• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkokeräinten hyötysuhde

lmfmis

Member
Nyt jonkin aikaa katsellut noita keräimiä ja yli 70 asteista vettä ei tunnu saavan.

Eli saturoituuko lämmönvaihto kun veden lämpötila nousee?

Saisiko käännetysti sitten enemmän energiaa talteen jotenkin jäähdytetyllä vedellä?

Mekaniker

Well-known member
Nyt jonkin aikaa katsellut noita keräimiä ja yli 70 asteista vettä ei tunnu saavan.

Eli saturoituuko lämmönvaihto kun veden lämpötila nousee?

Saisiko käännetysti sitten enemmän energiaa talteen jotenkin jäähdytetyllä vedellä?
Mikä tyyppi? Tasokeräin vaiko tyhjiöputki?

Tasokeräimet rajoittaa itsensä lämpöhäviöiden kautta joten sen tuotto laskee lämpötilan mukaan
Toki saat ulos lähes 90 astetta paneelista vähentämällä kiertoa mutta ei kannata

Meillä keräin-kierron lämpötila on lähestulkoon aina 60-70 astetta tällaisella säällä, kellarin lattiakierto rajoittaa tehokkaasti liiat pois. Tarkoituksella meno lattiaan on a-kierukan ylimmän putken tasolla

Silti varaajan + puukattilan ylälämmöt on noin 70 astetta

lmfmis

Member
Just näin. Tasokeräin.

Ajatuksena että tuon 70 astetta saavuttaa vaikka keräimille saisi menemään viileämpää vettä.

Ensimmäinen kevät siis menossa keräimillä. 12m2 keräimet ja pienehkö 600 litran varaaja.

Täällä joku varoitteli että kiehuu. Eipä taida.

rotzi

Well-known member
Just näin. Tasokeräin.

Ajatuksena että tuon 70 astetta saavuttaa vaikka keräimille saisi menemään viileämpää vettä.

Ensimmäinen kevät siis menossa keräimillä. 12m2 keräimet ja pienehkö 600 litran varaaja.

Riippuu kulutuksesta, jos sitä kokoajan johonkin laattaan esim. siirretään niin riski tietysti pienenee. Eikä tasot niin helposti liikaa kuumenekaan koska keräinhäviöt kasvaa lämmön noustessa, eli oikeastaan ihan hyvä niin.

Mekaniker

Well-known member
Just näin. Tasokeräin.

Ne voi kiehua jos tulee akuutti sähköpula;)
10-15min aikaa järjestää sähköt pumpulle, sen jälkeen on nesteet jossain muualla jos on hellepäivä
Varoventtiilistä lähtee letku/putki suureen kanisteriin??

Viisaat sanoi että mitä parempi keräin sen korkeampi stagnaatiolämpötila, täällä se oli noin 235 astetta. Syy oli puuttuva sähkö, syyllinen oli sähköntoimittaja joka katkoi sähköt kylästä kertomatta aikeistaan:cool:

Jussi

Well-known member
Mikä tyyppi? Tasokeräin vaiko tyhjiöputki?

Tasokeräimet rajoittaa itsensä lämpöhäviöiden kautta joten sen tuotto laskee lämpötilan mukaan
Toki saat ulos lähes 90 astetta paneelista vähentämällä kiertoa mutta ei kannata

Meillä keräin-kierron lämpötila on lähestulkoon aina 60-70 astetta tällaisella säällä, kellarin lattiakierto rajoittaa tehokkaasti liiat pois. Tarkoituksella meno lattiaan on a-kierukan ylimmän putken tasolla

Silti varaajan + puukattilan ylälämmöt on noin 70 astetta
Tänään toi 1200 litraa oli ylhäältä 65 ja alhaalta 60, ton jälkeen se alkaa noilla tasoilla hidastumaan lisälämpeeminen. Jos aurinkokelit jatkuu, niin kyllä se sinne 70 paikkeille kiipee. Märkätilojen lattioihin ja yhteen kellarihuoneeseen tosin minäkin päästelen 28 asteista, niin se vähän vie.

maanma

energiaonnellinen
Mielestäni ei ole keräimistä kiinni mitä lämpötilaa tuottaa.

Lämpenemä tasokeräimellä on enintään 1kW/m2 x n.80%. Sisään menevän lämpötila määrittää mitä voi tulla tulos.

