

varajaana on 500l varaaja, jossa on aurinkokierukka vapaana, tota varten ajattelin. automatiikka teen itse(lämpötilat ohjaukset jne, liitän kotiautomaatioon rpi:lle.)
 

savonhumu

Member
riku sanoi:
lueskelen tässä teidän juttuja, muuttunu aika hyvin matkan varrella, pitää oikee kysyä pari juttua mihin täs on oikeen päädytty :)

1. mitä putkee toho kannattaa käyttää? joku oli vissii jotai ebay putkea laittanut?? käykö kupari?
2. kuinka pitkä putki?
3. hiekkaa vissii käytätte?
4. miten mitannut kwh:t?

itsellä on toi vuolukivitakka yli 5 vuotta sitten asenettu, jo silloin pyysin muurarin jättää yläosan auki(ja ylämuuraus tekemättä, jotta olisi enemmän tilaa) putkien laitto takia, homma jäi siihen, koska tietämystä oli tosi vähän, nyt vuosien jälkeen löysin tämän topikin.. ja porukkaha on saannut tämän toimii hienosti:) hienosti motivoi meikäläistä noi kwh luvut..:)

varajaana on 500l varaaja, jossa on aurinkokierukka vapaana, tota varten ajattelin. automatiikka teen itse(lämpötilat ohjaukset jne, liitän kotiautomaatioon rpi:lle.)
Menny vähä huti tää viesti kun en oo ollu kirjautuneena pieneen toviin.

1.mulla oli alkuun 15mm hehkukuparia jtn 20+metriä 2mm kupariin heppailtuna ja pelkästään ytimen ja ulkovaipan välitilassa hiekkaan haudattuna-> tehoa tuli mut ei tarpeeks-> lisäsin samaan pakettiin vielä lyhyet u-lenkit pystysavukanaviin niin alko pärjätä. jos laitat savukaasuihin putkee niin siltäosin ainakin pitää putken olla kirkasta. Nykyinen moodi on 54metriä dn16 kurtturosteria ja asennus samoin kun tuossa edellisessä mutta savukaasukanavissakin kulkee nyt aika reippaasti putkee. Suosittelisin tuota kurttua laittaan kun se on ihan ylivoimanen muotoilla ihmeellisinkiin muotoihin ja kestää savukaasutki+ei tule liitoksia uunin sisään. Ottaa sitä senverran paljo että saa siirtoputketki samasta tavarasta niin ei tarvii kun yhdet liitokset uunin viereen näkyville ja toiset tkntilaan.  Kuparissa olis vähä parempi lämmönjohtokyky mutta tuo kurttuputki on ohutta seinämältään ja pinta-alaa on putken muodon takia reilusti enempi metriä kohti ja luultavasti saat laitettua tuota putkee niin paljon enempi sinne että lopputulos on parempi.

2. putkee on 54 metriä

3. joo valkoista kvartsia, raekoko 0-3mm ja lisäks on villat sivuilla ulkvaipan sisäpuolella ja kattolevyjen alla hiekan päällä

4. Saksan ebaysta tilasin käytetyn kaukolämpömittarin, Pollucomin joka antaa suoraan kwh tulosta virtauksen ja lämpötilaeron perusteella. Näiden lukemia on porukka pitäny kohtuullisen luotettavina kun ne saksanmaalla on kuitenkin laskutuksen peruste ja ne uusitaan 5v välein siellä vaikka ovat ihan toimivia silloinkin.

Varaajavesi sinne uuniputkistoon kannattaa laittaa kiertämään suoraan niin ei tarvii mitään kierukoita väliin sotkea tulosta heikentämään ;) Laita sinne kierukan perään aurinkokeräimet 8)

puuta saa sitten polttaa oikeesti ja tää mun uuni on aikas massiivinen laitos jota ei suoraan voi verrata takkamalliseen polttolaitokseen eli lämmitysvälit edes suurinpiirtein samoihin tuottoihin on varmasti tiheämmät. Aika kattavasti tässä ketjussa on kaikki jutut käyty läpi kun jaksaa vaan lueskella läpi ja poimia tarvihtemansa jaarittelujen ja suunnittelujen seasta ;D

tän viestiketjun sivulla 22 on kuvia nykymoodista ja asennuksesta
 

savonhumu

Member
Ukonilma :mad: :mad: :mad:
Kolmesti löi salamaa ihan viereen eilen aamupäivällä ja joka kerta sähköt teki räps räps. Suoraan petistä hyppäsin repimään pistotulppia pois pistorasioista kun noin lähelle alko jytistään. Muuta ei kerenny hajota näillänäkymin mut lämmönsäätöautomatiikka mykisty...
Saappa nähhä mitä kaikkee meni tuon automatiikan mukana kun siinä on lattialämmityksen toimilaitteet ja termarit samassa kytkyssä+lämpöjohtopumppu ja vastus termareineen.. Ainakin sen sain mitattua että 230AC-> 24V DC muuntaja on mykkä eli automatiikan virransyöttö. Neljä vuotta vanha laitteisto niin ei varmaan ihan mahottomia ikävähennyksiä vielä tule jos joutuu kotivakuutukseen laittaan? Alkuun meinasin hankkia tuon mykistyneen muuntajan ja koittaa josko ois pimentyny pelkästään se kun ei ainakaan elktroniikkakomponenteissa silmin nähen näy mitään kärähtämisiä. jos ois ollu oikee jännitepiikki niin kaippa se näkys jossain ja esim sulakkeet ois pitäny laueta?
 

pökö

Member
Ehkä (ja toivottavasti) tuho jäi tuohon muuntajaan. Ei sulakkeet välttämättä ole moksiskaan vaikka mitä piikkejä tulee.
 
Ylös