Aurinkovoimalan invertterin kytkeminen sähkökeskukseen

Antsa

New member
Terve!

Olen etsinyt ohjeita invertterin kytkemisestä sähkökeskukseen mutta ei löydy.

Kytketäänkö inverttiriltä tulevat vaiheet virtakiskoihin normaalien esim. 16A johdonsuojakatkaisijoiden kautta?

Olen sähköasentaja ja minulla on urakointioikeudet, mutta aurinkopaneelisysteemin kytkeminen keskukseen ei ole minulle tuttua.

Kiitos!

Antsa
 

rotzi

Well-known member
Terve!

Olen etsinyt ohjeita invertterin kytkemisestä sähkökeskukseen mutta ei löydy.

Kytketäänkö inverttiriltä tulevat vaiheet virtakiskoihin normaalien esim. 16A johdonsuojakatkaisijoiden kautta?

Olen sähköasentaja ja minulla on urakointioikeudet, mutta aurinkopaneelisysteemin kytkeminen keskukseen ei ole minulle tuttua.

Kiitos!

Antsa
Ks. Kyseisen invertterin asennusohjeet, niissä yleensä ohjeistetaan ja unohda nuo aikaisemmat mitäänsanomattomat ohjeet... 😉
 

korsteeni

Well-known member
Ks. Kyseisen invertterin asennusohjeet, niissä yleensä ohjeistetaan ja unohda nuo aikaisemmat mitäänsanomattomat ohjeet... 😉
juurikin näin, invertterien mukana tulee aivan selkeät ohjeet, niiden mukaan toimii ammattilaiset

yleiseti ottaen ne kytketään johdonsuojakatkaisijoiden kautta suoraan kiskoihin...no ehkä kahva väliin jos....

sitten on nuo hybriidit, on/on vaihtokytkimellä
 

Antsa

New member
Kiitos asiallisista vastauksista!

Invertterin (KACO) asennusohjeessa ei ole verkkoonkytkentäohjetta. Ainoastaan invertterin puolen kytkentäohje AC-kaapelille.

Avitor-sähkön sivuilta löytyy asiallinen esimerkki kykentäkaavio.
 

Abso

New member
Kummallista v***lua. Olen Tekn. Tri. ja sähköasentaja, mutta silti haluan nähdä asennusohjeita. Onhan se äärettömän typerää esim. ostaa invertteri ja huomata, että keskuksessa ei ole tilaa. Mieluummin etsii verkosta etukäteen tiedon ja rakentaa etukäteen vaikka uuden keskuksen tai lisäosan.

Aurinkosähkö ei muutenkaan kiinnosta sähköasentajia, koska palkkaa saa katolle menemättäkin. Töitä on lattiatasollakin enemmän kuin mitä kohtuudella ehtii tekemään, joten narukiinnitteiset työt eivät keskimääräistä asentajaa kiinnosta lainkaan.

Muutenkin hommat ovat menneet niin monipuolisiksi, että jokaisen on välillä vilkaistava ohjeita. Välillä sähköistetään uudisrakennuksia, vedetään antennikaapeleita, koodataan logiikkaa, älytaloja tai vaikka Unicable -värkkejä, tehdään valokuituasennuksia, tehdään kuormanohjauksia, autolatausasemia, etsitään sähkövikoja jne. jne. Aika fakiiri saa olla, jos kaiken tietää etukäteen.
 

don

Active member
Moro

Keskus on todella täynnä ellei sinne mahdu kolmea vaihejohtoa eli kytketään yksi johto / vaihe ei se kytkentä sen kummallisempi ole;) en ole sähköasentaja enkä tri mutta näin se menee.
 

Abso

New member
Moro

Keskus on todella täynnä ellei sinne mahdu kolmea vaihejohtoa eli kytketään yksi johto / vaihe ei se kytkentä sen kummallisempi ole;) en ole sähköasentaja enkä tri mutta näin se menee.
Tietysti voi tehdä mitä tahansa, vaan ei ole järkevää eikä standardien mukaista.

Voi myös olla tekemättä. Tapaus tosielämästä: asentaja sanoi asiakkaalle: "Älä käytä tuota ulkopistorasiaa. Se on vaarallinen." Oli siis korjauksen tekemättä. Löin Fluken pistorasiaan ja heti tuli häijy vikakoodi: ERR 4 suojakoskettimessa 230 V AC.

Tehdään tai ollaan tekemättä, mutta mieluummin niin, ettei kukaan kuole.
 

korsteeni

Well-known member
Tietysti voi tehdä mitä tahansa, vaan ei ole järkevää eikä standardien mukaista.