Ohjain määrittä mihin lämpötilaan lopettaa

varikonniemi

Active member
Kun sulla on 12 neliöö ulospäin säteilevää korkealämpöistä pintaa niin sitä energiaa hukkuu siihen aika tajuttomasti. Ja sen lisäksi ilmaan menevä häviö joka liusääntyy tuulen kasvaessa ja ympäristön lämmön laskiessa. Tämän takia tasokeräin soveltuu hyvin matalalämpöisen energian tekoon halpuutensa ja yksinkertaisuutensa vuoksi. Mutta jos aurinkopäivänä haluaa lämmittää varaajan täyteen että pääsee pilvipäivän yli, se ei sovellu.

Viimeksi muokattu:

sam123

Active member
Kun sulla on 12 neliöö ulospäin säteilevää korkealämpöistä pintaa niin sitä energiaa hukkuu siihen aika tajuttomasti. Ja sen lisäksi ilmaan menevä häviö joka liusääntyy tuulen kasvaessa ja ympäristön lämmön laskiessa. Tämän takia tasokeräin soveltuu hyvin matalalämpöisen energian tekoon halpuutensa ja yksinkertaisuutensa vuoksi. Mutta jos aurinkopäivänä haluaa lämmittää varaajan täyteen että pääsee pilvipäivän yli, se ei sovellu.
Ei ole sinullakaan mitään hajua tasokeräinten toiminnasta. Kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin laukoo päättömyyksiä. Aloita vaikka BAFA:n aineistosta.

maanma

energiaonnellinen
Ajatus lämmityksestä tuntuu olevan yllättävän vaikea hahmottaa. Aurinkokeräimillä homma toimii kuten vastus toimisi. Sisään menee lämpö X ja ulos tulee lämpö X+Y, missä Y riippuu sen hetkisen paisteen keräimeen osuvasta intensiteetistä.

don

Active member
Moro

Mulla on DIY tasokeräin pint-alaltaan n. 4 m² ja 300 litranen myös DIY varaaja,kesäpäivänä varaajan lämpötila nousee sinne lähelle 80 astetta joskus vähän yli jos ei ole käyttöä eli aika passelisti mitoitettu systeemi,nämä asennettu keväällä 2002 ja toimineet kuin se kuuluisa vessa.
En tiedä paljonko matalalämpöisen veden lämpötila mahtaa olla mutta ei se tällaisessa järjestelmässä kun painetta siellä ei ole kuin 1,5 bar voi paljoa enempää ollakkaan,keräysneste mahtaa parhaimmillaan olla reilu 90 °.

Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Ei ole sinullakaan mitään hajua tasokeräinten toiminnasta. Kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin laukoo päättömyyksiä. Aloita vaikka BAFA:n aineistosta.
Tyypillinen vastaus kun luulee tietävänsä, ei sisällä edes argumenttia, pelkkää vittuilua. Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa erot eikä vaan mitä myyjä sulle kehui kun olit jotain ostamassa, niin aloittaa vaikka tästä
1694193254963.png

hemaris, rotzi ja maanma: tommosen viestin peukuttaminen kertoo jotain teidän arvomaailmasta.

edit:

Ajatus lämmityksestä tuntuu olevan yllättävän vaikea hahmottaa. Aurinkokeräimillä homma toimii kuten vastus toimisi. Sisään menee lämpö X ja ulos tulee lämpö X+Y, missä Y riippuu sen hetkisen paisteen keräimeen osuvasta intensiteetistä.
Paitsi jos on oikein kylmä ulkona ja yrität saada varaajaa äärimmäisen kuumaksi niin tasokeräin vain jäähdyttää sitä vaikka ois optimi auringonpaisteessa.

Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Paitsi jos on oikein kylmä ulkona ja yrität saada varaajaa äärimmäisen kuumaksi niin tasokeräin vain jäähdyttää sitä vaikka ois optimi auringonpaisteessa.
Nyt en kyllä oikeen ymmärrä sua... Kun mun tasokeräimet on jo maaliskuussa yli 60 asteisia vaikka olis pakkasta, niin miten ne jäähdyttää varaajaa?

