• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Exmork ja muut halvat lämmityssäätimet

Puuha

Well-known member
Samppa sanoi:
Mistä tämä kova ja intohimoinen vastustus Suomalaista säädintä kohtaan? Vastaavia halpa/kallis valintojahan elämä on täynnä. Samat asiat ovat edessä auton, asunnon, kodintekniikan jne. hankinnoissa. Jokainen harkitkoon asiaa omien tarpeidensa ja investointipotentiaalinsa pohjilta. Todennäköisesti Exmorkin säädin on ihan toimiva kampe ja sopii mainiosti heille, joille hinta on kaikkein ratkaisevin tekijä. Jos on enemmän ns. tekniikkafriikki ja haluaa tarkemmin säätää ja seurata voimalaansa, niin silloin jokin muu vaihtoehto voi olla vahvemmilla.

Jos itse ottaisin jonkin asian vastuulleni, niin takuulla ottaisin asiat varman päälle. Kuvitelkaas tilanne, että jotain laitosta tilataan kymmeniä ja kokonaisuus otetaan halvimmilla komponenteilla, joita on tarjolla. Entäs sitten kun käytännössä jokin todetaankin toimimattomaksi. No tietenkin komponenttivalinnasta vastuussa olevan niskaanhan kaikki kaatuu. Jos toinen vaihtoehto on varmasti toimivat ja testatut komponentit, niin ainakin itse ottaisin tällaisessa tapauksessa varman päälle. Exmorkin myllyistä ja Finnpropin säätimistä on todistus, että pelaavat. Exmorkin säätimistä ei vielä toistaiseksi ole käytännön kokemuksia (täällä). Hyvä että noita Exmorkin säätimiäkin on nyt tulossa, joten tulevaisuudessa tilanne on eri. Jos säädin osottautuu toimivaksi, niin sitä uskaltanee ottaa jatkossa useampikin. Jonkun pitää tehdä aina tämä testaustyö.

En tällä hetkellä näe kovin hedelmällisenä tätä säädinkeskustelua, koska käytännön kokemuksia ei vielä juurikaan ole. Mielestäni tuomioiden aika on vasta sitten kun on käytännössä todettu mihin mikäkin säädin pystyy. Nyt täällä jaetaan syvällä rintaäänellä tuomioita ennen kuin asioita on edes käsitelty...

Minun mielestäni tällä hetkellä olisi järkevämpää kaivella näitä eri vaihtoehtoja ja vertailla niitä teknisten ominaisuuksien pohjalta. Tällaisen vertailun pohjaltakin voi toki jo jotain päätellä hinta-laatusuhteista. Mutta käyttökokemukset ratkaisevat lopulta pelin.

Jotenkin tuntuu, että täällä on osalla jotain henkilökohtaisia riitoja taustalla vaikuttamassa. Näin sivustaseuraajana aika erikoiselta muutoin tämä kirjoittelu vaikuttaa.

minä toivoisin että osoittaisit tämän vastustamis kohdan. Useampi on moittinut ko. Finnpron säädintä arvokkaaksi suhteessa taloudellisiin hyötyihin. Kukaan ei ole sanonut siitä ettei se toimisi ja on sen vuoksi huono ostos.

Ainoa jota on mustamaalattu on exmork tietämättä sen sielun elämästä. Johon oli myös viittaus poistetussa viestissä. Toinenkin tuli vielä mieleen jota viitattiin aivopieruksi tms. Energian varastoinnissa.

Kuten olen aikaisemmin olen sinulle yksityisviestitse kirjoittanut kaikkien ei tarvitse kaikista pitää mutta se on henkilön oma ongelma ei muiden ja se on hoidettava itsensä kanssa. Jos kuitenkin keskityttäisiin olennaiseen eli vertaamaan missä on tarkoitusperää vastaamaan ja asioiden tutkimeseen.

