Korvaus verkkoonpäin menevästä aurinkosähköstä?

Mekaniker

Active member
viime yönäkin pakkasta oikein kunnolla, 1890 rakennettu talo, kunnon ilmastointi...jne
4m³ varaaja
täällä elellessä tarvitaan kyllä huumoria, ei tosikoitten hommaa
Et ole ihan yksin vanhan talon omistajana, olen löytänyt viitteitä rakenteissa että meidän talo on huomattavasti vanhempi kun 1930(silloin täysremppa)
Sen takia osaa arvostaa ilmaista energiaa taivaalta jo toistakymmentä vuotta
Jos talossa on kissa joka ei vaan suostu oleilemaan jossain niin siellä on kylmä veto (raitisilma ulkoa)
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
viime yönäkin pakkasta oikein kunnolla, 1890 rakennettu talo, kunnon ilmastointi...jne
4m³ varaaja
täällä elellessä tarvitaan kyllä huumoria, ei tosikoitten hommaa
No tuo yhtälö selvittää kyllä asian. Moiseen pannuun mahtuu kyllä työntääkin kaiken virran mitä taivaalta saa. Paljon siula on neliötä/kuutioita mitä pittää lämpimänä?
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Noniin nyt on tullut maaliskuun lasku. 9,40snt on ollu myyntihinta itsellä. Sanosinko näin et pikkasen alakanttiin mitä fingridin hintatasoa on tullut seurattua.

Laittakaahan arvon foorumilaiset omat hintanne tiskiin niin päästään vertailemaan miten tää homma nyt toimii ympäri suomenmaan.

IMG_20220407_212331.jpg
 

Aurinkoinen

Active member
Viimeisin sähkölasku, jonka olen saanut on päivätty 10.10.2021. Sen mukaan 29.8 - 31.8 on maksettu 10.42 snt/kWh ja 1.9 - 30.9 on maksettu 10.03 snt/kWh. Näistä on vielä vähennettävä marginaali 0.30 snt/kWh. Laskun loppusumma on - 32.61 €, joka siirretään seuraavalle laskulle. Tuon verran yhtiö siis oli minulle pystyssä syyskuun jälkeen, eikä sen jälkeen ole laskuja näkynyt. Verkkoyhtiö kyllä muistaa laskulla joka kuukausi.
 
Näytti sähkölasku tulleen ja ei oltu hyvitetty mitään ylituotannosta,laitin sähköyhtiölle kyselyn sähköpostiin että onko inhimillinen virhe.Näytti maaliskuun veroton keskihinta olleen 8 sentin päälle eli pitäisi varmaankin kymmenen sentin paikkeilla ainakin olla korvaushinta .Väre energian sivuilta näkyy toteutuneet keskihinnat tunti tunnilta vuonna 2022 ja 9-15 välillä pyörii siinä 11 ja 16 sentin huitevilla,noissa varmaan vero mukana eli tuon mukaan voisi se 10 senttiä olla hyvinkin oikea,riippuu tietenkin mihin aikaan ja paljonko ylituotantoa on ollut,hankalaahan tuo vähän on,jospa firmat ei kuitenkaan kuseta:unsure:
 

råtta

New member
1649391348509.png

Ihan kauhean suuria määriä ei ole jäänyt myyntiin. Lisäksi tuotanto ollut pientä lumen alla.
Kokonaistuotanto ollut joulukuussa 4,4kWh, tammikuussa 2,7kWh ja helmikuussa 18,3kWh.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ystävällä täällä oli 11,30snt/kwh viime kuussa.

Et kyllä se siellä kympin molemminpuolin siis on ollut kaikilla. Pientä vaihteluahan siihen tulee monen faktorin vaikuttamana.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Verohan on sama kaikille, mutta mites tuon siirtomaksun suuruus? Eikös se oo yhtiökohtainen et kenen verkon alueella sattuu asumaan? Onkohan noissa miten paljon sit eroja? Denzilin kanssa ainakin näyttäs olevan samoissa.

IMG_20220408_170254.jpg
 

Aurinkoinen

Active member
Viimeisin sähkölasku, jonka olen saanut on päivätty 10.10.2021. Sen mukaan 29.8 - 31.8 on maksettu 10.42 snt/kWh ja 1.9 - 30.9 on maksettu 10.03 snt/kWh. Näistä on vielä vähennettävä marginaali 0.30 snt/kWh. Laskun loppusumma on - 32.61 €, joka siirretään seuraavalle laskulle. Tuon verran yhtiö siis oli minulle pystyssä syyskuun jälkeen, eikä sen jälkeen ole laskuja näkynyt. Verkkoyhtiö kyllä muistaa laskulla joka kuukausi.
Tänään olin sitten asiakaspalveluun yhteydessä asian tiimoilta. Eivät kuulemma lähetä laskua, jos summa on alle 5 euroa. Aikas mielenkiintoista, voisivat olla minulle pystyssä vaikka 500 €, enkä minä saisi asiasta minkäänlaista tietoa. Tiedä sitten, koska tulisi sellainen raja vastaan, että maksaisivat minullepäin. Edellinen sähkön myyjäni kyllä kysyi tilinumeroni ja tilitti sinne enimmillään n. 170 euroa.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ei se huono asia ole. Se siinä on huonoa, että toiset ovat nauttineet siitä kymmenen vuotta ja toiset pääsevät sen piiriin tänä vuonna. Ilmeisesti netotusaika pienenee radikaalisti ihan lähivuosina.
Kyllähän tuo eriarvoisuus on todellakin päässy itsenikin yllättämään tässä netotus asiassa. Joillakin tosiaan ollu jo sen kymmenen vuotta ja jotkut vielä saa odotella X määrä vuosia lisää ennen kun pääsevät sen piiriin. Tuona aikana säästöt voi olla jo mittavat.

Ja kaikki kiinni vaan paikallisesta verkonomistajasta. Ei muusta.

Tarkoitat tuolla ajanmuutoksella sitä että tuntinetotus putoaa siihen varttiin eikö?
 
Ylös