don

Active member
Moro

En ole perehtynyt erilaisten keräimien hyötysuhteisiin mutta minulla on tasokeräimistä jonkinverran kokemusta siis yli 20 vuoden ajalta.
Systeemissähän on "aivot" joka päättää kahden lämpötila-anturin mittaamina koska kiertovesipumppua käytetään,siis edes tasokeräimillä ei ole mahdollisuutta jäähdyttää varaajaa jos vain tämä automatiikka toimii.
Alkutalven auringonpaiste on "hyvää" koska ilmassa ei ole juurikaan vesihöyryä ja kennon vähärautainen lasi on pinnaltaan puhdas lumien sen putsattua,kyllä sieltä katolta kuumaa vettä tulee vaikka ulkona jonkin verran pakkasta olisi,tässä meidän korkeudella ei kovia pakkasia oikeastaan loputalvesta olekkaan jolloin pakkanen ei kerkiä jo kuumentunutta siirtonestettä jäähdyttämään ennen sen kulkeutumista + lämpöiseen tilaan.
Kuten aurinkopaneelit niin eivät tasoaurinkokeräimetkään ole optimi kulmassa oikeastaan koskaan mutta hyötysuhde on kohtalainen siitäkin huolimatta,nämä keräimet ovat suht edullisia niinpä hyötysuhdetta voi kompensoida lisäämällä pinta-alaa ihan samoin kuin aurinkopaneeleissakin ja kai juuri tämän vuoksi invertterit tehdään niin että kWp määrä voi olla aika paljon isompi kuin invertterin kW määrä.
Aurinkokeräinten kokoa ei kannata liikaa ylimitoittaa ettei tule vaikeuksia varaajan ylilämpenemisen kanssa.

varikonniemi

Active member
Nyt en kyllä oikeen ymmärrä sua... Kun mun tasokeräimet on jo maaliskuussa yli 60 asteisia vaikka olis pakkasta, niin miten ne jäähdyttää varaajaa?
Enkä mä ymmärrä sua, kaikki tieto pitäs olla saatavilla mun linkittämistä lähteistä.

Ehkä sä et ymmärrä mitä oon sanonu tai et usko sanottuun, mutta sun vastaus ei auta tämän selvittämiseen.

Lue mun linkittämä data tarkasti, sekä mun sanoma tarkasti, ja palaa sen jälkeen asiaan argumentilla?

edit: jos katsot kaaviota niin tasokeräin menee negatiiviselle hyötysuhteelle kun lämpötilaero on tapreeksi suuri. Putkikeräin ei mene negatiiviseksi maapallon lämpötila-alueen sisällä.

Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Enkä mä ymmärrä sua, kaikki tieto pitäs olla saatavilla mun linkittämistä lähteistä.

Ehkä sä et ymmärrä mitä oon sanonu tai et usko sanottuun, mutta sun vastaus ei auta tämän selvittämiseen.

Lue mun linkittämä data tarkasti, sekä mun sanoma tarkasti, ja palaa sen jälkeen asiaan argumentilla?

edit: jos katsot kaaviota niin tasokeräin menee negatiiviselle hyötysuhteelle kun lämpötilaero on tapreeksi suuri. Putkikeräin ei mene negatiiviseksi maapallon lämpötila-alueen sisällä.
Mitähän hittoa sä sepustat? Jos mulla on varaajassa alhaalla 40 astetta ja keräimestä tulee 60 asteista, niin jäähdyttääkö se?
Jos en käytä varaajan vettä mihinkään, niin sen saa 85 asteiseksi, joka on ihan perkeleen tarpeeksi. Onko se jotain jäähtymistä?
Miten joku "hyötysuhde" vaikuttaa lämmön määrään? Sehän on vaan tuotetun energian määrä pinta-alan suhteen. En minä ainakaan kaipaa mitään huippukorkeeta lämpötilaa, vaan kivan tasasen tuoton minimaalisella rahalla.

don

Active member
Moro

En yleensä viitsi jänstää tällaisista päivänselvistä asioista mutta jos puhutaan miinus merkkisestä hyötysuhteesta niin selvennetäänpä nyt tätä asiaa.
Jos teksti ja kuva mihin tässä viitataan pitävät paikkaansa ja verrataan sitä todellisuuteen niin tätä miinus merkkistä hyötysuhteen tapausta ei luonnossa voi mielestäni tapahtua.
Tällainen ilmiö olisi edes teoriassa mahdollista vain talvella kovalla pkkasella mikä ei kyllä todellisuudessa voi tapahtua.

Otetaan esimerkki: Kesällä kun ulkona on 25 astetta lämmintä ja aurinko paistaa ja palaavan lämmönsiirtonesteen lämpötila on 80 astetta eli lämpötilaero on 55 astetta niin kaavion mukaan silloin hyötysuhde olisi 0,24 tasokeräimellä eikö vaan,tällöin 4 neliön keräimellä tuotto olisi vajaa 1 kW ,aika hyvin,vaikka hyötysuhde ei olekkaan iso niin jo parilla parin neliön keräimellä saa hyvän tuoton joka on passeli n. 300 litraselle varaajalle.

