Kvarttaali

Aurinkoinen

Active member
Vuodet ovat serkkuja keskenään, siitä päätellen, että eilen vuoden tuotanto saavutti koko viime vuoden tuotannon. Viime vuosi olikin meillä historian heikoin. Vuottahan on vielä jäljellä yli neljännes, tosin aurinkosähkön saanti hyytyy ratkaisevasti kuukauden kuluttua.
 

Aurinkoinen

Active member
No niin, tänään sitten putkahti sähkölasku. Siitä ilmeni, että kolmessa kuukaudessa olen ostanut virtasta 10.56 euron arvosta. Tuossa oli mukana 2.04 euron alvi.
Sähköä oli myyty 299.9 euron edestä. Siis kun 299.9 eurosta vähennetään 10.56 euroa pitäisi tulla 289.34 euroa, mutta näköjään ei tule, vaan 282.85 euroa. Tuosta 299.9 eurosta on ensin vähennetty veron peruste 5.23 euroa ja tuosta vielä edelleen 24% alv 1.26 euroa ja saatu 293.41 euroa. Tästä erotuksesta on sitten vähennetty tuo 10.56 euroa ja saatu lopputuloksesi 282.85 euroa.
Olen ollut siinä käsityksessä, ettei pientuottaja joudu myynneistään veroa maksamaan. Mikä on siis tuo veron peruste 5.23 € ja miksi siitä vielä pitää maksaa 24 % alv 1.26 € ???? Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Osaako joku vääntää tämän minulle rautalangasta, kun ei muuten aukene?
Ja tänään sähköyhtiö muisti laskulla, miinusmerkkisellä tottakai. Viime laskussa minulla oli merkillisyyksiä, jotka luulin selvittäneeni, mutta olin erehtynyt, se ilmeni uusimmasta laskusta. Laskin silloin, että veron peruste olisi piiloilmaisu marginaalille, kun olivat samansuuruisia, marginaalista ei ollut mitään mainintaa. Uusimmassa laskussa on sitten marginaali ihan omalla rivillään 5.14 € ja tämä veron peruste omallaan 4.14 € ja siitä vielä alv 1.00 € eli yhteensä 10.28 €. Ollaan taas palattu lähtöruutuun, en siis edelleenkään tiedä mikä tämä veron peruste + alv oikein on, ja minkä takia minun sitä pitää maksaa. Eihän tuo toki paljoa ole, mutta mitään ylimääräistä en haluaisi maksaa. Lukaisin ketjun läpi, enkä näköjään ole maininnut sähkön myyjääni. Se on Vattenfall ja toivoisinkin, jos jollain on sama sähkönmyyjä, niin katsoisi laskustaan, löytyykö sieltä tuo mystinen veron peruste ja sen alv.
 

don

Active member
Moro

Mulla myös Vatenfall osto ja myynti yhtiönä mutta ei ole manitsemiasi veroja eikä alveja laskussa,tältä näyttää mun lasku:

Omatuotanto
Perusmaksu 01.07.2022-31.08.2022 0,00 eur/kk 0,01 eur
Marginaali 01.07.2022-31.07.2022 0,00 snt/kWh 197,93 kWh 0,00 eur
Spot-energia 01.07.2022-31.07.2022 -22,44 snt/kWh 197,93 kWh -44,41 eur
Marginaali 01.08.2022-31.08.2022 0,00 snt/kWh 213,91 kWh 0,00 eur
Spot-energia 01.08.2022-31.08.2022 -35,87 snt/kWh 213,91 kWh -76,74 eur
Sähkön myynti yhteensä -121,14 eur
 

Aurinkoinen

Active member
Moro

Mulla myös Vatenfall osto ja myynti yhtiönä mutta ei ole manitsemiasi veroja eikä alveja laskussa,tältä näyttää mun lasku:

Omatuotanto
Perusmaksu 01.07.2022-31.08.2022 0,00 eur/kk 0,01 eur
Marginaali 01.07.2022-31.07.2022 0,00 snt/kWh 197,93 kWh 0,00 eur
Spot-energia 01.07.2022-31.07.2022 -22,44 snt/kWh 197,93 kWh -44,41 eur
Marginaali 01.08.2022-31.08.2022 0,00 snt/kWh 213,91 kWh 0,00 eur
Spot-energia 01.08.2022-31.08.2022 -35,87 snt/kWh 213,91 kWh -76,74 eur
Sähkön myynti yhteensä -121,14 eur
En kyllä tajua pätkääkään. Laitan Vattenfallin koville ensi viikolla!
 

Aurinkoinen

Active member
Piti aloittaa tiukan kirjelmän väsääminen. Tarkasti kahta viimeistä laskua tutkimalla tulin samaan tulokseen kuin viimeksikin, tuo veron peruste + alv on centilleen sama kuin heidän marginaalinsa. Nyt vielä hämäsi lisää, kun laskussa luki erikseen tuo marginaali numeroineen kaikkineen, jota viime laskussa ei näkynyt. Joka tapauksessa kyseinen summa on vain kerran vähennetty saatavistani. Siis sähkön myynnistä on vähennetty ostamani sähkö sekä marginaali tai veron peruste + alv, ei molempia. Peräänkuuluttaisin hiukan selkeämpien laskujen perään, koska tuolla veron perusteella ja alvilla ei ole minulle mitään merkitystä, ei sen tarvitsisi näkyä laskussakaan.
Laskua tsekkaillessani panin merkille jännän seikan. Myyntisopimus on määräaikainen 2-vuotinen, mutta ostosopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Käsittääkseni tuo tarkoittaa sitä, että halutessani voin etsiä toisen ostajan sähkölleni ja nykyinen sähkön myyntisopimus pysyisi voimassa. Eri asia on sitten haluaisiko kukaan pelkästään ostaa minulta sähköä.
 

varikonniemi

Active member
jep, voi olla eri osto ja myntisopimus. Meillä meni niin jännästi että myynnistä saatiin viime laskussa 3 kertaa enemmän per kwh pörssimyynnillä kuin kiinteähintainen ostosähkö.

