• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akkulaturi bensakoneella

Mekaniker

Well-known member
Rakensin aiemmin keväällä ruohonleikkurin koneesta 24V 55A akkulaturin mutta puuttuu moottorista tehot joten tein toisen suorakytkentäisen 24V55A Bilteman autonlaturista ja Loncin moottorista. Molemmat halvinta mitä löysin
Ja yllätys on että se toimii, toinen yllätys on autolaturin tuottama hetkellinen teho 27V:lla oli parhaimillaan 68A ennen kun akuston jännite nousi.
Jatkuva 1kw tuotto (noin 40A) kulutuksen ja moottorin rasitusäänen perusteella.
Tehty puolikiinteään käyttöön pulttiliitoksilla jos sattuu olemaan akusto lähellä, Anderson 50A pikaliitin toimii ihan hyvin. En ole sulattanut kun yhden vielä

24Volt 2418.JPG
24Volt 2419.JPG
24Volt 2420.JPG

Mittari on kaksisuuntainen ja vaatinee minulta opiskelua vielä joten polttoainekulutus testi tulee myöhemmin
 

arskal

Member
A-hihnalla laitan. 13mm leveä. Hihnapyörä pitää hankkia moottoriin. Suunnittelin 100mm hihnapyörää kun laturissa on 73mm. Laturin tuottokäyrä on kuvan mukainen joten ajattelin moottoria käyttää 2600rpm kierroksilla jolloin laturi pyörii 3600rpm jolloin tehot on 65A paikkeilla. Kovemmilla kierroksilla otetaan sit täydet ulos jos tarve vaatii.

N1_80A_curve.jpg
 

Mekaniker

Well-known member
Joo. Joustava akselikytkin. Ei ole välityksiä tuossa tapauksessa. Nerokas suojaus rakennettu ettei satu vahinkoja.
Siinä oli ensin kova hammas-kytkin (tämä on parhaimillaan matalakierroksessa käytössä)
Kytkin.JPG

mutta se piti sen verran kovaa ääntä että vaihtui pehmeäksi sakara-kytkimeksi www.kentso.fi/fi/group/lovejoy-kytkimet/536
( En ostanut sieltä,malliksi vain)
Moottorin ja laturin välinen osa on tehty varoituskolmion jaloista ja mainostelineen pellistä;-)
Laturin puoleinen kytkinpuolisko pitää olla "kuppi" missä on 17mm kiilaura pohjalla, 24mm hylsy pitää mahtua sisään eli 33mm
Ja yksi asia tuli selkeästi esille, 200 kuutioinen moottori ja (1,8kW / 68A hetkellinen) generaattori on aika kova vastus 3000 kierroksella. Kuorma helpottuu kun teho putoaa 1,4kWn lähettyville
 

Mekaniker

Well-known member
Schh...Kaikki kuulee
On tulossa Saksasta pieni lisäosa siihen;)
Myöhemmin siitä
Tänään saapui kaksi lämmönvaihdinta Saksasta josta toinen vaikuttaa olevan AC lauhdutin, hinta oli 40€ kpl postitse
Kumpi on sitten paras pakokaasu-lämpöjen talteenottoon? Saa nähdä
Pyöreä on putkilämmönvaihdin ja löytynee WAG:n dieseleistä
Kulmikas on sisältä neliskanttisilla kanavilla ja rivoilla, Renault Clio (Ei ole koskaan nähnyt pakokaasuja)
Vaihdin.JPG

Lauhdutin.JPG

Kolmas tuli eilen kotiovelle, Latviasta ja hintaan 37€
Ja se on lähinnä se mitä olin etsimässä
Lämmönvaihdin2470.JPG
 
Viimeksi muokattu:

arskal

Member
Projektini eteni viikolla taas vähän eteenpäin. Sain laturin kiinni sekä moottoriin hihnapyörän ja hihnan asennettua. Tein tämän johdosta pientä kuormitus- ja polttoaineen kulutustestiä. Hankin poistomyynnistä 24V polttimoita siten että sain niistä max 800W keinokuormaa kasattua.

Tein kulutustestin siten, että mittasin 100ml bensaa ja kaadoin tankkiin. Kierrokset vääntöalueelle 2600rpm. Kone kävi niin kauan kunnes sammui. Ajanotto pysähtyi tässä kohtaa.

- kone ilman laturia, kävi 23min
- laturi ja hihna asennettu mutta ei herätetty, kävi 10min 40 sek.
- kuormaa 11A, kävi 10min 50sek.
- kuormaa 19,7A, kävi 7min 10 sek.
- kuormaa 28,8A, kävi 9min 10sek.

Mielenkiintoinen ilmiö viimeisessä testissä. Isommalla kuormalla kävi pidempään. Tutkitaan ilmiöö. Kaasarin säätöä mahdollisesti.