Kuitenkin pohjimmainen tarkoitus on tuottaa halvempaa energiaa kuin mitä tällä hetkellä verkosta saadaan.

Possun kysymys anterolle tuosta exmork vs. Finnpro on varsin aiheellinen ja olis mukava myös kuulla syy. siis miksi puhut exmorkin voimaloiden puolesta muttet ko. voimalalle tarkoitetun vasitun säätimen puolesta?

Puuha

Well-known member
possu sanoi:
Tutkiskelin minulla jo olevaa exmorkin n.s. grid-tie-controlleria, joka on exmorkin mukaan lähes sama kuin se exmorkin lämmityssäädin.

Siis ei tietenkään aivan sama, mutta sisältää ymmärtääkseni samantyyppisen PWM-säädön ja samantyyppiset turvalaitteet.

Periaatteellinen ero on varmaankin siinä, että lämmityssäädin ei tunge sähköä verkkoinvertterille ja ylimääräistä dumppivastuksille, vaan tunkee kaiken PWM-säätimen avulla lämmitysvastuksille, ja mikäli sähköä tulee sittenkin älyttömästi liikaa, pysäyttää generaattorin

En purkanut laitetta muuten, mutta tutkiskelin mitä ne kaksi sadan amppeerin kontaktoria tekevät.  Ainoat kontaktorit laitteessa muuten.  Muuta mekaanisesti liikkuvaa varsinaiseen toimintaan liittyvää, lämpösulakkeita, turvakatkaisimia, yhtä jäähdytyspuhallinta, mittareita ja muutamaa katkaisijaa lukuunottamatta siinä ei näkynyt.

No, nämä kontaktorit oikosulkevat generaattorin vaiheet kun mylly täytyy pysäyttää.  Esimerkiksi jos tuulee älyttömästi liikaa ja mylly tuottaa niin paljon että muuten käämit saavat kyytiä.

Juuri tästä syystä kontaktorit.  Kun kontaktori saa sähköä ja vetää, mylly voi pyöriä.  Kun ei vedä, niin oikosulkee ja mylly ei pyöri.

Mikäs olikaan se Finnpropin tapa saada pelkällä elektroniikalla vaiheet oikosulkuun ja mylly pysäytettyä?  Esimerkiksi sähkökatkon aikana ukkosmyrskyssä?

Että se siitä kauppiaan raksuttavasta relesäätimestä! ;D

tuollainen rakenne on hyvin tyypillinen monissa kaupallisissa säätimissä omilla variaatioillaan mitä on vastaan tullut.

Puuha

Well-known member
Harpi sanoi:
Juttua vielä tuosta "konkkasäätimestä", uskoisin että porukkaa kiinnostaa sekin vaihtoehto.

Mittaustuloksia: Kaikki mittaukset tehty 400 VAC 3 vaihe syöttöjännitteellä koska muuta jännitettä ei ole helposti saatavilla ja kuormana 6KW lämmitysvastus.
-Ilman kondensaattoreita
-Jännite kahden vaiheen välissä vastuksella 400 VAC
-Virta / vaihe 8,35A
-Teho 5785W

-Kondensaattorit 30 mikrofaradia.
-Jännite kahden vaiheen välissä vastuksella 100 VAC
-Virta / vaihe 2,1A
-Teho 364W

-Kondensaattorit 60 mikrofaradia.
-Jännite kahden vaiheen välissä vastuksella 176 VAC
-Virta / vaihe 3,7A
-Teho 1128W

Mittauksissa on käytetty tavallista yleismittaria (EI TRUE RMS)

HUOM! Kondensaattoreihin jää sähkövaraus, eli on sähköiskun vaara. Pura varaus ennen liitäntänapoihin koskemista.

tilanne muuttuu kun kondesaattorin koko on riittävän suuri ottamaan vastaan aallon korkeimman jännitteen. 6kw vastuksen teho nouseekin yli sen 6kw. silloin vasta se alkaa toimimaan säätimenä. näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

A

antero

Tässä näette miten eräät "jäsenet" käyttävät oikeuttaan kirjoittaa tänne !

