• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akkulaturi bensakoneella

Mekaniker

Well-known member
Tänään kun on satanut runsaasti tein pienen muutoksen lataus-puolittajaan että se olisi helpompi käyttää
Ja samalla testasin miten akkulaturi ja moottori suhtautuu 24V 280Ah:n LFP-akun lataamiseen

Tiesin jo aiemmin sen faktan (netti on täynnä niitä varoituksia) että auton laturi ei saa käyttää suoraan Li-akuston lataukseen ja totta se on:
Puoli-lataus kytketty ja moottori huutaa pakoputki punaisena 55A:n virralla joka ei laske ennen kun akkupaketti on täynnä ja BMS alkaa katkoa latausta;-)
Korvat ei sietänyt kun tunnin moottorin meteliä...

Eli ihan oikeaoppinen DC-DC säädin pitää olla tai invertteri-aggregaatin kautta LFP:lle tarkoitettu akkulaturi
 

kotte

Well-known member
Tänään kun on satanut runsaasti tein pienen muutoksen lataus-puolittajaan että se olisi helpompi käyttää
Ja samalla testasin miten akkulaturi ja moottori suhtautuu 24V 280Ah:n LFP-akun lataamiseen

Tiesin jo aiemmin sen faktan (netti on täynnä niitä varoituksia) että auton laturi ei saa käyttää suoraan Li-akuston lataukseen ja totta se on:
Puoli-lataus kytketty ja moottori huutaa pakoputki punaisena 55A:n virralla joka ei laske ennen kun akkupaketti on täynnä ja BMS alkaa katkoa latausta;-)
Korvat ei sietänyt kun tunnin moottorin meteliä...

Eli ihan oikeaoppinen DC-DC säädin pitää olla tai invertteri-aggregaatin kautta LFP:lle tarkoitettu akkulaturi
Et sitten pysty pudottamaan generaattorin magnetointia vielä enemmän ja useammassa pykälässä tai jopa portaattomasti? LFP-akkuhan normaalisti ottaa BMS:n hyväksymän maksimivirran siihen saakka, että akku on täynnä ellei sitten lyijyakkumainen maksimijäännitteen havaitseminen generaattorin ulkoinen säätöperiaate anna aihetta latausvirran pienemiseen (vakiovaihtovirtalatureiden säätimethän säätyvät luonnostaan nimenomaan tällä periaatteella).

Jos säädin on ulkopuolinen eli magnetointivirran liukurenkaalle vievään virtaan pääsee käsiksi, virtaan voisi periaatteessa järjestää releen ohjaaman vaihtoehtoisten sarjavastusten käytön tai jopa jonkinlaisen virtaa ohjaavan portaattoman hakkurin (jos siis on syystä tai toisesta aiheellista automatisoida latausvirran säätöä). Tällä saisi moottorin kuormitusta säädetyksi ja huudon kontrolliin. Jos moottoriin järjestäisi vielä servon käyttämän tavoitekierrosluvun säädön, saisi moottorin jopa periaatteessa säätymään lataustehon optimaalisen kierrosnopeuden mukaan.

On nimittäin hiukan vaikea nähdä, miten LFP-akuille tarkoitettu laturi ja invertterigeneraattorit sun muut valmisratkaisut helpottaisivat tilannetta muutoin kuin, että niissä on valmiiksi ratkaistu kaikki tämä, mikä omaan laturia kehiteltäessä on jäänyt puolitiehen, mutta itse asiassa paljon monimutkaisemmin ja kalliimmalla.
 

Mekaniker

Well-known member
Viikonloppuna lisäsin sarjaan 1Ohm lisää lataus-puolittajaan ja pari pitkää testiä tehty kun sää antaa myöten

- Nyt laturi antaa 55A/ 27.6V jatkuvaa latausta joka sopii moottorille (rauhallinen käynti) sekä akuille sopiva noin 50%:n lataustaso
Jännite nousee lähelle 28V ihan lopussa mutta monta litraa bensaa kuluu ennen kun ovat täynnä;-)
Samalla testattu moottorin reagointi suuren tehon tarpeeseen, ei enää kyykkää vaan mekaaninen kierroslukusäädin ehtii lisätä sen verran kaasua ettei sammu (kuule selvästi nopean rasituksen lisäys)
 
Ylös