Päätin sit tehdä itse konesaumakatolle kiinnikkeet. Ja projektia jatkoksi.

korsteeni

Well-known member
voiko nuo noin alas purkaa, 9V
noissa verteissä on oletuksena 44V
viime torstaina aamulla varttia vailla yhdeksän aamulla katkesi sähköt kun yhtaikaa puurot,kahvit, vesipumppu ja päälle vielä perusjutut
oli edellisinä päivinä vähän hiljaista latauksissa niin käväisi 44 alle ja kytki virrat poikki

nyt on aamupuuron jälkeen seuraavanlaista

1729739401562.png
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Mullahan on ollu tuolla mökillä noita aikas tukevia keltaisia Powersafen agm akkuja jo kymmenkunta vuotta. Ne on jo aikasemminkin paljastanu et eivät oikeen tykkää pikkukäytöstä, missä ei kulje välillä virtaa ihan kunnolla.
Vastaavaa on minun sinisillä 12V 180Ah AGM varavoima-akuilla kanssa, pitää olla jatkuvassa latauksessa ettei jännite laske
Rasitustesti syksyllä antoi 24V 720Ah akkupaketille just alle 5 kWh invertterin sammumiseen asti
Mittaus näyttää 30-35% jäljellä joten ne on kierrätykseen menossa...

Akkutesteri antaa osviittaa kapasiteetista, jokaisessa taloudessa missä käytetään lyijyakkuja on hyvä olla sellainen
 

Jussi

Well-known member
Valvottu purkutesti anto 45Ah kapasiteetiksi ekan purkamisen jälkeen. Aika paljon on jo kateissa. Katotaan paraneeko enää, onhan noi jo 10v vanhat.
 

Jussi

Well-known member
Aika samoin noi kaks nyt testiin otettua yksilöä käyttäytyy. Yks kenno hyytyy etuajassa.
Toisen syvemmän purkamisen jälkeen tuli tunti lisää purkuaikaa 15A virralla, eli nyt jo 60Ah. Sitten se yksi kenno romahtaa ja jännite putoaa, siihen oon nyt lopettanu purun.
Yritin lämpökamerallakin paikallistaa huonoa kennoa sekä latauksessa, että purkamisessa, mutta ei saa oikeen eroa näkyviin. Toisessa akussa yhden kennon kaasuventtiili välillä on tirauttanu vesitipan siihen näkyville, eli se on luultavasti se huono. Toisessa ei näy mitään.
Täytyy varmaan kokeeksi murjoa se vena irti ja laittaa vettä sinne kennoon. Silläkin systeemillä on monta hyytelöakkua saanu takas henkiin...
 

Jussi

Well-known member
Eilisen purkamisen jälkeen pistin toiseen akkuun vettä siihen yhteen kennoon, jonka arvelin temppuilevan. Latausaika nousi melkeen viidellä tunnilla ja loppujännite nyt korkeampi. Saapi nähä, kuin vaikuttaa seuraavassa purkutestissä...
Millähän hitolla arpos siitä toisestakin sen huonon kennon? Kun sen käytös samanlainen.
 

Mikkolan

Active member
Eilisen purkamisen jälkeen pistin toiseen akkuun vettä siihen yhteen kennoon, jonka arvelin temppuilevan. Latausaika nousi melkeen viidellä tunnilla ja loppujännite nyt korkeampi. Saapi nähä, kuin vaikuttaa seuraavassa purkutestissä...
Millähän hitolla arpos siitä toisestakin sen huonon kennon? Kun sen käytös samanlainen.

Laitoit siis AGM akkuun vettä?!

Ihan tavallisia lyijyakkuja elvyttelin, kanteen piti porata reijät jotta saa vettä lisättyä ja ominaispainoja mitattua. Semmonen huomio oli että ominaispainot korjaantui vasta piiiitkän ylilatauksen jälkeen. Ylilatauksen takia joutui ajoittain vettä lisäämään. Aloittaessa ominaispainot poikkesivat aika paljonkin toisistaan mutta erot tasoittui pikkuhiljaa.
Useampaankin akkuun tein sitten tuommosen saturaatio latauksen. Automaatti laturit lopettivat latauksen n. 14 V kohdalla mutta ominaispainot korjaantui vasta kun jännite oli yli 16 V liki viikon ajan. Kyseessä oli 2 kpl 60 Ah, 75 Ah, ja 300 Ah akut. Tuota 300 Ah/ 24 V trukkiakkua piti ladata hitsausmuuntajalla, jossa virta oli 20 - 25 A ja jännite oli 65 V
 

Jussi

Well-known member
Laitoit siis AGM akkuun vettä?!

