• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akulla autuaaksi

varikonniemi

Active member
Itse olen tehnyt tuon kesäaikaan (jolloin akuilla on eniten käyttöä) noin yhden kuukauden välein , mutta kaikki akkuvalmistajat (mm Trojan) eivät edes suosittele sääännöllistä ekvalisaatiota. Itse olen nähnyt että alkavan sulfaation estäminen/purkaminen on hyvä juttu ja lisähyötynä on akkuhappoja sekoittuminen mikä purkaa happojen kerrostumista (stratifikaatiota) kennoihin.
Equalizejännite "hallittu ylilataus": 1kk välein, 15.5V @ 90 min

kait tuon voi tehdä akku kerrallaan kun vertistä ei taida 62v löytyä

onkohan edes tarpeen? en tiedä
Ton kannattaa lähtökohtasesti tehä ehkä kerran vuodessa, tai jos on huomattavaa jännite-eroa. Sulfatoitumisen esto tapahtuu sillä että mahdollisimman usein tekee latauksen isolla virralla eikä vain "tiristele" täyteen, ja antaa laturin käydä koko lataus ohjelma läpi, eli ei lopeta heti kun on näennäisesti täynnä kuten usein tapahtuu pelkällä aurinkoenergialla ladatessa off-grid. Akkupaketin täydellinen lataus sykli kestää helposti 6-8h.

Ekvalisaatio kuukauden välein tulee varmasti rokottamaan käyttöikää. Rollsin manuaali ei edes suosittele vuosittaista ekvalisointia, vaan ainoastaan kun on mitattu jännite ero kennojen välillä.

Kyllä 48v easun pystyy asettamaan 65v asti (muistaaksen sulla oli semmonen)

hemaris

Active member
Ton kannattaa lähtökohtasesti tehä ehkä kerran vuodessa, tai jos on huomattavaa jännite-eroa. Sulfatoitumisen esto tapahtuu sillä että mahdollisimman usein tekee latauksen isolla virralla eikä vain "tiristele" täyteen, ja antaa laturin käydä koko lataus ohjelma läpi, eli ei lopeta heti kun on näennäisesti täynnä kuten usein tapahtuu pelkällä aurinkoenergialla ladatessa off-grid. Akkupaketin täydellinen lataus sykli kestää helposti 6-8h.

Ekvalisaatio kuukauden välein tulee varmasti rokottamaan käyttöikää. Rollsin manuaali ei edes suosittele vuosittaista ekvalisointia, vaan ainoastaan kun on mitattu jännite ero kennojen välillä.

Kyllä 48v easun pystyy asettamaan 65v asti (muistaaksen sulla oli semmonen)

Rollsin manuaalissa on tosiaan vähän ristiriitaista tietoa noista ekvalisaatioista. Joissain kohdissa suositellaan säännöllistä kevytekvalisaatiota (preventive equlization) joka lähtee esim Victronin säätimistä omalla ohjelmalla. Eli tunnin ajaksi jännitteen nosto. Varsinainen ekvalisaatio (corrective equalization) on sitten vähintään 2-3 tunnin prosessi.

Itse olen tehnyt tuon kevyemmän ekvalisaation keväisin, jotta saa vähän sekoitettua kerrostuneita akkuhappoja. Sen jälkeen sitten max kerran kuussa kesäaikana kun on paljon käyttöä. Käytännössä harvemmin, sillä monesti sopiva aurinkoinen päivä ei vaan satu kohdalle.

Latauspuolen olen jättänyt pelkästään säätimien huoleksi enkä niihin tai niiden kestoon puutu millään tavalla. Mutta syksyllä tulee pakosta enemmän tuollaista pienellä jännitteeellä latailua pilvisyyden ja varjostusten takia.

Mekaniker

Well-known member
Rollsin manuaalissa on tosiaan vähän ristiriitaista tietoa noista ekvalisaatioista. Joissain kohdissa suositellaan säännöllistä kevytekvalisaatiota (preventive equlization) joka lähtee esim Victronin säätimistä omalla ohjelmalla. Eli tunnin ajaksi jännitteen nosto. Varsinainen ekvalisaatio (corrective equalization) on sitten vähintään 2-3 tunnin prosessi.

Itse olen tehnyt tuon kevyemmän ekvalisaation keväisin, jotta saa vähän sekoitettua kerrostuneita akkuhappoja. Sen jälkeen sitten max kerran kuussa kesäaikana kun on paljon käyttöä. Käytännössä harvemmin, sillä monesti sopiva aurinkoinen päivä ei vaan satu kohdalle.

Latauspuolen olen jättänyt pelkästään säätimien huoleksi enkä niihin tai niiden kestoon puutu millään tavalla. Mutta syksyllä tulee pakosta enemmän tuollaista pienellä jännitteeellä latailua pilvisyyden ja varjostusten takia.
Ne joilla on "kellarissa" AGM-akut tai Gel pitää olla varovaisempia ekvalisaation kanssa, valmistaja kertoo miten tehdään!
Jos lataa liikaa "mattoon" imeytynyt happo-liuos saattaa hakeutua pois sieltä ja se saattaa olla akun loppu
Eli aina pieni varovaisuus, akuthan edustaa kumminkin iso rahakulu...

