Käänteentekevä tehokas VAWT ( H-darrieus).

topspeed

Member
4s proto on pyörinyt.

299862414_10224855787573521_8618301181897237394_n.jpg
 

topspeed

Member
Tällaista olen ajatellut tulevalle.

Eli siis 100-500 KW kokoista jonka saa pystyyn ja kuljetettua kotimaisan voimin melko nopeasti ja tehokkaasti.

Aurinkokennot samassa.

GRAAFFI_WINDSPEED10A2.JPG
GRAAFFI_WINDSPEED10A2.JPG
 

topspeed

Member
Juu, juu...

Moni asia näyttää tuntuvan. Hyrrävoimat eivät pidä laitosta pystyssä vaan siihen tarvitaan tukeva masto ja mahdollisesti myös harukset tukemaan tolppaa. Se tuo turbiini toimii aika suurena purjeena. Jos ajatellaan vaikka että tuollainen 34,6m2 pyyhkäisypinta-ala on 15 metrin korkuisessa mastossa kohdistuu maston tyveen vaatimaton ~12kNm voima 6m/ tuulella jos nyt oikein räknäsin. Vastaavasti 20m/s tuulella maston tyveen kohdistuu ~135kNm voima.
On tässä perää varmasti..pyörimisnopeus pitää olla melko suuri että hyrrävoima pelkästään pitää sen maassa...se ei ole tarkoituksenmukaista.
 

topspeed

Member
On tässä perää varmasti..pyörimisnopeus pitää olla melko suuri että hyrrävoima pelkästään pitää sen maassa...se ei ole tarkoituksenmukaista.
Aion kuitenkin kokeille seuraavalla noin 2 x pyörimisnopeutta....nyt oli liian nostovoimainen siipi..se ei halunnut pyöriä kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Niinkö siinä kävi...selkeästi ammattimaista toimintaa.
Milloin nähdään jotain sun tuottamia laitteita?

Ikävä fakta nyt vaan taitaa olla, että se vertikaali myllyn tuulen näkemä pintaala pitää olla samalla skaalalla kuin horisontaalisen myllyn että saa saman tehon. Eli silloin ainoa kysymys on kummanko pystyy tekemään halvemmalla, hiljaisemmaksi, paremmin tuuleen reagoivaksi jne.
 

varikonniemi

Active member
käytät paljon aikaa turhan tutkimiseen

On itsestään selvää, että perinteinen siipi on paljon halvempi valmistaa, eikä kukaan ole pystynyt vertikaali mallin toteuttamaan niin että sen lisääntynyt hinta voittaisi perinteisen tuottoominaisuudet.
 

topspeed

Member
käytät paljon aikaa turhan tutkimiseen

On itsestään selvää, että perinteinen siipi on paljon halvempi valmistaa, eikä kukaan ole pystynyt vertikaali mallin toteuttamaan niin että sen lisääntynyt hinta voittaisi perinteisen tuottoominaisuudet.


Juuri vertikaalissa on perinteinen siipi...HAWTissa on erittäin kallis propelli.

Itse olen tehnyt jo 5 vertikaalia...joten näen sen erityisen helpoksi tehdä.
 

varikonniemi

Active member
Juuri vertikaalissa on perinteinen siipi...HAWTissa on erittäin kallis propelli.

Itse olen tehnyt jo 5 vertikaalia...joten näen sen erityisen helpoksi tehdä.
no näytä ihmeessä semmoinen toiminnassa, ja sen jälkeen myynnissä. Miksei niitä ole myynnissä? Koska ne ovat niin monimutkaisia valmistaa.

Noin 5 vuotta sitten aloitit ketjun, eikä sulla ole mitään näytettävää. Miksi? Koska kaikki "protot" ovat tuottaneet olemattoman määrän tehoa.

Mulla on muutama vuos sitten 350 eurolla ostettu perinteinen tuulivoimala joka on speksattu 700W jatkuvaan 1kW hetkelliseen. Maksoin noin puol euroa per watti. Vertikaalissa jo puoltoista euroo per watti on aikamoinen nollakustannushinta. Ellet keksi jotain aivan uutta tapaa tehdä siipeä.
 

topspeed

Member
no näytä ihmeessä semmoinen toiminnassa, ja sen jälkeen myynnissä. Miksei niitä ole myynnissä? Koska ne ovat niin monimutkaisia valmistaa.

