Netotus

fraatti

Active member
Tuosta oleellisin poiminta

 

fraatti

Active member
Kuvien mukaan ei ole mitään vaihenetotusta eri vaiheiden välillä

Kyseessä tulee olemaan tuntinetotus eli vaiheiden keskinäisellä kuormituksella ei ole merkitystä. Ainostaan sillä paljonko sähköä kuluu/tuotetaan tuntitasolla yhteensä.
1588010300453.png



 
Viimeksi muokattu:

denzil dexter

Well-known member
Vihdoin! Jos tuo tulee voimaan, niin lupaan pitäytyä kaikista ilkeämielisistä lausunnoista ainakin viikon ajan. Vielä on pieni epäilys taustalla, koska tätä mittaustavan järkeistämistä on yritetty nyt jo 10 vuoden ajan.
 

Savonius

Well-known member
Kylmä rinki, sanonko mä missä, kun nuo Helsingin herrat alkavat pyörää keksimään. Tähän Fortumin kehittämään ja Carunan käyttämään netotuskäytäntöön olen olut täysin tyytyväinen. Miksiköhän sitä ei voinut monistaa.
 

fraatti

Active member
Kylmä rinki, sanonko mä missä, kun nuo Helsingin herrat alkavat pyörää keksimään. Tähän Fortumin kehittämään ja Carunan käyttämään netotuskäytäntöön olen olut täysin tyytyväinen. Miksiköhän sitä ei voinut monistaa.

Tuo on vielä paljon parempi. Voi käyttää mitä tahansa laitetta esim 2kW teholla vaikka 15min ajan jolloin energiankulutus on 0,5kWh. Tuottamalla koko tunnin ajan 500W teholla sähköä tuo koneen kulutus on nollattu etkä joudu ostamaan mitään.

Nykyisellä vaihenetottavalla mittaustavalla olisi joutunut ostamaan 0,375kWh sähköä. Jos kulutus ja tuotto ovat samat kuin mitä aikaisemmin.


Toki mittausjakso tulee sitten joskus tulevaisuudessa olemaan 15min nykyisen tunnin sijaan.
 

korsteeni

Well-known member
Olen kuin entinen verottaja, "kuitenkin teet jotain pientä" jne
Tuosta aiheutuu kustannuksia, tepselin omistaja maksaa ne, tulevatkohanan ne sitten kiineteinä kuukausimaksuina, jokin muu palvelumaksu vai käytön määrään perustuva, jää nähtäväksi.
Elikkä lisämaksua pukkaa joka tapauksessa
 

korsteeni

Well-known member
Ei tuo ole oikea netotus, jos nyt oiken ymmärrän.
3 vaihe vertti ja tasainen tuotto 3*1kW, jatkuva tasainen 2kW kulutus L1
Jos aurinko paistaa jokatoinen 15min jakso = myyntiin 1kW
Seuraava pilvinen 15 min jakso 3* 500W= jatkuva tasainen 2kW kulutus L1 = osto 1500W. (1 vaiheinen osto=500W)
Edellisen 15min ylijäämää ei voi hyödyntää netotuksessa

Elikkä omankäytön optimointi jatkuu, mitä lyhyemmäksi mittausjakso menee, sitä tärkeämpää optimointi on.
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Onko kukaan tietoinen minkälainen netotus systeemi on muissa maissa,tuleeko Suomeen nyt sellainen systeemi joka ei vieläkään ole ainakaan mun mielestä täysin oikeudenmukainen kuluttajalle / sähkön mikrotuottajalle jos se on edellä kuvatun kaltainen.

Ilmeisesti tulossa on sellainen netotus systeemi jonka sähköyhtiöiden lobbarit ovat suunnitelleet itselleen sopivaksi ja joka näyttää kuluttajalle / tuottajalle hienolta uudistukselta.Olisiko vuorokausi se kaikkia tyydyttävä mittausjakso?

Paneelikauppiaat edelleen kauppaavat systeemeitä niin että ostaja kuvittelee saavansa koko tuotetun hyödyn itselleen omakäyttönä ja vasta mahdollinen ylimääräinen tuotanto menee myyntiin.

