Ei ole tämän päivän tietoa tästä aiheesta. Onko sähköpaneelien hinnat tulleet alas ja hyötysuhteet ylös? Onko jo olemassa varaaja johon saa keräimet suoraan kiinni? Vai pitääkö saada olemassa olevaan vastusvaraajaan? Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Reilu 10 vuotta sitten sähköpaneelit ei olleet järkevä vaihtoehto ainakaan minun systeemiin. Keräimillä saavutettiin ihan eri luokan tehoja, kuin ois sähköpaneeleilla tehnyt.
Nyt on 4kpl 2m2 keräimiä. Paljonko pitää olla sähköpaneelia että saadaan vaikka 4-6kw jatkuva teho veteen täydellä paisteella ja mitä semmonen asennus maksaa? Keräimistä saadaan tämmösiä lukuja pitkiäkin aikoja kun on olosuhteet kunnossa.
Totta, itse olen sähköasentaja ammatiltani niin osaan sanoa että paneelista saa noin 350W kun paistaa täydellä teholla kohtisuoraan paneeliin.
Muoks: Katsoin netistä uusinta faktaa: saa noin 500W kun paistaa optimaalisesti, pinta-ala noin 2,37 neliömetriä. Hintaa paneelilla noin 125€
Eli 6kW maksimiteho vaatii 12 paneelia, 1500€ ja +28 neliömetriä, siihen vielä asennustarvikkeet 700€ ja invertteri 1700€, eli kaikkiaan 3900€
Tasokeräimillä saa siis saman tehon 8 neliömetrin alalta.
Nythän on enään kyse siitä minkälaista lopputehoa lähdetään hakemaan, paljonko maksaa ja onko tilaa?
Itse jotenkin taas kallistuisin vesikiertoisiin järjestelmiin, koska tehoero per neliö on noinkin suuri.
Toki kustannukset vaikuttavat. Koetan etsiä niitä ennen kuin painan "lähetä vastaus" nappia tuosta ala-oikealta.
Savosolarin hintoja en löytänyt, Jäspi myy omaa pakettiaan taloon.com:ssa 5835€ hintaan, tässä kolme keräintä 6 neliömetriä, ehkä savosolarin keräimet? Hinta ei ainakaan ole kiina-hinta. Mukana tulee kiinnikkeet, eristeet, lämmönsiirtonesteet, paisuntasäiliö ja latauspaketti sekä liittimiä.
Jos tästä karkeasti ajatellaan että neliöhinta olisi 972,5€, niin tuo kahdeksan neliötä maksaisi 7780€.
Tämä lopputulos taas saa leuan loksahtamaan, tuplahinta!
Mutta pinta-alaa jää 20 neliömetriä enemmän vapaaksi.
Toisaalta tulee vuotoriskit vesikiertoisessa.
Mutta vesikiertoinen toiminee paremmin myös epäsuorassa valossa ja pilvisellä kelillä?
Toisaalta sähköisellä on helppo hallita kiehuntaa, vääntää vain kytkimestä.
Lasketaan hieman lisää:
Jos keräinten teho on 6kW/8m^2, niin tuolloin yhden keräimen neliö-teho on 750W/neliömetri.
Tuosta saadaan että 750W = 972,5€ eli 1W maksaa 1,29€/W
Sama aurinkopaneeleilla on 6kW/28m^2=214W/neliömetri ja 3900€/6kW=0,65€/W
Tärkeintähän on tietysti se että kuinka paljon tulee alkutalvesta, talvella ja lopputalvesta lämpöä vs sähköä.