Kvarttaali

rotzi

Well-known member
Miksi ihmeessä verkkoyhtiö vaivautuisi, kun se ei itse tuosta kostuisi centin centtiä? Toki sitten tekee, kun laki määrää, viimeisellä viikolla.
Toiset vaivautuu ja toiset ei jotkut jo yli vuoden, mutta myyjä ei sitä tee ... ne vaan laskuttaa sen mukaan mitä verkkoyhtiö kertoo, nykyään hubin kautta.
 

Aurinkoinen

Active member
Toiset vaivautuu ja toiset ei jotkut jo yli vuoden, mutta myyjä ei sitä tee ... ne vaan laskuttaa sen mukaan mitä verkkoyhtiö kertoo, nykyään hubin kautta.
Meillä on kaupungin kokonaan omistama energiayhtiö, joka myy sähköä ja tällä tytäryhtiö, joka hallitsee sähköverkkoa. Olen muutaman kerran soitellut tämän verkkoyhtiön johtajalle, joka vastaa esim. näistä netotusjutuista. Jostain syystä hän vaikuttaa erittäin katkeralta meitä pientuottajia kohtaan. Kutsun tätä johtaja Mulkvistiksi, vaikkei se hänen oikea nimensä olekaan. Tämä on sellainen jääräpää, että ennemmin Putler perääntyy Ukrainasta kuin hän antaa luvan netotukselle. On se varmaan kova paikka, kun joulukuussa kuitenkin joutuu periksi antamaan.
 

Aurinkoinen

Active member
Jälleen tuli nähtyä, että kuukaudet eivät ole veljeksiä. Tammikuun tuotanto oli tammikuiden vertailuhistorian toiseksi heikoin, helmikuu oli heikoin ja maaliskuun tuotanto hakkasi nyt toiseksi jääneen yli 30 %. Samalla ensimmäisen kvartaalin tuotto meni kaikkien aikojen kärkisijalle reilulla 20 prosentin erolla seuraavaan. Lisäksi myydystä sähköstä on maksettu huippuhintoja aiempaan verraten, joten kai tässä on jonkinmoisen myhäilyn paikka.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Jälleen tuli nähtyä, että kuukaudet eivät ole veljeksiä. Tammikuun tuotanto oli tammikuiden vertailuhistorian toiseksi heikoin, helmikuu oli heikoin ja maaliskuun tuotanto hakkasi nyt toiseksi jääneen yli 30 %. Samalla ensimmäisen kvartaalin tuotto meni kaikkien aikojen kärkisijalle reilulla 20 prosentin erolla seuraavaan. Lisäksi myydystä sähköstä on maksettu huippuhintoja aiempaan verraten, joten kai tässä on jonkinmoisen myhäilyn paikka.
Tammi/helmikuu täällä päin yleensä melko nollaan olluna. Lumenpoistoista huolimatta.

Mutta maaliskuu 2021 217kwh ja 2022 350kwh. Ohan tuossa lisäystä aika tavalla. Myyntihinnat ollu kyllä mukavan korkeat, mutta suurinosa mennyt kyllä omaan käyttöön.

Silti tosiaan sellanen hjuva fiilis tästä alkuvuodesta täälläkin. 👌🏼
 

Aurinkoinen

Active member
Jossain ketjussa, en muista missä, rutisin siitä, kun sähkönmyyjäni oli viimeksi muistanut minua laskulla lokakuun alussa viime vuonna. Lasku oli minulle +merkkinen, eli myyjä jäi minulle velkaa reilut 32 euroa, joka luvattiin hyvittää seuraavassa laskussa. Tänään sitten löytyi postilaatikosta lasku, joka oli ajalta 1.10.2021 - 31.3.2022. Tältä ajalta oli myyjä velkaantunut minulle lisää 31,07 €. Eihän tuossa mitään, mutta kun tuon aikaisemman velkansa rapiat 32 € olivat lakaisseet maton alle, sitä ei löytynyt mistään. Olen nyt ollut myyjään yhteydessä asian tiimoilta. Vähän hidasta, kun sähköpostia joutuu käyttämään, mutta tuleepahan meriselitykset sitten kirjallisina. Puhelinta en viitsi käyttää, kun joutuisi soittamaan maksulliseen numeroon ja ryöstäisivät minulle kuuluvan korvauksen itselleen tätä kautta.
 