Jännite pysyi kaikissa testeissä 28,45V. Pitää hankkia lisää poistomyynnistä polttimoita että saa lisää kuormitettua laturia. Välitykset on sellaiset, että moottorin hihnapyörä on 100mm halkaisijaltaan ja laturin hihnapyörä on 73mm. 2600rpm:n kohdalla laturi pyörii 3500rpm, jolloin virta olisi 45A (1280W). Seuraavaksi testataan isompaa hihnapyörää moottorille jotta saisi vääntöalueella parhaan mahdollisen tehon ulos. Pitäis tuonne 55A luokkaan saada virta nouseen moottorin käydessä 2600rpm. Laturin tuottokäyrä alkaa 65A kohdalla kallistuun enempi kierroksia vaativaan suuntaan joten tämä piste voisi olla optimi. Ehkä? Tutkimukset jatkuu.
 

Jussi

Well-known member
Projektini eteni viikolla taas vähän eteenpäin. Sain laturin kiinni sekä moottoriin hihnapyörän ja hihnan asennettua. Tein tämän johdosta pientä kuormitus- ja polttoaineen kulutustestiä. Hankin poistomyynnistä 24V polttimoita siten että sain niistä max 800W keinokuormaa kasattua.

Tein kulutustestin siten, että mittasin 100ml bensaa ja kaadoin tankkiin. Kierrokset vääntöalueelle 2600rpm. Kone kävi niin kauan kunnes sammui. Ajanotto pysähtyi tässä kohtaa.

- kone ilman laturia, kävi 23min
- laturi ja hihna asennettu mutta ei herätetty, kävi 10min 40 sek.
- kuormaa 11A, kävi 10min 50sek.
- kuormaa 19,7A, kävi 7min 10 sek.
- kuormaa 28,8A, kävi 9min 10sek.

Mielenkiintoinen ilmiö viimeisessä testissä. Isommalla kuormalla kävi pidempään. Tutkitaan ilmiöö. Kaasarin säätöä mahdollisesti.

Jännite pysyi kaikissa testeissä 28,45V. Pitää hankkia lisää poistomyynnistä polttimoita että saa lisää kuormitettua laturia. Välitykset on sellaiset, että moottorin hihnapyörä on 100mm halkaisijaltaan ja laturin hihnapyörä on 73mm. 2600rpm:n kohdalla laturi pyörii 3500rpm, jolloin virta olisi 45A (1280W). Seuraavaksi testataan isompaa hihnapyörää moottorille jotta saisi vääntöalueella parhaan mahdollisen tehon ulos. Pitäis tuonne 55A luokkaan saada virta nouseen moottorin käydessä 2600rpm. Laturin tuottokäyrä alkaa 65A kohdalla kallistuun enempi kierroksia vaativaan suuntaan joten tämä piste voisi olla optimi. Ehkä? Tutkimukset jatkuu.
Aika hyvin on pelkässä hihnakäytössä häviöitä. Jota olen kyllä arvellutkin. Vahvistaa epäilyni.
Mulla on veneen genis ollu ensin hammashihnalla, jolla oletettavasti vähemmän häviöitä, mutta tuli metelihaittaa. Vaihdoin sen moniurahihnalle, joka sekin vaikuttas paremmalta ku perinne kiilahihna, mutta siitä ei oo yhtä hyvää vertailua. Ääni on siisti sillä.
 

maanma

energiaonnellinen
Eikös se ole kuitenkin niin, että 55A laturi ei kestä pitkäaikaista kuormitusta täydellä virralla. Siksi 45A ei välttämättä ole huono.

Testit pitäisi sitten jatkossa tehdä pakoputkilauhdutin paikallaan, koska lisävastuksella voi olla vaikutuksia mm. kaasuttimen säätötarpeeseen.
Tämä johtuu pakovastuksen mahdollisesta muutoksesta.
 

arskal

Member
Minulla on laturina 24V 80A laturi jota ajan 60-65A maksimi virroilla. Ei käy niin kuumana. Noissa suorittamissani testeissä, jotka ajoin peräkkäin, laturi ei kuumentunut juuri ollenkaan. Hyvin hailea pinnaltaan, sellainen käden lämpöinen.
Tuo lauhdutin pitää toteuttaa myös itselle.

Tänään tein testiä. Laitoin kiinteää kuormaa 1120W (28V/40A). Pidin kierrokset 2600rpm. Kiinnitin huomiota, että pakoputkesta kuuluu melkoista popotusta nyt, eli moottori tekee vajaalla kaasulla aikalailla töitä. Testasin laittaa täydet kierrokset ja nosti keposasti kiekat 3600rpm:ään. Eli moottorista ei puhti lopu kesken vaikka ton 80A joskus siitä ottaa ulos hetkellisesti. Välityksiä vaan pitää säätää vielä kevyemmiksi josko saisi polttoainekulutusta pienemmälle. Muuten tulee kalliit kW:t.
 

