• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Ilmakeräin

Oma on eristetty villalla. Aiemmin ei ollut eristettä ollenkaan ja ensi auringon alkaessa lämmittämisen, tuli putkesta vettä ja höyryä.
Nyttemmin siitä vaivasta on eristämisen myötä päästy.
(Siis putki kulkee vintillä n. 7 metriä vaakaan, kolmella alastulolla)

Pähkäilijä

Active member
Pähkäilijä sanoi:
regu sanoi:
Pähkäilijä sanoi:
Mitäs mieltä arvon raati on mikä kerros pitäs mustamaalata vai kaikki kolme? Sauna Sadun edessä 2 kerrosta alumiiniverkkoa.

Tämän keräimen tuloksia haluan nähdä tulevaisuudessa.

niin minäkin edelleen...

tänään kävin mökillä pyörähtämässä. Keräimeen tuli syksyllä polykarbonaattilasi (tosin oli niin viileää ettei lasin ja rungon välissä ole mitään kun laitettiin kiinni, jeesusteippasin sauman umpeen väliaikaisesti) ja 15w aurinkokenno puhaltimelle. Aurinko kun oli 10 asteessa puhallin sentäs vähän pyörähteli mutta -14c näytti olleen sisäputken päässä ja kennon lasi huurussa. Useampi puu sai tappotuomion joten keväämmällä pääsee tarkemmin kattomaan miten tuo lämpöä tuottaa ja vuoden päästä kuukaus jälkeen talvipäivän seisauksen pitäs olla kokonaan auringossa viitisen tuntia.

uppia

tänään oli ohutta yläpilveä auringon edessä että ei ihan täydeltä terältä paistanut mutta puut on nyt nurin auringon ja keräimen väliltä. Jos säteily ois max 350w m2 niin lämpenemä oli 36c ilmalla ulkoa sisälle. Eristetty kurttuputki mitä tuossa on tuntui kädenlämpöiselle joten sitä tarttee lisäeristää, varmaan koteloida. Puhallinkin muuttaa keväämmällä ulos kunhan tuon polykarbonaatin saa tiivistettyä, olkoon nyt imurina, sitten menee puhaltimeksi. 15w kennoon vois laittaa toisenkin puhaltimen ku tuo ei montaa wattia ota.

Sisäpuolen kuva(aja) näköjään vähän tärähtänyt... pitäs ottaa ain useempi ku filmiä kuitenkin riittää...

edit

jos 0.00028 kWh/ m3 tarvitaan ilman lämmittämiseksi asteella ja tuo Noctua NF-S12B http://www.verkkokauppa.com/fi/product/3716/cgxhx/Noctua-NF-S12B-FLX-120mm-tuuletin sais sen 50 m3 tuntiin ilmaa siirrettyä ois 0.00028 kWh x 50 m3  x 36c = 0.504 kW tehot, 2,9 m2 keräimelle 172w/m2

lämmitin.jpg

jäähdytin.jpg

jets

New member
Mun pitäisi tehdä uusiksi tuo mun keräimeni. Vaan tarvittaisiin jostain edullista pleksiä tahi polykarbonaattia tai mitä vaan. Mistä olette näitä hankkineet?

Oletteko muuten eristäneet myös sivulaidat?

sam123

Active member
jets sanoi:
Mun pitäisi tehdä uusiksi tuo mun keräimeni. Vaan tarvittaisiin jostain edullista pleksiä tahi polykarbonaattia tai mitä vaan. Mistä olette näitä hankkineet?

Meniskö tuohon ihan kasvihuonemuovi?

jets

New member
sam123 sanoi:
jets sanoi:

No ei kait se semmoinen kestä ja ei taida niin tehokkaasti pitää lämpöäkään sen lootan sisällä. Jotain pleksiä tai vaikka jopa energialasia tms olen miettinyt.

Mullahan tuossa testiversiossa on ollut ihan vaan valokatetta, sen tiivistäminen oli rojekti sekin. Ja on huono kaikin puolin, tasainen pleksi, lasi tjsp on parasta.

sam123

Active member
jets sanoi:
sam123 sanoi:
jets sanoi:

No ei kait se semmoinen kestä ja ei taida niin tehokkaasti pitää lämpöäkään sen lootan sisällä. Jotain pleksiä tai vaikka jopa energialasia tms olen miettinyt.

Mullahan tuossa testiversiossa on ollut ihan vaan valokatetta, sen tiivistäminen oli rojekti sekin. Ja on huono kaikin puolin, tasainen pleksi, lasi tjsp on parasta.