Viimeksi muokattu:

hemaris

Active member
Ne joilla on "kellarissa" AGM-akut tai Gel pitää olla varovaisempia ekvalisaation kanssa, valmistaja kertoo miten tehdään!
Jos lataa liikaa "mattoon" imeytynyt happo-liuos saattaa hakeutua pois sieltä ja se saattaa olla akun loppu
Eli aina pieni varovaisuus, akuthan edustaa kumminkin iso rahakulu...
Tärkeä tarkennus, minä olen jopa käsittänyt että ekvalisaatiot on kokonaan pannassa noilla akkutyypeillä

varikonniemi

Active member

Missä sitä suositellaan tehtäväksi usein? Mitä ne sanoo on että se saattaa auttaa poistamaan sulfatoitumista. (jos säädin ei tee sitä automaattisesti latausohjelman sisällä)

Most multi-phase charge controllers offer pre-programmed equalization schedules commonly referred to as preventative equalizations. These are typically set to run for a shorter 1-2 hour period every 30, 60 or 90 days and may be beneficial in balancing and removing small amounts of accumulated sulfation on an ongoing basis.

It should be noted that running frequent equalizations on batteries that do not require balancing or desulfation will overcharge and deteriorate the cells prematurely, shortening the life of the battery. For this reason, Rolls recommends monitoring specific gravity and voltage on a regular basis to ensure scheduled equalization times are appropriately set.
Eli kaiken pitäs lähteä siitä, että seuraa nesteen painoarvoa, ja säätää "preventative equalization" sen mukaan. Käytännössä sitä ei pitäisi tarvita muuta kuin vanhoilla akuilla tai huonosti/väärin ladatuilla akuilla. Tuo väärin lataus tulee siitä että käyttää huonoa laturia joka ei aja oikeanlaista ohjelmaa, tai väärillä asetuksilla, tai off-grid jolloin sähkön saanti loppuu kesken latauksen ja se ohjelma jää kesken (vaikka näyttää että on 100% latautunut jännitteen perusteella).

hakane

Member
Ekvalisaation tiheys riippuu akuston iästä ja tyypistä. Tarve kasvaa mitä iäkkäämpi akusto. Sitä ei välttämättä tarvitse tehdä ollenkaan mikäli akku ladataan joka syklin jälkeen täyteen. Jos ei ladata niin siellä on sulfaattia joka pitää saada pois, muuten sen poistaminen vaikeutuu ja vaikeutuu..

Trukkiakkuja ja muita nesteakkuja joihin nesteitä saa lisättyä saa mielestäni porisuttaa ihan huoletta ja sen tarpeen näkee ominaispainomittarilla. Trukkiakkua kannattaa muutenkin kiehauttaa välillä, että hapot sekoittuu. Tämä on tärkeää varsinkin talvisin, muutoin akun yläosa voi jäätyä.

Yleensä ekvalisaatio kestää sen 4-8h ja jos hapot ei korjaannu niin sitten akut puretaan lähes tyhjäksi/ladataan täyteen. Tyhjäksi purkaessa ei katsota akun jännitettä vaan happoja, joku kenno voi muuten ylipurkaantua. Sitten uutta sessiota ja tätä toistetaan kunnes hapot kunnossa. Trukkiakun tyhjäksi-täyteen-ekvalisaatiota voi kokeilla normi nesteakkuun, mutta se ottaa aina vähän materiaalia levyjen pinnasta, joka tippuu sitten pohjalle. Kuolemaksi starttiakuille, vapaa-ajan akuissa enemmän matskua. Säännöllinen ekvalisaatio on mielestäni tätä parempi vaihtoehto.

Jos akku on jo ehtoon puolella voi sen yrittää saada kuntoon vähintään parin viikon latauksella pienellä virralla. Tyhmään laturiin voi laittaa vaikka 12v hehkulampun niin että virta kulkee sen läpi. Vielä jos kennoihin on pääsy niin prosessia voi vauhdittaa korvaamalla happoa vedellä, sulfaatti liukenee helpommin. Latausta jatketaan kunnes ominaispaino ei enää muutu. Lopuksi ominaispainot kuntoon.

Huonohko agm ja geeli tykkää myös pitkästä hitaasta latauksesta tyhmällä laturilla, mutta jännitteet kannattaa olla kunnossa ettei kennoihin tule kuplia.

Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Mitä tarkoitat ylilataamisella? Onkose sama kuin "bulk/absorption"? joka on paljon nimellisjännitettä korkeampi, mutta kuitenkin selkeästi alle "equalization" ?

Koska normi lataus sykli ajaa aina akun siihen 15 volttia, ja sit alkaa tiputtaa siitä ylläpitojännitteeseen "float". Minun sanastossa ylilataaminen olisi vasta se ekvalisaatio, eli 15.6-15.9V. Kun taas jos on "tyhmä laturi" joka ei nosta 15 volttiin, sitäkin jännitettä vois pitää ylilataamisena. Vaikka se on mihin pitäs joka syklillä päästä, ettei tarvis ikinä (mun sanaston mukaan) yliladata/ekvalisoida.