Talvella että päästäisiin tuohon taulukon esittämään miinus merkkiseen hyötysuhteeseen jossa läpötilaero pitäisi olla niin pakkasta pitäisi olla 30 astetta ja palaavan nesteen lämpötilan olla 65 astetta eli varaajaan menevän nesteen lämpötila ehkä 75 astetta,tällaista ilmiötä tuskin tulee koska jo tämä 30 asteen pakkanen jäähdyttää lähtevää nestettä niin paljon ettei tasokeräimessä tämä tule kysymykseen.

varikonniemi

Active member
Mitähän hittoa sä sepustat? Jos mulla on varaajassa alhaalla 40 astetta ja keräimestä tulee 60 asteista, niin jäähdyttääkö se?
Jos en käytä varaajan vettä mihinkään, niin sen saa 85 asteiseksi, joka on ihan perkeleen tarpeeksi. Onko se jotain jäähtymistä?
Miten joku "hyötysuhde" vaikuttaa lämmön määrään? Sehän on vaan tuotetun energian määrä pinta-alan suhteen. En minä ainakaan kaipaa mitään huippukorkeeta lämpötilaa, vaan kivan tasasen tuoton minimaalisella rahalla.
kannattas lukea mistä edes keskustellaan, ennekun alkaa suoltamaan paskaa.

Koko keskustelu alkoi siitä, että sanoin että jos haluaa lämmittää varaajan oikein kuumaksi että pääsee pilvisen jakson yli, se ei onnistu tasokeräimillä. Ja tämä on itsestään selvää jos ymmärtää tasokeräimen ulossäteilyn, sekä rungosta jäähtymisen kuten siinä viestissä ilmaisin. Sen jälkeen on tullut vaan paskaa joko lukemisen ymmärtämättömyyden takia, tai koska joku on henkiölle uskotellut että tasokeräin on paras. (vain tasokeräimiä valmistetaan suomessa, aika selvä syy miksi semmoselle tiedolle vois altistua)

Kaikki esimerkit, muut tässä ketjussa mainitut ja sunkin sanomas, hyväksyn ne suurelta osin. Mutta se ei ollut mistä tämä

sam123

aloittama jankkaus lähti käyntiin.

JOS HALUAA SAADA VARAAJAN ERITTÄIN KUUMAKSI ETTÄ PÄÄSEE PILVISEN KAUDEN YLI, SIIHEN TARVITSEE PUTKIKERÄINTÄ

Mutta jos aurinkopäivänä haluaa lämmittää varaajan täyteen että pääsee pilvipäivän yli, se ei sovellu.

Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Luetaanpa kaaviota:

Keräimeen menee 80 asteinen vesi, ulkona 20 astetta. dT 60 astetta. Tasokeräimen hyötysuhde 0.2 putki 0.3. Eli tässä tilanteessa tarvitsee 50% enemmän speksattua tasokeräintä verrattuna putkikeräimeen että pääsee tasoihin tuotossa.

Keräimeen menee 80 asteinen vesi, ulkona -10 astetta. dT 90 astetta. Tasokeräimen hyötysuhde 0 putkikeräimellä 0.25. Eli tässä tilanteessa tarvitsee äärettömän määrän tasokeräintä verrattuna mihinkä tahansa putkikeräinmäärään että pääsee tasoihin tuotossa.
Jos teksti ja kuva mihin tässä viitataan pitävät paikkaansa ja verrataan sitä todellisuuteen niin tätä miinus merkkistä hyötysuhteen tapausta ei luonnossa voi mielestäni tapahtua.
eikö? Esimerkki oli vain -10 ulkona ja toivottu lämmitys 80 asteiselle vedelle. Jos pakkanen kiristyy tai toive kuumemmalle vedelle esiintyy, niin tasokeräin vain jäähdyttää varaajaa.

Putkikeräin lämmittää kiertoa aina jos on aurinkoa. Ei väliä jos keräimeen menee 90 asteinen vesi ja ulkona on 30 astetta pakkasta, putkikeräin lämmittää silti! Ja vaikka ois 40 asteen pakkanen ja varaajaa halutaan lämmittää 100 asteesta 110 asteeseen paineistetussa järjestelmässä, sekin onnistuu! Tasokeräin vastaavassa? Se jäähdyttää varaajaa erittäin tehokkaasti.

Viimeksi muokattu: