Pääkeskuksen vaihto aurinkopanelien asennuksen yhteydessä

varikonniemi

Active member
Tai näin ainakin toimitaan edelleen paljon.
mutta kun just tästä mä oon tässä kirjottanu. Homma on toiminu noin koko historian ajan, mutta tänäpäivänä ei sais enää tehdä niin, vaan asennus pitää olla ammattilaisen tekemä, ei riitä ammattilaisen hyväksyntä. Toki vielä tänäkin päivänä löytyy sähkömiehiä jotka inhimillisenä palveluksena on välittämättä (tai on tietämättä) tästä kiristyneestä lainsäädännöstä, mutta se ei tule pitkään jatkumaan ellei joku muutu.

Voisin toki olla hiljaa ja nauraa siitä että sain tehtyä wanhaan hyvään aikaan järjestelmän jonka kustannustehokkuutta kukaan ei tule ikinä toistamaan, mutta mua kiinnostaa enemmän se mikä on oikein ja väärin, ja tää ihmisen lakien kautta orjuuttaminen on niin väärin kuin olla voi.

Viimeksi muokattu:

Jussi

Member
Niin kuin Rotzi kommentoi, niin ei keskuksen nimellisarvo ja sen ylitys mikään uusi asia ole. Nyt se vaan nousee esille esim. aurinkopaneelien ja myös esim. sähköautojen kohdalla.

Jos pääkeskuksen kiskolta lähtee 6 mm2 kaapeli alakeskukseen niin silloin alakeskus voi saada 6mm2 johdon kautta 25A sekä aurinkopaneelien virran. Ennen aurinkopaneeleita pääsulake suojasi kaapelia mutta nyt alakeskukselle on lisättävä 25A sulake. Kuormana alakeskuksella voi olla esim. 1-vaiheinen 32A sähköauton latauskaapeli jota syötetään pääkeskuksen kiskosta 6mm2 kaapelilla.
Kuis yleistä on vetää suora syöttö alakeskukselle? En tiedä yhtäkään tekijää, joka ei laittas pääkeskukselle sulakkeita alakeskuksen syöttöön. En ole ite ilman koskaan tehnyt, eikä tulis edes mieleen tehdä.

rotzi

Well-known member
Kuis yleistä on vetää suora syöttö alakeskukselle? En tiedä yhtäkään tekijää, joka ei laittas pääkeskukselle sulakkeita alakeskuksen syöttöön. En ole ite ilman koskaan tehnyt, eikä tulis edes mieleen tehdä.
Tämä sama tässä mielessä.
Kun itsellä MK (In63A) ja 25A pääsulake, MK:ssa 3 sulakelähtöä kaksi niistä kahdelle RK:lle (In40A), molemmille RK:lle 4*6mm2 syöttökaapelit ja muinoin laitettu 20A sulakkeet.
Tekis mieli laittaa toinen RK:n syöttö suoraan kiskoon kiinni ja siten 25A pääsulakkeen taakse, menee tuonne tekniikalle ja PV:lle ja mahdolliselle kolmannelle uudelle RK:lle ketjuttaen autokatokseen autolaturille + muille (11kW).

Tietääkseni eikös nämä tyypillisesti nykyään ilman noita välisulakkeita tehdä kun uusissa MK:issa on syötön haaroitusliittimet ja ymmärtääkseni tuo 6mm2 kaapelikin voi olla 25A takana, maakaapeli siis ehkä pituutta tulis 15+30m uudelle RK:lle

fraatti

Active member
Mulla nimellisvirta nostettiin 25a -> 50a

Tuolla aikaisemmin on enemmän juttua