Tässä "säädin" keskustelussa erotetaan nyt jyvät akanoista.

JA sitten asiaan tulevat ns peittelijät, jotka täyttävät sivustot lainauksilla ja ym turhuuksilla.
Tätä olen nähnyt ja kokenut useassa nettikeskustelussa vuosien varrella, varsinkin, jos asiassa aletaan lähentyä,
mistä on todellakin kysymys.

Tuulivoimassahan on nyt meneillään läpimurtovaihe.
Tämähän on "kova" juttu määrätyille piireille.
"Mahdottomuudet" murtuvat ymmärryksen ja ajan paineessa.
Sehän on nähty; Intiassa, suolaa ei saa muka tehdä ja kas kohta oil itsenäinen valtio.. (siirtomaavalta)
Berliinin muuri.. (ihmisten kahlitseminen ja pakottaminen systeemiin)
Nyttemmin; tuulivoima, jota on koitettu mitätöidä jne

Tässä keskustelussa on osapuolia ja osaltamme kaikki puramme näitä "mahdottomuuksia".

Tätä koitetaan nyt peitellä;

Sen jälkeen kuin Possu aloitti tämän jankkaamisen tästä säätimestä ja kirjoitti esim tuonne Tiede palstalle jutun,
tässä näette millä asialla hän on;

http://www.tiede.fi/keskustelut/tekniikka-ja-energia-f1/oma-tuuligeneraattori-t14293-2760.html

Yhteydenottoja on tullut tämän jälkeen allekirjoittaneelle ennätysmäärä päivässä.
Pyydän, että ylläpito ei poista yhtäkään Possun jankkausta asiasta, hänhän on loistava tuulivoiman puolestapuhuja.

Kiinalaiset Exmork tuulivoimalat ovat teknisesti lujia, kuten 18kk testini osoitti, jonka jälkeen yleensäkään
aloitin kirjoittamaan edullisesta ja lujasta tuulivoimalasta, kuvien ym kera;

http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=257.0

Jatketaan keskustelua "säätimistä" . Tämähän on omiaan edistämään tuulivoiman ja ymmärryksen kasvua asiasta.

Kokeilkaapa kirjoittaa omalla nimellänne nettiin ja laittakaa puh numero mukaan, tulee toinen fiilis esittää asioita ja
olla aidosti mukana niissä...

Antero Rantanen
040 511 5245

A

antero

Keskustelu on nyt "kääntynyt" juuri siihen suuntaan mihin turhauttajat ovat halunneet.
Työtä asiaan eteen jatketaan kuitenkin herpaantumatta.

Käynti lähimmällä bensamittarilla auttaa asiaan.

Kuten myös käynti lähimmällä sähkömittarilla. Sähkön, öljyn ym hinnat tulevat nousemaan melkoisesti.
Lähivuosina energian tuottamisen muodot joutuvat verotuksen kohteeksi.
Saasteeton ja 100% itse tuotettu energia on valttia.

Tästähän oli ilmeisesti ja lopunperin tässä Ilmaisenergia keskustelussa kysymys ?

Ilmaisesta ja jokaisen saatavilla olevasta energiasta, mitä emme "muka" osaa hyödyntää.
Höpö, höpö jne

Konstit löytyvät ja sitä olen testannut ja teidän kaikkien hyödyksi kirjoittanut tällä palstalla.

Jyvät ja akanat nyt tosiaan erottuvat asiassa ja tässä keskustelussa, kuten myös keskustelijoiden motiivit,
yleensääkään osallistua aidosti saasteettoman ja ilmaisen energian kehittämiseen.

Antero

ras

New member
Konkkajutusta vielä senverran että löytyykö keneltäkään taajuusmuutajaa sillä voisi kokeilla taajuuden vaikutusta konkka vastus systeemin tehoihin.

