• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Lämmönkeruuputkisto Vuolukivileivinuuniin

savonhumu

Member
Eli mikäs tuohon glykolipiirin pitäs sitte laittaa että se näyttäs ihan "oikeeta" lukemaa? se 1.5 mittari olis varmaan avarampi virtauskanaviltaan? Taijan laittaa joskus ohjaimeen kiinni virtausmittarin ja oikeet arvot asetuksiin.. Tuohon uunipuolelle tuo vois toimia kun siellä kiertää varaajavesi! Onko mittään käryä minkä paksuseen putkilinjaan tuo Q0.6 on alunperin suuniteltu?
 

Esäätäjä

New member
Mitä sen väliä onko lukema absoluutisen oikea, tärkeämpi on saada joku vertailukelpoinen arvo jonka sitten voi halutessaan korjata, mittari näyttää kuitenkin vaan 1 kWh tarkkuudella. Esim. alle 6 kWh päiväsaaliilla korjauskertoin ei vielä vaikuttaisi näytössä olevaan lukemaan ollenkaan.

Itsellä on 4 kpl 2m2 keräimiä ulti 500 pöntössä, pumppu pienimmällä 45w teholla, niin kiertää 0,24 - 0,27 m3/h. Eli just sopiva tuolle pienimmälle mittarille. Korkeimmat lukemat ollut jotain 27 kWh/vrk eli korjattuna n. 24 kWh. Mulla kanssa sisällä ja keräimien välillä 22mm kuparia, joka kyllä mielestäni turhan järeää. Lähinnä tuli laitettua, kun keräimissä ja varaajassa oli tuo 22mm.

Jostain huhtikuun puolesta lukema nyt 1956 kWh, korjattuna 1760 kWh, eli ei mielestäni kovin häävi tulos. Todellinen sähkönsäästö vielä paljon pienempi, eli harakoille mennyt varaajasta aika paljon. :( No kesällä, tila mikä oli ennen suht normaalilämpöinen oli tänäkesänä parhaimmillaan +40 astetta. :eek:
 

savonhumu

Member
Eli tarkimman luultavasti sais säätimeen integroidulla mittauksella, mutta rehellisyyden nimissä kyllä tuo pollu antas ihan riittavät lukemat, mutta mietin vaan että onko järkee vai ei kun nykyinenki "mittaus" antaa lukemat about 10% tarkkuudella tosin aina pitäs jaksaa käsin laskemalla varmentaa eri olosuhteita.. Uunipuolelle tuo pollu olis omiaan kun sinne ei mittään mittausta oo ilmeisesti säätimestä saatavilla vaikka pumppua pyörittääkin, asiaa en vielä kovin paljoo oo kerenny tutkiin mutta aika näyttää!

savoslarin mitotusohjeen mukaan on nuo putkistot tehty ja isompaakin keräinkenttää silmällä pitäen!
Uunipuolen teen samalla koolla niin on selkeempää eristeiden, kannakkeiden yms kanssa.. 3/4" kytkentä olis siinä mielessä helpoin kun on vakiokoko mapress 22 liittimissä oleviin jenkoihin, toki 1" ja 1/2" löytyy muttei kaikkia malleja!
Tuo säätyvä pumppu on maksimissaan 70w tehoinen ja virtausmittari(mekaaninen) on tapissa sillon en tiijä virtaako siis lujempaa kun mitä mittarissa on asteikkoo! täytyy vilkasta tänään % kerrallaan että miten se virtaus nousee tuolle mittarille eli onko asteikon maksimi todellinen maksimi. Nyt en muista paljo se maksimi oli mut selviää kyllä kuhan kotiudun töistä!

onko sulla ultimaten paketti tuo kokonaisuus vai läjäilty eri toimijoiden osista? vai käsitänkö huti tuon varaajan "ulti" alun..
 

savonhumu

Member
Ihan asiallisellehhan nuo vaikuttaa! Meniskö vähä epätavallisen kesän (lue vetisen) piikkiin osa alhaisista tuotoista?

