• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Easun hybridi-invertteri ostettu

Jussi

Well-known member
- Kyllä, minun laite lataa myös akkuja kello noin 22:00:n ajakohtaan (oletan että paneelit silloin ei enää tuottanut mitään??) vaikka asetus oli "CSO= PV priority charging; only when the PV charging fails, the mains charging is started." sekä "SOL= PV priority mode, switching to the Mains when the PV fails or the battery is lower than the set value of parameter eli 22.5V"
Rahallisesti taisi olla 25cnt/vrk...
Tää nykyinenkin nyt ajossa oleva "toinen" vertti hylkii tuota solar only käskyä. Latailee kyllä akkua verkosta juurikin iltasella, vaikka paneleista ei enää ole tarjolla mitään. Easun minusta totteli kyllä sitä asetusta.
 

korsteeni

Well-known member
keltaisissa SV malleissa OSO toimii hyvin, lukematkin näytössä jne ovat täsmällisiä
nämä valkoiset VX mallit ovat hyvin erilaisia, olin huomaavinani eilen aamulla että OSO ei taidakaan olla OSO
en nyt vielä tuomitse, tavalliset halpahallin sokeripalaliittimet kyllä luovat jo "halvan" vaikutelman mutta lämmön hallinta on kyllä huomattavasti parempi näissä valkoisissa äänen ollessa silti sivistyneempi
modbus ei vieläkään anna minulle mitään eikä mistään löydy mitään VX mallin monitoroinnin suhteen
 

korsteeni

Well-known member
2 kpl VX pariteltuina ja yksi SV samoissa akuissa
kun öisin ei ole tarvetta yhden vertin suurempaan tehoon ajattelin ensin että suljen VX'ät yöksi mutta kun SV ei ole kytketty kuin lataamaan ja vastuksille (grid) nin sammutinkin toisen VX'än yöksi.
toimii muuten mutta aamuisin huomasin ettei akut täytykään kuin ennen vaikka kulutus oli yhtä verttiä vähempi yöllä.
eihän ne täyty kun VX malli ei lataa akkuja lainkaan jos sen kytkin on off asennossa mutta silti se ottaa akuista virtaa DC puolen aktivoiduttua aamulla.
aika omituinen ominaisuus, ehkä sitäkin jossain puolen mualimaa tarvitaan, mitähän tuolla haetaan?
 

korsteeni

Well-known member
easunin ilmoittamista akkujen varaustiloista ei kyllä voi päätellä juurikaan mitään, vaikka tarkkoja prosentteja näyttelevät
tyhjiä akkuja kun latailailee jonkin aika niin toinen setti näyttää jo 100% ja toinen viittäkymmentä
lifepo setti igrid VX IV näyttää 35% kun itse akku näyttää omassa näytössään 55%
aina nää on olleet arpomista, mikään ei ole muuttunut vaikka uusia melleja tulee
 

Mekaniker

Well-known member
easunin ilmoittamista akkujen varaustiloista ei kyllä voi päätellä juurikaan mitään, vaikka tarkkoja prosentteja näyttelevät
tyhjiä akkuja kun latailailee jonkin aika niin toinen setti näyttää jo 100% ja toinen viittäkymmentä
lifepo setti igrid VX IV näyttää 35% kun itse akku näyttää omassa näytössään 55%
aina nää on olleet arpomista, mikään ei ole muuttunut vaikka uusia melleja tulee
Sama vitsaus täälläkin, lääke siihen on ladata niitä "ähkyyn" asti eli seurata milloin jännite ei enää nouse ja virta laskee lähelle nollaa
Silloin BMS ymmärtää että akku on täynnä. Silti prosenttitasot heittää vähän
Mikä on tärkein moniakku-paketissa on samanpituiset ja koon kaapeloinnit, se uusi 7kWh:n akku mitä laitoin lisää viikonloppuna omaan pakettiin jää hännille koko ajan-> ensimmäinen akku-pari syöttää invertteriin 0.5m pituisilla 35neliön kaapeleilla, viimeisin on kytketty 1.5m 25neliön kaapeleilla: Lähes 10% tasoero
 

korsteeni

Well-known member
hyvin askeettinen igrid VX-IV 5.6 dessmonitor valikko, näyttää jännitteetkin väärin tässä conffissa, muuten suuruusluokka on oikea
huomasin tuossa almpana valikon mikä saattaisi mökkikäytössä olla "kova sana"
kokeilinkin, invertterin saa tuosta sammutettua, ottaa vain muutaman watin valmiustilassa
niin vähän ettei akun mittari eikä invertterin mittari reagoi, kun kytkee verkkoon niin kiskomittari näyttää 4-6W vaihdellen

1733835361406.png
 

korsteeni

Well-known member
On lojunut laatikossa jo kolmisen viikkoa kun aika ei riitä...