Harpi

New member
ras sanoi:
Konkkajutusta vielä senverran että löytyykö keneltäkään taajuusmuutajaa sillä voisi kokeilla taajuuden vaikutusta konkka vastus systeemin tehoihin.

Taajuusmuuttajan lähtöjännite ei ole puhtaasti sinimuotoista, sillä voi olla vaikutusta mittauksiin.

possu

New member
Samppa sanoi:
Jos toinen vaihtoehto on varmasti toimivat ja testatut komponentit, niin ainakin itse ottaisin tällaisessa tapauksessa varman päälle. Exmorkin myllyistä ja Finnpropin säätimistä on todistus, että pelaavat.

Tuota, enhän minä tietenkään epäile että näin ei olisi ja sinä, luotettavan palstan ylläpitäjänä, kirjoittelisit omiasi.

Mutta voisitko kuitenkin kertoa missä se todistus Exmorkin myllyn ja Finnpropin säätimen pelaamisesta on luettavissa?

Tai vielä parempi jos voisit vaikka kopioida sen todistuksen tänne niin epäilijätkin heti uskoisivat asian todella olevan kuten kirjoitit!

Exmorkin myllyn sopivuudesta juuri siihen räätälöityyn Exmorkin säätimeen ei liene oikeasti suurempaa epäilyä kenelläkään. :-\

Poistettu henk.kohtaisuuksin menneet halveeraukset -Samppa

Samppa

Member
Exmorkin myllystä löydät kokemuksia tältäkin palstalta. Finnpropin säätimestä samaten on kyllä ollut juttua. Tämä on nyt hieman vanhan toistoa, mutta mm. Hugh Piggot on asiasta kirjoittanut täällä: http://scoraigwind.co.uk/?p=205. Tätä Finnpropin säädintä on käytössä Suomalaisilla voimalavalmistajilla/tuulivoimatuottajilla. Ehkä heiltä voit kysellä tarkempia kokemuksia? Jossain esitteessä oli mainittu mm. tuulivoimala.com ja St1 Oy

En tarkoittanut ihan kirjallista todistusta kuitenkaan tuolla lauseellani. Pitänee muokata sitä muotoon, jota kärsii lukea pilkuntarkastikin. En minä ainakaan epäile etteikö Exmorkin säädin sopisi Exmorkin myllyyn. Voitko osoittaa että missä olen tällaista epäilystä esittänyt? Aivan, en yhtään missään. Päin vastoin olen kirjoittanut koko ajan, että on hyvä että niitä on Suomeenkin tulossa ja saadaan kokemuksia.

possu

New member
No, anteeksi vaan, pitäisihän tämä tietysti ymmärtää tällä palstalla.

Noin muuten, niin ymmärtääkseni myöskään Hugh Piggot EI ole tätä säädintä koskaan kokeillut.

Exmorkin myllyistä minullakin on mainioita kokemuksia.  Kuten joistakin muistakin Exmorkin laitteista.

Tästä Finnpropin säätimestä ja sen erinomaisuudesta on tällä palstalla kirjoitellut lähinnä Rantanen ja sinä.

Minkälaista todellista kokemusta teillä tästä säätimestä oikeasti on?

Eikä tästä tarvitse suuttua.  Kertoo vaan miten oikeasti on!

Samppa

Member
Näyttöjä kun halutaan, niin näytäppäs ne viestini, jossa olen kehunut Finnpropin säätimen ominaisuuksia tms.?  Minulla ei ole ko. säätimestä henk.kohtaista kokemusta, enkä siksi voi ominaisuuksista kertoilemaan. Olen tämän Finnprop ja Anteron vastaisen kamppanjan ja henkilökohtaisuuksiin menneen mustamaalauksen vuoksi lähtenyt puolustuskannalle. En tykkää sellaisesta, että tuulivoimaharrastajat lähtevät kampanjoimaan toisia/toista harrastajaa vastaan jonkin laitevalintakysymyksen vuoksi. Jokaisella on vapaus tehdä itse päätöksensä, eikä siitä tarvitsisi kenenkään hermostua. Keskustelua valintojen järkevyydestä voidaan käydä, mutta mielellään asiallisesti.