Hyvin näyttää kurkut kasvavan 20 asteen pakkasessa kasvihuoneessa, kasvihuonemuovin alla. Olisi helppo laittaa nitojalla kiinni ja pienellä ilmaraolla tuplamuovi tietty.

jets sanoi:

Oman keräimeni PC-levyn ostin työpaikalta, mutta sen on toimittanut Vink niminen yritys.
www.vink.fi
Sieltä voi kyllä kysellä, mutta hinta saattaapi olla suolainen?
Levyn paksuudessa ei kannata lähteä kovin korkealle. Omassa 2mm muovi, mutta varmaan jopa 1,5mm olisi ollut riittävä.
Tuota PC levyähän käytetään juurikin sen iskunkestävyyden takia. Perus akryylilevy kun särkyy kovin helposti pienistä
iskuista tai lämmönvaihtelusta johtuvasta laajenemisesta/kutistumisesta, siis esim. ruuvikiinnitys tapauksessa.
Akryylilevynä kannattaa myös suosia hieman paksumpaa levyä. (3mm)

Oma keräin on tehty alumiinilevystä, joten olen eristänyt myös sivuilta jos sinulla on esim. puurunkoinen keräin,
niin en usko sen tarvitsevan lisä eristettä sen puurungon osalle.

audiq

New member
Miten tuollainen 2 mm levy pysyy ryhdissään? Eikö se vuoda lämpöä aika paljon? Mikäs sinulla oli levyn koko?
Omassani on 2730 mm x 1250 mm 16 mm kennolevy ja Vinkiltä sen hain. Mielestäni aika siistin näköinen etulevy. Ei näy kaikki yksityiskohdat levyn läpi.

Pähkäilijä

Active member
yleismies sanoi:
Pähkäilijä, miten paksu polykarbonaattilevy tuossa keräimessä on?

Muistaakseen 6 millinen. Tarkoitusella otin vähän paksumpaa ettei ehkä hajoa jos tulee lumet katolta alareunaa vasten nojaamaan.

Täällä kehikko on on tehty 2"x5" joten en erikseen eristänyt sivulaitoja kun itsessään on puu eristeenä.

audiq sanoi:
Miten tuollainen 2 mm levy pysyy ryhdissään? Eikö se vuoda lämpöä aika paljon? Mikäs sinulla oli levyn koko?
Omassani on 2730 mm x 1250 mm 16 mm kennolevy ja Vinkiltä sen hain. Mielestäni aika siistin näköinen etulevy. Ei näy kaikki yksityiskohdat levyn läpi.

Ihan hyvin pysyy ryhdissään. Oman keräimen etureuna kun on hieman kaarevaksi varta vasten tehty.
Ja tuskin lämpövuotoja juurikaan on, koska kyseessä on tölkkikeräin.
Alunperin siinä oli kaksi erillistä muovia, mutta otin alkuvuodesta sisemmän pois kokeeksi.
Siitä lähtien on aika kulunut paistetta odotellessa...  :mad:

Oman lämppärin muovi on jotain 2,3x1,4m muistaakseni.
Tuossa vielä linkkiä tuonne fieldlinesin sivuille omaan lämppäriin.
Se on kylläkin kokenut pienoisia muutoksia noista ajoista.

http://www.fieldlines.com/index.php/topic,130102.msg845957.html#msg845957

Pähkäilijä sanoi:
yleismies sanoi:
Pähkäilijä, miten paksu polykarbonaattilevy tuossa keräimessä on?

Muistaakseen 6 millinen. Tarkoitusella otin vähän paksumpaa ettei ehkä hajoa jos tulee lumet katolta alareunaa vasten nojaamaan.

Täällä kehikko on on tehty 2"x5" joten en erikseen eristänyt sivulaitoja kun itsessään on puu eristeenä.

Turhan paksua olet hankkinut. Esim. tuo valokate on vain jotain karvan alle millin ja sekin pelkästään kestää uskomattoman paljon.
Tuo PC-levy ennemminkin joustaa ja venyy, kuin menee rikki.
Töissä esim. taivutetaan tuota 2mm PC-levyä ihan särmärissä ja kylmänä.
Joustavuus ilmenee siinä, että se pitää taivuttaa reilusti yli (120° = 90°) koska se palautuu aika paljon.

Pähkäilijä

Active member
En löytäny valokatetta tuon kokosta yhtenäistä palaa, oli suoria kennokatteita jo varattu tuohon mut ois tullu 3 saumaa niin ostin sitten tuon, pleksiäkään ei saanu paikallisesta kaupasta ton kokosta palasta, siksi polykarbonaatti oli ainut minkä helposti löys  ;)

audiq

New member
jaskiainen sanoi:
--Alunperin siinä oli kaksi erillistä muovia, mutta otin alkuvuodesta sisemmän pois kokeeksi.
Siitä lähtien on aika kulunut paistetta odotellessa...  :mad:
--

Minulla on tölkkikeräimessä se 16 mm levy. Oliko "muovit" siis ihan vain kasvihuonemuovia vai PC-levyä?

