varikonniemi
Active member
Itse olen tehnyt tuon kesäaikaan (jolloin akuilla on eniten käyttöä) noin yhden kuukauden välein , mutta kaikki akkuvalmistajat (mm Trojan) eivät edes suosittele sääännöllistä ekvalisaatiota. Itse olen nähnyt että alkavan sulfaation estäminen/purkaminen on hyvä juttu ja lisähyötynä on akkuhappoja sekoittuminen mikä purkaa happojen kerrostumista (stratifikaatiota) kennoihin.
Ton kannattaa lähtökohtasesti tehä ehkä kerran vuodessa, tai jos on huomattavaa jännite-eroa. Sulfatoitumisen esto tapahtuu sillä että mahdollisimman usein tekee latauksen isolla virralla eikä vain "tiristele" täyteen, ja antaa laturin käydä koko lataus ohjelma läpi, eli ei lopeta heti kun on näennäisesti täynnä kuten usein tapahtuu pelkällä aurinkoenergialla ladatessa off-grid. Akkupaketin täydellinen lataus sykli kestää helposti 6-8h.Equalizejännite "hallittu ylilataus": 1kk välein, 15.5V @ 90 min
kait tuon voi tehdä akku kerrallaan kun vertistä ei taida 62v löytyä
onkohan edes tarpeen? en tiedä
Ekvalisaatio kuukauden välein tulee varmasti rokottamaan käyttöikää. Rollsin manuaali ei edes suosittele vuosittaista ekvalisointia, vaan ainoastaan kun on mitattu jännite ero kennojen välillä.
Kyllä 48v easun pystyy asettamaan 65v asti (muistaaksen sulla oli semmonen)