Finnpropin säätimiä on tehty jo vuosia ja niitä on Suomalaisillakin voimalavalmistajilla käytössä. Olen hyvinkin varma, että ko. säädin on toimiva ja ns. varma ostos. Ominaisuuksiin en ole ottanut kantaa, enkä ota nytkään. Kuten olen aiemmin kirjoitellut, niin on erittäin hyvä, että kokemuksia jatkossa kertyy myös halvemmista säätimistä. Toivoisin, että näistä säätimistä voitaisiin keskustella asiallisesti, eikä keskustelu menisi koko ajan vastapuolen mustamaalaukseen. Ymmärrän sitä näkökantaa, että suuren summan käyttämistä tuulivoimalan johonkin osaan karsastetaan. Jos lähdetään siitä, että laitteiston pitää tuottaa hankintahintansa takaisin mahdollisimman pian, niin ilman muuta tälle kannalle on perusteita.

Puuha

Well-known member
kyllähän kaikilla on lähtökohtana tuottaa halvempaa energiaa kuin millä sitä tällähetkellä ostetaan. itseasiassa en tunne ketään jolle tuotto on toissijainen asia.

Samppa

Member
Pitäisi tosiaan näköjään tarkkaan valita sanat, jotta ei tule väärinymmärryksiä ;D. Edellä lauseella "tuottaa hankintahintansa takaisin" viittasin laitteiston takaisinmaksuaikaan... En suoraan voimalan tuottoon. Kuten itsekin sanoit, niin lienee itsestään selvää, että tuulivoimala hankitaan tuottamaan ns. ilmaista sähköä, ei vain pihakoristeeksi.

calmari

New member
En ymmärrä miten tuo säädin toimii ilman logiikkaa joka jatkuvasti haistelee voimalan kierroksia ja säätää tehoa sen mukaan ?? Selittäkää tyhmälle tuommoisen säätinmen toiminta periaate. Myrskysuojauskin ihmetyttää, milloin voimala laskee jarrun sitten taas irti ??

possu

New member
Myrskysuojaus tässä Exmorkin lämmityssäätimessä toimii ilmeisesti siten, että kun myrskyllä tai jostain muusta syystä generaattorista tuleva jännite kasvaa vaarallisen suureksi, kahdesta 100A kontaktorista häviää jännite ja ne silloin oikosulkevat generaattorin.

Generaattori pysähtyy pehmeästi.

Säädetyn ajan kuluttua kontaktorit saavat taas sähköä ja generaattori käynnistyy uudestaan.
Ajastimen voi haluttaessa ohittaa painonapilla, jolloin generaattori käynnistyy heti napin painamisen jälkeen.

Exmorkin grid-tie controllerissa käynnistämisen ja toiminnan aikana täytyy tietysti olla valtakunnanverkossa sähköä eli se ei tietenkään käynnisty eikä vapauta generaattoria pyörimään sähkökatkoksen aikana.

Exmorkin lämmityssäätimessä on kaksi pientä 12V akkua hoitamassa toimintaa. 
Nämä akut latautuvat generaattorin pyöriessä eikä siis säätimen toiminta ole riippuvainen valtakunnanverkosta.

Muuten, ymmärtääkseni se lämmityssäädin haistelee ainakin jännitettä, ehkä myös kierroslukua, ja PWM-säädin säätelee optimaalisesti  lämmitysvastuksille menevää tehoa.

Paljonko siinä on logiikkaa, en tiedä, mutta on siinä kuitenkin lauma IC-piirejä painokytkentälevyillä.