• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Kvarttaali

Aurinkoinen

Active member
Lisähankaluutena vielä tuo langaton osuus vertiltä reitittimelle. Jotain 70 m +- 5m tuo välimatka. Aiemmin tuo yhteys välillä tökki, kunnes löytyi oikea paikka reitittimelle. Nettisingnaali tuli ennen samasta suunnasta kuin missä verttikin sijaitsee, joten paikka oli 'helppo' hakea. Nykyinen singnaali tulee 90 astetta eri suunnasta ja paras paikka reitittimelle löytyisi talon päädyssä ja matka vertille taas pitenisi sen 10 metriä. Tuo lienee jo liian pitkä matka yhteyden saamiseksi verttiin. Muutenkin tuon 5G:n kuuluvuus heikko, hiljaisina aikoina merkkivalo palaa reitittimessä, mutta kun on enemmän liikennettä, niin valon väri vaihtuu ja 4G:llä mennään.

Aurinkoinen

Active member
Nyt saatiin yhteys toimimaan. Tytär hoiti homman serkkunsa kanssa, johon oli kännykällä yhteydessä, minä vain yritin pitää suutani kiinni, etten olisi häirinnyt. Asiantuntija oli onnistunut sotkemaan yrittämällä yhdistää väärään verkkoon. Kaikki tiedot poistamalla ja reitittimen resetoinnin jälkeen oli nopea homma. Asennusvideota en olisi älynnyt netistä etsiskellä, vinkistä kiitos Sähkö Sepolle. Videon suurin anti oli, kun yhdistäminen sujui parissa minuutissa, niin uskallettiin omin voimin yrittää.
Kunhan lasku saapuu, aion kyllä melko pitkälle kieltäytyä sitä maksamasta. Vajaan satkun voin pitkin hampain maksaa nettiyhteyden asentamisesta, vaikka se onkin ainoa asia, josta itsekin olisin selvinnyt.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
ok, se on sitten niin
tuli tässä nyt sitten todistettua kun kaikki, jokainen, asennusliikkeetkin, muusta ei missään saa puhuakaan, muuta ei suostuta asentamaankaan kun Fronius!!!!!!!
kaikkien hehkutusten jälkeen juuri sen pitäisi olla täydellinen
tässä nyt esimerkki kuinka lammaslaumaa ohjaillaan, sehän on toimimaton aska, ronius
Negatiivisuutesi ja ahdistuneisuutesi jaksaa kyllä hämmästyttää viestistä ja viestiketjusta toiseen. Suosittelen lämpimästi hankkimaan ammattiapua kun kaikki tuntuu olevan elämässäsi niin vastenmielistä ja väärää.

Alkukangertelun ja päivityksien jälkeen Fronius on toiminut moitteetta. Ei mitään ongelmia.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Lisähankaluutena vielä tuo langaton osuus vertiltä reitittimelle. Jotain 70 m +- 5m tuo välimatka. Aiemmin tuo yhteys välillä tökki, kunnes löytyi oikea paikka reitittimelle. Nettisingnaali tuli ennen samasta suunnasta kuin missä verttikin sijaitsee, joten paikka oli 'helppo' hakea. Nykyinen singnaali tulee 90 astetta eri suunnasta ja paras paikka reitittimelle löytyisi talon päädyssä ja matka vertille taas pitenisi sen 10 metriä. Tuo lienee jo liian pitkä matka yhteyden saamiseksi verttiin. Muutenkin tuon 5G:n kuuluvuus heikko, hiljaisina aikoina merkkivalo palaa reitittimessä, mutta kun on enemmän liikennettä, niin valon väri vaihtuu ja 4G:llä mennään.
Kyllä tuollaset matkat on aivan limiiteillä. Ei ihme jos on pätkimistä ja yhteysongelmia.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Nyt saatiin yhteys toimimaan. Tytär hoiti homman serkkunsa kanssa, johon oli kännykällä yhteydessä, minä vain yritin pitää suutani kiinni, etten olisi häirinnyt. Asiantuntija oli onnistunut sotkemaan yrittämällä yhdistää väärään verkkoon. Kaikki tiedot poistamalla ja reitittimen resetoinnin jälkeen oli nopea homma. Asennusvideota en olisi älynnyt netistä etsiskellä, vinkistä kiitos Sähkö Sepolle. Videon suurin anti oli, kun yhdistäminen sujui parissa minuutissa, niin uskallettiin omin voimin yrittää.
Kunhan lasku saapuu, aion kyllä melko pitkälle kieltäytyä sitä maksamasta. Vajaan satkun voin pitkin hampain maksaa nettiyhteyden asentamisesta, vaikka se onkin ainoa asia, josta itsekin olisin selvinnyt.
Älä todellakaan maksa tuollasta summaa tyhjästä! Mie en ainakaan maksaisi. 🤨

