Mikä tyyppi? Tasokeräin vaiko tyhjiöputki?Nyt jonkin aikaa katsellut noita keräimiä ja yli 70 asteista vettä ei tunnu saavan.
Eli saturoituuko lämmönvaihto kun veden lämpötila nousee?
Saisiko käännetysti sitten enemmän energiaa talteen jotenkin jäähdytetyllä vedellä?
Riippuu kulutuksesta, jos sitä kokoajan johonkin laattaan esim. siirretään niin riski tietysti pienenee. Eikä tasot niin helposti liikaa kuumenekaan koska keräinhäviöt kasvaa lämmön noustessa, eli oikeastaan ihan hyvä niin.Just näin. Tasokeräin.
Ajatuksena että tuon 70 astetta saavuttaa vaikka keräimille saisi menemään viileämpää vettä.
Ensimmäinen kevät siis menossa keräimillä. 12m2 keräimet ja pienehkö 600 litran varaaja.
Täällä joku varoitteli että kiehuu. Eipä taida.
Ne voi kiehua jos tulee akuutti sähköpulaJust näin. Tasokeräin.
Ajatuksena että tuon 70 astetta saavuttaa vaikka keräimille saisi menemään viileämpää vettä.
Ensimmäinen kevät siis menossa keräimillä. 12m2 keräimet ja pienehkö 600 litran varaaja.
Täällä joku varoitteli että kiehuu. Eipä taida.
Tänään toi 1200 litraa oli ylhäältä 65 ja alhaalta 60, ton jälkeen se alkaa noilla tasoilla hidastumaan lisälämpeeminen. Jos aurinkokelit jatkuu, niin kyllä se sinne 70 paikkeille kiipee. Märkätilojen lattioihin ja yhteen kellarihuoneeseen tosin minäkin päästelen 28 asteista, niin se vähän vie.Mikä tyyppi? Tasokeräin vaiko tyhjiöputki?
Tasokeräimet rajoittaa itsensä lämpöhäviöiden kautta joten sen tuotto laskee lämpötilan mukaan
Toki saat ulos lähes 90 astetta paneelista vähentämällä kiertoa mutta ei kannata
Meillä keräin-kierron lämpötila on lähestulkoon aina 60-70 astetta tällaisella säällä, kellarin lattiakierto rajoittaa tehokkaasti liiat pois. Tarkoituksella meno lattiaan on a-kierukan ylimmän putken tasolla
Silti varaajan + puukattilan ylälämmöt on noin 70 astetta
Ei ole sinullakaan mitään hajua tasokeräinten toiminnasta. Kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin laukoo päättömyyksiä. Aloita vaikka BAFA:n aineistosta.Kun sulla on 12 neliöö ulospäin säteilevää korkealämpöistä pintaa niin sitä energiaa hukkuu siihen aika tajuttomasti. Ja sen lisäksi ilmaan menevä häviö joka liusääntyy tuulen kasvaessa ja ympäristön lämmön laskiessa. Tämän takia tasokeräin soveltuu hyvin matalalämpöisen energian tekoon halpuutensa ja yksinkertaisuutensa vuoksi. Mutta jos aurinkopäivänä haluaa lämmittää varaajan täyteen että pääsee pilvipäivän yli, se ei sovellu.
Tyypillinen vastaus kun luulee tietävänsä, ei sisällä edes argumenttia, pelkkää vittuilua. Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa erot eikä vaan mitä myyjä sulle kehui kun olit jotain ostamassa, niin aloittaa vaikka tästäEi ole sinullakaan mitään hajua tasokeräinten toiminnasta. Kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin laukoo päättömyyksiä. Aloita vaikka BAFA:n aineistosta.
Paitsi jos on oikein kylmä ulkona ja yrität saada varaajaa äärimmäisen kuumaksi niin tasokeräin vain jäähdyttää sitä vaikka ois optimi auringonpaisteessa.Ajatus lämmityksestä tuntuu olevan yllättävän vaikea hahmottaa. Aurinkokeräimillä homma toimii kuten vastus toimisi. Sisään menee lämpö X ja ulos tulee lämpö X+Y, missä Y riippuu sen hetkisen paisteen keräimeen osuvasta intensiteetistä.
Nyt en kyllä oikeen ymmärrä sua... Kun mun tasokeräimet on jo maaliskuussa yli 60 asteisia vaikka olis pakkasta, niin miten ne jäähdyttää varaajaa?Paitsi jos on oikein kylmä ulkona ja yrität saada varaajaa äärimmäisen kuumaksi niin tasokeräin vain jäähdyttää sitä vaikka ois optimi auringonpaisteessa.
Enkä mä ymmärrä sua, kaikki tieto pitäs olla saatavilla mun linkittämistä lähteistä.Nyt en kyllä oikeen ymmärrä sua... Kun mun tasokeräimet on jo maaliskuussa yli 60 asteisia vaikka olis pakkasta, niin miten ne jäähdyttää varaajaa?
Mitähän hittoa sä sepustat? Jos mulla on varaajassa alhaalla 40 astetta ja keräimestä tulee 60 asteista, niin jäähdyttääkö se?Enkä mä ymmärrä sua, kaikki tieto pitäs olla saatavilla mun linkittämistä lähteistä.
Ehkä sä et ymmärrä mitä oon sanonu tai et usko sanottuun, mutta sun vastaus ei auta tämän selvittämiseen.
Lue mun linkittämä data tarkasti, sekä mun sanoma tarkasti, ja palaa sen jälkeen asiaan argumentilla?
edit: jos katsot kaaviota niin tasokeräin menee negatiiviselle hyötysuhteelle kun lämpötilaero on tapreeksi suuri. Putkikeräin ei mene negatiiviseksi maapallon lämpötila-alueen sisällä.
Jos noi sun linkit jotenkin tukee sun höpöjäs, niin aika turha polttaa aikaa niiden lukemiseen.Lue mun linkittämä data tarkasti, sekä mun sanoma tarkasti, ja palaa sen jälkeen asiaan argumentilla?
kannattas lukea mistä edes keskustellaan, ennekun alkaa suoltamaan paskaa.Mitähän hittoa sä sepustat? Jos mulla on varaajassa alhaalla 40 astetta ja keräimestä tulee 60 asteista, niin jäähdyttääkö se?
Jos en käytä varaajan vettä mihinkään, niin sen saa 85 asteiseksi, joka on ihan perkeleen tarpeeksi. Onko se jotain jäähtymistä?
Miten joku "hyötysuhde" vaikuttaa lämmön määrään? Sehän on vaan tuotetun energian määrä pinta-alan suhteen. En minä ainakaan kaipaa mitään huippukorkeeta lämpötilaa, vaan kivan tasasen tuoton minimaalisella rahalla.
Mutta jos aurinkopäivänä haluaa lämmittää varaajan täyteen että pääsee pilvipäivän yli, se ei sovellu.
eikö? Esimerkki oli vain -10 ulkona ja toivottu lämmitys 80 asteiselle vedelle. Jos pakkanen kiristyy tai toive kuumemmalle vedelle esiintyy, niin tasokeräin vain jäähdyttää varaajaa.Jos teksti ja kuva mihin tässä viitataan pitävät paikkaansa ja verrataan sitä todellisuuteen niin tätä miinus merkkistä hyötysuhteen tapausta ei luonnossa voi mielestäni tapahtua.