Minkähänmoiset mittarit sillon pitäs laittaa jos rakentaa ns liveseurannan? Datalokkeri+ohjelma+piuha tietokoneeseen datalokkerilta. entäs sitte? mittarit jotka juttelee lokkerin kanssa vai säätimen kanssa ja säädin lokkerin kanssa linkkiin jos on optiot(ON!)..? saako nuiden pollucomien näyttämät jotenki tietokoneen/seurantaohjelman ruutuun?
Tulleeko niin kallis syteemi että pitäs jo saada sponsori mukkaan?
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Eli mikäs tuohon glykolipiirin pitäs sitte laittaa että se näyttäs ihan "oikeeta" lukemaa? se 1.5 mittari olis varmaan avarampi virtauskanaviltaan? Taijan laittaa joskus ohjaimeen kiinni virtausmittarin ja oikeet arvot asetuksiin.. Tuohon uunipuolelle tuo vois toimia kun siellä kiertää varaajavesi! Onko mittään käryä minkä paksuseen putkilinjaan tuo Q0.6 on alunperin suuniteltu?
600L/h=10L/min=0.17L/s tuommoselle nimellisvirtaukselle se on mitoitettu....mullakin on tommonen pollu odottamassa aurinkokeräimiä, mutta ilmeisesti en tarvitsekaan sitä kun mittaan muuten joten voisin kanssa luopua siitä.
Siinä taitaapi olla 3/4"UK:t molemmissa päissä.
 

savonhumu

Member
Ok.
Miten meinasit mitata "muuten"?
Jotenki on semmonen fiilis että taijan hommata pollun tuohon uunikiertoon ja aurinkopuolen vielä jättää hautumaan kun siinä kuitenkin on auttava mittaus jo nyt! Tuo tietokoneen ruudulle saatava näkymä ja mahdollisesti älypuhelimellakin reaaliajassa onnistuva seuranta vois olla tulevaisuuden hifistelyrojekteja... ::) Ohjauksessa on outputti etäjuttuja varten..
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Ok.
Miten meinasit mitata "muuten"?
Jotenki on semmonen fiilis että taijan hommata pollun tuohon uunikiertoon ja aurinkopuolen vielä jättää hautumaan kun siinä kuitenkin on auttava mittaus jo nyt! Tuo tietokoneen ruudulle saatava näkymä ja mahdollisesti älypuhelimellakin reaaliajassa onnistuva seuranta vois olla tulevaisuuden hifistelyrojekteja... ::) Ohjauksessa on outputti etäjuttuja varten..
Litran mitalla ja lämpötilaerolla...eli samalla lailla kun sun ohjaus vois tehdä (määrämittari+2 anturia) ja pollukin tekee niin, mulla on vähän ton sun uunin tapanen juttu ollut ja siinä on ollut mittaus jonka meinaan retrofitata tuohon aurinkoon johon tulee muuttuva nopeuksinen pumppu, tuossa entisessä mittarin elämässä oli fiksatut nopeuvet (3) ja siten L/min on vakio joten määrämittauksen voi korvata "tekomäärämittarilla" (=3:lla vakiolla).
Kyllä se sun pilipali-mittaus on ihan hyvä kun vielä ajan kanssa sitä trimmaat...eikös siinä ollut niitä parameetreja!
Minkämoinen outtiputti siinä ohjauksessa on?
Mä voisin oikeastaan myyrä sulle tuon mun mollun eiku pollun...
 

savonhumu

Member
Saanko udella minkämoinen oli/on tuo samantapanen sydemi?
Nyt jos ostasin pumppuja niin ehdottomasti laittasin semmosen paketin missä on energianmittaushärvelit mukana mutta myöhästä rykiä! :(
pittää koittaa hommata sponssi joka kustantas liveseurannan niin sais tavallaan kaupanpäälle hienoo tekniikkata ;D Tuo uunihomma on vissiin kiinnostanu joitakin tälläpuolen elantonsa hankkivia..
Mahoton silti vielä mittään sannoo kun eihän mulla oo etes mittään näyttöö että tuo tuottas mittään saatikka toimis ::)
pollu kiinnostaa kun uunipiiriin laitan jotakin ulkosta mittausta varmasti että saan kovaa faktaa toiminnasta!!
 