Kyllä jos ammattilaisen pyytää paikalle laskutushommiin niin kyllä sen on saatava työ tehtyä. Muuten ei palkkaa tule.

En miekään maksaisi muurarille uunin teosta mitään jos se ei sitä saisi alkukierrosta pitemmälle tehtyä.

korsteeni

Well-known member
Negatiivisuutesi ja ahdistuneisuutesi jaksaa kyllä hämmästyttää viestistä ja viestiketjusta toiseen. Suosittelen lämpimästi hankkimaan ammattiapua kun kaikki tuntuu olevan elämässäsi niin vastenmielistä ja väärää.

Alkukangertelun ja päivityksien jälkeen Fronius on toiminut moitteetta. Ei mitään ongelmia.
olen samaa mieltä, mistähän löytyisi pätevä joka saisi minutkin kääntymään sen yhden ja oikean puolestapuhujaksi
koville ottaa näköjään kun hieman sitä arvostelee

Aurinkoinen

Active member
Tilaaja toki maksaa, mutta rajansa kaikella. Työtä tilatessa tein selväksi, että työ on nimenomaan vertin yhdistäminen siten, että tuotantoa voi seurata läppäristä. Lisäksi on kummallista, että kun asiantuntija ei tunnissa sitä osannut yhdistää, miksi hänen piti vielä jäädä kahdeksi tunniksi laskua kasvattamaan. Laskua ei ole vielä tullut, eikä se varmaan ihan heti putkahda postilaatikkoon. Kun lasku on tullut, katson onko se saman suuruinen kuin allekirjoittamani ennakko'lasku'. Jos on, niin reklamoin laskusta. Jos reklamaatio ei tuota tulosta, olen yhteydessä kuluttajansuoja viranomaisiin. Jos tästäkään ei ole apua, maksan laskun. Oikeuteen ei asiaa kannata vetää, voi tulla kalliiksi, kun ei voi tietää, minkä tuomion arpovat.
Minullakin on ollut yritys taannoin kymmenkunta vuotta. Kaikki asiakkaiden toimeksiannot pystyin tekemään. Jos kuitenkin joskus olisi niin päässyt käymään, etten olisi pystynyt tilattua työtä tekemään, niin asiakkaalle ei ainakaan laskua siitä olisi lähtenyt.

Aurinkoinen

Active member
Caruna on korottamassa siirtohintojaan. Ilta-Sanomissa oli taulukko eri yhtiöiden hinnoista. Oikeustajuuni ei oikein uppoa, miten hinnoissa voi olla nelinkertainen ero valtakunnan halvimman ja kalleimman välillä. Lisäksi siirrot maksavat enemmän kerrostaloasuntoon kuin omakotitaloon. Eikö senkin pitäisi olla toisin päin, kun osa omakotitaloista on maaseudulla pitkien matkojen päässä toisista taloista. Kerrostalot järkiään taajamissa, joissa verkon rakentaminen ja ylläpito paljonkin halvempaa.

