Korsteeni

trauma

New member
Voisiko tuolla pellin ja paneelin välissä lämpiämisen takia syntyvä virtaus aiheuttaa tehokkaamman jäähdytyksen. Eihän ne paneelit kuitenkaan aivan kiinni pellissä ole vaan välissä on jonkinlainen rako, jossa ilma pääsee virtaamaan.
 

korsteeni

Well-known member
tein tässä aamulla kun nää pyhät niin pitkäveteisiä, divertterin ihan yksinkertaisimmillaan
tässäkin virtalähde näyttelee suurinta osaa
punainen virta, musta maa, vihreä ct, keltaiset a1 ja a2 arduinoon
arduinosta ssr releeseen pwm
se o siinä

taemmassa on arduino hitsattu samaan könttiin, ajattelin jospa ukkonen taas uusii laitteita niin arduino on sitten nopeampi vaihtaa valmiiksi ohjelmoituna

IMG_20230409_124033.jpg
 

korsteeni

Well-known member
28.3.2023 ollut tulet kattilassa lämmitystä varten
kun lupasi yhtä aurinkoa, poltin roskat, pesällisen seuraavana päivänä että sain kertyneet poltettavat ja pannun tyhjäksi kun savustan siinä kaloja

aurinkoa on riittänyt liki yhtenä putkena liki 3 viikkoa ja kaikki energia on tullut taivaalta, ainoastaan pimeän ajan sähkö ja sähkösaunan piikkikulutus on käynyt lompakolla

vain 5 viikkoa, niin 3 vuotinen soppari päättyy, täytynee hieman optimoida sitten sähkönkulutusta

nähtäväksi jää tarvitseeko tulia tehdä ennen syksyä
 

korsteeni

Well-known member
kuinka kytkisitte samansuuruiset, erimerkkiset 4 + 4 kpl 12v akkua 48v järjestelmään?

- 2 kpl rinnan ja sarjaan vai
- 4 kpl + 4kpl sarjaan ja ringit rinnan

perustelut
 

Mekaniker

Active member
kuinka kytkisitte samansuuruiset, erimerkkiset 4 + 4 kpl 12v akkua 48v järjestelmään?

- 2 kpl rinnan ja sarjaan vai
- 4 kpl + 4kpl sarjaan ja ringit rinnan

perustelut
Akkujen sisäinen vastus ja lepojännite on mistä alkaisin
Sähkö kulkee aina sen helpoimman kautta...

Minulla on 4x12V.n parit ja ne on rinnan eli 24V ja on jatkuva latausvaje kolmessa akussa johtuen niiden erilaisesta sisäisestä vastuksesta vaikka kaikissa on sama valmistaja ja valm.päivä.
Sen voisi ehkä korjata jos ostaisi 8 kpl älylaturia...
Eli uskon Savoniuksen malliin latauksessa jos on moniakku-paketti
 

Savonius

Well-known member
Akkujen sisäinen vastus ja lepojännite on mistä alkaisin
Sähkö kulkee aina sen helpoimman kautta...

Minulla on 4x12V.n parit ja ne on rinnan eli 24V ja on jatkuva latausvaje kolmessa akussa johtuen niiden erilaisesta sisäisestä vastuksesta vaikka kaikissa on sama valmistaja ja valm.päivä.
Sen voisi ehkä korjata jos ostaisi 8 kpl älylaturia...
Eli uskon Savoniuksen malliin latauksessa jos on moniakku-paketti
Juu, se näyttää korjaavan tuota akkujen eriparisuutta.
Käytän myös tuota Cetekissä olevaa Recon... mahdollisuutta kun akuissa ilmenee erijännitettä. Mulla on nuo 10A Cetekit mutta voisivat ne olla pienempitehoisiakin vaikka 4-5A tuolla ominaisuudella. Ne voisi laittaa kellon kanssa korjaushommiin vaikka joka päivä tunnin tai parin ajaksi iltapäivisin.
Mulla nuo laturit ovat kiinni akkuparissa joka on noista muista reippaasti pitempien kaapeleiden päässä. Muut noin 60cm näillä noin 250cm. Johdot ovat kyllä puolta paksummat. Taitavat olla 32 neliötä.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
alku lupaava, kaupasta kannettaessa kaikissa 4 akussa aivan tasaiset 12,9v
kun laiton ringin verttiin, 14,1 13,5 13,5 13,5
aamulla lataus päällä 14,9 14,2 13,8 13,8
nyt float tilassa 13,67 13,64 13,61 13,63
 

korsteeni

Well-known member
senverran voimakasta jytinää taivaalla valojen kera että katkaisin "IVO" yhteydet verteille ja lämpökeskukselle/asuinrakennukseen
ei tullut vesivoimaa vuoksesta vaan pattereilla mentiin
 

korsteeni

Well-known member
kesäkuussa tuli himmailtua, hellettä ja aurinkoa piisasi
easun tuotti ainoastaan kulutetun sähkön, ei lainkaan varaajaan, solaxitkin ajoittain limitterit päällä tai kahva alhaalla,
akkujakaan ei ollut tarvetta käyttää, ensimmäinen kuukausi koskaan pörssisähköllä oli enempi kuin edullista, 53kW ostettiin
mutta hyvä näinpäin että omatuotanto riittää