Jossain toisessa osiossa täällä joku Espanjassa asuva suomalainen kyseli brobleemeihansa vastauksia ja minä häneltä Espanjan juttuja mutta ei hän ole vastannut,ei varmaan ole tietoa.
 

fraatti

Active member
Ei tuo ole oikea netotus, jos nyt oiken ymmärrän.
3 vaihe vertti ja tasainen tuotto 3*1kW, jatkuva tasainen 2kW kulutus L1
Jos aurinko paistaa jokatoinen 15min jakso = myyntiin 1kW
Seuraava pilvinen 15 min jakso 3* 500W= jatkuva tasainen 2kW kulutus L1 = osto 1500W. (1 vaiheinen osto=500W)
Edellisen 15min ylijäämää ei voi hyödyntää netotuksessa

Elikkä omankäytön optimointi jatkuu, mitä lyhyemmäksi mittausjakso menee, sitä tärkeämpää optimointi on.
Nyt tuo ei tainnut mennä kyllä aivan oikein.

Jokaisen vaiheen tuotto ja kulutus lasketaan yhteen tuntitasolla. Jos tuotto > osto niin silloin menee myyntiin ja muuten ostoon.

Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 3-v invertterillä.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
L2 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh -> yhteensä -1,5 kWh
L3 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
Kulutus:
L1 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.



Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 1-v invertterillä. Tuoton ja kulutuksen vaiheella ei ole mitään merkitystä osuvatko ne.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 3 kW, 15min 0 kW, 15min 3 kW, 15min 0 kW -> = -1,5 kWh
Kulutus:
L2 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.
 

korsteeni

Well-known member
Nyt tuo ei tainnut mennä kyllä aivan oikein.

Jokaisen vaiheen tuotto ja kulutus lasketaan yhteen tuntitasolla. Jos tuotto > osto niin silloin menee myyntiin ja muuten ostoon.

Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 3-v invertterillä.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
L2 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh -> yhteensä -1,5 kWh
L3 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
Kulutus:
L1 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.



Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 1-v invertterillä. Tuoton ja kulutuksen vaiheella ei ole mitään merkitystä osuvatko ne.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 3 kW, 15min 0 kW, 15min 3 kW, 15min 0 kW -> = -1,5 kWh
Kulutus:
L2 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.

Tuntitasolla? minä selvästi sanoin 15 minuutin netotuksella, tuosta minun laskelmasta saa käsityksen tuntitason netotuksesta kun laitta 15min sijaan 1h
 

korsteeni

Well-known member
Tuntitasolla? minä selvästi sanoin 15 minuutin netotuksella, tuosta minun laskelmasta saa käsityksen tuntitason netotuksesta kun laitta 15min sijaan 1h
Nyt tuo ei tainnut mennä kyllä aivan oikein.

Jokaisen vaiheen tuotto ja kulutus lasketaan yhteen tuntitasolla. Jos tuotto > osto niin silloin menee myyntiin ja muuten ostoon.

Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 3-v invertterillä.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
L2 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh -> yhteensä -1,5 kWh
L3 15min 1 kW, 15min 0 kW, 15min 1 kW, 15min 0 kW -> = -0,5 kWh
Kulutus:
L1 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.



Esimerkkisi mallin mukaisesti tuntinetotuksella ja 1-v invertterillä. Tuoton ja kulutuksen vaiheella ei ole mitään merkitystä osuvatko ne.
Tuotto klo 12:00 - 13:00:
L1 15min 3 kW, 15min 0 kW, 15min 3 kW, 15min 0 kW -> = -1,5 kWh
Kulutus:
L2 60min 2kW -> 2 kWh
Lopputulos -1,5 kWh + 2 kWh -> Ostetaan ko. tunnilta 0,5 kWh sähköä, myyntiin ei mitään.

3 vaihe vertti ja tasainen tuotto 3*1kW, jatkuva tasainen 2kW kulutus L1
Jos aurinko paistaa jokatoinen 1h jakso = myyntiin 1kW
Seuraava pilvinen 1h jakso 3* 500W= jatkuva tasainen 2kW kulutus L1 = osto 1500W. (1 vaiheinen osto=500W)
Edellisen 1h ylijäämää ei voi hyödyntää netotuksessa

Olisko tämä parempi, vai mikä meni pieleen, systeemistä tehdään juurikin niinkuin nimim. don edellä kirjoittaa
 

fraatti

Active member
Tuntitasolla? minä selvästi sanoin 15 minuutin netotuksella, tuosta minun laskelmasta saa käsityksen tuntitason netotuksesta kun laitta 15min sijaan 1h

Ok. En ymmärtänyt kirjoituksestasi että tarkoitit 15min mittausjaksoa. Alkuun nyt tulee kuitenkin olemaan vielä käytössä tuo tunnin mittausjakso. Ehkä sitten Q2/2023 siirrytään varttiin fingridillä. Ja myöhemmin mittareiden puolella. Siirtymä tapahtunee käyttöiän puitteissa mutta tuolle en nyt uhraisi liikaa ajatuksia vielä tässä vaiheessa.