Noin 5 vuotta sitten aloitit ketjun, eikä sulla ole mitään näytettävää. Miksi? Koska kaikki "protot" ovat tuottaneet olemattoman määrän tehoa.

Mulla on muutama vuos sitten 350 eurolla ostettu perinteinen tuulivoimala joka on speksattu 700W jatkuvaan 1kW hetkelliseen. Maksoin noin puol euroa per watti. Vertikaalissa jo puoltoista euroo per watti on aikamoinen nollakustannushinta. Ellet keksi jotain aivan uutta tapaa tehdä siipeä.
Valmistus on superhelppoa.

En ole vielä saaanut sitä aivan piikkiin...olen saanut sen helposti käynnistyväksi ja kestämään silmittömiä g-voimia ilman ominaisvärähtelyn vaaroja.

Tehoa en ole vielä mitannut kovinkaan paljoa. Siihen on monia syitä...huono gene, liian ohuet johdot, perustus antaa myöden, liian pieni kuorma jne jne.

2. proto oli paras tähän mennessä.

Suurin syy lienee pyrkimys innovoida kaikki uusiksi....siipiprofiili oli virhe....siihen on jo 50 vuoden aikana vakiintunut oma foili.
 

varikonniemi

Active member
kerro ihmeessä kun sinulla on mitään näytettävää joka pääsee edes 50%iin vastaavankokosen kaupallisen ratkasun tuottoihin.

Noita on innostuneet yrittänyt tehdä jo vuosikymmeniä, mutta ne ei vaan toimi. Siinä mielessä, että samaan hintaan samaan kokoon saa moninkertasesti tehokkaamma perinteisen myllyn. Jos näin ei olisi, niitä voisi ostaa kaupallisesti ilman valikoiman suppeutta.
 

Savonius

Well-known member
kerro ihmeessä kun sinulla on mitään näytettävää joka pääsee edes 50%iin vastaavankokosen kaupallisen ratkasun tuottoihin.

Noita on innostuneet yrittänyt tehdä jo vuosikymmeniä, mutta ne ei vaan toimi. Siinä mielessä, että samaan hintaan samaan kokoon saa moninkertasesti tehokkaamma perinteisen myllyn. Jos näin ei olisi, niitä voisi ostaa kaupallisesti ilman valikoiman suppeutta.
Ihan kaverin puolesta kysyn että miksi sinulle tuntuu olevan niin tärkeää todistaa noiden pystyakselimyllyjen huonous. Onko ne mahdollisesti kiusanneet sinua pienenä.
 

varikonniemi

Active member
ihan vaan sen takia että laitoin jossain vaiheessa vitsikkään kommentin ketjuun, ja henkilö otti sen tosissaan ja aloitti väittelyn.

Miksi sua kiinnostaa niin paljon että tommosen kysymyksen laitat tähän väliin?

Ja ettei jäis väärä käsitys aikasemmista viesteistä tai savoniuksen kommentista tai mun vastauksesta siihen, niin en todellakaan yritä todistaa pystyakselin huonoutta. Minä yritän pyytää todisteita esitetyille väittämille.


(ihan vähän se johtuu siitä, että joku käyttää vuosia ja resursseja jonkun rakentamiseen joka ei voi teoriassakaan toimia, niin on se vähän surullista katottavaa, varsinkin kun vuosi vuodelta argumentit ja tekosyyt muuttuvat yhä harhasemmiksi)
 
Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Ihan kaverin puolesta kysyn että miksi sinulle tuntuu olevan niin tärkeää todistaa noiden pystyakselimyllyjen huonous. Onko ne mahdollisesti kiusanneet sinua pienenä.
Kyllä tossa on vähän aihettakin. Paljon puhetta, vähän tuloksia. Tietty sillai se homma kehittyy, vaan nyt taitaa olla vähän oletukset turhan korkeella.
 
Ylös