Voi myös olla tekemättä. Tapaus tosielämästä: asentaja sanoi asiakkaalle: "Älä käytä tuota ulkopistorasiaa. Se on vaarallinen." Oli siis korjauksen tekemättä. Löin Fluken pistorasiaan ja heti tuli häijy vikakoodi: ERR 4 suojakoskettimessa 230 V AC.

Tehdään tai ollaan tekemättä, mutta mieluummin niin, ettei kukaan kuole.
väärin kytketty tai viallinen, ei tuossa välttämättä "Flukea" tarvitse
 

Abso

New member
väärin kytketty tai viallinen, ei tuossa välttämättä "Flukea" tarvitse
Niin no, ulkopistorasiaa ohjasi olohuoneen 5-kytkin. Siitä suojakoskettimeen sai jo 0 V, 70 ... 80 V tai 230 V AC. Vääriä asennuksia piirissä oli peräti kolme ja sitten niiden seurauksina yksi paha oikosulkukohta.

Arvaus on, että oli maallikon tekemä "asennus". Ne voivat olla niin kummallisia, että aina ei Flukekaan riitä.

Erään DI:n rakennuttamassa talossa kaikista piireistä löytyi häikkää, oikosulkuja ja puutteellisia eristysvastuksia. Ajateltiin laittaa joskus pystyyn tappavan taiteen valokuvanäyttely.
 

valoapimeään

New member
On tämä hieno sivusto! Jos kerran kuukaudessa eksyy tarkistamaan, josko muutama viesti olisi ilmestynyt, niin ainut sisältö on kettuilu sähköasennuksista ja oman egon boostaus jollakin löydetyillä oikosuluilla ja eristysmittauksilla(n)

Parempi pitää nuokin viestit jossakin suoli24-kanavalla ja laittaa lappu luukulle koko sivustolla.

Edit: Siis invertteri kytketään invertterin spekseihin sopivien johdonsuojien ja vikavirtasuojan taakse. Samassa johdonsuojassa ei saa olla muita kojeita, kuten pistorasioita, ettei tule tilannetta, että pistorasiaan syötetään virtaa kahdesta pisteestä, jolloin vikatilanteessa tarvittava johdonsuojan laukaisuvirta voi olla jopa tuplaten mitoitettuun.

Jos ei keskuksella ole tilaa, niin asennetaan viereen pieni ryhmäkeskus, jolle johdotus hyviä asennuskäytäntöjä noudattaen.

Edit2: Tuosta kaksoissyötöstä saadaan myös järjellinen sääntö sille, miksi pistorasiakäyttö on kielletty. Saman johdonsuojan pistorasioihin voitaisiin kytkeä muita laitteita, jolloin vikatilanteessa muihin laitteissin saattaisi syntyä jopa 2x16A=32A jatkuva virta.
 
Viimeksi muokattu:

Abso

New member
On tämä hieno sivusto! Jos kerran kuukaudessa eksyy tarkistamaan, josko muutama viesti olisi ilmestynyt, niin ainut sisältö on kettuilu sähköasennuksista ja oman egon boostaus jollakin löydetyillä oikosuluilla ja eristysmittauksilla(n)

Parempi pitää nuokin viestit jossakin suoli24-kanavalla ja laittaa lappu luukulle koko sivustolla.
OK Poistun sivustolta välittömästi.

HYVÄSTI
 

don

Active member
Moro

Jos ei keskuksella ole tilaa, niin asennetaan viereen pieni ryhmäkeskus, jolle johdotus hyviä asennuskäytäntöjä noudattaen.

Jos asennetaan ryhmäkeskus vain aurinkosähköä varten joudutaan sieltä pääkeskukselta tuomaan johdot ryhmäkeskukselle joka tapauksessa missä ei ole mitään järkeä kun että vetäisi ne aurinkosähköjohdot suoraan pääkeskukselle mutta tulevaisuutta silmällä pitäen voi siitä ryhmäkeskuksesta olla hyötyä paitsi että alkuperäisessä keskustelussa jossa puhuttiin vain aurinkosähkön johdotuksesta.
No näillähän asioilla ei nyt enään mitään arvoa ole kun Tekn. Tri. ja sähköasentaja Abso otti itseensä ja vetäytyi kuoreensa.
 

korsteeni

Well-known member
......

Edit2: Tuosta kaksoissyötöstä saadaan myös järjellinen sääntö sille, miksi pistorasiakäyttö on kielletty. .....
jos tarkoitat ettei invertteriä saa kytkeä pistorasialla, niin ei pidä paikkaansa
sehän on kytkin siinä välissä, yksi lisänä suojakytkimen ja sulakkeen, nykyisin johdonsuojakytkin lisäksi
 
Ylös