1588149682762.png


1588149972365.png

 

fraatti

Active member
Edellisen 1h ylijäämää ei voi hyödyntää netotuksessa

Jos mittausjakso on tunti niin tällöin tietenkään ei auta vaikka klo 12 - 13 olisi tuottoa 2 kWh ja 13 - 14 kulutusta 2 kWh niin toisen tunnin osuuden joutuu ostamaan ja toisen myymään. Sitten joskus tulevaisuudessa sama juttu mutta vartin pätkissä.

Tuntinetottava on kädenojennus paneeleiden yms omistajille verrattuna "reaaliaikaisesti" vaihenetottavaan systeemiin.
 

korsteeni

Well-known member
Jos mittausjakso on tunti niin tällöin tietenkään ei auta vaikka klo 12 - 13 olisi tuottoa 2 kWh ja 13 - 14 kulutusta 2 kWh niin toisen tunnin osuuden joutuu ostamaan ja toisen myymään. Sitten joskus tulevaisuudessa sama juttu mutta vartin pätkissä.

Tuntinetottava on kädenojennus paneeleiden yms omistajille verrattuna "reaaliaikaisesti" vaihenetottavaan systeemiin.
Yhtä lyhyt ilo kuin pakkasella laskis housuihin
Tulkitsen, että tuntimittaus on hyvinkin mennyttä ja korkeintaan lyhyt "testausvaihe"
 

fraatti

Active member
Yhtä lyhyt ilo kuin pakkasella laskis housuihin
Tulkitsen, että tuntimittaus on hyvinkin mennyttä ja korkeintaan lyhyt "testausvaihe"

Vaihenetotus ei ole kuitenkaan käytössä kuin muutamalla yhtiöllä joten oli kyseessä sitten vaihenettottava tai ei niin pidempiin mittausjaksoihin siirtymisestä on aina apua. Toki vaikutus suurempi niillä joilla ei ole edes vaihenetottavaa yhtiötä. Saapahan sitten siihen "jaksoon" helpommin osumaan sen muutaman minuutin 2 kW kahvinkeittimenkin kulutuksen....

Kuten tuosta paperista näki niin varttimittaus asiakkaalla voi olla vasta 2029. Samoin etäluettavat piti olla kaikilla viimeistään 2014 mutta suurimmalla osalle nuo oli varmaan jo aikaisemmin asennettu. Aika näyttää miten käy.

Täytyy toivoa että yhtiöt toteuttavat tuntinetotuksen ennen datahubiin siirtymistä. Itse ainakin sain oman yhtiön mittauspäälliköltä sellaisen viestin että valmius tuohon on jo olemassa. Varovainen arvio oli ens vuoden alku mutta odotellaan nyt alkuun että tuo laki menisi läpi. Joskus ens kuun puolivälin jälkeen voi taas vilkuilla onko tuon suhteen tapahtunut mitään kun esitys on tullut lausunnoilta pois.

Itse en näe tulevassa kehityksessä mitään negatiivista, päinvastoin.
 

Savonius

Well-known member
No ny mää hoksasin. Kiitos kattavasta selvityksestä fraatti. Tuntinetotuksessa saattaa olla pieni etu esimerkiksi kuormissa jotka kestävät lyhyehkön aikaa kuten vaikka pullan paisto. Saunaakin kannattaa ilmeisesti lämmittää vain osan tunnista. Kuorman kytkentäajalla voi ilmeisesti tienata. Vartin jakso sen edun poistaa.
 

fraatti

Active member
No ny mää hoksasin. Kiitos kattavasta selvityksestä fraatti. Tuntinetotuksessa saattaa olla pieni etu esimerkiksi kuormissa jotka kestävät lyhyehkön aikaa kuten vaikka pullan paisto. Saunaakin kannattaa ilmeisesti lämmittää vain osan tunnista. Kuorman kytkentäajalla voi ilmeisesti tienata. Vartin jakso sen edun poistaa.

Tunnin mittausjaksossa voisi ajatella että jos 6kW kiusta haluaa pitää 1h päällä ja panelit työntävät vain sen 3 kW verkkoon niin kiuas kannattaisi laittaa sitten 12.30 päälle ja sammuttaa 13.30... ;)
 
Ylös