VPJ

Member
Delco Remy 25si 24V 75A Caterpillarin laturi jo hankittu, moottoriksi suunnitteilla Loncin G200FD 6,5 hv ja veto sakarakytkimellä.
Laturissa ei ole hiiliä eikä se tarvitse herätettä, alkaa lataamaan kun pyöritetään, vain + johto ja runko -.
Laturin mukana tulleen testiraportin mukaan ongelma tuleekin siitä kun moottorin tyhjäkäynnillä 1400 rmin lataa jo 25-30A, 2000rmin 60A, 2500rmin 70A ja 3000 rmin 75A.
Vielä lukee: Alternator turn on speed RPM 2200
Saattaa vaatia jotain hienosäätöä että saa toimimaan.
 

Mekaniker

Well-known member
Oma laite on nyt muutoksessa, kerron asiasta myöhemmin kun ent. öljysäiliön tila on muokattu;-)
OT: Eilen oli kinkkupaisto+ kylkirulla-päivä ja pihalla papatti kaksi genua (saa nähdä myöhemmin miten paljon sähköä meni)

Se tärkeä on näissä autolatureissa (generaattoreissa) on tarvittava vääntömomentti tietyllä kierrosluvulla kun laturi tekee virtaa esim. 70A
Ihan sen takia tein suoravetoisen kun laturin vääntömomentti-vastus on suurimmillaan juuri kun se on herännyt ja "yksimukinen" kiinanmoottori tekee tarvittavan vääntömomentin hyvin kapealla kierrosluvulla...
 

arskal

Member
Vähän nytkähti tutkimukset eteenpäin. Löysin Ducar moottorin dyno-testin youtubesta. Motti otettu laatikosta suoraan penkkiin. Otin videosta ylös kierrosluvut ja tehot.

1800rpm/2,4hp
2200rpm/3,2hp
2700rpm/3,9hp
3200rpm/4,3hp
3700rpm/5,0hp
4200rpm/5,6hp

2500rpm kohdalla vääntömomentti kovimmillan.

Hankin paikallisesta autosähköliikkeestä laturiin 88mm hihnapyörän. Moottorissa nyt 100mm. En ole vielä testannut tällä hihnapyörällä. Nyt kiinni 73mm joka on liian pieni, kun ei saa moottorista kierroksia enään niin alas että laturi antaisi 10-15A ulos. Suas nähä kun pääsen testaan isompaa hihnapyörää.
 

Mekaniker

Well-known member
Schh...Kaikki kuulee
On tulossa Saksasta pieni lisäosa siihen;)
Myöhemmin siitä
Tänään sain viimeiset putkiosat kohdalle että koekäyttö oli mahdollista
En käyttänyt ostetut lämmönsiirtimet kun paineenkesto oli kysymysmerkki, joten tein propelihatusta löytyneen piirustuksen mukaan oman version lämpöputkesta taivuttamalla ja osista hitsaten kasaan ulkokuoren putki-putkessa mallinen joka jäähdyttää pakokaasut heti moottorista ennen kun siirtyvät toiselle tuubi-lämmönvaihtimelle
Toinen on laatikoista kaivettu veneen vaihteistojäähdytin jolla on todella värikäs historia= Poistettu ja laitettu äänenvaimennin tilalle kun pakokaasut jäähtyi liikaa ja kondenssi ihan valui

Sekä runsaasti osia muista laatikoista
Pakokaasut lähtee öljytilasta ent. täyttöputken kautta ulos ja siellä on vanha auton äänenvaimennin
Onnistunut paketti sinällään, ääni ulkona äänivaimentimen vieressä on kun uuden auton tyhjäkäynti, sisällä öljysäiliötilassa äänimaailma on jotakin muuta;-)

Kuvat lisätty 10/01-23

IMG_2505.JPG
IMG_2508.JPG

Metalli-letkut siirtää ääntä todella tehokkaasti lämmitysverkostoon joten ne vaihtuu kumiletkuihin kunhan löydän oikeat
Nelikulmainen osa on "papatus"-vaimennin, jäähdytys alkaa heti moottorista ja loppuu joustavaan metalli-letkuun
Käyräosat on ihan tarkoituksella tehty, sieppaavat kondenssia ja poistavat paineaallot. Ulkona on vanha pakovaimennin aukko alaspäin ja lämpöeristettynä

Todettua koeajossa:
- Kuulosuojaimet pakolliset autotallissa kun laturi käynnissä
- Vaimea murina kuuluu sisään tai pihalla, 20m talosta tuskin mitään
- Moottori käydessä rauhallisella kierrosluvulla ja maltillinen 28V 20A kuorma lämmöntuotto on likimain 1kW
- 28V 40A kuormalla ja vähän lisää kaasua että käyntiääni on rauhallinen lämmöntuotto on välillä 1,7<->2kW
Mittarilla todettu, luotettavuus?
Pakokaasut silloin on noin 40C joten kondenssi pysyy aisoissa
- Kulutusta en mitannut tällä kertaa

Muutokset tähän asti on selkeyttänyt toimintaa vähän
Silti tuo moottorista lähtevä jäähdytetty pakoputkiosa siirtää 1,3-2,7 kW veteen riippuen kuormasta
 
Viimeksi muokattu:
Ylös