1688202595875.png
 

korsteeni

Well-known member
aikamoinen ukkospaukku ollut, en ollut toteamassa kylläkään rikospaikalla kun olin makkaranostossa
olen imetellyt ettei yhtään kiskomittaria ole aiemmin mennyt vaikka avolinjaa ainoastaan kaikki mittarikaapille saakka
meillä on laskukaapeli kun toisilla nousukaapeli
nyt sitten poksahti kaksin kappalein SDM kiskomittareita, samassa loopissa on kaksi EM111 mittaria jotka säästyi
muita anturituhoja myös mutta ei ihan kauheasti
tässä suhteessa ollaan kyllä riskien kanssa ihan eri levelillä maakaapeloitujen alueiden kanssa
positiivista on kuitenkin suht kohtuullinen siirtohinta ja perusmaksu
 

korsteeni

Well-known member
ea ssa ei ole varmaan mitään muuta kun jännite kriteerinä akun kapasiteetin määrittämiseen
lataa viittäkyt amperia ja akku muka täynnä 100%
ollut jo pitkään

1690618382436.png
 

varikonniemi

Active member
easunissa on määritetty float =100% ja erikseen absorption jännite joka on yli siitä. Eli menee bulk -> absorption -> float. Niin kauan kun akun lataus on kesken, on jännite yli 100% float arvon.

Miten usein oot antanu sen tehdä ohjelmaansa läpi? Meinaan lyijyakussa et todellakaan voi arvioida lataustilaa pelkän jännitteen mukaan, vaan siinä on ohjelma jonka pitää antaa mennä läpi.

Ja riippuen minkälaisia akkuja käytät, niin jos sulla on saatavilla speksit niistä kannattaa ne koodata sinne säätimeen, vakiot on aika pielessä jos miettii pitkää elinikää akustolle.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
easunissa on määritetty float =100% ja erikseen absorption jännite joka on yli siitä. Eli menee bulk -> absorption -> float. Niin kauan kun akun lataus on kesken, on jännite yli 100% float arvon.

Miten usein oot antanu sen tehdä ohjelmaansa läpi? Meinaan lyijyakussa et todellakaan voi arvioida lataustilaa pelkän jännitteen mukaan, vaan siinä on ohjelma jonka pitää antaa mennä läpi.

Ja riippuen minkälaisia akkuja käytät, niin jos sulla on saatavilla speksit niistä kannattaa ne koodata sinne säätimeen, vakiot on aika pielessä jos miettii pitkää elinikää akustolle.

nyt en oikein ymmärrä tuota "antanut tehdä ohjelmansa läpi..."
siellä on se easunin oma ohjelma, en ole päivittänyt tms
en löytänyt sieltä mitään erikseen suoritettavia ohjelmia vai onkohan siihen saatavilla jotain veikeempää, en tiedä

tässä viimeyöltä

aamupuuron jälkeen auringon noustessa se on nostanut akut käytöstä jääneellä ylijäämällä 56,3 volttiin
ilmeisesti virran laskiessa x tasoon se pudottaa floatiin 54,5 volttia
kun se saavuttaa sitten joskus 52v alle, se kipuaa taasen 56,3 volttiin jne

1690706433135.png
 
Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
lyijyakun oikeaoppinen lataaminen sisältää 3 vaihetta. Ohjelmalla tarkoitin että antaa sen käydä läpi ne vaiheet ilman että siihen puuttuu. Se saattaa kestää jopa 10 tuntia (riippuen akun kunnosta ja milloin se on tehty viimeksi) suorittaa absorption vaihe läpi ennenkun palataan takas siihen float jännitteeseen.

En tiedä onko toi 56,3 vakio CV jännite suljetulle/geeli akulle? Mulla on custom speksit ohjelmassa ja rollsin ohjekirjan mukanen 58,8V
 

korsteeni

Well-known member
^
Pikalatausjännite (boost): 14.1 - 15V
Jatkuva latausvirta: 10-20%@10C = 220Ah akulle 22 - 44A
Ylläpitolatausjännite (float): 13.62V @ 20 Celsius
Equalizejännite "hallittu ylilataus": 1kk välein, 15.5V @ 90 min
 
Ylös