Tarran speksit ihan hyvät, mikä on todellisuus saa nähdä

Tein muutoksen samantien PV-liitokseen laitteen sisällä:
PV liitos sokeripalallao_O joten se pois ja PV-kaapelit missä on MC4 liittimet

Näytä liitetiedosto 9018 Näytä liitetiedosto 9019 Näytä liitetiedosto 9020

Lisäys 26/11 -22
Eilen kytkin johdot kiinni ja testasin sen vertaa että laite toimii
Tänään kytkin aggregaattilaturin akkuihin ja testasin kuinka käy... Arvaten agg.laturi ilmoittii kovalla äänellä ettei ole helppoa työskennellä 60A kuormalla joka oli 1350W, eli osittain akuista
Pelkistä täyteenladatuista akuista 2kW eli 110A sujuu kyllä ihan tuulettimien kohinalla, akkujen varaustaso vajoaa nopeasti...
Helppo sen on sanoa kun ei itse tarvitse yehdä sen työn;-)
oletko selvittänyt kuka on oikea valmistaja?
voltronicin tekemä se ei ole
nuo minun VX-IV ovat aivan saman näköisiä ja ovat kaikessa, aivan kaikessa eri inverttereitä kun SV-IV tai SV-II
 

korsteeni

Well-known member
hyvin on samanlaiset laput kyljessä, missähän tehtaassa valmistuvat

huomasin että VX on huomattan häiriötön SV malliin verrattuna
mittaukset (1 wire) nurin aina kun SV touhuaa mutta kun on vain VX päällä niin ei häiriöitä

1736327659895.png
 

korsteeni

Well-known member
taitaa hiljetä koko palsta mutta kirjoitan vielä niin on enempi poistettavaa kun loppuu

kyllä tuo VX IV on huomattavan paremmin suojattu kuin SV IV. SV'n häiriöt jumittaa koko 1wire mittaukset samassa tilassa kun taasen VX ei tuota mittauksiin häiriöitä lainkaan. tässä vielä kuvan kera

1737626368350.png
 

Jussi

Well-known member
Vaikka nyt edellinenkin Easun oli vähän mitä sattuu, niin ostin vielä toisenkin. Vileni perhana päässä.
4,2kW 24V malli. MPPT:n aloitusalue tiputettu 60V tasolle ja olis oma suora rs485 linja akullekin wifi/rs232 töpselin lisäksi. Vielä en oo kokeillu, mutta pakko kun vanha Easun ja se "joku" ei toimi älykkäästi ton akun kanssa. Varsinkin nyt syksyllä kun valo vähenee.
Tietäsin kyllä ite, mitä sille softalle pitäs tehä, mutta eihän ne asetukset siihen taivu. Pitäs päästä syvemmälle softaan...
 

Mekaniker

Well-known member
Vaikka nyt edellinenkin Easun oli vähän mitä sattuu, niin ostin vielä toisenkin. Vileni perhana päässä.
4,2kW 24V malli. MPPT:n aloitusalue tiputettu 60V tasolle ja olis oma suora rs485 linja akullekin wifi/rs232 töpselin lisäksi. Vielä en oo kokeillu, mutta pakko kun vanha Easun ja se "joku" ei toimi älykkäästi ton akun kanssa. Varsinkin nyt syksyllä kun valo vähenee.
Tietäsin kyllä ite, mitä sille softalle pitäs tehä, mutta eihän ne asetukset siihen taivu. Pitäs päästä syvemmälle softaan...
Kun otat käyttöön se uusi malli tee parit testit sen kanssa:
- Tyhjäkäynti-kulutus verkosta/ akuista invertteri päällä ilman kuormaa
- Voiko käyttää pelkästään akkulaturina -> Akut kytkettynä ja Kytkin Off tilassa ja kytket verkkosyöttö. Herääkö vain laturi ja lataa akkuja, verkko irti ja sammuu taas
Jos näin niin voit ohjata laturia ulkopuolisella ohjauksella

Miksikö?
Ostin pojan taloon 48V 6kW Easun ja se toimii pelkästään akkulaturina, invertteri sammutettu. Jos käy niin että sähkön hinta on ääretön saa akuista sähköä tarvittaessa kääntämällä laitekytkin On tilaan.
Päätös oli helppo kun olin mitannut tyhjäkäyntikuluksen 95W<->115W, samaten akkulaturina tyjäkäyntikulutus on iso 65W<-> 85W akut 100% ladattuina
 

Jussi

Well-known member
Päätös oli helppo kun olin mitannut tyhjäkäyntikuluksen 95W<->115W, samaten akkulaturina tyjäkäyntikulutus on iso 65W<-> 85W akut 100% ladattuina
Tuota en ole vielä testaillut, mutta kovia tehonhukkaajia nuo kaikki tuntuu olevan. Nykyisessä Easunissa on positiivinen asetus sille, että sen saa jättämään verkon "by-pass" päälle vaikka invertterin sammuttaa.
 

Mekaniker

Well-known member
Nykyisessä Easunissa on positiivinen asetus sille, että sen saa jättämään verkon "by-pass" päälle vaikka invertterin sammuttaa.
Olen miettinyt juuri tuo asetus:
Pitää tehdä kokeilu miten inv.laturi hoitaa rutiinin kun käynnistää/ sammuttaa kuorma päällä, jos menee nätisti verkkosähkö-tilasta akkusähköön tai toisinpäin ilman että kuorma (ilppi) tilttaa?
 

Jussi

Well-known member
Olen miettinyt juuri tuo asetus:
Pitää tehdä kokeilu miten inv.laturi hoitaa rutiinin kun käynnistää/ sammuttaa kuorma päällä, jos menee nätisti verkkosähkö-tilasta akkusähköön tai toisinpäin ilman että kuorma (ilppi) tilttaa?
Kyllä se tahdistaa itsensä ennenkun irrottaa sen by-pass releen.
 
Ylös