Korvaus verkkoonpäin menevästä aurinkosähköstä?

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Onko viisaammilla tietoa mitä tuossa tapahtuu ens yön aikana? Aikamoinen muutos. Liekö hetkellinen vai paluu "normaaliin"?

Screenshot_2022-07-25-16-40-18-061_fi.fingrid.tuntihinta.jpg
 

Helkoo

Member
Alkaisikohan vihdoin tuulla?
Kovin on vähätuulista ollut, mitä olen Fingridistä seurannut. Öisin on vähän enemmän tuulta ollut, mutta aamulla yleensä laantunut. Mistähän sekin johtuu? Olen kuvitellut, että auringon paiste laittaa ilman virtaamaan.
 
Saapas nähdä jääkö tuotetusta ylijäämäsähköstä korvaus saamatta.Näyttää että Lumo energian kanssa ei voi tehdä tällä hetkellä sähkösopimusta ja tuonne mulla menee ylijäämä ja pitäis hyvittää talven sähkölaskuissa.Tänään ylittyi voimalasta 3000 kW marraskuusta lähtien ja varmaan myyntiin tuosta yli 2000 kW.Onkohan tuo menossa nurin.
 

Mekaniker

Active member
Saapas nähdä jääkö tuotetusta ylijäämäsähköstä korvaus saamatta.Näyttää että Lumo energian kanssa ei voi tehdä tällä hetkellä sähkösopimusta ja tuonne mulla menee ylijäämä ja pitäis hyvittää talven sähkölaskuissa.Tänään ylittyi voimalasta 3000 kW marraskuusta lähtien ja varmaan myyntiin tuosta yli 2000 kW.Onkohan tuo menossa nurin.
Tee ostosopimus toisen kanssa?
Ei ole monta mutta ehkä hyvä suojata omat rahat
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Oho...aikamoista. Ootko sie saanu tuosta (oletetusta) 2000kwh myynnistä vielä mittään rahaa tosiaan takasin vai onko kaikki ns jemmassa talvea varten? Aina siirretty etiäpäin hyvitystä kun energialasku 0€?

Omalla yhtiöllä (Lumme-Energia) homma toimi noin vielä reilu vuosi sitten, mutta muuttivat systeemejä ja ne maksaa joka kk myynnit pois asiakkaan tilille. Esim itsellä touko 72€ ja kesä 86€ ja jne jne..

Sinänsä hölmö systeemi kun eka maksat samalle yhtiölle ostetun sähkön ja sit ne maksaa siulle takasin siun myydyn sähkön.😆
 

rotzi

Well-known member
Sinänsä hölmö systeemi kun eka maksat samalle yhtiölle ostetun sähkön ja sit ne maksaa siulle takasin siun myydyn sähkön.😆
Mun mielestä tuo on just niinku se kuuluu Lumpeella, eräpäivänä lankee lasku molempiin suuntiin joka kk... ei jää pitkiä aikoja jemmaan mitään kumminkaan puolin.
Jollakin on vuoden lopussa tilitys myynneistä, mitäs jos menee nurin marraskuussa tai myy toiminnan ja nollataan sopparit yms yms.
 
Aiemmin laitoin asiakaspalveluun sähköpostia ja piti muuttua niin että hyvittävät joka kuukausi laskussa,mutta eipä oo niin tapahtunut,huhtikuusta ootellu.Samalla laitoin tilinumeron mihin voi hyvittää puuttuvat,vastaus oli että eivät hyvitä suoraan rahana,eipä siinä kunhan joskus sais sen mitä kuuluu,tympiihän se jos menee firma nurin,eipä sillekään mitään voi sitten.
 

Aurinkoinen

Active member
Minullakin oli tosi nihkeetä sähköyhtiön kanssa. Aina vaan olisivat siirtäneet saamiseni seuraavaan ja seuraavaan laskuun. Jos tuon olisin hyväksynyt, niin tällä hetkellä olisivat melkein 500 € pystyssä. Kun lopulta älysin uhkailla kuluttajansuoja viranomaisilla, niin sitten alkoivat kyselemään tilinumeroa.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Mun mielestä tuo on just niinku se kuuluu Lumpeella, eräpäivänä lankee lasku molempiin suuntiin joka kk... ei jää pitkiä aikoja jemmaan mitään kumminkaan puolin.
Jollakin on vuoden lopussa tilitys myynneistä, mitäs jos menee nurin marraskuussa tai myy toiminnan ja nollataan sopparit yms yms.
Nojoo totta tuokin. Hyvä se on et raha liikkuu joka kk niin ei jää tosiaan mitään jemmaan jos tulee konkeli tai muita maksuvaikeuksia firmalla.

Lähinnä tuo on pöhkö muutos että eivät ensin nollaa ostosähkölaskua ja sit maksa ylimääräsiä pois vaan ostosähkö pitää maksaa aina pois täyshintasena ja sit tulee se myyntilasku perästä.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Minullakin oli tosi nihkeetä sähköyhtiön kanssa. Aina vaan olisivat siirtäneet saamiseni seuraavaan ja seuraavaan laskuun. Jos tuon olisin hyväksynyt, niin tällä hetkellä olisivat melkein 500 € pystyssä. Kun lopulta älysin uhkailla kuluttajansuoja viranomaisilla, niin sitten alkoivat kyselemään tilinumeroa.
Ootko saanu nuo rahat jo itelles?
 
Kuinkahan tuo on jos vaihtaa eri firmaan molemmat sopimukset,joutuvatko hyvittämään rahalla nuo tuotetut ylijäämät sopimuskatkon jälkeen,olin löytävinäni oliko helenin sopimustekstistä tuommosta mainintaa.
 
Energiaviraston sivuilta löytyi tuollainen kohta,kaipa se koskee tuota sähkön myyntisopimustakin.

6.8. Loppulasku on toimitettava kuluttajalle kuuden viikon kuluessa siitä, kun sähkönmyynti kuluttajalle on päättynyt. 6.8.1. Mikäli sähkönmyyjä on velvollinen suorittamaan kuluttajalla hyvitystä loppulaskun perusteella, on hyvityssuoritus maksettava asiakkaalle viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun hyvityksen maksamiseen tarvittavat tiedot on toimitettu sähkönmyyjälle
 

rotzi

Well-known member
Lähinnä tuo on pöhkö muutos että eivät ensin nollaa ostosähkölaskua ja sit maksa ylimääräsiä pois vaan ostosähkö pitää maksaa aina pois täyshintasena ja sit tulee se myyntilasku perästä.
Jaa, kyllä mulla ainakin on samalla laskulla ensin ostoni rivit ja sitten myyntini rivit ja loppulaskuna noiden summa joko maksua tai hyvitystä...
 
Ylös