rotzi

Well-known member
savonhumu sanoi:
Saanko udella minkämoinen oli/on tuo samantapanen sydemi?
Nyt jos ostasin pumppuja niin ehdottomasti laittasin semmosen paketin missä on energianmittaushärvelit mukana mutta myöhästä rykiä! :(
pittää koittaa hommata sponssi joka kustantas liveseurannan niin sais tavallaan kaupanpäälle hienoo tekniikkata ;D Tuo uunihomma on vissiin kiinnostanu joitakin tälläpuolen elantonsa hankkivia..
Mahoton silti vielä mittään sannoo kun eihän mulla oo etes mittään näyttöö että tuo tuottas mittään saatikka toimis ::)
pollu kiinnostaa kun uunipiiriin laitan jotakin ulkosta mittausta varmasti että saan kovaa faktaa toiminnasta!!
Kiukaasta talteenotto. Täällä on nyt mitattu 4v jokapäiväistä energiamääriä, mukava kattoo mitä aurinkokeräin muutos saa aikaa ja siitä tietää sitten paljonko pitää laittaa aurinkopaneelia jotta saa vastaukseksi 0  ;D
 

savonhumu

Member
Oliko tehokaskin tuo kiuas-systeemi? Siskonmies värkkää autotalli+takkahuone+ph+s yhdistelmään jonkinmoista kiuassydemiä+aurinkokeräimet kaveriks.. siinä mielessä hieman kiinnostaa.

Sulla on hyvä tilanne tuon mittailun suhteen niin pääsee melko äkkiä jyvälle missä mennään. Itellä ei oo kun vajaa 4kk mitattu vasta, mutta kyllä siitäkin jo suuntimia saapi niin ei ihan mutulla tarvii mennä ;D
Katoin muuten tuon auringon maksimivirtaaman niin on noin 8l minuutissa eli tuo pollu kävis ainakin siihen!
Uunipuolella just sama pumppu mutta ei mittään käsitystä että vastustaako virtausta enempi vai vähempi kun aurinkohommelit. Lyhyempi ja tilavuudeltaan pienempi piiri siinä ainakin on. 20m 15mm kuparia ja noin 10m DN20 rst-letkua + tkntilan putket..
Tuli muuten se terminen varolate myöskin joka jähyttää varaajaa kv-kierukan välityksellä itsenäisesti jos lämpö ylittää 95-astetta anturilla.. hinnaks ei jääny "kuin" 50€+alv niin ei tuohon mittään muuta kannata edes harkita ja tuo toimii myös vaikka sähköt olis alhaalla. Rauta -tai lvikaupastahan tuo ei tuohon hintaan tule ;)
 

rotzi

Well-known member
Ei ollu tehokas...
Tommonen "oikosulku" vai?

http://www.hemeltron.ee/katlamaja-tarvikud/termostaatventiilid
http://www.hemeltron.fi/lvi-tarvikkeet/termostaattiventtiili.html

Eri hinnat näkyy olevan eri kielellä!
 

savonhumu

Member
rotzi sanoi:
Ei ollu tehokas...
Tommonen "oikosulku" vai?

http://www.hemeltron.ee/katlamaja-tarvikud/termostaatventiilid
http://www.hemeltron.fi/lvi-tarvikkeet/termostaattiventtiili.html

Eri hinnat näkyy olevan eri kielellä!

Jeps tuon olonen honeywellin kampe tuli suoraan tukusta!

Kyllä se on DN20 tuo rstputki, ulkohalkasija rulliksella vilkastuna jtn 26-27mm.  Supparilla muutin sen 15mm putkelle sopivaks.. Onhan siinä aika iso ero paksuudessa mutta virtausnopeuttakin saadaan tarvittaessa kun tilavuus muuttuu isommasta pienempää niin vauhti kasvaa! Olishan tuon voinu tuolla DN16 mallillakin tehhä mutta en vaivannu liikaa päätä aiheella kun samanlainen tuli auringollekkin.. 22-putkella tkntilan sydemit niin tuo DN20 sopii sen kanssa ihan hyvin yhteen.  Ompahan vähä enempi vettä kierrossa ::)
 