Aurinkoinen

Active member
Kypsyin nettioperaattoriini ja vaihdoin toiseen. Koska minulla ei ollut hajuakaan, kuinka seuranta langattomasti invertteriltä saataisiin läppäriini, tilasin siihen operaattorilta asiantuntijan yhdistämään. Kaveri tuli aamulla ja ryhtyi hommiin. Uuden nettiyhteyden sai helposti pelittämään (sen jopa minäkin olisin osannut laittaa). Sitten tulikin tenkkapoo invertteri-yhteyden kanssa. Sähelsi sitä kolmisen tuntia, jonka jälkeen joutui lyömään hanskat tiskiin. Kuulemma minun pitäisi palata entiselle operaattorille. Laskua sai aikaiseksi 286 euron edestä. Tulee sitten maksettavaksi ensimmäisen nettilaskun yhteydessä. Vähän jäi kummastuttamaan, etteikö kaveri nopeammin tajunnut, että ei osaa, tai yhteyttä ei ole mahdollista muodostaa.
Jokin aika sitten operaattori muisti laskulla. Sen verran olivat tinkineet, että vain 259 euroa olisi pitänyt maksaa. Soitin asiakaspalveluun (Telia ulkoistanut laskutuksen toiselle firmalle) ja ilmaisin tyytymättömyyteni laskuun. Lupasivat informoida Teliaa ja vastauksen saatuaan ilmoittaisivat sitten minulle. Viikon kuluttua puhelimeni pärisi ja ilmoittivat Telian armollisesti pienentäneen laskuni 199 euroon. Sanoin, että laskussa on edelleen huimasti ilmaa, eikä minulla ole aikomustakaan tuota maksaa. Kysyivät, aionko riitauttaa laskun, johon vastasin myöntävästi. Tuon jälkeen uhkailivat oikeustoimilla.
Olin yhteydessä kuluttajansuojaan (oli todella työlästä ja aikaa vievää päästä läpi puhelimella). Neuvoivat valittamaan kirjallisesti Telialle ja vaatimaan perusteluja sille, miksi laskuttavat tekemättömästä työstä. Vastaus olisi myöskin vaadittava kirjallisena.
Vielä en ole reklamaatiota saanut väsättyä, mutta pitää ryhdistäytyä.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Caruna on korottamassa siirtohintojaan. Ilta-Sanomissa oli taulukko eri yhtiöiden hinnoista. Oikeustajuuni ei oikein uppoa, miten hinnoissa voi olla nelinkertainen ero valtakunnan halvimman ja kalleimman välillä. Lisäksi siirrot maksavat enemmän kerrostaloasuntoon kuin omakotitaloon. Eikö senkin pitäisi olla toisin päin, kun osa omakotitaloista on maaseudulla pitkien matkojen päässä toisista taloista. Kerrostalot järkiään taajamissa, joissa verkon rakentaminen ja ylläpito paljonkin halvempaa.
Aivan samaa juttua luvin ja samat ajatukset heräsi. Koko juttu muutenkin vähän leväperäisesti tekaistu. Pelkästä siirrosta puhutaan mutta nuo luvut pitää sisällään paljon muutakin.

Omassa sopparissa siirto 4,32kwh/h ja taulukossa 5000kwh kohalla 16,14snt/kwh.

Aurinkoinen

Active member
Sähkösoppari päättyy kuukauden kuluttua, ja olen tsekkaillut tarjouksia uusista sopimuksista. Tarjontaa paljon ja siitä aiheutuu vaikeutta päätöksen tekoon. Lisäksi sähkön hinta tuntuu yhä olevan laskussa, joten senkään takia ei kannata hirveästi hoppuilla. Erään kummajaisen (ainakin minulle) havaitsin. Eräs yhtiö, oliko se Hehku veloittaa mikrotuotanto sähkön välittämisestä 0,2 snt/kWh. Todella huolestuttavaa kehitystä, toivottavasti ei tule maan tavaksi.

Savonius

Well-known member
Parin kuukauden perästä loppuu omakin kolmevuotinen sopimukseni. Pidin itsestään selvänä. että siirryn pörssisähköön mutta nyt olen alkanut epäröimään. Kun tarkastelee tuotantokapasiteettia niin olemattomalta se näyttää tilanteessa jossa pakkasta on yli 20 astetta, tyyntä, hyyde uhkaa vesivoimaloita ja noin 100000 ladattavaa haluaa korvata päivän aikana kulutetun sähkön. Niissä olosuhteissa runsaat parikymmentä kWh ajettua sataa kilometriä kohden. Tuo lataustarve näyttää jo nyt estävän öisin pörssisähkön hinnan putoamisen miinukselle. Kun sama kauhukuvitelma koskee myös ruotsia niin se vaikuttaa sieltä saatavan sähkön määrään.

