Spot hinta

LauriH

Member
Sitä minä vain mietin, moniko on tma-laskelmissaan huomioinut aurinkoisten päivien negatiivisen spottihinnan yleistymisen tulevaisuudessa kun aurinkopaneelit yleistyvät? Tai ylipäänsä alemman hinnan hyvinä tuottopäivinä.

maanma

energiaonnellinen
Tätä ongelmaa voi kiertää invertterillä, joka ei päästä verkkoon ja minkä voi toivottavasti tulevaisuudessa ohjelmoida etänä ajastettuna aktivoitumaan. Ehkä tulevaisuudessa pääsee valitsemaan fiksummin.

Viimeksi muokattu:
Toukokuun lasku oli saapunut.

Lumme-Energia maksoi 3,16snt/kwh.

Yli 2snt/kwh huonommin kun vuosi sitten (jolloin ymmärtääkseni pörssisähkönhinnat oli korkealla?)

Millasia senttejä te muut ootte saanu myyntisähköstä?

Savonius

Active member
Juu ehdottomasti. Muuten tulee kuluja 0,7 senttiä tai sinne päin. (jos oletetaan että syöttää kilovatin tunnissa verkkoon keskimäärin).

rotzi

Active member
Minulla on lumpeella 0,3 snt marginaali. Tänään iltapäivällä kannattaa kytkeä irti tuotto.
Kait se nyt sentään se omakulutus voittaa tuon pienen tappiollisen myynnin...

On se spottisähkö nyt kyllä halpaa, aivan eri kuin vuosi sitten, näillä hinnoilla pitäis itse käyttää johonkin muttei sekään kannata kun siihen pitää jotain näkertää ja aina maksaa.

Tuota...oonko mie ainoa tiälä vai mitenkä, mut...ei helevetti oikeestikko työ puljaatte joittenkin ykkös senttien ja sentin-osien kanssa?! :eek:

En todellakaan oo mikkään rikas vaan tavallinen köyhä duunari joka yrittää tottakai säästää sähkölaskuissa mut...ohan tuo nyt ihan absurdia jonkun saakelin 0,7snt takia ruveta jotain syöttöjä katkomaan ym..

Pittäähän sen nyt kk-laskussa muutos näkyy ihan kokonaisina euroina (jotka tulee pienistä puroista kyllä kyllä.. ) ja kymppeinä et se nyt jottai etes meinais suuntaan tai toiseen...

maanma

energiaonnellinen
Hinnan muutos voi myös piikittää ylös. Tällöin oman taloudellisen hyödyn maksimoimiseksi kannattaa vähentää omaa kulutusta.

Savonius

Active member
Kun oman kulutuksen korvaaminen hyödyntää noin 13 senttiä, niin harvoin kevään ja kesän aikana tulee tilaisuutta tienata omaa kulutusta vähentämällä paneelien tuottaessa.

Mikko_L

New member
Minulla käytössä Froniuksen ohmpilot, jolla saa kaiken ylimääräsen ajettua varaajan lämmitykseen. Varaaja minulla on puolitoista kuutiota ja kuutio lisää vielä vieressä venttiileillä erotettuna, että kaikki lämpö mahtuu pilvisen päivän varalle talteen. Nyt kuitenkin miettinyt nuita "kalliita" spotti sähkö tunteja ja haluttaisi ne hyödyntää myymällä. Ohmpilotista voi maksilämpötilan säätää, minkä jälkeen se sulkee syötön ja ylimäärä menee verkkoon. Aivan hyvä systeemi muuten, mutta kännykän/läppärin pitää olla kiinni samassa verkossa, missä ohmpilottikin on, jotta lämpötilaa voi säätää eli etäkäyttö ei onnistu. No tähän olen miettinyt seuraavan laisen ratkaisun: Laitan 3-vaihe kontaktorin ohmpilotin ja vastuksen väliin ja ohjaan sitä verkon yli ohjattavalla releellä --> http://www.sonoff.fi/4ch-pro-wi-fi-rf/. Samalla kun virittelen tuon virittelen vanhat sähkövastusten ohjaukset, siten että tuo tulee mukaan, jolloin voi ottaa yön halvimmat tunnit verkosta varaajaan talvisaikaan. Minulla tuo rele jo on ja siihen tutustuin sen verran että siinä on aika hyvät ajastimet sun muut, mitä kännykkä äpillä voi veivata.

Varaajassa kaksi 6 kW vastusta alhaalla, joista toinen on nyt ohmpilotin vallassa ja toinen yösähköllä ohjattavissa päälle ja lisäksi 4,5 kW vastus yö/päivä sähköllä ohjattavissa ylempänä. Paneeleja 9kW edestä Froniuksen 6 kW invertteriin kytkettynä, 22 kpl paremmalla puolen lapetta ja 8 kpl ilta-auringon puolella. Talvisin lämmitän puukattilalla ja tämä setuppi on ensimmäistä kesää käytössä ja näin juhannuksen seuvussa ainakin lämpö riittänyt, kattoa sitten miten pitkälle syksyyn pääsee ennen kun pitää alkaa tulia virittelemään.

maanma

energiaonnellinen
Halvempaa voisi olla ohjata perus wlan pistokkeella, jossa käynnykässä etä ajastus. Kontaktori siihen tarvitaan myös.

Tänään onkin jo merkitystä ihan jonkin verran mitä tuotoilla tekee. Taidampa pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä vaikka metsään koko päiväks + jättää vedenlämmitys väliin. :cool:
Screenshot_20200625-073410.png