Aurinkoinen

Active member
Pientä helpotusta sähkölaskuihin tuo se, kun itsekin alkaa niitä lähettelemään. Tietenkin se on mahdollista vain erittäin harvoille. Itse väsäsin laskun nyt toista kertaa. Lasku on kuluvan vuoden ensimmäiseltä puolikkaalta. Eihän tuo nyt mikään suuren suuri ole, reilut 58 euroa, mutta tuolla maksan kolmen kuukauden perus- ja siirtomaksut.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ymmärsinkö oikein et pitääkö siun laitella laskuja sähköyhtiöllesi myydyistä virroista? Ne ei tule automaattisesti vai miten? Ootko saanu noita ylempänä olevia summiakaan vielä tilillesi?🤔
 

Aurinkoinen

Active member
Kyllä ne on maksettu minulle. Huhti- kesäkuulta ei vielä ole tullut tietoa, paljonko sähköyhtiö on tuolta ajalta pystyssä, saati maksua. Mutta odotellaan, josko ne tulisi ilman tappelua.
Sähköyhtiölle en väsää laskua - ainakaan vielä. Laskun saa vuokralaiseni. Olen vuokrannut asumassani kiinteistössä sijaitsevan reilun 300 m2 konehallin. Hallissa on oma sähkömittari, mutta sähkösopimus on meikäläisen nimissä, siis hallin ja talon, jossa asun. Vuokralainen maksaa sähköstä käytön mukaan, lisäksi puolet perusmaksusta. Sähkö + siirto + verot tekivät yhteensä vajaa viisi euroa, loput tuli perusmaksusta. Auringon paistaessa hallin mittari raksuttaa, mutta talon mittari ei. Tuolloin sitten ohjautuu siirron ja verojenkin osuus meikäläiselle. Pienistä tuloista on kyse, mutta kyllä verokarhua ketuttaisi, jos tietäisi.
 

Aurinkoinen

Active member
No niin, tänään sitten putkahti sähkölasku. Siitä ilmeni, että kolmessa kuukaudessa olen ostanut virtasta 10.56 euron arvosta. Tuossa oli mukana 2.04 euron alvi.
Sähköä oli myyty 299.9 euron edestä. Siis kun 299.9 eurosta vähennetään 10.56 euroa pitäisi tulla 289.34 euroa, mutta näköjään ei tule, vaan 282.85 euroa. Tuosta 299.9 eurosta on ensin vähennetty veron peruste 5.23 euroa ja tuosta vielä edelleen 24% alv 1.26 euroa ja saatu 293.41 euroa. Tästä erotuksesta on sitten vähennetty tuo 10.56 euroa ja saatu lopputuloksesi 282.85 euroa.
Olen ollut siinä käsityksessä, ettei pientuottaja joudu myynneistään veroa maksamaan. Mikä on siis tuo veron peruste 5.23 € ja miksi siitä vielä pitää maksaa 24 % alv 1.26 € ???? Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Osaako joku vääntää tämän minulle rautalangasta, kun ei muuten aukene?
 

rotzi

Well-known member
No niin, tänään sitten putkahti sähkölasku. Siitä ilmeni, että kolmessa kuukaudessa olen ostanut virtasta 10.56 euron arvosta. Tuossa oli mukana 2.04 euron alvi.
Sähköä oli myyty 299.9 euron edestä. Siis kun 299.9 eurosta vähennetään 10.56 euroa pitäisi tulla 289.34 euroa, mutta näköjään ei tule, vaan 282.85 euroa. Tuosta 299.9 eurosta on ensin vähennetty veron peruste 5.23 euroa ja tuosta vielä edelleen 24% alv 1.26 euroa ja saatu 293.41 euroa. Tästä erotuksesta on sitten vähennetty tuo 10.56 euroa ja saatu lopputuloksesi 282.85 euroa.
Olen ollut siinä käsityksessä, ettei pientuottaja joudu myynneistään veroa maksamaan. Mikä on siis tuo veron peruste 5.23 € ja miksi siitä vielä pitää maksaa 24 % alv 1.26 € ???? Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Osaako joku vääntää tämän minulle rautalangasta, kun ei muuten aukene?

Riippuu minkälainen on myyntisopparissa määritelty korvausperuste, noilla luvuilla kuulostaa joltain oudolta normaalista poikkeavalta...
 

Aurinkoinen

Active member
Aikaisemmissa laskuissa ei tuollaista veron perustetta ole ollut, eikä alvia liioin. Parisen tuntia surffailin verohallinnon sivuilla, enkä tullut hullua hurskaammaksi. Huomenna pitää sitten vaatia sähköyhtiöltä selvitys tuosta veron perusteesta + alvista.
 

rotzi

Well-known member
Jos nyt ymmärsin kysymyksen oikein, niin Spot - tuntihinta myymästäni sähköstä.
Ok, eli ihan normaali,
=(tuntispothinta snt/kWh (alviton) miinus marginaali snt/kWh) kertaa sen tunnin myynti kWh. Noita sitten 3kk ajalta luokkaa ~2200 tuntia.

Ihan outoja ovat sekoitelleet laskullesi.