Jussi

Well-known member
Nyt kun tähän equalization/ylilataus-aiheeseen päästiin, niin mun kokemuksen mukaan paras elvyttäjä-tasaaja on vanha perinnelaturi 220V ajalta ja seleenitasurilla. Sen jännite on sopevasti "yli" nykyisellä jännitteellä ja seleeni purkaa aina vähän jaksojen välissä. Tuntuu pieksevän älylaturit ihan helposti.

hakane

Member
Mitä tarkoitat ylilataamisella? Onkose sama kuin "bulk/absorption"? joka on paljon nimellisjännitettä korkeampi, mutta kuitenkin selkeästi alle "equalization" ?
Muokkasin edellistä viestiäni. Oli kieltämättä hieman epäselvä. Huonon akun tapauksessa ylilatauksella tarkoitin pitkää latausta tyhmällä laturilla ja hehkulamppu hoitaa virran rajoituksen.

suuny

New member
"Blissful with a battery" is a phrase that can be interpreted in a few different ways depending on the context. It could refer to someone being very happy or content with a device or object that runs on a battery. For example, if you have a favorite gadget or electronic device that brings you joy, you might describe yourself as "blissful with a battery" when using it. Alternatively, it could be a creative or poetic expression, suggesting that the use of technology or battery-powered devices can bring happiness and convenience. The meaning may vary depending on the specific context in which it is used.
used conversion ah to kwh - visit

Mekaniker

Well-known member
Onko kellään kokemuksia näistä:
(Kaikki ne akut mitä tilasin AliExpressistä ei kertaakaan tullut..)
Toisaalta kuvat listauksessa ei täsmää kirjoitettuun (pulttireijät esim), akuista ei kerrota mitään tarkempia tietoja. Muihin myyjiin vrt hinta on kolmasosa, miksi?? "Kolmas" lajittelu?
Parempi niellä se karvas malja ja ostaa kotimaasta;-)

Jatkan aiheesta:
Olen jokunen päivä jo tarkistanut mistä ostaisin 8kpl:n paketti ja tällä hetkellä batteryfinds.com on halvin, nkon.nl seuraava. Molemmat myy muiden merkkien varjoon jääneet valmistajat. Laatu?
Jos haluaa rakentaa itselle valmiista osista paketin kokeeksi niin eelbattery.com tarjoaa erilaisia yhdistelmiä (Diy Batterybox) jotka on hinnaltaan OK
Esimerkkinä docan.com myy tyhjää 48V:n peltilaatikkoa itserakentajalle:
Hinta lähtömaassa on 105 USD -> kuljetus on 200 USD sekä EU:n tullit ja Suomi Alv päälle+ akut ja BMS paljon muuta pikkutavaraa
Jää ostamatta;-)

Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
lanpwr.com on anonyymi:
Ei osoitetta, tuubissa vain maksettuja mainoksia, web-kaupan grafiikka viittaa alibaba/ aliexpressiin?, toki suuri osa mainoksista on EU:n alueella? EU:n ulkopuolelta ei mitään
Hinnat on lähes samoja vrt EU-Ebay:lla vastaaviin akku-listauksiin

Kaikki akkumyyjät lupaavat pitkää takuuta (3 >5vuotta) näihin akkuihin, miten ne voivat luvata sellaista mitä käytännössä ei ole mahdollista?
Anonyymien LFP-akkujen kohdalla maailman "kiertokulku" tällä hetkellä on alle vuoden, sen jälkeen ainoa vihjaus takuusta on lappu missä tiedot ei löydy enää mistään.
Mustaan akku-laatikkoon uusi tarra ja myynti jatkuu toisella nimella:)

Vinkki, akkumyyjälle ilkeä sellainen;-)
Jos haluaa ostaa LFP-akun web-kaupasta, tarkista löytyykö taustatietoja jostain.
Taustatiedot:
- Löytyykö tuotenimella myyntipisteitä?
- Akun nimi, löytyykö tuubissa muita kun maksetut mainokset (maksetut esittelijät)
- Keskusteluryhmät, hakukenttään akun nimi ja lukemaan viestejä
- Löytyykö kaikkialta sama tuotenimi?
- Myydäänkö samalla nimella useammassa web-kaupassa, hinta-taso?
- Kuljetuskustannus
- Takuunaikainen korjaus/ palautuskäytäntö. Tämä on sudenkuoppa: Viallista Li-akkua ei saa viedä kuljetusliikkeelle toimitettavaksi myyjälle ilman lupaa etukäteen

Mekaniker

Well-known member
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että valmiiden akkujen varastotyhjennys on alkanut.
12V mallit kotiintuotuna ,100Ah alle 230€, 150Ah alle 400€, 280Ah noin 600€

Toisaalta huomasin että kolme viimeistä 12V akkua olivat olleet varastossa noin 2 vuotta ennen toimitusta eli lähes tyhjät.
Sikäli ei ongelmaa kestävyydessä mutta lataus vie aikaa 10A:n laturilla ennen testiä