Viimeksi muokattu:

Aurinkoinen

Active member
Reilu kuukausi on nyt nautittu pörssisähkön eduista ja eka laskukin on paukahtanut sähköpostiin. Entisessä määräaikaisessa ei ollut perusmaksua ja energia maksoi 4.94 snt/kWh. Vaikka elokuun lopussa pörssisähkö oli vuodenaikaan nähden korkealla, niin hinta tasoittui myöhemmin ja maksoin energiasta marginaaleineen 4.41 snt/kWh. Myymästäni sähköstä maksettiin 5.00 snt/kWh. Perusmaksua ei vielä energiasta veloitettu.
Siirron perusmaksun, siirron ja verojen jälkeen jäivät sieraimet vielä hieman veden pinnan yläpuolelle. Seuraavan kerran tällainen tapahtunee maaliskuussa.
Vähän toista kymppiä jäi nyt kasorahoja säästöön ensi talvea varten. Tämä on laskettu vertaamalla elokuun alkupuolella tarjolla olleita sähkösoppareita nyt toteutuneeseen nähden.

Aurinkoinen

Active member
Jokin aika sitten operaattori muisti laskulla. Sen verran olivat tinkineet, että vain 259 euroa olisi pitänyt maksaa. Soitin asiakaspalveluun (Telia ulkoistanut laskutuksen toiselle firmalle) ja ilmaisin tyytymättömyyteni laskuun. Lupasivat informoida Teliaa ja vastauksen saatuaan ilmoittaisivat sitten minulle. Viikon kuluttua puhelimeni pärisi ja ilmoittivat Telian armollisesti pienentäneen laskuni 199 euroon. Sanoin, että laskussa on edelleen huimasti ilmaa, eikä minulla ole aikomustakaan tuota maksaa. Kysyivät, aionko riitauttaa laskun, johon vastasin myöntävästi. Tuon jälkeen uhkailivat oikeustoimilla.
Olin yhteydessä kuluttajansuojaan (oli todella työlästä ja aikaa vievää päästä läpi puhelimella). Neuvoivat valittamaan kirjallisesti Telialle ja vaatimaan perusteluja sille, miksi laskuttavat tekemättömästä työstä. Vastaus olisi myöskin vaadittava kirjallisena.
Vielä en ole reklamaatiota saanut väsättyä, mutta pitää ryhdistäytyä.
En ole vieläkään saanut Telialle reklamaatiota väsättyä, mutta eipä sieltäkään suunnasta mitään elonmerkkiä ole tullut. Tapauksesta nyt seitsemisen kuukautta, oletan Telian luopuneen kanteestaan, vaan sisu ei ole antanut periksi siitä minulle ilmoittaa.

Aurinkoinen

Active member
Eilen tuli sitten kalliin sähkön aikana pihisteltyä sen kuluttamisessa. Kaikki järkevät keinot olivat käytössä, kynttilänvalossa ei sentään kyhjötetty. Vuorokauden kulutus oli 3700 Wh josta on vähennetty paneelien tuotanto 29 Wh. Paneelien päällä on kelpo kerros lunta, varmaankin olisin ne puhdistanut, mutta olen vielä toipilaana murrettuani luitani viime vuoden lopulla.
Tuo 3.7 kWh ei ole pelkästään meidän perheen aikaansaannosta, vuokralainen näkyi käyneen hallilla ja olisiko käyttänyt tuosta määrästä n. 10 %.

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Se paukkui tuotantoennätykset rikki tämän vuoden toukokuun osalta. Melkein +100kwh aijempiin vuosiin verrattuna. On tää ollu ihmeellinen kevät kaikenkaikkiaan..

Mites muuallapäin suomea?

Aurinkoinen

Active member
Kyllä täällä Suomenlahden rannallakin aurinko paistoi, vaan ei toukokuun ennätys rikkoutunut. Vuonna 2018 virtasta tuli reilu 8 kWh enemmän. Tiliä ei tuolla paisteella juurikaan tullut tehtyä, kympin verran jäin plussalle perusmaksujen oman kulutuksen, siirron ja verojen jälkeen.