Minä tarkistaisin/vertaisin tuon ajanjakson laskien exelillä mitä tulee korvaukseksi, tuntihinnat Nordpoolista ja ylijäämät verkkoyhtiön palvelusta.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
No niin, tänään sitten putkahti sähkölasku. Siitä ilmeni, että kolmessa kuukaudessa olen ostanut virtasta 10.56 euron arvosta. Tuossa oli mukana 2.04 euron alvi.
Sähköä oli myyty 299.9 euron edestä. Siis kun 299.9 eurosta vähennetään 10.56 euroa pitäisi tulla 289.34 euroa, mutta näköjään ei tule, vaan 282.85 euroa. Tuosta 299.9 eurosta on ensin vähennetty veron peruste 5.23 euroa ja tuosta vielä edelleen 24% alv 1.26 euroa ja saatu 293.41 euroa. Tästä erotuksesta on sitten vähennetty tuo 10.56 euroa ja saatu lopputuloksesi 282.85 euroa.
Olen ollut siinä käsityksessä, ettei pientuottaja joudu myynneistään veroa maksamaan. Mikä on siis tuo veron peruste 5.23 € ja miksi siitä vielä pitää maksaa 24 % alv 1.26 € ???? Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Osaako joku vääntää tämän minulle rautalangasta, kun ei muuten aukene?
Ei ainakaan täällä ole Lumme-energialla mitään veroja ym vähennelty myynneistä. Ompa tosiaan outo keissi.🤔

Toki tuollanen on ollut puheenaiheena jo hyvän tovin korkean sähkönhinnan takia et millon ne alkaa velottamaan/verottamaan noita myyntejä. Just a matter of time..
 

Aurinkoinen

Active member
Selvisihän tämä laskutus lopulta, allekirjoittaneen typeryys ja epäselvä lasku saivat kaaoksen aikaiseksi. Olin jo kirjoittamassa tulikivenkatkuista selvityspyyntöä sähköyhtiölle, kun viidettäkymmenettä kertaa laskua tiiraillessani sain ahaa-elämyksen ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen asia oli selvitetty.
Vieläkään en ymmärrä, miksi myymästäni sähköstä oli ensin vähennetty veron peruste, ja siitä sitten vielä erikseen alv.
Miksi ei vain yksinkertaisesti myynnistä voinut vähentää marginaalia, sen olisin tajunnut jo ensimmäisellä lukukerralla. Vai oliko tällä verokikkailulla tarkoitus häivyttää asiakkaan tietoisuus siitä, että yhtiö perii marginaalia välittämästään sähköstä.

No, eipä mitään, leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!
 

rotzi

Well-known member
Selvisihän tämä laskutus lopulta, allekirjoittaneen typeryys ja epäselvä lasku saivat kaaoksen aikaiseksi. Olin jo kirjoittamassa tulikivenkatkuista selvityspyyntöä sähköyhtiölle, kun viidettäkymmenettä kertaa laskua tiiraillessani sain ahaa-elämyksen ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen asia oli selvitetty.
Vieläkään en ymmärrä, miksi myymästäni sähköstä oli ensin vähennetty veron peruste, ja siitä sitten vielä erikseen alv.
Miksi ei vain yksinkertaisesti myynnistä voinut vähentää marginaalia, sen olisin tajunnut jo ensimmäisellä lukukerralla. Vai oliko tällä verokikkailulla tarkoitus häivyttää asiakkaan tietoisuus siitä, että yhtiö perii marginaalia välittämästään sähköstä.

No, eipä mitään, leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!
Eli Suomeksi sanottuna, nuo kummallisuudet oli myynnin marginaaleja ja sen veroja, kö?

Mikä oli keskimääräinen tuntikorvaus snt/kWh tuolle laskun ajalle, se kertoo aikas paljon ollaanko hehtaarilla.
 

Aurinkoinen

Active member
Eli Suomeksi sanottuna, nuo kummallisuudet oli myynnin marginaaleja ja sen veroja, kö?

Mikä oli keskimääräinen tuntikorvaus snt/kWh tuolle laskun ajalle, se kertoo aikas paljon ollaanko hehtaarilla.
Ainakin se täsmää centilleen tuon veron perusteen + alv:n kanssa.
Huhtikuulta 8.58 snt/kWh, toukokuulta 15.51 snt/kWh ja kesäkuulta 16.70 snt/kWh.
 

Aurinkoinen

Active member
Kesäkuun alusta piti sähköyhtiön alentaa siirtohintojaan. Mitään ei tapahtunut. Heinäkuulta oli sitten hinnoittelu muuttunut: perusmaksu oli pienentynyt eurolla,14 euroon kuukaudessa ja siirtomaksu pudonnut 0.4 snt/kWh, ollen nykyään 2.9 snt/kWh. Heinäkuun lasku sähkön siirrosta oli pienentynyt peräti 1.22 €. Piristävää, kun melkein kaikki tavarat ja palvelut tuntuvat vain nousevan, niin joku edes laskee. Vuositasolla hyöty jää vajaaseen pariin kymppiin, mutta onhan sekin jotain.
 
Ylös