Ihan tavallisia lyijyakkuja elvyttelin, kanteen piti porata reijät jotta saa vettä lisättyä ja ominaispainoja mitattua. Semmonen huomio oli että ominaispainot korjaantui vasta piiiitkän ylilatauksen jälkeen. Ylilatauksen takia joutui ajoittain vettä lisäämään. Aloittaessa ominaispainot poikkesivat aika paljonkin toisistaan mutta erot tasoittui pikkuhiljaa.
Useampaankin akkuun tein sitten tuommosen saturaatio latauksen. Automaatti laturit lopettivat latauksen n. 14 V kohdalla mutta ominaispainot korjaantui vasta kun jännite oli yli 16 V liki viikon ajan. Kyseessä oli 2 kpl 60 Ah, 75 Ah, ja 300 Ah akut. Tuota 300 Ah/ 24 V trukkiakkua piti ladata hitsausmuuntajalla, jossa virta oli 20 - 25 A ja jännite oli 65 V
Sama ollu niissä kuivaneissa hyytelöakuissa joita olen vesittänyt, se elektrolyytti menee sekasin hitaasti. Vaatii tosiaan pitkää latailua ja muutaman purkusyklinkin.
Ekassa purkutestissä veden lisäyksen jälkeen kapasiteetista palautui taas neljännes lisää. Ja vettä meni vasta yhteen kennoon arvaamalla, laitoin siihen, joka oli purkujakson jälkeen lämpimin.
Tuskin tuossa hommassa mitään järkeä on, mutta onneksi homma on enimmäkseen muuta kun tekemistä. Lähinnä odottelua ja käyrän kattelua.
 

Jussi

Well-known member
Tähän asti oon tehny sen vesilisäyksen purkutestin jälkeen tyhjään akkuun, koska niinhän se olis fiksua.
Nyt sit ahnehin ja laitoin täyteen akkuun pariin kennoon ihan vähän vettä (40ml), koska ne oli latauksen jälkeen selkeesti lämpösemmät.
Siitähän se ei tykänny yhtään. 15A purkutesti kyykkäs vähän reiluun tuntiin ja lataus ei meinaa onnistua älylaturilla ollenkaan. Jännite nousee heti ja laturi himmailee tehoja, sit jännä laskee ja taas sama toistuu. Pitänee varmaan käydä vaihtaan perinnelaturi sinne nyt.
 

Mikkolan

Active member
Järkevyydestä tiedä mutta kiva kokeilla kaikkea, siinä voi oppia jotain mitä kirjaviisaus ei tiedä.
Noissa vesihappo-akuissakin kesti aika kauan että happamuus tasottuu veden lisäyksen jälkeen. Voin kuvitella miten hidasta se on geeliakun kanssa. Tosiaan hyvä huomio se että geeliin veden lisäys silloin kun akku on purettuna ennen latausta.
Ennenvanhaan neuvottiin lataamaan akkua pienellä virralla pitkään sulfaatin hajoittamiseksi. Paranneltu versio siitä niin että "matti-laturin" tasurista otetaan vain toinen puoli-aalto akulle ja toisen puolijakson aikana akkua puretaan n. 1/10 - 1/100 osalla latausvirran suuruudesta, vastus tai pieni polttimo napojen välissä. Sillä saadaan levyjen pintaan kertyviä kaasukuplia vähennettyä, se taas mahdollistaa virran pääsyn levyille tasaisemmin.
Mitä pidemmälle sulfaatti on kiteytynyt sen isomman energian se tarvii hajotakseen. Sen takia on jännitettä nostettava hurjasti ja kun ei kovaa jännitettä voi jatkuvasti syöttää akkuun niin jännitettä on pätkittävä sopivasti.
 

Jussi

Well-known member
Joopa, ei tullu ton väärin vesitetyn akun latauksesta 15A älylaturilla mitään. Jännite ponkas aina vaan heti ylös ja laturi himmas, sit taas tipahti ja alotti saman uudestaan. Laitoin siihen pikkuvirtaisen perinnelaturin seleenitasurilla, niin se lähti nostaan nätisti ja hiljakseen jännitettä 12,6 kohdilta. Mutta hiljaa joo, sen virroilla lataus ottanee 2 vuorokautta.
Toi seleenitasurihan on myös pieni kuorma aina sen aikaa, kun muuntajan jännite ei ylitä akun jännitettä, eli hoitaa sitä pientä purkua siinä väleissä.
 

Jussi

Well-known member
Toinen nyt käsittelyssä olevista yksilöistä oli taas purkaessa edelleen n. 70Ah akku. Siihen pistin nyt pikkasen vettä loppuihinkin viiteen kennoon.
Sitten lataukseen, käyttäytyyy hyvin normaalisti se. Katotaan muuttuuko mikään.
Se toinen väärin vesitetty on edelleen pikkulaturissa ja nostelee hissukseen jännitettään, eiköhän senkin pääse vielä testaamaan.
 

Jussi

Well-known member
Eilen tyhjänä vesitetty meni nyt älylaturin mielestä nyt ekan kerran täyteen ja siirtyi pulssilla ylläpitoon.
Väärin vesitetty vaan vieläkin hiljaksiin latautuu.
 

Jussi

Well-known member
Se "toinen", eli toimiva näyttää nyt jäävän sellaseksi 70Ah akuksi, eikä siitä juuri muutu. Kohennusta siinä on joku 40% ja jännitteet on nyt ehjän akun tasalla. Mitä ne ei enää pariin vuoteen ole ollu.
Se väärin vesitetty halvaantu ehkä jostain muusta syystä nyt sopivasti. Kokeilee vielä aika täysresettiä sen kanssa ennen romuun laittamista. On nimittäin edelleen oikeen erinomainen 10V akku. Nyt on ollu purussa tuntikausia ja se 10V vaan pysyy. Eli yksi kenno on erkaantunut oikeesta maailmasta ja vaikee siihen on latausvirtaakaan saada, kun muut on "täynnä" ja alkaa keittämään. Tyhjätään ne muutkin nyt ja kokeillaan vielä.
 
Ylös