Korsteeni

korsteeni

Well-known member
että mitä?! Noin vähäiseen sanamäärään sait sisällytettyä kaksi aivan uskomatonta asiaa :) Miten voit luottaa siihen että ne pysyvät jos tulee kova tuuli eikä oo kii millään? Ja enpä ois uskonu että niitten päällä voi kävellä, miten ihmeessä voi ohut lasi joka vain tuettu reunoilta kestää sen?

Kun mä pitkävartisella harjalla oon omia paneleita puhistanu niin oon jo huomannu että ne painuu kaarelle jos työntää kovasti alaspäin, eikä siinä voi tulla kuin ehkä 20 kiloa painetta maksimissaan, paljon isommalle pintaalalle kuin kengän pohja.
pari kertaa olen kaatunut panelin päälle, hyvin on kestänyt, myös ensin harhaaskeleena keskelle panelia, no mitään ei ole niille tapahtunut
nyttemmin 3 vuotta kävellyt päällä puhdistettaessa
yritän välttää tietysti astumista aivan keskelle mutta yksikään ei ole vaurioitunut siitäkään

paneleita ei tarvitse kiinnittä silloin kun neovat suoraan kattoa vasten
oletko koskaan havainnut että tuuli vie lumet katolta? vaikka lumi on äärimmäisen kevyttä vs paneli
nuo panelit minkä alla ei ole katetta ovat nekin vain kahdella 4,2x45 terassiruuvilla kukin

myrskyäkin ollut, tässä syksyllä korjasin kolmattakymmentä myrskyn kaatamaa tukkipuuta
yhtään panelia en keräillyt mistään koskaan
 

varikonniemi

Active member
Oon kyllä kuullu että jossain energiamessuilla joku suomalainen panelivalmistaja oli osastonsa lattian kattanut paneleillaan, mutta luulin että kyseessä ois joku mainostempaus erikoiskestävällä mallilla. Jos sulla on ihan tavan paneleita niin kait ne on vaan paljon kestävämpiä kuin miltä näyttää/tuntuu.

Ymmärtäisin jos olisi tasakatto, mutta tuo kupru antaa mahollisuuden painaa ilmaa niitten alle ja viedä mennessään. Ootko nähny miten myrskytuuli vie aaltokatonkin mennessään?

Eihän tossa mitään, kun kerta toimii hyvin ja ei aiheuta unettomia öitä mietiskellessä kestävyyttä niin mitäs sitä turhaa työtä tekemään :)
 

korsteeni

Well-known member
aikamoista piinaa tuo serverien hakkerointi
jätin nandin tyhjäksi ja laitoin bootin kortille ja softat ssd'lle lokakuussa kun chekmate tyhjensi kaiken

nyt tuli taasen joku, näin ruudulla kun lohkot lähtivät, mutta nyt vain onneksi siltä boottiosiolta elikkä kortilta
ainoastaan tyhjät tiedostot jäivät
toiminta oli tehty sellaiseksi että aina kun käynnisti se poisti osan jne kunnes jäi tyhjät tiedostot

helpolla pääsin
ajoin vain kortille uuden armbian busterin, menee balenalla alle minuutissa ja määrittelin rootdev'in ssd'ksi
käy ja kukkuu taas
 

Savonius

Well-known member
Lopetin paneelien kestävyydestä huolehtimisen kun videolla sivuistaan tuotteuttujen paneelien päälle ajettiin Rance Rover. Putousta olisi ollut puolisen metriä. Paneelit olivat normaalin näköisiä 60 moduulisia. Kaikki neljä pyörää olivat paneelien päällä.
 

korsteeni

Well-known member
yläpalo sytytys, vain pieni tuohenkäppyrä tai paperipala ja pian se tuuppaa toistasataa kilowattia tunnissa uusiutuvaa aurinkoenergiaa

IMG_20230114_121443.jpg IMG_20230114_121824.jpg
 

korsteeni

Well-known member
suoritin pieniä huoltotoimia panelikentässä ja huomasin että olin 5 vuotta sitten laittanut yhden ryhmän sikamassalla saumoista yhtenäiseksi. laudat oli kirkkaat eikä tummumista eikä jälkiä vuodoista ollut missään kohdin joten uskallan suositella jos vesikatteen paneleista haluaa tehdä
yritin yhtä irroittaa mutta osoittautui ettei sitä särkemättä enää siitä irti saa enkä yhden liittimen hinnan takia yrittänytkään riskeerata
nyt on kaikki paneliryhmät joko avoimella tai sitten peltikaton päällä, ei sekaisin
aiempien mittausten perusteella hyöty siirroista on pieni mutta tein nyt harrastuksen puitteissa

toinen havainto kun pläräilin dataa myös hieman tarkemmin niin yksi paneliryhmä on selvästi muita parempi starttivaiheessa kun valoa on niukasti
mitä suurempi nimellisteho sen huonommin antaa pienillä käynnistystehoilla
ero on kuitenkin luokkaa 200W vs 50W joka tasaantuu sitten 500-750W tietämillä (10*paneli ryhmä)
on tuolla tavallaan merkitystä jos viikon on hämärää.....no talvella yleensä.....watteina muttei taloudellista merkitystä juurikaan

aurinkopäivät mahtuu vieläkin hyvin yhdenkäden sormiin tältä vuodelta, sillä on merkitystä

sitä valoa kohti, päivä on nyt jo huomattavasti pidentynyt
 

korsteeni

Well-known member
yli 20 pykälää pakkasta ja aurinkoa luvassa koko päivän,
tuotanto meneee kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyteen, tekee meille hyvää, ei myyntiin
 

korsteeni

Well-known member
mielenkiintoinen ilmiö
suoraan paltikatolla makaavien paneleiden pintalämpötila on alhaisempi kuin avonaisella alustalla olevien
avoin=vihreä, suoraan pellin päällä=punainen

1678961271708.png
 
Ylös