savonhumu

Member
Jeps!
Itellä meinaa olla pikku ropleema kun sieltä katolta ei oo kun yks lähtö ja siihen siirtyy paisunta+varo jo on siinä. Lisäks varaajan viisarimittari on ylätilassa yhessä sopivassa lähössä ja muita vapaita veteen suoraan meneviä lähtöjä ei tuohon oo!
Toimiskohan tuo jos laittais sen mittasauvan vaikka ylimpään maholliseen anturitaskuun? tai sitte siirtää tuon varaajamittarin semmoseen.. Toinen vaihtoehto olis ottaa varaajan kattolähtöön heti alkuun t-haara ja laitaa pätkä 22-putkee siihen mahalähtöön ja perrään sopiva kierremuhvi niin siinähän olis sitte se "tasku" sille anturille? laittas sen putken muhvipään pikkasen alavistoon vielä niin ilmat poistuu täytettäessä.. sitte vielä lujasti eristettä varolle asti niin olis se lämpötilakin ainakin lähellä varaajan ylimmän kohan lämpötilaa.. Kiehuntahan alkaa paineen takia sitten vissiin lähempänä 110-astetta eli pientä heittookin saapi olla tuolle anturille...
saas nähhä miten tuon ratkasee vai enkö nää mehtää puilta! olisko ideoita?
 

someone

New member
Mulla taas tuommonen danfossin turvaventtiili kans 95 asteen aukasulämpötilalla.
http://kotly.com/One-way_thermal_release_valve_Danfoss_BVTS__capillary:_1,3_meter_,2375.html
Anturitaskussa oli valmistusvika ja tiputti pisaran kaksi taskun sisään hiljalleen. Ilmottelin valmistajalle niin tuli kokonaan uusi vena tilalle. Olisi yksi ylimääränen ilman anturitaskua. Anturithan voi laittaa vaikka piitahnan kanssa varaajan/kattilan kylkeen ja eristetä päälle.
 

savonhumu

Member
Niijoo sen sisäosan saapi veks. miten se käytännössä on tehty? toimiiko ilman sitä taskua? jokin laajeneva osa siinä vissiin on niin kait se pitäs saada lukittua jotenkin se siäsosa jos sen vaikkapa varaajan anturitaskuun lykkää? tuon nykyisen taskun kera ei takuulla sovi varaajan taskuihin näköjään!
 

rotzi

Well-known member
someone sanoi:
Mulla taas tuommonen danfossin turvaventtiili kans 95 asteen aukasulämpötilalla.
http://kotly.com/One-way_thermal_release_valve_Danfoss_BVTS__capillary:_1,3_meter_,2375.html
Anturitaskussa oli valmistusvika ja tiputti pisaran kaksi taskun sisään hiljalleen. Ilmottelin valmistajalle niin tuli kokonaan uusi vena tilalle. Olisi yksi ylimääränen ilman anturitaskua. Anturithan voi laittaa vaikka piitahnan kanssa varaajan/kattilan kylkeen ja eristetä päälle.
Tuota kanssa katellu, ei paha hintakaan...sulla on tommonen niin kerro palautuuko se kiinni kun laskee hystereesin alle (<6º), eli "valvoo" automaatttisesti varaajaa?
Taitaa pitää ostaa tommonen suosiolla jos tulee semmonen vika että sattuis kiehahtaan...
Niin voiko tommosen laittaa käyttövesikierukan perään, joka siis laskis kuumaa käyttövettä kaivoon (ehkä astian kautta kumminkin)?
 

savonhumu

Member
rotzi sanoi:
Tuota kanssa katellu, ei paha hintakaan...sulla on tommonen niin kerro palautuuko se kiinni kun laskee hystereesin alle (<6º), eli "valvoo" automaatttisesti varaajaa?
Taitaa pitää ostaa tommonen suosiolla jos tulee semmonen vika että sattuis kiehahtaan...
Niin voiko tommosen laittaa käyttövesikierukan perään, joka siis laskis kuumaa käyttövettä kaivoon (ehkä astian kautta kumminkin)?

Nuin se ainakin mulla toimii.. olisko tuo astia vain seurantaa varte? vuotava vena tulis näkyviin astian täyttymisellä? ja poissaollessa kiehunnat myöskin? astiasta ylivuotoputki kaivoon niin ei oo lattiat märkänä? ;)

Tuosta palautumis lämpötilaerosta en tiijä onko just tuo mutta pitäs mennä kiinni kun varaaja on jäähtynyt tarpeeks eli olis automaattinen "valvoja"
 
Ylös