Onko sinulla siinä määrin mittaustuloksia tuplamuoveilla, että pystyt vertailemaan lämpöjä nykytilanteeseen? Siis sitten kun aurinkoa taas on. Omasta pöntöstä mietin juuri tuota, että paljonko tuo 16 millinen syö valoa/tehoa verrattuna ohuempaan ja kuinka paljon paremmin se taas pitää lämpöä pöntön sisällä. Että mikä etulevy käytännössä antaa parhaan tehon.

Toi alkuperäinen oli 2mm pc sisempänä ja 3mm akryyli ulompana.
Alkuperäinen ajatus oli parempi lämmön eristys noilla kahdella muovilla.
Tuon kaatumisen jälkeen vaihdoin ulomman muovin myös 2mm pc-levyksi.
Nyt tammikuussa otin sen sisemmän muovin pois, mutta eipä tuo arska paljon paistele.

Mökissä on sisällä kyllä dataloggeri, joten jonkinlaista vertailupohjaa on olemassa
jos nyt sattuisi vaikka tuo aurinko näyttäytymään.

Nykyinen kombinaatio on muuttunut myöskin puhaltimen (papst 170mm n.2A), sekä
termostaatin osalta (digitaalinen, 3nopeuksinen, säädettävä).

EDIT: Niin siis tuon tölkin ja ulkomuovin välissähän on jo passiivinen ilmatila, joka toimii eristeenä.
Joten turha oli käyttää kahta erillistä muovia.
Tuo kennolevy myös vähän arveluttaa... Sivusuunnasta tuleva auringonvalo kun joutuu kulkemaan
kolmen eri kerroksen läpi ennenkuin osuu tölkkeihin asti.
Luultavasti paremman tuloksen saisit yhdellä sileällä PC-levyllä.

audiq

New member
Tuo passiivinen ilmatila mietityttää, että kuinka passiivinen se käytännössä on. Tiedostan sen, että kolmeen kerrokseen hukkuu tehoa matkalle, mutta en usko myöskään yhden kerroksen ylivoimaan, koska epäilen sen passiivisen ilmakerroksen passiivisuutta. Todennäköisesti aikamoinen virtaus ilmatilassa käy. 10mm kennolevyä kokeilisin, jos sitä olisi helposti saatavissa oikeassa leveydessä, eli 1200-1250mm.

Harmi kun on niin puhaltimistakin kiinni puhallusilman lämpötila, niin ei voi kovin helposti vertailua tehdä eri kansilevyillä. Kuitenkin oman pönttöni lämmönnousu on jatkuvalla puhalluksella reilu 60 astetta, joka on lämpötilan nousuna ihan ok lukema. Ja oikeastaan ei ole tainnut merkittävästi parempiakaan arvoja kukaan pöntöstään ilmoittaa, joten ei se kolme kerrosta ihan susi ratkaisu voi olla? Kolmessa kerroksessa on se todella hyvä puoli, että etulevy on melko tyylikkään näköinen.
Ja lämmönnousuun vielä lisätäkseni, niin siihen vaikuttaa puhaltimien lisäksi mm. niiden ohjaus, että samanlainen virtauskaan ei vielä tee arvoista vertailukelpoisia, jos ohjaus on erilainen.

Kyllä se tuossa tölkkikeräimessä on täysin passiivinen ilmatila.
Eri asia on sitten keräimessä, jossa ilma puhalletaan siitä muovin takaa.
Ja tuo lämpötilan nousu on kaksipiippuinen juttu.
Jos käytetään laskukaavaa, missä huomioidaan suurempi ilman nopeus ja tätä kautta pienempi
lämpötilaero, niin hyötysuhde (=teho) on suurempi.
jos taas ajatellaan sitä miltä se tuleva ilma tuntuu, niin pienempi ilmanvirtaus ja tätä kautta
suurempi lämpötilaero tuntuu kyllä mukavammalta ihon pinnalla.

audiq

New member
Tarkoitin sitä epäilylläni passiivisen ilmatilan passiivisuudesta, että pääseehän ilma pöyrimään  vapaasti kuitenkin tuossa tilassa. Että ei se ilma siellä silti paikoillaan ole, vaan pyörii siirtäen lämpöä kuumista keräinputkista kylmään etulevyyn? Tuo olisi muuten yksi mitattava juttu, että kuinka lämmin on etulevy, kun puhallusilmassa on asteita tietty määrä.

Olen tietoinen ilmavirtauksen vaikutuksesta puhallusilman lämpötilaan ja jne. Enemmänkin uskon, että omassa pöntössäni lämpötilaan vaikuttaa merkittävästi se, että pönttö on paksulti eristetty joka puolelta. Olisi mielestäni erikoista, jos huomattavasti ohuemmilla eristeillä pääsisi samoihin lämmönnousuihin. Puhallusta kun aletaan rajoittamaan, niin noin 105 astetta on ollut lämmönnousua maaliskuun auringossa. Pöntöstä saisi kyllä lisää tehoa vielä ulos, jos saisi virtausta lisättyä entisestään.