Kannattas naapurista vetää sähköjohto meille ja myydä kiinteähintasta sähköä pörssisähkönä. Mutta jostain luin että tämä ois laitonta. Eli ehkä se energia pitäs laserilla tjsp. siirtää juridisen rajan yli.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Meillä meni niin jännästi että myynnistä saatiin viime laskussa 3 kertaa enemmän per kwh pörssimyynnillä kuin kiinteähintainen ostosähkö

Eiköhän tuo oo ollu melko sama tilanne aika monella kenellä on vanhat sopparit vielä voimassa. 👌🏼

Toista se on määttiijjä sit ens vuonna. Paljon tuntuuvat nyt yhtiöt tarjoovan vaan myyntipuolellakin pelkkää pörssisähköä.

Siinä sitä onkin seuraaminen ja vatkaaminen et mitä tekkee millonkin kun molemmat sopparit on siihen sidonnaisia..🙄
 

Savonius

Well-known member
Tulevaisuuteen katsoen tuo pörssisähköhinta kulutukseen vaikuttaa tavoiteltavalta. Kunhan ydinmyllyt kaikki alkavat jauhaa ja muutama kymmenen uutta tuulivoimalaa niin tullaan näkemään paljon miinusmerkkisiä tunteja tulevaisuudessa.
 

varikonniemi

Active member
Onko meillä koskaan ollut negatiivista hintaa? Ei näytä siltä. Alimmat näyttäs olevan 1c eli oisko ettei meillä käytetä nollaa tai negatiivista hinnoittelua?
 

Hotzone

Member
^pörssissä on ollut negatiivista hintaa ja sitä tulee olemaan jatkossa lisääkin kun tulimyllyjen määrä kasvaa tai sitten myllyjen omistajat pistävät myllyt stoppiin.

Voisin melkein väittää että mitä halvempaa on sähkö halvimmillaan sitä kalliimpaa se on kalleimmillaan ja ihan tuulivoimasta johtuen.
 

Savonius

Well-known member
NORD POOL 6.10 ESIM.

Miinustapukk.png
 

varikonniemi

Active member
Kiitos, enpä oo tommosesta palvelusta kuullu, paljon tarkempi data.

Oletan että jos käyttää sähköä tuona aikana, niin saat palautusta laskuun energian osalta, mutta kuitenkin maksat siirron plussana?
 

vesioinas

Active member
Täältä saa myös hinnat kätevästi. Konelukeminen on kuitenkin kiellettyä.
 

vesioinas

Active member
Itseasiassa kaikki tuntihintojen konelukuun perustuvat automaattiset kulutusoptimoijat taitavat olla nord pool -sääntöjen vastaisia.

Jos naputtelee päivän hinnat käsin sitten ei ole sanotunlaista ongelmaa.

Pohdin aikoinaan, että kuinka hyvä korrelaatio tuntihinnan ja hetkellisen taajuuden välillä on ja lopputulos oli, että ei kai minkäänlainen. Taajuuden hidastuminen liittyy sähkön riittävyyteen, joka tullee aina yllätyksenä esim. vikatilanteissa ja hetkellisissä kulutuspiikeissä, joita ei voi tietää etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:

maanma

energiaonnellinen
Kuluttaja ei hyödy ylös tai alassäätö markkinasta joten ideologinen säätely on lähinnä manipulointia energiayhtiölle.

Alassäätö on helppoa siirtää tuotannon akun tai boilerin lataukseen.
 

Aurinkoinen

Active member
Viime vuoden ostosähkön määrä on jäänyt kertomatta. Sähköä on siis ostettu 1148 kWh:n verran. Edelliseen vuoteen verrattuna on vähennystä 175 kWh. Vuosi on ollut poikkeuksellinen, aiemmin käytin omaa virtasta niin paljon kuin mahdollista ja kiroilin netotuksen puuttumista. Nyt on suurta kulutusta siirretty mahdollisuuksien mukaan ajalle, jolloin tuottoja ei ole. Jos viime vuonna olisin toiminut, kuten aiemmin, niin 1000 kWh:n haamuraja olisi paukkunut, nyt jäi sitten paukkumatta.
Viime vuosi oli meillä sähköntuotannon ennätysvuosi, parannusta edelliseen tuli 2.44 %.
 

Aurinkoinen

Active member
Vaikka hanget vielä hohtavat valkoisuuttaan, kesä on kuitenkin jo ihan kulman takana. Kesää varten tuli varauduttua hankkimalla Ryobin akkukäyttöinen ruohonleikkuri. Hieman yllätti, kun tuo oli rakennussarjana, saas nähdä, kuinka sen kasaaminen minulta luonnistuu. Kasaamisessa en ole kovin hyvä, pohjautuukohan siihen, ettei minulla skidinä ollut Legoja, joilla harjoitella. Ärsyttävä ja minun järkeeni käymätön ominaisuus (omituisuus?) tuossa on se, että sen on oltava aina muulloin laturin kautta verkossa kiinni, paitsi ruohoa leikatessa.
 
Ylös